جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اهانت به هموطنان ترک را محکوم می کنیم – توهین روزنامه ی «ایران» به ترک های ایرانی، موجی از اعتراض و انزجار را برانگیخت

اعتراضات دانشجویی در شهرهای آذربایجان، تهران و برخی شهرهای دیگر علیه روزنامه «ایران» همچنان ادامه دارد. روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه، «ایران» روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نوشته و کاریکاتوری درباره «راه مبارزه با سوسک ها» منتشر کرد که سبب عکس العمل شدید گشت. در این نوشته مفصل سوسک ها حیوانات کثیف و مزاحمی توصیف شدند که زبان آدمیزاد سرشان نمی شود، بسیار پررو هستند، خوراکشان مدفوع و زیستگاهشان توالت است. کاریکاتور ضمیمه نوشته نشان می داد که این موجودات کثیف و مزاحم و پر رو بزبان ترکی حرف می زنند .
اعتصابات، تحصنها و ناآرامی هایی که در چند روز اخیر در اعتراض به این مطالب انجام گرفت مسئولین این روزنامه را وادار کرد در شماره امروز (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) با درج مطلبی تحت نام «حرمت ایرانی» بخاطر توهین به ترکهای ایران از «هموطنان بزرگوار آذری» پوزش بخواهند.
«ایران» که در نتیجه شدت اعتراضات، کاریکاتور را از آرشیو اینترنتی جمعه خود حذف،   ولی نوشته را باقی گذاشته بود، عصر روز گذشته تمام صفحه و حتی لینک صفحه اول روزنامه را پاک کرد. علیرغم اینها اعتراضات همچنان ادامه دارد. دانشجویان و شرکت کنندگان در اعتراضات خواستار محاکمه نویسنده مطلب توهین آمیز، سردبیر و مدیر مسئول روزنامه هستند. دانشجویان انتشار این مطالب را تظاهر «ناسیونالیسم افراطی فارسهای ایران»، شوونیسم و تحقیر غیرفارسی زبانان در ایران نامیده اند و می کوشند اقشار دیگری را به اعتراض بکشانند. دانشجویان و معترصین خواستار آن شده اند که سازمانها و نهادهای آزادیخواه تنفر خود از این سیاستها را اعلام کنند .
اخبار روز بنا به مشی آزادیخواهانه خود اهانت روزنامه ایران به هموطنان ترک ایرانی را شدیدا محکوم می کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=32878 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x