جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اولین مذاکره رودرروی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پایان نخستین دیدار رسمی خود با ولادیمیر پوتین ضمن ابراز «خرسندی» از مجموع این نشست گفت که همتای روس او برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وعده همکاری داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای ارائه کمک در مورد تامین امنیت افغانستان خبر داد.

بایدن تصریح کرد که در نشست خود با ولادیمیر پوتین به طرح مسائل مهمی همچون وضعیت الکسی ناوالنی منتقد زندانی پوتین، وضعیت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و همچنین پرونده‌های «ترِوِر رید» و «پل ویلان» دو شهروند آمریکایی زندانی در روسیه پرداخته است.

به گزارش رادیو فردا، رئیس جمهوری آمریکا گفت به همتای روس خود هشدار داده است که چنانچه الکسی ناوالنی، در زندان جان خود را از دست بدهد، روسیه متحمل عواقب سنگینی خواهد شد.

ولادیمیر پوتین اما با اشاره به بازداشت منتقد سرسخت خود به محض بازگشت از آلمان گفت که ناوالنی می‌دانست اگر به روسیه بازگردد بازداشت می‌شود.

دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در ژنو برگزار شد و سپس سران دو کشور در نشست‌های خبری جداگانه از دستاوردهای این دیدار گفتند. دو طرف، فضای مذاکرات را «سازنده» و «رضایت‌بخش» توصیف کردند.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که هیچ خصومتی در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا دیده نمی‌شود. او از توافق برای بازگشت سُفرای دو کشور روسیه و ایالات متحده خبر داد که پیشتر بر سر اختلافات طرفین فراخوانده شده بودند.

بنابر اعلام وزیر خارجه روسیه، سفیر این کشور تا پایان ماه ژوئن (ماه جاری) به محل کار خود در ایالات متحده باز خواهد گشت.

علاوه‌بر این، رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو اطلاعات جامعی در مورد حملات سایبری در اختیار واشینگتن گذاشته است.

روسای جمهوری آمریکا و روسیه در بیانیه مشترکی در پایان دیدار خود در ژنو اعلام کردند دو کشور نشان داده‌اند که حتی در دوره‌های تنش نیز می‌توانند در اهداف مشترک برای پیشرفت در حوزه‌های راهبردی و کاهش «خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای» همکاری کنند.

نخستین دیدار رو در رو در میانه روابط سرد دو کشور

این نخستین دیدار روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید است. این نشست روز چهارشنبه در یک بنای تاریخی مشرف به دریاچه شهر ژنو با نام «ویلا لا گرانژ» برگزار شد.

در ابتدای این دیدار، ولادیمیر پوتین در مورد «ثمربخش» بودن گفت‌وگوی رو در رو میان سران دو کشور ابراز امیدواری کرد. او همچنین از جو بایدن به خاطر ابتکار عمل برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

بایدن نیز با تاکید بر این‌که دیدار رو در رو همواره کارسازتر است، افزود سران آمریکا و روسیه می‌کوشند تا در این گفت‌وگوها حوزه‌های همکاری و منافع مشترک خود را مشخص کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف همتای روس او نیز در نشست نخست حضور داشتند و هر دو طرف، با همراهی یک مترجم گفت‌وگوها را آغاز کردند.

نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه در شرایطی انجام می‌شود که روابط میان دو کشور به سطح بسیار نازلی افت کرده است؛ حمله هکرهای روس به تاسیسات آمریکایی و همچنین برخورد کرملین با مخالفان پوتین از جمله مسائلی است که به تنش‌های موجود میان مقامات آمریکایی و روسی دامن زده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود که از روسیه می‌خواهد دست از تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا، حملات سایبری و تهدید حق حاکمیت اوکراین بردارد و همچنین الکسی ناوالنی، چهره سرشناس مخالف کرملین، را آزاد کند.

دولت آمریکا، روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا متهم می‌کند. روسیه این اتهامات را رد کرده و در مقابل می‌گوید نهادهای غیردولتی آمریکا در امور داخلی این کشور مداخله می‌کنند.

به گفته یک مقام کاخ سفید قرار است در ادامه این دیدار، شماری دیگر از مقامات دو کشور شامل جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه در امور سیاسی، جان سالیوان سفیر آمریکا در روسیه، اریک گرین مدیر ارشد بخش روسیه شورای امنیت کاخ سفید و استرگوس کالودیس مدیر بخش روسیه شورای امنیت ملی آمریکا نیز حضور یابند.

دیدار روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه در ژنو پس از اتمام اجلاس «گروه ۷» در بریتانیا و نشست ناتو در بلژیک، انجام می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=116604 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x