پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اوکراین: ایران هواپیما را عمدا سرنگون کرد؛ شورای عالی امنیت ملی تکذیب کرد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، اظهارات اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین درباره «عمدی‌بودن» حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران را تکذیب کرد. دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، در گفتگو با نشریه کانادایی گلوب ‌اند میل گفته است: به باور وی، سپاه پاسداران «به عمد» هواپیمای مسافربری این کشور را سرنگون کرده است تا از رویارویی نظامی با آمریکا جلوگیری کند.

به گزارش ار اف ای، کیوان خسروی، سخنگوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز جمعه ٢۷ فروردین، در واکنش به اظهارات اولکسی دانیلوف، گفت: جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرده که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است.

روزنامه گلوب ‌اند میل، چاپ کانادا، به نقل از اولکسی دانیلوف، گزارش داد: عدم اجازه به بازرسان بین‌المللی برای دسترسی به شواهد از سوی ایران، وی را متقاعد کرده که ایران «به عمد» هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگون کرده است. اولکسی دانیلوف بر تحقیقات اولیه اوکراین درباره سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی نظارت داشته است.

کیوان خسروی، با اشاره به سفر دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، در اواخر بهمن ۹۸، به ایران، گفت: در جلسه مشترک اولکسی دانیلوف با علی شمخانی، با حضور نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور، بر غیرعمدی بودن این حادثه که ناشی از خطای انسانی بوده، تاکید و هرگونه احتمال و فرضیه دیگری در این خصوص تکذیب شد.

سخنگوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، موضع‌گیری اوکراین درباره عمدی بودن سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران را یک «اتفاق سفارشی» برای «ایجاد انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به یک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی» برشمرد.

نشریه گلوب اند میل به نقل از اولکسی دانیلوف افزوده است: دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به نقل از علی شمخانی گفته که سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به نفع ایران نبوده و جناح سیاسی او در این ماجرا نقشی نداشته است.

اولکسی دانیلوف افزوده است: ایران به کسی اجازه بررسی این فاجعه را نداده است و هر تحقیقی را متوقف و کند کرده است و این موضوع که خود آنها تحقیق می‌کنند باعث تعجب است.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، این اظهارات را برداشت «اشتباه» از اظهارات علی شمخانی عنوان کرده است.

به گفته کیوان خسروی، «تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد».

با وجود درخواست کشورهای اوکراین و کانادا برای دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ۷۵٢ شرکت مسافربری اوکراین، جمهوری اسلامی ایران، جعبه سیاه را به این کشورها تحویل نداد و برای بازخوانی اطلاعات، آن را به فرانسه فرستاد.

اولکسی دانیلوف، در ادامه گفتگو با نشریه کانادایی، افزود: «از هشت ژانویه سال گذشته (زمان سرنگونی هواپیما) این پرسش در ذهنم مطرح است که چرا این کار را نکردند؟».

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین با اشاره به پرواز ام‌اچ‌۱۷ مالزی که با «دستور نظامی روس‌ها» سرنگون شد، یادآور شد: عملیات نظامی پس از شلیک متوقف شد زیرا تمام دنیا بر روی این موضوع که چه اتفاقی افتاد، متمرکز شد.

به گفته اولکسی دانیلوف، «اگر از این منظر به ماجرای شلیک به هواپیما در هشتم ژانویه، با همان تجهیزات نظامی روسیه، نگاه  کنیم، پس از ترور قاسم سلیمانی انتظار می‌رفت جنگی به وقوع بپیوندند. پس از شلیک به هواپیما و کشتن شهروندان ما و سایر شهروندان این موضوع از اولویت اول به اولویت دهم سقوط کرد».

هواپیمای ۷۵٢ متعلق به شرکت مسافربری اوکراین، روز هشتم ژانویه ٢٠٢٠، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق، توسط موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد. حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، واکنشی به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در فرودگاه بغداد، در حمله پهپادی ایالات متحده آمریکا بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=110329 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x