چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایبرا فقط به زلاتان اعتقاد دارد؛ فوتبال زنان ایران بدون جایگاه در فیفا

نازک بین: میلان با زلاتان ابراهیموویچ به این باور رسیده که اسکودتو پس از یک دهه در دسترس است. زلاتان ابراهیموویچ هر دو گل روسونری را به ثمر رساند. زلاتان در ۸ بازی فصل ۲۰۲۰/۲۱ سری آ برای میلان به میدان رفته و موفق به ثبت ۱۲ گل و ۵ بریس شده است. او پس از مارکو فان باستن (۱۹۹۲/۹۳)، اولین بازیکن میلان است که چنین رکوردی به ثبت می رساند. پس از بازی با کالیاری، زلاتان در مصاحبه با اسکای گفت: وقتش رسیده بود تا دوباره کاری انجام بدهم. بازی سختی بود. ۵۷ روز بازی نکردم. از این بابت متاسفم اما به هرحال چنین چیزی پیش می آید. بازی با کالیاری همیشه سخت است و با یک بازیکن کمتر [اشاره به اخراج سائلماکرز] سخت تر هم می شود. بازیکنان جوان به من انگیزه می دهند. آنها، من را به چالش می کشند تا ببینیم چه کسی دوندگی بیشتری دارد. تسلیم نمی شوم و نشان دادم که می توانم به اندازه آنها بدوم. به خوبی پیش می رویم و اکنون در نیمه راه اسکودتو هستیم. از حالا تازه بازی های دشوار آغاز می شود. برنامه دشواری در پیش است. قهرمانی در نیم فصل هیچ ارزشی ندارد. قهرمان، تیمی است که صدرنشین پایان فصل باشد. مانژوکیچ و میته به میلان پیوستند و نمی دانم بازیکن جدید دیگری می آید یا خیر. از آمدن مانژوکیچ خوشحالم. حالا دو نفر را در خط حمله داریم که رقبا را می ترسانند. [اشاره به خودش و مانژوکیچ. اعتقاد به فتح اسکودتو؟ زلاتان به چیزی اعتقاد ندارد؛ من فقط به زلاتان اعتقاد دارم. تمدید قرارداد با میلان؟ به مالدینی بستگی دارد. از حضور در میلان بسیار خوشحالم. بازگشت به میلان واقعا حال و هوای من را عوض کرده است. میلان دوشنبه شب در هفته هجدهم سری آ ایتالیا برابر کالیاری قرار گرفت و با دو گل میزبانش را شکست داد. زلاتان زننده هر دو گل بازی بود.

نخستین پیروزی برابر یوونتوس

اینترمیلان دربی ایتالیا را با ۲ گل به سود خود به پایان رساند تا امیدهایش برای رسیدن به نخستین قهرمانی لیگ بعد از سال ۲۰۱۰ تقویت شود. آرتورو ویدال و نیکولو بارلا گل‌های اینتر را زدند تا این تیم برای نخستین‌بار بعد از چهار سال و هفت بازی موفق به شکست یوونتوس شود. آن موقع مربی اینتر، فرانک دی بوئر بود. آنتونیو کونته بعد از جدایی از یوونتوس در سه بازی با این تیم شکست خورده بود و حالا برای نخستین‌بار برابر تیمی که سال‌ها برایش بازی و مربیگری کرد به پیروزی رسیده. او بعد از این برد باارزش برابر پرقدرت‌ترین تیم ایتالیا درباره مسائل مختلفی صحبت کرد.

یوونتوس تیم هر سال نیست با یک مربی جوان در اولین تجربه مربیگری. این برد واقعاً اهمیت زیادی دارد؟ حتماً همینطور است. برای بردن تیمی مثل یوونتوس که برای همه باشگاه‌های ایتالیا مرجع و الگو به حساب می‌آید، شما باید بهترین بازی‌تان را انجام دهید و ما دقیقاً اینطور بودیم. خودمان را خوب آماده کردیم و رضایت‌بخش است وقتی می‌بینید تفکرات‌تان درباره نقاط ضعف حریف درست و مفید بوده. بچه‌ها برنامه را عالی دنبال کردند و خیلی برای‌شان خوشحالم، چون در چنین بازی‌هایی شما اعتماد به نفس پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید در مسیر درست حرکت می‌کنید.

روند رو به رشد اینتر از فصل قبل شروع شد و ادامه یافت…ما فصل قبل ثمرات این فرآیند را دیدیم و حالا می‌خواهیم این فصل ادامه دهیم. یوونتوس تیمی است که ۹ سال سری A را تحت سلطه خود داشته و به‌عنوان یک باشگاه فوتبال کارش در زمین و بیرون آن استثنایی بوده. هنوز هم باور دارم که اینتر نه‌تنها با یوونتوس بلکه با همه تیم‌های دیگر فاصله دارد هرچند تلاش می‌کنیم این فاصله را کم کنیم. همه دیدیم اینتر اعتبارش را به دست آورد، چه در رقابت‌های داخلی و چه اروپایی، چون ما به فینال لیگ اروپا رسیدیم. حذف از لیگ قهرمانان زخمی کاری بود که با ما همراه خواهد بود اما بچه‌ها حالا خیلی خوب آموخته‌اند که باید از این درس‌ها تجربه کسب کرد و آنها را به کار برد تا دوباره چنین چیزی اتفاق نیفتند. این یک شروع عالی برای ماست و شکست یوونتوس با ستاره‌های بسیار از جمله کریستیانو رونالدو به ما این باور را می‌دهد که در مسیر صحیح قرار داریم. هرگز به‌عنوان مربی، یوونتوس را نبرده بودم، خیلی وقت‌ها باخت‌های تحقیرآمیزی مقابل این تیم متحمل شدم و این را برای خودم یک پیشرفت تلقی می‌کنم.

آیا این پایان دوران یوونتوس است که خود شما یک دهه قبل آن را آغاز کردید؟

دوران تیم‌ها وقتی تمام می‌شود که بازسازی نکنند و ابداع نداشته باشند، اما یوونتوس در طول این سال‌ها عملکرد خیلی خوبی داشته تا اسکلت تیم متشکل از امثال کیلینی، بونوچی و بوفون را حفظ کند تا در تیم تجربه و حس تعلق را به وجود بیاورد. کارشان درآوردن موراتا، کولوسفسکی، مک کنی و کیزا در این فصل به‌همراه آرتور عالی بود. این یعنی برنامه دارند و مدیرانی سر کار هستند که می‌دانند چه می‌کنند و سعی می‌کنند نیازها را برطرف کنند. این باورکردنی نیست که یوونتوس ۹ سال پیاپی قهرمان شده و برای رسیدن به دهمی تلاش می‌کند. فکر می‌کنم هنوز فاصله دارند اما سایر تیم‌ها در تلاشند خودشان را نزدیک کنند. من نهایت احترام را برای یوونتوس قائلم و آنها را کاملاً شایسته این موفقیت‌ها می‌دانم.

می‌توانستید گل‌های بیشتری بزنید بخصوص لوتارو مارتینس که چند فرصت را خراب کرد…در این بازی از طریق مهاجمان به گل نرسیدیم اما فکر می‌کنم بیشتر به‌خاطر بدشانسی لوتارو و روملو (لوکاکو) بود. این تیم برای خودش خلق موقعیت می‌کند اما آن فرصت‌طلبی را نداریم و معمولاً باید سه چهار موقعیت ایجاد کنیم تا یکی گل شود. از طرف دیگر تیمی داریم که می‌تواند از فضاهای مختلف و بازیکنان متعدد به گل برسد و این قطعاً نگرانم نمی‌کند.اینتر در یک بحران مالی شدید گیر افتاده و گفته می‌شود در پرداخت دستمزدها هم مشکل داشته. کمپانی سونینگ هم در حال انجام مذاکره برای فروش باشگاه است. شرایط تیم‌تان را چطور می‌بینید؟

نمی‌توانیم بگوییم تلاش برای فروش باشگاه از روی میل و علاقه بوده چون اگر بگوییم دروغ بزرگی گفته‌ایم. اما در همین شرایط هم با تمام کسانی که در باشگاه کار می‌کنند صداقت و صراحت داشته‌ام. ما باید تلاش خودمان را بکنیم و کاری کنیم که تیم مایه افتخار هواداران باشد، بعد ببینیم چه می‌شود. من از شش ماه پیش می‌دانستم مشکلاتی وجود دارد. امیدوارم بهترین راه‌حل برایش پیدا شود؛ چه اینتر و چه ما.

آیا می‌توان اینتر را مدعی اصلی قهرمانی دانست؟شما می‌توانید یک سال و نیم کار را در زمین مسابقه ببینید. همانطور که گفتم این گام مهمی است، ما باید یاد می‌گرفتیم چطور بازی را کنترل کنیم و به نفع خود تغییر دهیم. داستان این فصل با فصل قبل خیلی فرق می‌کند چون یوونتوس در آن بازی به ما اجازه نداد. این تازه اول راه است اما ما شروعی مقتدرانه داشتیم. عده‌ای فکر می‌کنند ما مدعی اصلی قهرمانی هستیم، تصور کنید اگر در بازار نقل‌و‌انتقالات تابستانی بهتر عمل می‌کردیم، خود قهرمان بودیم.

منبع: فوتبال ایتالیا

فوتبال زنان ایران بدون جایگاه

معصومه مومی‌وند-ایسنا: خبری در مورد حضور تیم ملی فوتبال زنان ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ در خروجی فدراسیون فوتبال قرار گرفته است و در آن ذکرشده که “دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه به دبیران کل فدراسیون‌ها از اعلام آمادگی تیمهای شرکت کننده در مسابقات جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا ۲۰۲۲ به میزبانی هند خبر داده است ” که نام ایران هم در بین این ۳۲ تیم وجود دارد.بررسی کلی وضعیت تیم ملی فوتبال زنان ایران می‌تواند تصویر درستی از شرایط موجود این تیم و کار سخت ایران در زمان باقی مانده برای حضور در جام ملت‌ها ارائه بدهد؛ تصویری که دربردارنده حقایقی تلخ مثل خروج تیم ملی زنان ایران از رنکینگ فیفا است. 

فوتبال زنان ایران بدون جایگاه

مهمترین موضوعی که در هفته‌های اخیر برای فوتبال زنان ایران به وجود آمده است، خبر ناراحت کننده خروج از رنکینگ فیفا بود. از آنجایی که تیم ملی ایران از تاریخ ۲۰ فروردین ۹۸ و به دنبال حذف از مرحله دوم انتخابی المپیک تعطیل شد و تاکنون اردو و مسابقه‌ای نداشته، از رنکینگ فیفا خارج شد؛ موضوعی که واکنش بازیکنان و مربیان فوتبال را به همراه داشت و برخی از آنها این موضوع را نشانه‌ای آشکار از اهمیت کم فوتبال زنان برای مسئولان فدراسیون دانستند.

در این راستا مرضیه جعفری یکی از سرمربیان موفق ایرانی که بارها همراه با تیم شهرداری بم قهرمانی در لیگ برتر زنان را تجربه کرده است، گفت: “در این ماجرا مسئولان فدراسیون مقصر هستند که تا الان نشسته‌اند و هیچ اردو و مسابقه‌ای نداشتیم تا اینکه از رنکینگ خارج شدیم. در صورتی که لیگ داریم و می‌توانستیم بازیکنان آماده‌ای را به تیم ملی بدهیم”، بنابراین اکنون با تیمی روبرو هستیم که باید در وهله اول به رنکینگ فیفا برگردد و اعتبار خود را به دست بیاورد، نه اینکه منتظر بمانیم تا یک سال دیگر . تیم ملی فوتبال زنان ایران به صورت رسمی سرمربی ندارد، چرا که قرارداد کادر فنی پس از انتخابی المپیک به پایان رسید. البته به صورت اسمی مریم آزمون همچنان سرمربی تیم است و حتی در مجامع بین‌المللی مثل مراسم The best  به عنوان سرمربی ایران حق رای داشت. با این حال آزمون نمی‌داند که باز هم شانس سرمربیگری تیم ملی را دارد یا نه و بر این اساس دستش در برنامه‌ریزی و انتخاب بازیکن هم بسته است. فوتبال زنان امسال یکی از بهترین دوران لیگ خود را سپری می‌کند و برخی از بازیکنان جوان در تیم‌های مختلف عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته‌اند. لیگ جایی است که سرمربی و کادر فنی باید با دقت روند آن را دنبال کنند، مسابقات را ببینند و بازیکنانی که توانایی کمک به تیم ملی را دارند، شناسایی کنند اما این امکان برای تیم ایران وجود ندارد چرا که نه تیم ملی داریم و نه کادر فنی!مسئولان فدراسیون فوتبال نشان داده‌اند که در ماه‌های آخر حضورشان در فدراسیون هیچ اهمیتی برای فوتبال و فوتسال زنان قائل نیستند. تجربه مدیران فعلی فدراسیون نشان داده که نمی‌توانیم در چند ماه باقی‌مانده امیدی به تغییر شرایط داشته باشیم. البته حتی اگر اقدامی در راستای تعیین تکلیف فوتبال زنان صورت بگیرد باز هم بی‌فایده و نمایشی خواهد بود .بنابراین باید امیدوار باشیم که دهم اسفند ماه فردی به ریاست فدراسیون انتخاب شود که برای رو به راه کردن اوضاع نابه سامان بخش زنان برنامه بلند مدت و درست داشته باشد.   

فصل گذشته و در آبان ۹۸ بود که پیام نیازمند با ۹۳۵ دقیقه گل نخوردن رکورددار کلین شیت در لیگ برتر شد اما دو ماه بعد در بخش زنان نیز یک رکورد خاص ثبت شد. زهرا خواجوی با گل نخوردن در ۹۵۳ دقیقه رکورددار کلین شیت فوتبال ایران شد .

 فوتبال زنان از ناشناخته بودن تا عادی شدن

 زهرا خواجوی درابتدای صحبت های خود درباره تیم هایی که پیش از عضویت در ذوب آهن در آن ها بازی می کرد، گفت: من ۲۱ ساله هستم و به زودی وارد ۲۲ سالگی می شوم. قبل از ذوب آهن در تیم های پاس همدان، اشترانکوه ازنا،شهرداری بم، وچان کردستان، راه یاب ملل کردستان بازی کردم.او در پاسخ به اینکه چگونه پست دروازه بانی را انتخاب کرده است؛ گفت: من ابتدا در هندبال و فوتسال کار می کردم و بعد به تیم ملی زیر ۱۴ سال دعوت شدم اما در تیم دفاع آخر بودم. زمانی که در پاس همدان بازی می کردم یک روز سرمربی من را در پست دروازه بانی گذاشت که اصلا راضی نبودم اما در ادامه واقعا از عملکرد خودم احساس رضایت می کردم و به این ترتیب در همین پست ماندم. حس می کنم این یک استعداد ذاتی بود چرا که من اصلا تمرینی برای دروازه بانی نداشتم.خواجوی با بیان اینکه برخلاف گذشته امروز فوتبال بازی کردن زنان امری عادی تلقی می شود، اظهار کرد: زمانی که من فوتبال را در کودکی و نونهالی انجام می دادم، فوتبال زنان برای همه مردم ناشناخته بود. در واقع همه در بخش مردان آن را پذیرفته بودند امام اصلا توقع این را نداشتند که یک دختر در سن پایین یا حتی فوتبالیست های بزرگسال آن زمان در این رشته فعالیت کنند. اصلا این دیدگاه وجود نداشت که یک خانم بتواند فوتبال بازی کند و خیلی خوشحالم که این دیدگاه تغییر کرد و همه توانستند این موضوع را هضم کند و فوتبال زنان عادی شود.

 اتوبوس وسیله حمل و نقل تیم های لیگ برتر فوتبال زنان!

 خواجوی با رکوردشکنی که سال گذشته داشت علاوه بر اینکه خودش مورد توجه قرار گرفت باعث شد فوتبال زنان هم بیشتر از قبل دیده شود و همه به توانایی های زنان فوتبالیست ایمان بیاورند. او در این باره گفت: در تمام صحبت های خودم گفته ام که با وجود ثبت رکورد به نام من اما همه تیم در آن سهیم بودند و بدون بازیکنان دیگر این امر نشدنی بود. به هرحال تمام پیام ها باعث دلگرمی من و تمام فوتبالیست ها شد چرا که فهمیدیم می توانیم دیده شویم. واقعا در آن زمان صحبت های زیادی در این باره شد و لقب هایی را هم به من دادند که عقاب زنان آسیا برای من از همه دوست داشتنی تر بود.او درباره سختی هایی که برای رسیدن به جایگاه فعلی خود متحمل شده است، گفت: من خیلی سختی کشیدم و اینکه واقعا بقیه بازیکنان هم خیلی مشکلات دارند. تفاوت دستمزد بین فوتبال زنان و مردان خیلی زیاد است و به نظرم فوتبال زنان فقط به خاطر عشق دختران ادامه پیدا کرده است. واقعا هزینه ای که انجام می دهیم با درآمدی که داریم مطابقت ندارد. برای مثال سقف قرارداد حدود ۱۰۰ میلیون است. یا حتی تیم ها مجبورند همه شهرها را با اتوبوس بروند و این خیلی دشوار است. تمام بازیکنان با خستگی راهی بازی می شوند مثلا یک تیم با اتوبوس از سنندج به بوشهر می رود!

رده بندی باشگاهها

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار برترین تیم های باشگاهی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی را اعلام کرد و بر این اساس، پرسپولیس، قهرمان لیگ برتر ایران و نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا با ۸۶.۵ امتیاز در رده ۱۳۱ جهان و هشتم آسیا قرار گرفت که بهترین عملکرد بین تیم های ایرانی محسوب می شود.در این رده بندی، بایرن مونیخ آلمان، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در رده نخست قرار گرفت و پالمیراس برزیل و پاری سن ژرمن فرانسه در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.در بین تیم‌های ایرانی پرسپولیس در رده ۱۳۱ جهان و استقلال در رده ۱۸۶ جای گرفتند و تنها تیم های ایرانی حاضر در رده بندی باشگاهی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی محسوب می‌شوند.

برترین تیم‌های آسیا در رده بندی جهانی (عدد داخل پرانتز رتبه در جهان است)

۱- اولسان هیوندای کره جنوبی (۳۳)

۲- چونبوک موتورز کره جنوبی (۷۵)

۳- النصر عربستان (۸۲)

۴- پاختاکور ازبکستان (۸۵)

۵- الهلال عربستان (۱۰۹)

۶- بیجینگ گوان چین (۱۱۹)

۷- السد قطر (۱۳۰)

۸- پرسپولیس ایران (۱۳۱)

۹- اف سی توکیو ژاپن (۱۴۶)

۱۰- الاهلی عربستان (۱۶۹)

همچنین

۱۰ تیم برتر جهان در رده بندی باشگاهی نیز به شرح زیر است:

۱- بایرن مونیخ آلمان

۲- پالمیراس برزیل

۳- پاری سن ژرمن فرانسه

۴- اینتر ایتالیا

۵- منچسترسیتی انگلیس

۶- میلان ایتالیا

۷- یوونتوس ایتالیا

۸- سویا اسپانیا

۹- منچستریونایتد انگلیس

۱۰- آرسنال انگلیس

ببخشید! ما این فوتبال را دوست نداریم

آرتین زهرابی؛ در خبر ورزشی نوشت، این روزها که فوتبال ایران به لحاظ ابعاد فنی، دانش روز، لیگ جذاب، تیم‌های ملی موفق و … با مشکلات متعددی مواجه است و به شدت نیز بیانیه باران شده ترجیح می‌دهیم بیشتر سکوت کنیم و هر نکته‌ای را روی کاغد نیاوریم.ما مثل خیلی‌ها تبدیل شده‌ایم به نظاره‌گران بی چون و چرای این فوتبال؛ تماشاگرانی که دیگر حتی در ورزشگاه هم نیستند تا شاهد شاهکارهای بی‌بدیل آنهایی باشند که تصور می‌کنند تمام فوتبال یعنی بیانیه صادر کردن، یعنی دعوا با همه، یعنی شلوغ کاری روی نیمکت، یعنی یکسره حق را به خود دادن، یعنی طلبکار بودن از همه چیز و همه کس، یعنی ما خوبیم دیگران بد هستند، ما فوق‌العاده‌ایم همه دنیا مشکل دارد، یعنی ما کریس رونالدو هستیم و بقیه هیچی نیستند، یعنی دوای درد فوتبال دنیا ما هستیم و بقیه هم کشک!این فوتبالی که ستاره ندارد و فقط با بیانیه‌هایش کیف می‌کند، همان فوتبال تو خالی و بی هویتی است که معلوم نیست از جان این و آن چه می‌خواهد؛ این از باشگاه دارانش که مدیریت مشعشع خود را با دعوا و کنایه تبلیغ می‌کنند، آن هم از مربیانش که مورینیو و گواردیولا را هم قبول ندارند؛ راستی آن هم از انتخابات فوتبالش که سر و ته درست و حسابی ندارد.

از این فوتبال جز مشتی خزغبلات بیانه‌گونه چه چیز دیگری باقی مانده است؟ لذت بردن از این لیگ و کیف کردن از بازی‌هایی که آخر همه‌شان دعوا و جنجال‌های بی‌حاصل است، کار هر کسی نیست. حتی آنهایی که در همین فوتبال مسئولیت  دارند، لذتش را نمی برند.از فوتبال ورشکسته به تقصیر ما که آدم‌های خوبش حذف شده‌اند و تتمه افراد باقی مانده‌اش مجالی برای نفس کشیدن در این هوای آلوده ندارند، فقط مشتی شعار و بیانیه باقی مانده است؛ همین و دیگر هیچ!

قرعه کشی جام‌جهانی باشگاه‌ها -قطر۲۰۲۰

رقابت‌های جام‌جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۰ که در ماه فوریه ۲۰۲۱ در کشور قطر آغاز خواهد شد، در سوئیس قرعه‌کشی شد تا رقبا و مسیر تیم‌ها مشخص شوند.در این رقابت‌ها بایرن‌مونیخ آلمان به‌عنوان قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، پالمیراس یا سانتوس برزیل به‌عنوان قهرمان کوپا لیبرتادورس، الاهلی مصر به‌عنوان قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا، اولسان هیوندای کره‌جنوبی به‌عنوان قهرمان لیگ قهرمانان آسیا، تیگرس مکزیک به‌عنوان قهرمان لیگ قهرمانان کونکاکاف و الدحیل قطر به‌عنوان قهرمان لیگ ستارگان قطر و نماینده کشور میزبان، شرکت می‌کنند. اوکلندسیتی نیوزیلند هم که قرار بود به‌عنوان نماینده لیگ قهرمانان اقیانوسیه در مسابقات شرکت کند، انصراف داد.به این ترتیب بازی افتتاحیه (بازی شماره ۱) بین الدحیل و اوکلندسیتی که قرار بود بازی افتتاحیه باشد، لغو شده است.

برنامه مسابقات جام‌جهانی باشگاه‌ها به این شرح است:

۱۶ بهمن
بازی شماره ۲: تیگرس – اولسان هیوندای (ورزشگاه احمد بن‌علی الریان)
بازی شماره ۳: الدحیل – الاهلی (ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان)

۱۹ بهمن
بازی شماره ۴ (دیدار پنجمی): بازنده بازی شماره ۲ – بازنده بازی شماره ۳ (ورزشگاه احمد بن‌علی الریان)
بازی شماره ۵: پالمیراس/سانتوس – برنده بازی شماره ۲ (ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان)

۲۰ بهمن
بازی شماره ۶: برنده بازی شماره ۳ – بایرن‌مونیخ (ورزشگاه احمد بن‌علی الریان)

۲۳ بهمن
بازی شماره ۷ (رده‌بندی): بازنده بازی شماره ۵ – بازنده بازی شماره ۶ (ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان)
بازی شماره ۸ (فینال): برنده بازی شماره ۵ – برنده بازی شماره ۶ (ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان)

 کار انسانی در استادیوم فوتبال

حضور یک تماشاگر نابینا بین افرادی که برای دیدن بازی فوتبال به استادیوم آمده بودند، سوژه رسانه‌ها شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افراد معلول به واسطه شرایط خاص جسمانی خود با افراد عادی تفاوت‌هایی دارند و با توجه به اینکه همه لوازم زندگی برای افراد سالم ساخته شده بسیاری از اوقات برای انجام امور خود با مشکل مواجه هستند.در کشور‌های مختلف برای رفاه حال معلولان تمهیداتی را فراهم می‌کنند تا آن‌ها هم بتوانند همچون افراد سالم امور روزمره خود را پیش ببرند که نمونه‌هایی از این تمهیدات را می‌توان در ایران نیز مشاهده کرد؛ هرچند تا رسیدن کشور ما به استاندارد‌های لازم برای معلولان مسیر زیادی باقی مانده است.در این میان برخی از اقدامات را نمی‌توان برای برخی از افراد معلول فراهم کرد؛ برای مثال حتی اگر تمام تمهیدات و تسهیلات لازم برای حضور معلولان نابینا در استادیوم ورزشی فراهم شود، آن‌ها نمی‌توانند بازی فوتبال را با چشمان خود به نظاره بنشینند و می‌توان گفت حضورشان برای دیدن بازی در استادیوم بی معنا است. اما طرفداران فوتبال معلول نیز همچون دیگران علاقه دارند که برای تشویق تیم محبوبشان به استادیوم‌ها بروند.حضور یک معلول نابینا در استادیوم ورزشی برای دیدن بازی تیم محبوبش سوژه رسانه‌ها شده است. موضوعی که بر جذابیت بیشتر این کار افزوده ،این است که دوست فداکار مرد نابینا بازی فوتبال را جزء به جزء برای دوستش روایت می‌کند و او را نیز در هیجان بازی سهیم می‌کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=101363 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x