جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ایران خواسته فرانسه برای حضور عربستان در مذاکرات برجام را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سعید خطیب‌زاده روز شنبه ۱۱ بهمن ماه با تکرار دوباره مواضع جمهوری اسلامی در خصوص درخواست کشورهای اروپایی برای احیای برجام، خواستار بازگشت آمریکا به این توافق و رفع تمامی تحریم‌هایی شد که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شده است.

خطیب‌زاده در حالی که تسلیحات فرانسوی را از عوامل اصلی بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و مسبب کشتار مردم یمن دانست، گفت: «بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.»

رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۰ بهمن در مصاحبه‌ای با شبکه بری العربیه گفته بود که فرصت اندکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باقی مانده و هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود.

امانوئل مکرون همچنین تاکید کرده بود که عربستان نیز در مذاکرات پیش رو با ایران باید حضور داشته باشد. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات آقای مکرون را «شتابزده و نسنجیده» دانست.

آقای خطیب‌زاده گفت: « برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده، و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.»

پیشتر عربستان و امارات اعلام کرده بودند که باید کشورهای عربی خلیج فارس در مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران حضور داشته باشند و این مذاکرات موضوع موشک‌های بالستیک ایران و حمایت این کشور از نیروهای نیابتی‌ آن را نیز در بگیرد.

ایران بارها اعلام کرده است که درباره موضوع موشک‌های خود هرگز مذاکره نخواهد کرد.

عربستان در چندین جبهه با ایران در حال جنگ نیابتی است، از جمله جنگ یمن که ایران پشتیبان نیروهای حوثی شیعه است و عربستان رهبری ائتلافی در جنگ با حوثی‌ها را بر عهده دارد.

تاکنون حملاتی به نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی عربستان انجام شده که دولت ریاض، آمریکا و حتی اتحادیه اروپا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند. ایران اما همواره این اتهامات را رد کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=102587 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x