جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ایران و فرانسه دو زندانی خود را معاوضه کردند

ایران و فرانسه دو زندانی یکدیگر را آزاد کردند

روز جمعه اول فروردین، رسانه‌های فرانسوی از آزادی رولاند گابریل مارشال پژوهشگر فرانسوی که به اتهام «جاسوسی و تشویق اذهان عمومی» در ایران دستگیر شده بود و همزمان رسانه‌های ایران از آزادی جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در فرانسه بازداشت شده بود خبر دادند

روح‌الله نژاد در بهمن ۱۳۹۷ به درخواست وزارت دادگستری آمریکا در فرودگاه نیس در جنوب فرانسه بازداشت شده بود. در خرداد ۱۳۹۸ دادگاهی در فرانسه با تحویل دادن روح‌الله نژاد به آمریکا موافقت کرد اما این امر هرگز عملی نشد.

از سوی دیگر رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی در ماه ژوئن ۲۰۱۹ به همراه فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی که عضو انجمن اف‌ای‌اس‌اوپی‌او در فرانسه است بازداشت شده بود. تا چند ماه بعد از بازداشت مارشال که کارشناس مسائل آفریقا است، کسی از دستگیری او در ایران اطلاعی نداشت.

او به همراه خانم عادل‌خواه به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی ایران محکوم شده بودند. مارشال در دادگاه عمومی و انقلاب ایران به ۵ سال زندان محکوم شده بود. رسانه‌های ایران روز جمعه اول فروردین خبر دادند که حبس او شامل تخفیف شده و او در نخستین روز سال جدید خورشیدی به سفارت فرانسه تحویل داده شده است.

این در حالیست که پیش‌تر فرانسه چندین بار خواهان آزادی عادلخواه و مارشال شده بود. مقامات ایران این درخواست فرانسه را دخالت در امور داخلی کشور خوانده و از پاریس خواسته بودند تا به رویه قضایی حاکم بر این پرونده‌ها احترام بگذارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=23540 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x