جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اینفانتینو: در شرایط کنونی هیچ مسابقه‌ای مهمتر از جان انسان‌ها نیست

نازک بین: شیوع گسترده ویروس کرونا (کووید ۱۹) در سراسر جهان سبب شده تا اکثر مسابقات فوتبال و لیگ‌های مختلف به حالت تعلیق درآید و باشگاه‌ها ضربه‌های اقتصادی جدی را از این بحران ببینند. در حالی دولت‌ها در تلاش برای مهار این ویروس همه‌گیر هستند که تاکنون بالغ بر یک میلیون نفر در جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و از این بین بیش از ۵۲ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

جانی اینفانتینو در گفت‌وگو با روزنامه «گاتزتا دلو اسپورت» ایتالیا درباره شرایط حاکم بر فوتبال جهان در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی که پس از این بحران برای فوتبال خواهد افتاد، گفت: فوتبال مهمترین چیز نیست، سلامت در رتبه اول قرار دارد و باید تا زمانی که این بیماری را شکست نداده‌ایم در اولویت‌مان هم باقی بماند. دنیا با چالشی جدید روبه‌رو شده است و باید در کنار هم باشیم و به صورت تیمی کار کنیم. این درسی است که فوتبال می‌تواند به ما بدهد؛ اینکه به صورت تیمی کار کنیم.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: همه ما دوست داریم از فردا فوتبال را دوباره ببینیم، اما نمی‌دانیم چه زمانی دوباره می‌توانیم بازی‌ها را از سربگیریم و هیچ‌کس در جهان نمی‌داند چه زمانی می‌توانیم مانند گذشته بازی کنیم. این خیلی مهم است که فوتبال از دستورالعمل‌های مقامات بهداشت و دولت‌ها پیروی کند و خیلی مهم است که فوتبال الگوی خوبی برای دیگران باشد، چون چیزی که واضح است این است که هیچ مسابقه‌ای مهمتر از جان انسان‌ها نیست.

وی تصریح کرد: همه ما باید به وضوح این را در ذهن خود داشته باشیم که با اعتمادبه‌نفس کار و به آینده مثبت فکر کنیم. باید به آینده نگاه کنیم و نباید ناامید باشیم و این‌طور فکر کنیم که ویروس کرونا روی ما تأثیر خواهد گذاشت. دنیای ما و فوتبال، هر دو پس از بازگشت به شرایط عادی، متفاوت خواهد بود. مسئولیت ما به‌عنوان مدیران فوتبال این است که اول از همه اطمینان دهیم که فوتبال می‌تواند زنده بماند و دوم اینکه یک بار دیگر به جلو حرکت کنیم. این نه تنها مسئولیت ما، بلکه وظیفه ماست.

تمام فوتبالیست‌های شاغل در آلمان تست کرونا می‌دهند

سازمان لیگ فوتبال آلمان قصد دارد برای اطمینان از تمام فوتبالیست های شاغل در بوندسلیگای ۱ و ۲ تست کرونا بگیرد. نشریه «اکیپ» فرانسه خبر داد سازمان لیگ فوتبال آلمان قصد داد از تمام بازیکنان بوندسلیگا ۱ و ۲ تست کرونا بگیرد.این تست برای اطمینان بیشتر از سوی سازمان لیگ آلمان است تا مشخص شود فوتبالیست دیگری به این ویروس مبتلا نشده باشد. بنا به گزارش های رسیده از آلمان سازمان لیگ فوتبال این کشور در صورت بهبودی وضعیت می خواهد بازی های بوندسلیگا را از ابتدای اواسط ماه می (اردیبهشت) از سر بگیرد.

ورود دولت انگلیس برای کاهش دستمزد فوتبالیست‌های لیگ جزیره

وزیر بهداشت انگلیس از بازیکنان لیگ جزیره درخواست کرد تا دستمزدشان را در ایام تعطیلات کاهش دهند. نشریه «گاردین» انگلیس خبر داد دولت انگلیس از بازیکنان لیگ جزیره درخواست کرد تا با باشگاه ها همکاری کنند و دستمزدشان را در ایام تعطیلات کاهش دهند.

مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس در مصاحبه خود، گفت: باید بازیکنان فوتبال شاغل در لیگ انگلیس با توجه به این همه ایثارگری مردم در شرایط بحرانی کرونا با باشگاه ها همکاری کنند و موافقت خود را با کاهش دستمزدشان در ایام تعطیلات اعلام کنند. پیش از این بازیکنان باشگاه های بزرگی مثل بارسلونا، اتلتیکو مادرید و یوونتوس موافقت خود را با کاهش دستمزدها در شرایط بحرانی کرونا و تعطیلی لیگ ها اعلام کرده بودند.

تعویق بازی‌های لیگ برتر انگلیس همچنان ادامه دارد

 حدود دو هفته قبل، رقابت‌های لیگ برتر انگلیس تا ۳۰ آوریل به تعویق افتاد و پس از آن، هر هفته جلسه‌ای میان مسئولان لیگ برتر برگزار می شود تا در رابطه با ادامه تعویق یا عدم تعویق بازی‌ها تصمیم گیری شود.

به گزارش وب سایت رسمی لیگ برتر انگلیس، در جلسه میان مسئولان لیگ برتر، درباره چگونگی واکنش نشان دادن به شیوع ویروس کرونا که در جهان فراگیر شده است، بحث شد. اول و مهم‌تر از هر چیزی، تاکید بر این بود که اولویت اصلی کمک به سلامتی و رفاه ملت و تمامی مردم جامعه از جمله بازیکنان، سرمربیان، کارکنان باشگاه‌ها و هواداران است. پس از این، درباره شروع مجدد لیگ برتر تصمیم بر این شد که این رقابت‌ها تا ابتدای ماه می (۱۲ اردیبهشت) از سر گرفته نخواهد شد و بازی‌های باقی مانده فصل جاری تنها در زمانی ادامه پیدا خواهد کرد همه در سلامت کامل باشند و شرایط مناسب باشد. همچنین در این جلسه پیامد‌های مالی و ورزشی باشگاه های لیگ برتری و دیگر باشگاه های حاضر در لیگ های پایین‌تر مورد بررسی قرار گرفت. لیگ برتر تنها در صورت حمایت کامل دولت و اجازه پزشکان مجددا آغاز خواهد شد.

همچنین در این جلسه ، راجع به کمک های مالی به باشگاه‌ها در کوتاه مدت بحث شد و مبلغ ۱۲۵ میلیون پوند به اتحادیه لیگ برتر انگلیس داده شد تا به باشگاه‌های لیگ برتری کمک شود. همچنین در این جلسه تصمیم بر این شد تا ۳۰ درصد از حقوق سالیانه بازیکنان کاهش یابد و این شرایط تنها زمانی تغییر خواهد کرد که تمامی این موارد مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

دورانی که فوتبال به ایتالیا تعلق داشت

بهترین بازیکنان جهان در دهه ۹۰ در کالچو ایتالیا بازی می‌کردند و فینال‌های رقابت‌های اروپایی اغلب به تیم‌های این کشور اختصاص داشت.

به نقل از بی ساکر، سه دهه پیش زمانی که نه یورو و نه تجار بزرگ چینی، آمریکای شمالی و عرب‌ها وجود داشتند فوتبال کاملا متفاوت بود و بهترین بازیکنان در کالچو ایتالیا بازی می‌کردند. 

رونالدو نازاریو و زین الدین زیدان در سری آ ایتالیا پا به توپ بودند. پیش از آن‌ها ستارگانی همچون مارکو فان باستن، رود گولیت، لوتر ماتئوس، دنیس برگکمپ، پل گاسکوئین و کلینزمن در ایتالیا بازی می‌کردند. این دوران از دهه هشتاد با حضور دیگو آرماندو مارادونا در ناپولی آغاز شد اما اوجش به دهه ۹۰ بر می‌گشت. اگر بازیکنی می‌خواست در اروپا موفق باشد به ایتالیا می‌رفت. 

یک دوران خاص و تکرار نشدنی که تیم‌های ایتالیایی اغلب در فینال‌های سه رقابت قاره سبز یعنی جام قهرمانان اروپا، جام یوفا و جام برندگان حضور داشتند. این در شرایطی بود که تیم‌های انگلیسی در اواخر دهه ۸۰ به دلیل فاجعه هیسل با محرومیت روبرو شده بودند.

در این ۱۰ سال ایتالیایی‌ها ۲۵ بار فینالیست شدند و توانستند ۱۳ قهرمانی را تجربه کنند. تنها دو یا سه تیم حمکرانی نمی‌کردند ۹ تیم توانستند به فینال های اروپایی در آن دوران صعود کنند.  

یوونتوس رکوددار

تیم حکمران در آن زمان یوونتوس بود که از بازیکنانی همچون روبرتو باجو، راوانلی و یوگوویچ بهره می‌برد و سپس ستاره‌هایی همچون الکساندر دل پیرو و زیدان به این تیم پیوستند. بیانکونری‌ها در دهه ۹۰ به شش فینال صعود کردند و در سال ۱۹۹۶ توانستند با شکست آژاکس در ضربات پنالتی فاتح لیگ قهرمانان شوند. همچنین در سال ۱۹۹۰ جام یوفا را با پیروزی برابر فیورنتینا که از باجو و دونگا بهره می‌برد فتح کرد. این تیم دوباره در سال ۱۹۹۳ با شکست دورتموند قهرمانی در جام یوفا را جشن گرفت. 

بانوی پیر همچنین دو بار به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد اما ابتدا در سال ۱۹۹۷ برابر دورتموند شکست خورد و سپس مغلوب رئال مادرید یوپ هاینکس در سال ۱۹۹۸ شد. تیم تورینی دوباره فینال جام یوفا را تجربه کرد اما برابر پارما مغلوب شد. دینو باجو با گل هایش این قهرمانی را برای تیمش به ارمغان آورد. 

میلان، اینتر و پارما

پس از یوونتوس، پارما و تیم های شهر میلان درخشیدند. پارما توانست در فینال جام یوفا ۱۹۹۵ یوونتوس و در سال ۱۹۹۹ مارسی را شکست دهد تا دو قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کند. در آن تیم جانلوئیجی بوفون، فابیو کاناوارو، لیلیان تورام و ارنان کرسپو بازی می‌کردند. پارما علاوه بر این دو جام توانست جام برندگان ۱۹۹۳ را فتح کند اما در فینال بعدی مقابل آرسنال دیوید سیمن و آلن اسمیت شکست خورد.

میلان که اواخر دهه ۸۰ روزهای درخشانی را سپری می کرد توانست در آینده با قهرمانی در جام قهرمانان اروپا ۱۹۹۰ به این موفقیت ادامه دهد. این پیروزی برابر بنفیکا به دست آمد. روسونری‌ها با یک جشنواره گل برابر بارسلونا فاتح لیگ قهرمانان ۱۹۹۴ شدند. آن ها فینال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ را به ترتیب برابر مارسی و آژاکس از دست دادند. 

اینتر بدون سر و صدا در چهار فینال حاضر شد و توانست سه بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. آن ها به خاطر ناکامی در فتح سری آ نتوانستند در لیگ قهرمانان حاضر شوند اما قهرمانی در جام یوفا سال های ۱۹۹۱، ۹۴ و ۹۸ را به ترتیب برابر رم، سالزبورگ و لاتزیو تجربه کردند. همچنین به فینال ۱۹۹۷ صعود کردند اما مغلوب شالکه شدند. 

افتخار برای سامپدوریا، تورینو، رم و لاتزیو

تنها آن چهار تیم در دهه ۹۰ ندرخشیدند و سامپدوریا توانست شگفتی ساز شود. این تیم به فینال جام قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۲ رسید اما در وقت‌های اضافه مغلوب بارسلونا شد. در جام برندگان ۱۹۹۰ با دو گل ویالی در وقت‌های اضافه اندرلخت را شکست داد و قهرمان شد. 

لاتزیو هم دو فینال را تجربه کرد. ابتدا در جام یوفا ۱۹۹۸ مغلوب اینتر رونالدو شد اما توانست جام برندگان ۱۹۹۹ را برابر مایورکا فتح کند. در آن زمان کریستین ویری و پاول ندود برای تیم ایتالیایی بازی می کردند. 

رم، فیورنتینا و تورینیو بدشانس بودند و با وجود این که به سه فینال راه یافتند اما در کسب قهرمانی ناکام بودند.  فیورنتینا مغلوب یوونتوس شد، رم از اینتر شکست خورد و تورینو که به فینال جام یوفا ۱۹۹۲ رسیده بود برابر آژاکس بدشانس بود و به خاطر دو برابر بودن ارزش گل های خارج از خانه از قهرمانی بازماند.

مارتین واسکس، آلدایر، دونگا، فولر، برتولد، برگکمپ، سالاس، ورون و خیلی از بازیکنان دیگر ستاره هایی بودند که در ایتالیا بازی ‌کردند. آن‌ها در برجسته کردن دوران درخشان کالچو در دهه ۹۰ تاثیر گذار بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=24942 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x