پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

این بار «رادیکال های» جناح محافظه کار! – پیرامون حکم حکومتی علی خامنه ای به مجلس هفتم

اندکی بیش از چهار سال بعد از حکم حکومتی ای که مجلس ششم را مطیع ولایت ساخت و اصلاح طلبان را در سراشیب سقوط قرار داد، خامنه ای حکم حکومتی دیگری را راهی مجلس هفتم کرده است تا به تندروهای مجلس یادآوری کند دست از مخالفت های جنون آمیز خود با دولت – که بیشتر به انتقام جویی می ماند – بردارند. اگر آن حکم، رادیکال های جناح اصلاح طلب را در موقعیت دشواری قرار داد و میدان عمل را به اصلاح طلبان میانه رو سپرد، این حکم نیز قرار است تندروهای محافظه کار را تابع میانه روان جناح و در واقع «بزرگان نظام» سازد.
آشکارترین پیام تازه رهبر حکومت، محافظت از دولت در برابر هجوم های پی در پی این جناح تندرو است. در کارنامه ی مجلس هفتم که هنوز به یک سال نرسیده است، مخالفت با کابینه و استیضاح وزرا، به عنوان عمده ترین قلم، ثبت است و علاوه بر آن چه صورت گرفته، هنوز لیست بلندی از وزرا در نوبت قرار داشته اند. این فشارها و هجوم های پی در پی مجلس به دولت، بیش از آن که در رقابت جناح ها به سود یکی و به ضرر دیگری باشد، موقعیت «نظام» را آسیب پذیر ساخته است. در شرایط دشوار بین المللی و ملی که حکومت اسلامی در آن قرار گرفته است، طبیعی است «بزرگان نظام» به افق هایی دورتر از آن چه جنگجویان غالبا بی تجربه ی خط مقدم جناح ها می بینند، بیاندیشند. و این افق های دورتر هیچ چیز نمی تواند باشد جز ابرهای سیاهی که خبر از طوفان می دهند. رهبران نظام برای مقابله با این طوفان بیش از هر چیز نگران «اقتدار» ی هستند که با این کشمکش ها تضعیف می شود.
دوران اصلاح طلبی در حکومت پایان یافته است و بسیاری از درگیری ها و انتقام جویی ها و انتقام کشی های شکست خوردگان دیروز و پیروزمندان امروز، نه تنها بی فایده که مضر است. کشتی حکومت، امواج اصلاح طلبی دوم خرداد را پشت سر گذاشته و اکنون به ترمیم قوا و شکاف ها در مقابله با امواج جدیدی که در راه هستند، احتیاج دارد. زخم هایی که هنوز از دوران اصلاحات بر پیکر حکومت مانده است نیز، با گذر زمان برطرف خواهد شد و احتیاج به این همه صف بندی و جنگ آشکار ندارد. این ها واقعیت هایی است که تندروهای مجلس، که غالبا از نسل جدید دست پروردگان حکومت هستند، نمی توانند بپذیرند و چون تازه بدوران رسیده هایی بدون ملاحظه، شتاب زده بر آنند تا همه ی نظام را به نام خود و به کام خود سازند.
اما به نظر نمی آید رهبر حکومت از حکم تازه ی خود تنها شکاف های گذشته را در نظر داشته باشد، و بیمناک شکاف هایی که در جناح محافظه کار سابق به عمق می روند، نبوده باشد. همان زمان که محافظه کاران سرمست از پیروزی خود در مجلس به لطف تصفیه های شورای نگهبان و حکم های حکومتی رهبر، خبر از یک دستی حکومت در آینده ای نزدیک می دادند، تحلیل گرانی بودند که یادآوری کنند یک دستی حکومت اسلامی – ایدئولوژیک خیالی است که هرگز به واقعیت نمی پیوندد. حکومتی که هم مذهبی است و هم ایدئولوژیک است، به آتشفشان فعالی می ماند که هر شکاف و گسل آن مسدود شود، شکاف و گسل تازه ای از گوشه ای دیگر سر باز می کند.
اکنون «بزرگان نظام» نگران و بیمناک همین شکاف ها و گسل های تازه هستند. شکاف هایی که در صفوف محافظه کاران به سرعت فعال می شوند. دعوای مجلس و دولت، دعوایی متعلق به گذشته است و سرنوشت و نتیجه ی آن رقم خورده است. اما محافظه کاران در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری، با شکاف ها و هرج و مرج های فزاینده ای در درون خود روبرویند که اگر مهار نشوند، سرنوشت این جناح و کل نظام را با مخاطرات جدی روبرو می کند.
خامنه ای – در آستانه ی آغاز رقابت های انتخاباتی در صدد مهار تندروان مجلس بر آمده که سخت سری می کنند و به پندها و اندرزهای بزرگان و میانه روها تن نمی دهند و در بازی «وفاق» امتیازی بیشتر از اندازه خود می خواهند و رویای سپردن قدرت به نسل جدیدی از هواداران حکومت را در سر دارند. آن هم حکومتی که در شرایطی نیست که بتواند چنین بلندپروازی ها، ماجراجویی ها و بی تجربگی هایی را تحمل کند. این حکومت نیاز دارد به نیروهای کهنه کار و آزموده ی خود متکی شود. نه فقط در جناح محافظه کار، که در جناح اصلاح طلب نیز.
حکم حکومتی خامنه ای شاید آغاز سقوط ستاره ی بخت «نسل جوان» و تازه نفسی یاشد که با هیاهوی بسیار به وسط منازعات حکومتی فرستاده شد، اما اکنون به نظر می رسد وظیفه ی آن به پایان رسیده باشد. اردوی محافظه کاران برای انتخابات ریاست جمهوری به آرامش و حرف شنوی احتیاج دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=32960 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x