چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

این رسمه، یعنی رسم فوتبال ماست؛ آقا پرویز هم رفت؛ ورود بانوان به زورخانه ها

چو در طاس لغزنده افتاد مور
رهاننده را چاره باید نه زور

نازک بین: پرویز خان یکی از معدود جنتلمن های تاریخ فوتبال ایران هم به کاروان ابدیت پیوست. زنده یاد پرویز ابوطالب مدتی را در بستر بیماری گذراند و صبح دیروز چشم از جهان فرو بست. شعر فوق در دفتر شادروان پرویز ابوطالب قاب علم, معرفت و مرام بردیوار بود.

پرویز ابوطالب متولد ۱۳۲۱ است و در سن ۱۶ سالگی به تیم ملی فوتبال دعوت شد، وی از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ در تیم ملی فوتبال زیر نظر پرویز دهداری و استقلال تهران بازی کرد. وی تیم دیهیم را پایه گذاری کرد و به عنوان بازیکن و مربی این تیم را ۶ سال قهرمان دسته یک کشور کرد. پرویز ابوطالب پس از خدا حافظی از فوتبال در سن ۲۴ سالگی مدرک درجه یک مربیگری را از فیفا گرفت و مربی تیم ملی شد. وی نقش به سزایی در توسعه ورزش و راه اندازی باشگاه‌های دیهیم، بوتان، استقلال جنوب و ساخت ساختمان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران داشته است. پرویز خان یکی از بنیانگذاران صنعت تولید توپ های ورزشی در ایران است . زنده یاد ابوطالب، یکی از تئوریسبن های برجسته فوتبال ایران بود که جمهوری اسلامی قدر و منزلت وی را ندانست. کتب آموزشی وی در زمینه فوتبال به عنوان منبع تدریس کارشناسان و اساتید فوتبال در داخل و خارج از کشور با استقبال عموم روبرو بوده.

چندی بیش وقتی پرویز خان در بستر بیماری بود جواد نکونام کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال و یکی از شاگردان وی با انتشار پستی در صفحه شخصی اش دراینستاگرام برای این معلم فوتبال ایران آرزوی سلامت کرده بود تا حق شاگردی  را به جا آورده باشد. بخوانیم متن این پست را:

تقدیم به کسى که به خیلی‌ها خوبى کرد ولى بدى دید
تقدیم به پرویزخان ابوطالب که فوتبال ایران بهش مدیونه
خیلى سخته ببینى مردى که به فوتبال ایران و خیلى از فوتبالیست‌ها کمک کرده، حالا فراموش شده باشه.
این رسمه، یعنی رسم فوتبال ماست. با آدمای خوبش، با اونا که خدمت کردن ولی هیچی نخواستن، اینطوری رفتار می‌کنه.
طبق معمول فدراسیون هم منتظر نشسته تا کسى از بین ما بره تا تاج گل بفرستن براش؛ روزی که دیگه واقعا دیره.
آقایون، فوتبالیستهایى که مدیون پرویز خان هستید الان ایشون بیشتر از هر زمان به شما نیاز داره. اشتباه نکنید، به پولتون نیاز نداره، به حضورتون نیاز داره.
مثل آقای ابوطالب که یه معلم واقعی بود، خیلی کم داریم تو این فوتبال؛ انسان‌های بزرگی که متاسفانه فراموش شدن و نسل امروز حتی اسمشون رو نمی‌دونن. این وظیفه رسانه‌هاست
میخوام ازشون خواهش کنم که تا دیر نشده درباره امثال پرویزخان بنویسند تا خیلیا بدونند چه خدماتی به ما و فوتبال ایران کردند
انشالله سلامت باشى بزرگ مرد
لطف کنید براى سلامتى پرویز خان ابوطالب دعا کنید.

 بخش ورزشی اخبار روز این ضایعه تلخ را به خانواده استاد ابوطالب و جامعه ورزش راستین تسلیت می‌گوید.

چرا همسر ونوس نوری از شهرداری شکایت کرد؟

علی زرین خاک, همسر ونوس نوری, بانوی رکابزن که ۱۴ خرداد بر اثر تصادف خودرویی با دوچرخه‌اش، جان خود را از دست داد، در گفت‌وگو با ایسنا, در مورد زمان رسیدن آمبولانس و اینکه پیگیر پیدا کردن راننده متواری است یا خیر؟ بیان کرد: زمانی که با من تماس گرفته شد و خودم را به محل حادثه رساندم آمبولانس هم رسید اما کسانی که آنجا بودند به من گفتند ۲۰ دقیقه بعد از تماس با اورژانس، موتورلانس آمده بود که کاری نتوانسته بود انجام دهد و بعد از آن ماشین آمبولانس آمده بود. پس از آن هم به همراه آمبولانس به بیمارستان حضرت رسول رفتیم. تا زمانی هم که آمبولانس برسد، دوچرخه سواران دیگر خودشان با دست مشغول احیای همسرم شده بودند.

 او ادامه داد: در بیمارستان متوجه شدم که انگار دکتر بیمارستان گزارش تکنسین اورژانس را خوب ننوشته بود، چراکه تکنسین اورژانس پس از دیدن گزارش بسیار ناراحت شد و دیدم که تکنسین اورژانس کنار دیگر همکارانش رفت و به آنها گفت که این گزارش برای او بسیار بد می‌شود. حالا نمی‌دانم دیر بیمار را به بیمارستان رسانده بودند و یا اقدامات اولیه را خوب انجام نداده بودند.

 همسر ونوس نوری در مورد تلاش برای پیدا کردن راننده متواری نیز گفت: فعلا تقاضای بررسی دوربین‌ها را کرده‌ایم و قرار است به ما جواب بدهند. زمانی که من به کلانتری رفتم از من سوال کردند شکایت دارم یا نه که عنوان کردم از راننده متواری و شهرداری شکایت دارم. همچنین تقاضای بازبینی دوربین‌ها را دارم.

 او در پاسخ به این پرسش که چرا از شهرداری هم شکایت دارد، تاکید کرد: چون گاردریل‌ها را که بریده بودند، باقی مانده و آنها که از جنس آهن و بسیار هم تیز بود را نبرده بودند. همسر من هم در اثر شدت ضربه، پرت می‌شود پیشانی‌اش به همان باقی مانده گارد ریل ها برخورد می‌کند و همان موضوع کار را تمام می‌کند.

زرین خاک در مورد اینکه گفته شده همسر او شهروند عادی بوده نه دوچرخه سوار حرفه ای تصریح کرد: همسر من پنج مسابقه در لیگ دوچرخه سواری کوهستان شرکت کرده بود و عضو تیم آباریس آوا بود. نتایجش هم موجود است. نمی‌دانم چرا چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود. او علاوه بر دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، یوگا و کیک بوکسینگ هم انجام می‌داد. 

لباس زورخانه‌ برای بانوان طراحی شده است؛ منتقدان فقط توهین می‌کنند

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با تاکید بر اینکه با توجه به موافقت عده‌ای از مراجع برای حضور زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای، پیگیر مطرح کردن این موضوع در مجمع فدراسیون است، گفت: آیا فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای نامناسب‌تر از ورزش‌های غربی است؟

مجتبی جوهری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تجمع اعتراضی عده‌ای از یپشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای نسبت به حمایت فدراسیون از فعالیت زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای، اظهارکرد: فعلا تصمیمی گرفته نشده و باید ببینیم تصمیم نهایی چه می‌شود. البته این عده از دوستان که برای‌شان احترام هم قائلیم نمی‌توانند خود را بطور کامل نماینده جامعه انبوه پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای بدانند، چرا که در مجموع ۲۰ تا ۳۰ نفر در این اعتراض حضور داشتند که فقط ۵ یا ۶ نفر از آن‌ها پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای بودند. ما شورای پیشکسوتان را داریم که جمعیت آن‌ها در سطح کشور بالای یک هزار نفر است.

منتقدان فقط توهین کردند

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با اشاره به تجمع این افراد در زورخانه شهید عراقی، گفت: من بارها به این دوستان پیغام دادم که درب اتاق من در فدراسیون همیشه باز است و بیایند و حرف‌های‌شان را با دلایل منطقی بیان کنند اما متاسفانه آن‌ها بداخلاقی کردند و حتی تهمت‌های ناروایی را در فضای مجازی بر زبان آوردند که به هیچ وجه در شان یک پیشکسوت آن هم در رشته زورخانه‌ای نیست.

پیشکسوت باید برای خودش و زورخانه حرمت قائل شود

وی خاطرنشان کرد: پیشکسوت باید برای خودش و دیگران حرمت قائل شود اما این افراد به هر شکل ممکن که توانستند تهمت و افترا زدند. این‌ کارها شایسته پهلوان، پیشکسوت، کهنه‌سوار و .. نیست. توهین کردن به هیچ وجه شایسته نیست و اگر حرفی هم دارند باید با منطق بیایند و صحبت کنند. اینکه در فضای مجازی به بانوانی که خواستار فعالیت در این رشته هستند توهین شود، درست نیست. اگر همین بانوان که این توهین‌ها به آن‌ها صورت گرفته که من از گفتن‌شان نیز خجالت می‌کشم، دست به شکایت قانونی بزنند روزگار افراد توهین کننده سیاه می‌شود.

زنان شایسته فعالیت در ورزش‌های زورخانه‌ای هستند

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با تاکید بر اینکه زنان نیز به عنوان نیمی از جامعه ایران همانند حضور فعال در بسیاری از رشته‌های ورزشی، شایسته حضور در ورزش‌های زورخانه‌ای به عنوان ورزش کهن و ملی ایرانیان هستند، گفت: ما در سطح ایران بیش از ۲۰ هزار باشگاه ورزشی خصوصی داریم که از این تعداد بیش از ۹ هزار باشگاه متعلق به فعالیت بانوان ورزشکار است. بیش از ۹ هزار باشگاه نیز هم توسط آقایان و هم بانوان فعالیت می‌کنند و حدود ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ باشگاه بصورت اختصاصی در اختیار آقایان است. بنابراین در ۱۸ هزار باشگاه ورزشی در کشور بانوان ما بصورت جدی فعالیت های ورزشی انجام می‌دهند.

نمی‌توانم جواب غیرمنطقی به بانوان بدهم

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، ادامه داد: وقتی این بانوان علاقمند که تعدادشان هم کم نیست می‌آیند و پاسخ مراجع را روی میز من می‌گذارند و می‌گویند فعالیت ما در این رشته طبق نظر مراجع اشکال شرعی ندارد، من چه جواب قانع کننده و منطقی در مخالفت می‌توانم به آن‌ها بدهم؟ وقتی بانوان ما که در بسیاری از زمینه‌ها همپای مردان و حتی جلوتر از آن‌ها هم حرکت می‌کنند و می‌توانند با حفظ وقار و شخصیت یک زن ایرانی و مسلمان در زورخانه ورزش کنند و در جامعه این رشته کهن ایرانی را توسعه دهند، چرا باید با آن‌ها مخالفت کنیم؟

برخی دختران از پدرانشان هم بهتر ضرب می‌گیرند

جوهری در پاسخ به این سوال که تعداد بانوان مشتاق برای حضور در رشته ورزش‌های زورخانه‌ای به چه میزان است، گفت: آمار دقیقی ندارم اما تعداد متقاضیان زیاد است. جالب است بدانید بیشتر این بانوان نیز جزو خانواده‌هایی هستند که پدر، بردار یا عمو و پدربزرگ‌شان از ورزشکاران زورخانه هستند و از کودکی در خانه‌هایشان با میل، تخته و … که مختص ورزش زورخانه‌ای است آشنا شده‌اند. مثلا دختر کوچکی بود که حتی از پدر و برادرش که مرشد بودند، بهتر ضرب می‌گرفت.

لباس طراحی شده برای بانوان کاملا پوشیده است

وی درباره اینکه آیا لباس مناسب برای فعالیت بانوان در این رشته طراحی شده یا خیر، خاطرنشان کرد: بله این کار انجام شده و لباس طراحی شده حتی از لباس بانوان ورزشکار در رشته‌هایی مثل جودو، تکواندو و کاراته که البته پوشیده هستند، نیز کامل‌تر است. هدف این است که بانوان در فضایی کاملا زنانه با لباس‌هایی کاملا متناسب با شان و جایگاه این رشته، در زورخانه ورزش کنند. قطعا حضور بانوان و علاقمندی آن‌ها می‌تواند باعث علاقمندی اعضای خانواده آن‌ها و توسعه این رشته در کشور شود که خواسته تمامی مسئولان است.

عکس روز. لالیگا روی هوا

رقابت‌های لالیگا بعد از بیش از سه ماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، از بامداد ۲۳ خرداد ماه با داربی بین سویا و رئال بتیس دوباره از سر گرفته می‌شود. به همین دلیل شهرداری سویا با استفاده از ماکت‌های لباس تیم‌های لالیگایی به استقبال این مسابقه و لالیگا رفته است.

این عکس را Eduardo Briones از Europa press ثبت و gettyimages آن را منتشر کرده است.

کناره‌گیری برزیل از میزبانی جام جهانی زنان ۲۰۲۳

برزیل از رقابت برای میزبانی رقابت های جام جهانی ۲۰۲۳ زنان انصراف داد. به نقل از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، بعد از انصراف برزیل از تلاش برای میزبانی جام جهانی زنان ۲۰۲۳، اکنون دو کشور از سه کشور نهایی خواهان میزبانی این رقابت ها آسیایی هستند.

فدراسیون فوتبال برزیل با انصراف از میزبانی این دوره از رقابت‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد از کلمبیا برای میزبانی این رقابت‌ها حمایت خواهد کرد. اکنون استرالیا که در کنار نیوزیلند خواهان میزبانی این رقابت هاست در کنار ژاپن کشورهایی هستند که خواهان میزبانی جام جهانی ۲۰۲۳ زنان هستند.میزبان این دوره از رقابت ها قرار است تقریبا دو هفته دیگر اعلام شود.

در بیانیه فدراسیون فوتبال برزیل آمده است به خاطر ضررهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، قادر به بر عهده گرفتن میزبانی این دوره از رقابت‌ها نیست. 

آسیا تاکنون دو بار مسابقات جام جهانی زنان را میزبانی کرده است و هر دو دوره در کشور چین برگزار شده است. در حالی که کشورهای آمریکای جنوبی هیچ‌گاه میزبان مسابقات جام جهانی زنان نبوده‌اند.مسابقات جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ اولین دوره این مسابقات خواهد بود که با حضور ۳۲ تیم برگزار می شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=34270 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x