جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

این سهل انگاری اتفاقی نیست؛ ایندیپندنت فارسی یا دیپندنت عربی – س. ش.

ایندیپندت فارسی ظاهرا وب سایت فارسی مرتبط به روزنامه انلاین ایندیپندت انگلیسی است (۱)؛.این را می توان بی تحقیق از لوگوی تجاری یکسان نسخه فارسی و انگلیسی آن نتیجه گیری کرد. کاملیا انتخابی فرد سردبیر ارشد این نشریه الکترونیکی است.

برخلاف نامگذاری این نشریه (ایندیپندت) در دو مورد تا این لحظه می توان ادعا کرد که جهت گیری این رسانه نوشتاری نه تنها ایندیپندنت (مستقل) که بطرز غیرحرفه ای (دیپندنت) است.

مورد اول را می شود از بُعد کـــَــمی به پوشش خبری حبس خانگی لطیفه آل مکتوم دختر حاکم دبی دانست. تعداد مطالب منتشر شده بر روی خروجی این وب سایت در مورد حبس خانگی شاهزاده دوبی صفر است. این درحالیست که برنامه پانورامای بی بی سی (انگلیسی) مدتی پیش ویدویی از وی و در حبس منتشر کرده که وی توضیح می دهد «زمانی که قصد داشت فرار کند، کماندوها او را با دارو بیهوش کردند و به محل نگهداری اجباری‌اش در دوبی برگرداند.». (۲)  پس از انتشار این ویدئو توسط گزارشگران پانورامای بی بی سی  اخبار مرتبط با سلامت و شرایط نگهداری وی باردیگر به صدر اخبار رسانه ها آمد اما ایندیپندت فارسی هیچ مطلب خبر/مطلبی در این خصوص کار نکرده است.

مورد دوم از بعد کیفی قابل سنجش است.پوشش خبری به قتل جمال خاشقجی بعد از علنی شدن محتوای گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکاکه تصریح می‌کند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقچی را شخصا تایید کرده است.

این گزارش سه سال پیش تهیه شده است اما در زمان دولت ترامپ از انتشار ان جلوگیری شده است. در این گزارش تاکیده شده است «محمد بن سلمان نقشه‌ای را تایید کرده بوده که به موجب آن نیروهای اطلاعاتی این کشور مامور شده بودند جمال خاشقچی را “بگیرند یا بکشند” .» (۳).از طبقه بندی خارج شدن این گزارش مورد توجه اکثر رسانه های خارج و داخل بوده است.ایندیپندت فارسی برخلاف پوشش خبری اکثر رسانه ها  به گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا، به انتشار بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در رد قتل جمال خاشچقی بسنده کرده است.مطلب مربوط به تکذیب گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا از سوی وزارت امور خارجه عربستان با بیانیه !حمایت وزارت امور خارجه امارات و بحرین از بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در همان مطلب با  زیر تیتر زیر همراه شده است.

«وزارت امور خارجه امارات و بحرین از بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در رد گزارش دولت آمریکا حمایت کردند».(۴)

مطلب دیگری که در این خصوص بر روی خروجی این وب سایت است با این تیتر همراه است:

«حمایت افغانستان از عربستان سعودی در پرونده خاشقجی»(۵)

این درحالیست که ایندیپندت فارسی پوشش جامعی به موضوعات و اخبار مرتبط با امارات متحده عربی می دهد؛ از اخبار و موضوعات اجتماعی تا پیشرفتها و کاربرد فن آوریهای نو همچون پرتاب ماهواره امید در امارات متحده عربی(۵)  بنابراین نمیتوان گفت بی توجهی این رسانه به اخبار مربوط به حبس شاهزاده دوبی و ولیعهد عربستان از روی سهل انگاری است. اگر با اغماض باور کنیم که این بی توجهی از روی سهل انگاریست باید پذیرفت که این رسانه خبری در ابعاد حرفه ای و قابل رقابت با رسانه های نوشتاری این روزها  نبوده و میراثدار مشی حرفه ای نسخه ی پدرخوانده خود یعنی ایندیپندت انگلیسی هم نیست.(۶)

۱-https://en.wikipedia.org/wiki/The_Independent

۲-https://www.bbc.com/persian/world-56089562

۳-https://www.bbc.com/persian/world-56218044

۴- https://www.independentpersian.com/node/126516/

۵-https://www.independentpersian.com/node/127236/

۶-https://www.independent.co.uk/topic/jamal-khashoggi

https://akhbar-rooz.com/?p=106473 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جبار مینویی
جبار مینویی
3 سال قبل

سردبیر این سایت خانم “کامیلیا خادم الشیوخ” می باشد که خود وخانواده اش سال ها پیش از ایجاد “ایندپندنت ضد فارسی” به استخدام حاکمین عرب خلیجی در آمدند. ایشان در همین اخبار روز چند سال پیش در ستایش سیاست های این حاکمین مقاله می نوشت.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x