پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

باخ: المپیک نمی‌تواند جلوی جنگ و خشونت در جهان را بگیرد

نازک بین: بعد از ماجرای کشته شدن معلم فرانسوی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به اسلامگرایان رادیکال و تروریستهای اسلامی هشدار داد که با آنان برخورد قاطع خواهد کرد. در این رابطه از قول پل پوگبا ستاره منچستریونایتد انگلیس و بازیکن تیم ملی فرانسه گفته شده که وی در اعتراض به سخنان توهین‌آمیز امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تصمیم دارد برای تیم ملی فرانسه بازی نکند.

پوگبا این خبر را کاملا تکذیب کرد و در اینستاگرام خود نوشت:

” این اخباری که راجع به من منتشر شده ۱۰۰ درصد نادرست است. من در مورد این چیزها نه حرف زده‌ام و نه به آن‌ها فکر کرده‌ام.”

“از رفتار برخی رسانه‌ها که از من برای ساختن تیترهای کاملا جعلی در مورد موضوعی حساسیت ‌برانگیز استفاده کرده‌اند و موضوع تیم ملی و دین من را هم به آن افزوده‌اند، ناراحت، عصبانی، غافلگیر و مایوس شده‌ام.”

“من مخالف هرگونه ترور و خشونت هستم. متاسفانه برخی رسانه‌ها موقع نوشتن خبرها مسئولانه عمل نمی‌کنند و آزادی رسانه‌‌ای که در اختیار دارند را زیر سئوال می‌برند. آن‌ها صحت اخباری که می‌نویسند یا تولید می‌کنند را بررسی نمی‌کنند و زنجیره‌ای از شایعه به وجود می‌آورند که زندگی مردم و من را تحت تاثیر قرار می‌دهند.”

“من اقدام قانونی علیه چاپ‌کننده‌ها و توزیع‌کننده‌های این اخبار ۱۰۰ درصد جعلی انجام خواهم داد.”

رحیمِ کریم؛ «استرلینگ» بنیاد خیریه‌ای میلیون پوندی تاسیس می‌کند

ستاره باشگاه منچسترسیتی و تیم ملی انگلیس در گفت‌وگو با نشریه ساندی تایمز این خبر را تایید کرد. در گزارش این نشریه آمده است که استرلینگ با راه‌اندازی این بنیاد قصد دارد تا ضمن کمک به جوانان محروم، به خانواده‌هایی کمک کند که از لحاظ مالی شرایطی مشابه کسانی را دارند که به‌تازگی تحت حمایت «مارکوس رشفورد» ستاره باشگاه منچستریونایتد قرار گرفته‌اند. استرلینگ که براساس گزارش‌ها سالانه ۱۵ میلیون پوند درآمد دارد، در این گفت‌وگو اظهار داشت: برای من تفاوتی ندارد که به چند نفر کمک کنم؛ آنچه مرا خوشحال می‌کند صرفا کمک کردن است. حتی اگر پنج نفر یا حتی یک نفر باشد؛ دست کم کمک کرده‌ام تا آنها از مشکلات نجات پیدا کنند. دوست دارم کمکم بزرگ باشد نه برای خودم بلکه برای افراد دخیل در آن. استرلینگ سال گذشته به واسطه اقداماتش در راستای مقابله با نژادپرستی در ورزش و استفاده از جایگاه خود به عنوان سکویی برای گسترش این نوع اقدامات، مورد تحسین گسترده قرار گرفت.

باخ: المپیک نمی تواند مانع جنگ و خشونت شود

رییس کمیته بین‌المللی المپیک تصریح کرد: المپیک نمی‌تواند مانع جنگ و خشونت شود ولی می‌تواند الگویی برای جهان بسازد. به نقل از سایت inside the games، توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک تصریح کرد: بی‌طرفی ورزشکاران حاضر در المپیک نسبت به مسائل سیاسی یک اصل اساسی در طول بازی‌های المپیک بوده است. این باعث می‌شود که ورزشکاران ارزش‌های صلح و اتحاد را در خود ایجاد کنند. قانون ۵۰ منشور المپیک نیز بر همین موضوع تاکید کرده است. هر چند خیلی‌ها درخواست داشتند تا کمیته بین‌المللی المپیک این قانون را تغییر دهد ولی این‌طور نشده است. این قوانین به این دلیل آن است که روحیه ورزشی در زمین و حتی مراسم المپیک وجود دارد. قدرت وحدت بخش این بازی‌ها تنها در صورت احترام و همبستگی نسبت به یکدیگر خود را نشان می‌دهد. در غیر این صورت، بازی‌ها به یک بازاری تبدیل می‌شود که شعارها و تظاهرات مختلفی را از سوی ورزشکاران در آن شاهد هستیم.رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در پایان تاکید کرد که المپیک نمی‌تواند مانع از جنگ و درگیری شود یا به تمام چالش‌های سیاسی و اجتماعی در جهان رسیدگی کند با این حال  او ادعا می‌کند که المپیک می‌تواند برای جهانی که همه به قوانین یکسان آن احترام می گذارند یک الگو ترسیم کند.منتقدان مواضع وی اظهار می‌کنند که کمیته بین‌المللی المپیک گرچه ممکن است نتواند جلوی جنگ را بگیرد، اما می‌تواند کارهای بیشتری در جهت ارتقای حقوق بشر انجام دهد.

خانمی که در یک دوره المپیک در دو ورزش طلا گرفت

استر لدتسکا از جمهوری چک در جریان المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ به اولین زنی در تاریخ المپیک تبدیل شد که در یک سال در دو ورزش متفاوت قهرمان المپیک می‌شود. کسب مدال در دو ورزش مختلف در شرایط کنونی دنیای ورزش بسیار دشوار و دور از ذهن است، رسیدن به این مهم در یک دوره المپیک که ورزشکاران معمولا روی یک ورزش تمرکز می‌کنند دشوارتر نیز می‌باشد. در ادوار اولیه المپیک که مسابقات بیشتر مختص مردان بود، به دلیل سطح پایین‌تر رقابت‌ها چندین ورزشکار موفق به کسب مدال در دو ورزش مختلف شدند. اما تا پیش از المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ در کره جنوبی هیچ ورزشکار زنی موفق به کسب مدال طلا در دو ورزش مختلف در یک دوره مسابقات المپیک نشده بود، رکوردی که با درخشش خیره‌کننده استر لدتسکا در مسابقات اسکی آلپاین و اسنوبورد تغییر کرد. ذکر این نکته ضروری است که طبق تعریف دقیق کمیته بین‌المللی المپیک، تمام فعالیت‌هایی که زیر نظر یک فدراسیون جهانی برگزار می‌شوند، همگی در کنار هم یک ورزش محسوب خواهند شد. IOC ورزش‌های مختلفی که درون یک فدراسیون جهانی اداره می‌شوند را “دیسیپلین” می‌نامد. با این تعریف دو ورزش اسکی آلپاین و اسنوبورد علی‌رغم تفاوت‌های فراوان زیر نظر فدراسیون جهانی اسکی FIS اداره می‌شوند و ورزش مجزا نیستند. با این وجود باور عمومی در دنیای ورزش، اسکی آلپاین و اسنوبورد را دو ورزش متفاوت محسوب می‌کند. هرچند که تا پیش از لدتسکا هیچ ورزشکار زنی در دو دیسیپلین از یک ورزش نیز موفق به کسب مدال طلا نشده بود.

استر لدتسکا

استر لدتسکا (Ester Ledecka) که در برخی گویش‌ها لدچکا نیز نامیده می‌شود، متولد ۱۹۹۵ در پراگ پایتخت جمهوری چک است، این ورزشکار در ۲۲ سالگی در حالی پا به میدان المپیک زمستانی پیونگ چانگ گذاشت که پیش از این در سن ۱۸ سالگی در المپیک زمستانی سوچی دو مقام ششمی و هفتمی در مسابقات اسنوبورد کسب کرده بود اما این‌بار وی به عنوان قهرمان جهان و مدعی نخست قهرمانی در ماده مارپیچ بزرگ پارالل وارد مسابقات می‌شد. لدتسکا تا پیش از المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در مواد مختلف موفق به کسب ۲ طلا و ۱ نقره از مسابقات جهانی اسنوبورد شده بود اما وی علاوه بر اسنوبورد، سهمیه حضور در مسابقات اسکی آلپاین را نیز به دست آورده بود!تا پیش از لدتسکا، هیچ ورزشکاری در تاریخ المپیک به طور همزمان در دو ورزش اسکی آلپاین و اسنوبورد شرکت نکرده بود و حضور وی صرف‌نظر از نتیجه، خود یک اتفاق تاریخی بود. لدتسکا برخلاف توصیه‌های مربیان حاضر نشد تا اسکی آلپاین را برای تمرکز بیشتر بر روی ورزش تخصصی خود کنار بگذارد. وی تا پیش از المپیک پیونگ چانگ در چند سال حضور در مسابقات جام جهانی اسکی آلپاین، هیچگاه در هیچ‌یک از مراحل موفق به کسب مدال نشده بود و بهترین نتیجه وی در رنکینگ مجموع جام جهانی رتبه ۵۴ بود. در سال ۲۰۱۸ نیز وی با رنک ۶۸ جهان وارد المپیک پیونگ چانگ شد!

رکورد شکنی در سوپرجی!

مسابقات اسکی آلپاین در ۵ ماده مختلف برگزار می‌شود، در سه ماده مجموع زمان دو مرحله نفرات برتر را مشخص می‌کند اما در دو ماده سوپرجی (که در ایران به مارپیچ سرعت مشهور است) و دانهیل به دلیل سرعت بالا و خطر بیشتر مسابقات فقط در یک مرحله برگزار می‌شود. برای حفظ هیجان مسابقات بر اساس قوانین ۲۰ نفر اول رنکینگ جهانی بعد از قرعه‌کشی شماره‌های ۱ تا ۲۰ را بر تن کرده و از دروازه استارت حرکت می‌کنند. علی‌رغم غیرقابل پیش‌بینی بودن ورزش اسکی آلپاین معمولا اختلاف سطح نفرات برتر و سایرین زیاد است و پس از پایان رقابت ۲۰ نفر برتر مسابقه عملا تمام شده و سایر نفرات شانسی برای کسب مدال ندارند. بسیاراز شبکه‌های تلویزیونی پس از پایان رقابت ۲۰ نفر اول حتی ادامه مسابقات را پخش هم نمی‌کنند!مسابقه سوپرجی زنان در المپیک زمستانی پیونگ چانگ روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۸ با حضور ۴۵ اسکی‌باز برگزار شد، مدعیان نخست قهرمانی لیندزی وان از امریکا با شماره پیراهن ۱ و آنا فایت از اتریش با شماره ۱۵ بودند. لیندزی وان مسابقه را به عنوان نفر اول با چند اشتباه به پایان برد، صدرنشینی وی تنها چند دقیقه به طول کشید و یوهانا اشنارف از ایتالیا، لارا گوت از سوئیس و در نهایت تینا وایرایتر از لیختن اشتاین با شماره ۷ با ثبت زمانی بهتر به نوبت به صدر جدول رده‌بندی صعود کردند. جدول مسابقات تا نفر چهاردهم تغییری نکرد تا نوبت به مدافع عنوان قهرمانی برسد، آنا فایت که پیش از ازدواج و با نام آنا فنینگر در سال ۲۰۱۴ قهرمان المپیک شده بود، با ثبت زمانی ۱۰ صدم ثانیه بهتر از وایرایتر صدر جدول را تصاحب کرد، ۵ نفر باقی‌مانده تهدیدی برای فایت ایجاد نکردند تا در پایان رقابت ۲۰ نفر اول آنا فایت صدرنشین مسابقات باشد. در حالی که هنوز ۲۵ اسکی‌باز دیگر باقی مانده بودند، طبق سنت همیشگی مسابقات اسکی رقابت تمام شده به نظر می‌رسید و حاضرین در استادیوم از جمله توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مشغول تبریک گفتن به فایت بودند اما نفر شماره ۲۶ همه چیز را تغییر داد!

شماره ۲۶ معروف بر سکوی نخست المپیک- استر لدتسکا که بر حسب قرعه شماره ۲۶ را بر تن کرده بود در حالی از دروازه شروع استارت زد که تنها نکته جالب برای بسیاری از حاضرین حضور وی در این مسابقه به عنوان قهرمان جهان در ورزش اسنوبورد بود! در مسابقات اسکی آلپاین زمان هر شرکت کننده ۳ بار در طول مسیر با زمان نفر اول مقایسه شده و در صورت بهتر بودن با رنگ سبز نمایش داده خواهد شد. لدتسکا در دومین نقطه ثبت زمان به چراغ سبز رسید تا توجه تمام بینندگان به رقابت وی جلب شود، وی در ثبت زمان سوم نیز ۴ صدم ثانیه نسبت به نفر اول بهتر بود و در پایان با ۱ صدم ثانیه اختلاف نسبت به آنا فایت به عنوان نفر نخست مسابقه دست پیدا کرد! این اتفاق در حالی افتاد که لدتسکا در طول مسیر دو بار تعادل خود را تقریبا از دست داده بود اما توانست در سرعت نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بدون از دست دادن زمان به مسیر رقابت باز گردد. در مسابقات اسکی آلپاین که به شکل تایم تریل برگزار می‌شود، اسکی‌بازان در طول مسیر از زمان خود آگاه نیستند و تنها پس از عبور از خط پایان رتبه خود را بر تابلوی بزرگ انتهای مسیر مشاهده می‌کنند. واکنش لدتسکا به دیدن عدد ۱ بر تابلوی مسابقات یکی از لحظات ماندگار تاریخ المپیک را ثبت کرد، جایی که فیلم‌بردار تلویزیونی با نزدیک شدن به وی به قهرمان چک اعلام کرد که وی اول شده است، لدتسکا که همچنان مات و مبهوت بود در جواب وی لبخندزنان گفت که “حتما اشتباهی شده”!قهرمانی لدتسکا در این مسابقات از دید بسیاری از کارشناسان بزرگترین شگفتی تاریخ اسکی آلپاین محسوب می‌شود. لدتسکا پس از این مسابقات در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ موفق شد با تمرکز بیشتر بر ورزش اسکی آلپاین سه بار در مسابقات جام جهانی که هر سال در چندین مرحله برگزار می‌شود روی سکو قرار بگیرد.

                      سکوی ماده سوپرجی اسکی آلپاین، لدتسکا در کنار آنا فایت و تینا وایرایتر

طلای دوم در اسنوبورد

یک هفته پس از سوپرجی، لدتسکا در روز ۲۴ فوریه در ماده تخصصی خود به میدان رفت. مسابقات اسنوبورد برخلاف اسکی آلپاین به شکل تایم تریل نیست و شرکت‌کنندگان پس از مرحله مقدماتی و سیدبندی اولیه به شکل حذفی در دو مسیر موازی به مصاف هم می‌روند. دو مسیری که کاملا مشابه هم طراحی شده و ورزشکاری که زودتر به خط پایان برسد به مرحله بعد صعود می‌کند. لدتسکا با موفقیت در مرحله مقدماتی به عنوان سید نخست وارد مرحله حذفی شد. وی در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی با اقتدار پاتریزیا کومر از سوئیس و دانیلا اولینگ از اتریش را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی نیز با زمین خوردن رامونا هوفمایستر از آلمان به مسابقه فینال صعود کرد. قهرمان جهان در رقابت نهایی مقابل زلینا یورگ دیگر ورزشکار آلمانی قرار گرفت که در نهایت ۴۶ صدم ثانیه زودتر از حریف آلمانی از خط پایان گذشت تا دومین طلای خود را در فاصله یک هفته دریافت کند. به همین مناسبت این قهرمان اهل جمهوری چک در بسیاری از رسانه‌های جهان ملکه برفی نامیده می‌شود.  منبع-طرفداری

امشب هفته دوم رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان اروپا آغاز خواهد شد.رئال مادرید بعد از شکست خانگی در بازی نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا مقابل شاختار دونتسک، حالا برای اینکه وضعیتش در گروه B رقابت ها پیچیده تر نشود نیاز به کسب نتیجه ای مثبت مقابل مونشن گلادباخ دارد که در بازی نخست اینتر را در ایتالیا ۲-۲ متوقف کرده است.اینتر بعد از توقف در اولین بازی خود در فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا مقابل مونشن‌گلادباخ، فردا شب دومین مسابقه خود را در اوکراین مقابل شاختار اوکراین انجام خواهد داد؛ دیداری که برای نرآتزوری دشوار خواهد بود چراکه شاختار در مسابقه قبلی خود با انبوهی از غایبان، رئال مادرید قدرتمند را در آلفردو دی استفانو شکست داده بود. با این وجود اینتر در دیدار حساس فردا مقابل شاختار دو غایب بزرگ خواهد داشت. الکسیس سانچز و استفانو سنسی هردو به دلیل مشکلات عضلانی از لیست این تیم برای مسابقه فردا کنار گذاشته شده اند‌.در همین رابطه کوریره دلو اسپورت گزارش می دهد که این دو بازیکن با اینتر به اوکراین سفر نکرده اند و غایبان قطعی تیم آنتونیو کونته در هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود.

برنامه بازیها و اسامی داوران دیدارهای هفته دوم از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا

گروه A:

ساعت ۲۱:۲۵/ لوکوموتیو مسکو – بایرن مونیخ با داوری ایستوان کواش از رومانی

ساعت ۲۳:۳۰/ اتلتیکومادرید – سالزبورگ با داوری اوویدو هاتگان از رومانی

گروه B:

ساعت ۲۱:۲۵/ شاختار دونتسک – اینتر با داوری گئورگی کاباکوف از بلغارستان

ساعت ۲۳:۳۰/  بوروسیا مونشن‌گلادباخ – رئال مادرید با داوری اورل گرینفلد از اسرائیل

گروه C:

ساعت ۲۳:۳۰/ پورتو – المپیاکوس با داوری دانیل شیبرت از آلمان

ساعت ۲۳:۳۰/ مارسی – منچسترسیتی با داوری توبیاس اشتیلر از آلمان

گروه D:

ساعت ۲۳:۳۰/ آتالانتا – آژاکس با داوری دامیر اسکومینا از اسلوونی

ساعت ۲۳:۳۰/ لیورپول – میتیلند دانمارک با داوری پاول راشکوفسکی از لهستان

بهترین وینگرهای راست تاریخ فوتبال

به نقل از فرانس فوتبال، لیست ۱۰ وینگر راست نامزد عنوان بهترین وینگر راست تاریخ اعلام شد. در این لیست انگلیس با ۳ بازیکن بیشترین نامزد را دارد و درحالیکه قاره اروپا ۷ نامزد دارد، ۳ نامزد از آمریکای جنوبی اعلام شده است.

شیر ی که در قفس نتوان کرد

میلان ۳ اینتر ۳

در دیداری که همه چیز داشت، میلان ۳ بار برتری خود را از دست داد تا سرانجام این تیم هم در سری آ امتیاز از دست بدهد. میلان تا پیش از این بازی، تنها تیم حاضر در ۵ لیگ معتبر اروپایی بود که رکورد ۱۰۰% برد را در اختیار داشت اما اشتباه تاتاراشونا روی گل اول و زلاتان روی گل سوم، روسونری را از سه امتیاز شیرین خانگی محروم کرد.

آخرین دیدار هفته پنجم لیگ فوتبال باشگاه‌های ایتالیا دوشنبه شب بین تیم‌های آث‌میلان و آ.اس‌رم در ورزشگاه «سن‌سیرو» برگزار شد که این بازی حساس و تماشایی با تساوی پرگل سه بر سه به اتمام رسید. میلان که با شروعی عالی در فصل جاری در صدر قرار دارد در همان دقیقه دوم با تیزهوشی «زلاتان ابراهیموویچ» به گل دست یافت. در ادامه میلان که «دوناروما» دروازه‌بان مطرح خود را به دلیل ابتلا به کرونا در اختیار نداشت با مشکلات زیادی مواجه شد. در دقیقه ۱۴ کرنر ارسالی رم با خروج عجیب دروازه‌بان میلان همراه شد تا «ادین ژکو» گل تساوی را به‌ثمر برساند. در ابتدای نیمه دوم، «لیائو» مهاجم جوان پرتغالی تیم میلان با حرکتی زیبا و پاسی مناسب توپ را به «سائلمکرز» رساند تا او زننده گل دوم میزبان باشد. در دقیقه ۷۱ داور با تصمیم نه چندان صحیح برای میهمان اعلام پنالتی کرد و حتی اعتراض میلانی‌ها نیز حاصلی نداشت و «جردن ورتوت» پشت توپ ایستاد تا گل دوم گلادیاتورها را ثبت کند. در دقیقه ۷۹ این میلان بود تا صاحب پنالتی شد و «زلاتان» مهاجم ۳۹ ساله و تمام نشدنی روسونری، گل دوم خود و سوم تیمش را ثبت کرد. بازهم برتری میلان دوامی نداشت و در دقیقه ۸۴ بار دیگر کرنر ارسالی میهمان با اشتباه مدافع و دروازه‌بان میلان همراه شد تا «کومبلا» گلزنی کرده و کار را به تساوی سه بر سه بکشاند. با نتیجه رقم خورده، میلان با ۱۳ امتیاز همچنان صدرنشین است و رم هم به امتیاز هشت رسید.

https://akhbar-rooz.com/?p=89687 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x