پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بازگشایی گام به گام فروشگاه‌ها و مدارس در آلمان

صدراعظم آلمان پس از تبادل نظر با نخست‌وزیران ایالت‌ها در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که به دلیل کاهش آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا برخی از فروشگاه‌ها از دوشنبه آینده و مدارس از چهارم ماه مه بازگشایی خواهند شد.

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) اعلام کرد که دولت فدرال و نخست‌وزیران ایالت‌ها در باره کاهش گام به گام مقررات محدودیت‌های اجتماعی ناشی از گسترش ویروس کرونا در این کشور به توافق رسیده‌اند. 

آنگلا مرکل پس بحث و گفت وگو با مقا‌م‌های ارشد ایالت‌های شانزده گانه آلمان در کنفرانس تلفنی که منظور بررسی رفع مقررات محدودیت‌های اجتماعی در این کشور تشکیل شده بود، تصریح کرد که برخی فروشگاه‌های این کشور از روز دوشنبه ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) می‌توانند کار خود را آغاز کنند. او گفت که مدارس نیز از چهارم ماه مه بازگشایی خواهند شد. 

صدراعظم  آلمان گفت: «نباید با عجله گام اشتباهی را برداشت. تا کنون به نتایجی رسیده‌ایم، بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستارها  در زیر فشار زیاد قرار نگرفتند. اما این فقط یک موفقیت شکننده در میانه راه است.»

مرکل گفت که با توجه به روند نزولی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا و کاهش فشار به سیستم بهداشتی و درمانی این کشور مرحله به مرحله می‌توان در برخی از مشاغل کار را از سر گرفت. 

بر اساس تصمیمات گرفته شده در جلسه مشورتی صدراعظم و نخست‌وزیران ایالت‌های آلمان فروشگاه‌هایی که تا ۸۰۰ متر مربع مساحت دارند می‌توانند با رعایت مقررات بهداشتی از روز دوشنبه کار خود را آغاز کنند. 

مرکل گفت اما صف‌های طولانی نباید در خیابان جلوی فروشگاه‌ها تشکیل شوند. نمایندگی‌های فروش خودرو، دوچرخه فروشی‌ها و کتابفروشی‌ها نیز می‌توانند بدون توجه به مساحت آنها کار خود از سرگیرند.  آرایشگاه‌ها مجازند تنها با رعایت کامل مقررات از تاریخ ۴ ماه مه کار شان را شروع کنند.

توصیه استفاده از ماسک

به گفته مرکل زدن ماسک اجباری نیست اما صدراعظم آلمان و نخست‌وزیران ایالت‌ها استفاده از آن را در کارهای روزمره بیرون، در اتوبوس و قطار و هنگام خرید به‌طور جدی توصیه می‌کنند.  استفاده از برنامه تلفن هوشمند برای ردیابی ابتلا به ویروس کرونا نیز باید داوطلبانه باشد.

بنا به تصمیمات جدید مقام‌های دولتی آلمان، برگزاری مراسم بزرگ در آلمان تا ۳۱ اوت همچنان ممنوع است و مقررات ویژه مانند تعیین حد بزرگی مراسم توسط مسئولان ایالات وضع خواهد شد.

علاوه بر این حفظ رعایت فاصله اجتماعی دست‌کم ۱.۵ متر و محدودیت تماس تا حداکثر با یک نفر که در خارج از خانه هر کس زندگی می‌کند، همچنان باقی مانده است.

برگزاری مراسم مذهبی در معابد و مساجد همچنان ممنوع است. مرکل گفت تا پایان این هفته مذاکراتی با نمایندگان مذاهب مختلف انجام خواهد داد تا “بتوان راه‌حل قابل‌قبولی را پیدا کرد”. رستوران‌ها، کافه‌ها و بارها باید همچنان بسته بمانند.

بازگشایی تدریجی مدارس

به گفته صدراعظم آلمان مدارس در این کشور  از تاریخ ۴ ماه مه مرحله به مرحله بازگشایی خواهند شد و شروع کار کلاس با دوره پایانی دانش آموزانی است که قرار است امتحان آخر دبیرستانی را بدهند و یا وارد دوره جدید تحصیلی شوند. قرار است  تا ۲۹ آوریل برنامه‌ای برای چگونگی از سرگیری کلاس‌ها با رعایت اقدامات ویژه بهداشتی و ایمنی از سوی وزیران آموزش و فرهنگ ایالت‌ها تهیه شود. 

پیش از کنفرانس روز چهارشنبه، نمایندگان دولت‌ فدرال و ایالت‌ها خواستار هماهنگی برای افتتاح مراکز آموزشی و تنظیم مقررات بهداشتی مدارس شده بودند. اما اتحادیه معلمان آلمان تأکید کرده بود که مدارس به مدت زمان طولانی‌تری برای آغاز کار نیاز دارند. 

به گفته مارکوس زودر، نخست‌وزیر ایالت بایرن در این ایالت مدارس به تدریج از ۱۱ ماه مه ، بازگشایی می‌شوند و اولویت با کلاس‌های بالاست.  مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی به جز کلاس چهارم همچنان تعطیل می‌مانند. در سایر ایالت‌ها شروع کار مدارس از ۴ ماه مه خواهد بود. در عین‌حال روسای ایالات آلمان در باره مراحل بعدی در تاریخ ۳۰ آوریل بحث  و گفت گو خواهند کرد. 

انتقاد اتحادیه تجارت آلمان

اتحادیه تجارت آلمان (HDE) از مقررات جدید انتقاد کرد. به گفته اشتفان گنت، رئیس این اتحادیه، این مقررات به نفع همه شرکت‌ها نخواهد بود. او گفت که تعیین حد نصاب مساحت برای بازگشایی فروشگاه‌ها مناسب نیست و مقررات حفظ فاصله و بهداشت را می‌توان در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ رعایت کرد.

تاکنون ۷۲۵ هزار شرکت در آلمان تقاضای استفاده از امکانات کمک دولتی برای پرداخت دستمزد  موسوم به “کار کوتاه” را داده‌اند. 

طبق آخرین آمار منتشر شده در آلمان تا شامگاه چهارشنبه بیش از ۱۳۳ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. نزدیک به ۳۶۰۰ نفر نیز در این کشور به دلیل بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=26292 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x