جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازگشت اعتراض های خیابانی به سودان

بازگشت اعتراض های خیابانی به سودان

مناطق مختلف پایتخت سودان طی روزهای اخیر به صحنه تظاهرات در اعتراض به اوضاع اقتصادی این کشور تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با شرکت گسترده سودانی‌ها در اعتراضات دیروز خارطوم، گزارش‌ها از بازگشت اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی سودان حکایت دارد.

این اعتراضات در مناطق «ام درمان»، «الاربعین»، «العباسیه»، «حی الضباط» و برخی مناطق دیگر خارطوم پایتخت سودان صورت گرفته است.

بنا به گزارش “سودان تریبون”، معترضان جاده‌ها و خیابان‌های فرعی و اصلی شهر خارطوم از جمله خیابان «الشجره» و «الاسفلت» را مسدود کردند. این اعتراضات به دنبال گرانی نان و افزایش قیمت مصرفی گاز و سوخت ازسرگرفته شده است.

سودان پس از سرنگونی دولت عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور همچنان صحنه اعتراضات مردمی به گرانی شدید در نتیجه افزایش تورم چشمگیری است که در دسامبر ۲۰۲۰ به حدود ۲۷۰ درصد رسید.

منابع سودانی می‌گویند که صدها معترض دیشب پس از بستن خیابان الاربعین و چند خیابان دیگر منطقه ام درمان، اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها و نصب خیمه‌ها در خارطوم کردند.

تظاهرات کنندگان سودانی با سردان شعارهایی علیه دولت انتقالی سودان و برنامه‌های اقتصادی آن، خواستار تأمین آرد و نان و سوخت و گاز به قیمت ارزان و مناسب شدند.

در همین حال، شبکه الجزیره گزارش داد که خارطوم جمعه شب نیز شاهد برگزاری تظاهرات شبانه، ساعاتی پس از اعلام افزایش قیمت مجدد سوخت طی دو ماه اخیر بوده است.

شرکت کنندگان در تظاهرات جمعه شب خواستار سرنگونی دولت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر این کشور شدند.

نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و چند نفر از آنها را بازداشت کردند.

اعتراضات به گرانی در سودان مسبوق به سابقه است، اما افزایش مشکلات اقتصادی این بار مساله را جدی ‌تر کرده است.

 سودان از اکتبر ۲۰۲۰، روابط خود با رژیم اسرائیل را در قبال وعده آمریکا برای حذف نام این کشور از فهرست تروریستی به حالت عادی درآورده است، اما این دلگرمی خارطوم به تل آویو نتوانست این کشور آفریقایی را از بحران اقتصادی نجات دهد.

کشور سودان با ۴۳ میلیون نفر جمعیت و با وجود دسترسی به منابع غنی طبیعی و معدنی همواره از مشکلات اقتصادی رنج برده است و قرار بود که سودان با عادی سازی روابطش با اسرائیل پس از خروج از لیست حامیان ملی تروریسم آمریکا، از این مشکلات عبور کند و این کشور را از مشکلات اقتصادی گریبان گیر نجات بخشد، اما توافق سازش سودان با اسرائیل، نه تنها گشایش در حل بحران اقتصادی این کشور ایجاد نکرده است، بلکه اکنون با بحران شدید اقتصادی روبرو شده است.

عبدالله حمدوک امیدوار بود که این چرخش دیپلماتیک و سازش با اسرائیل، موجبات رونق اقتصادی کشورش را فراهم کند، اما بر خلاف انتظار وی از اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) به دلیل افزایش تصاعدی تورم و همچنین کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت سوخت و نان، اکنون اعتراضات خیابانی در سودان کلید خورده است.

با وجود مخالفت‌ها و محکومیت‌های احزاب سیاسی سودان، نخست‌وزیر این کشور اکتبر گذشته رسما «توافقنامه ابراهیم» با ایالات متحده را به منظور عادی‌سازی روابط با اسرائیل به امضا رساند.

گشودن روابط میان سودان و اسرائیل پس از اعلام کردن ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند و پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت توسط سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم صورت گرفت.

«عمر البشیر» رئیس‌ جمهوری پیشین سودان فروردین ۹۸ در پی گسترش اعتراض های مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن شورای نظامی به ریاست «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در این کشور آفریقایی به دست گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=101890 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x