سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بازگشت فوتبال به قاره سبز؛ دعوای وحشتناک در ورزشگاه آزادی

نازک بین: خبرگزاری رویترز، در گزارشی به شروع رقابتهای فوتبال در قاره اروپا پرداخته است. به دنبال کنترل COVID-19 در اروپا طی هفته آینده، فوتبال اروپا بازگشت محتاطانه خود را  ادامه خواهد داد. تعدادی از لیگ های کوچکتر این قاره کار خود را شروع می کنند و یک تیم برای شکستن قوانین ویروس کرونا دچار مشکل جدی شد.

پرتغال، دانمارک، لهستان، صربستان، اتریش، کرواسی و اوکراین از جمله کشورهایی هستند که مجدداً در شرایط غیرمعمول و بدون تماشاگر مجاز در بازی ها، می توانند لیگ فوتبال خود را برگزار کنند.

آنها به مجارستان، جمهوری چک، استونی و جزایر فارو می پیوندند که در آنجا بازی دوباره شروع شده است. بوندس لیگا آلمان تنها یکی از پنج لیگ برتر اروپا است که از سر گرفته شده است.

در لیگ ها اقدامات احتیاطی بهداشتی مانند آزمایش منظم بازیکنان، سقف حدود ۳۰۰ نفر مجاز در ورزشگاه و ممنوعیت دست زدن قبل از مسابقه، داشتن ماسک و ممنوعیت عکس تیمی لحاظ شده است.

در دانمارک ابتکار جالبی صورت گرفته است و تیمها برای پر کردن خلا تماشاگران به تماشاگران خود گفتند با ماشین در کنار ورزشگاه می توانند بازی تیم خود را با استفاده از تلویزیون های بزرگ تماشا کنند.

در اتریش از تیم لاسک به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به پروتکل کرونا ۶ امتیاز کسر شد. 

لیگ برتر اوکراین روز سه شنبه با سه بازی آغاز می شود. روز بعد، تیم صدرنشین شاختار دونتسک به میدان خواهد رفت در حالی که لیگ اول کرواسی در ۵ ماه مه مجدداً آغاز می شود.

دعوای وحشتناک در ورزشگاه آزادی

خاطرات داور زردپوش از طغیان جادوگر! مسعود مرادی داور یکی از هیجان انگیزترین دیدارهای تاریخ فوتبال ایران بوده، جایی که علی کریمی با لباسی غیر از پیراهن پرسپولیس مقابل این تیم بازی کرد و تا آخر بازی دوام نیاورد!

به گزارش “ورزش سه”، روزهای تعطیلی فوتبال جان می دهد برای مرور خاطراتی که سال ها از آنها گذشته و با مرور آنها متوجه اهمیت فوتبال می شویم؛ اینکه این ورزش عجیب و غریب چقدر می تواند برای مردم اهمیت داشته باشد.

با مرور این خاطره باورمان می شود یک تیم می تواند در زمین مسابقه ببازد ولی تماشاگرانی که در استادیوم هستند، بازیکن تیم حریف را تشویق کنند و لحظه ای ناب در تاریخ فوتبال باشگاهشان به ثبت برسانند.

هشتم آبان ۱۳۸۸؛ ۲۵ هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمده بودند تا دیدار پرسپولیس به رهبری کرانچار که خیلی زود از هدایت این تیم برکنار شد و در ادامه راه به سپاهان رفت را ببینند؛ سوی مقابل سرخپوشان که در آن بازی سفیدپوش بودند، استیل آذین قرمز پوش بود که با حسین هدایتی لجام گسیخته هزینه می کرد ولی در نهایت جز یک عنوان پنجمی که در همین سال ۱۳۸۸ برای آنها رقم خورد، به عنوان بهتری دست نیافتند؛ به قول علی کریمی پس از اخراج از استیل آذین که اینطور شرایط باشگاه را به خبرنگاران کم تعداد آن زمان توضیح داد: “توی این باشگاه خودمان را کشته است و بیرونش مردم را.”

برگردیم به آن مسابقه ویژه؛ جایی که پرسپولیسی ها در قالب دو تیم برابر هم قرار گرفته بودند و همین حساسیت کار را برای هر دو تیم بالا برده بود و مسعود مرادی داور کارکشته آن مسابقه هم این موضوع را تایید می کند. پرسپولیس پیش از این مسابقه با ۲۳ امتیاز در رتبه ششم جدول رده‌بندی قرار داشت و استیل آذین هم با ۲۱ امتیاز رتبه هفتم را در اختیار داشت. برای سرخپوشان پایتخت هوار ملا محمد در دقیقه ۱۲ گلزنی کرد و گل اول شاگردان استیلی را محمد غلامی در دقیقه ۳۰ ثبت کرد. در دقیقه ۹۰ اما افشین چاوشی گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر رساند تا کم کم به نقطه عطف این بازی نزدیک شویم؛ یعنی دقیقه ۵+۹۰.

در همین دقیقه بود که علی کریمی که در آن زمان یکی از مدافعین تیمش به شمار می رفت و با چنگ و دندان از دروازه تیمش در حال دفاع بود، توپ را دقیقا یک قدم جلوتر از محوطه جریمه با سینه کنترل کرد و زیر آن زد ولی مسعود مرادی تشخیص خطای هند داد و علی کریمی با همان پرخاشی که در بازی تیم ملی امید از خود نشان داد و مدت ها محروم شد به سمت داور مسابقه رفت؛ (فردوسی پور که گزارش این بازی را به عهده داشت، اینطور واکنش علی کریمی را توصیف کرد: «کارت قرمز برای علی کریمی که دوباره به روزهای پرخاشگرانه اش برگشته»)، این چند ثانیه با فریادهای علی کریمی و درگیری بازیکنان دو تیم، درنهایت به اخراج او ختم شد و درآوردن پیراهن استیل آذین و نشان دادن پیراهن پرسپولیس زیر آن. اینجا بود که تمام تماشاگران بدون توجه به نتیجه مسابقه یکصدا شروع به تشویق شماره هشت محبوبشان کردند…

 با مسعود مرادی در مورد آن بازی هم صحبت شدیم. مرادی با انرژی خاصی حرف هایش را در رابطه با آن اخراج فراموش ناشدنی شروع کرد و گفت: «ببینید اخراج یک بازیکن دلیل بر عدم شایستکی آن بازیکن نیست. این فقط قانون بازی در آن لحظه است. ممکن است در بازی اتفاق بیفتد. اتفاقا الان با علی کریمی ارتباط بسیار خوبی دارم و حتی این اخراج صمیمیت ما را بهتر هم کرد.»  

داور بین المللی سابق فوتبال ایران ادامه داد: «من معتقدم شخصیت بازیکنان هیچ ربطی به اخراج آنها ندارد. به هر حال من بازیکنان خیلی خوبی را در دوران قضاوتم اخراج کرده ام ولی الان که قضاوت نمی کنم احترام خیلی خوبی بین ما برقرار است. من علی انصاریان را هم اخراج کرده ام ولی الان دوست من است و رابطه خیلی خوبی داریم.» او سپس به ماجرای اخراج ایمان مبعلی اشاره کرد و گفت: «من ایمان مبعلی را هم اخراج کرده ام ولی این تصمیمات در شرایط مسابقه است. بازیکنان در شرایط مسابقه تحت فشار هستند و ما این موضوع را درک می کنیم ولی بعدا خودشان می فهمند که همیشه هم تصمیم ها اشتباه نیست.»

مسعود مرادی دوباره به اخراج علی کریمی بازگشت و اینطور حرف هایش را از سر گرفت: «علی کریمی یکی از بچه های رک و دوست داشتنی فوتبال است و من احترام خیلی زیادی برای او قائل هستم.» آیا آن توپی که خطا گرفتید، واقعا خطای هند بود؟ مسعود مرادی اینطور به این سوال پاسخ داد: «خب آن زمان که کمک داور ویدئوی نبود. به هر حال داوران هم می توانند اشتباه کنند و من هم اشتباهات زیادی داشته ام. ممکن است خورده باشد یا نخورده باشد ولی برای یک خطای ساده انتظار نداشتم علی کریمی اینقدر عصبانی شود. به هر حال داور تصمیم گرفته و خیلی از تصمیمات داور ممکن است، اشتباه باشد. مرادی با اشاره به جو ویژه آن بازی ادامه داد: «علی کریمی مقابل تیم قدیم خودش بود و می دانستم برای او این بازی چقدر اهمیت دارد و چقدر تحت فشار است.»

عصبانیت عجیب و خاص کریمی در عکس ها کاملا در چهره او مشهود است ولی مرادی می گوید در همین حالت هم کریمی فقط فریاد می زده و فحاشی در حرف های او وجود نداشته. او در اینباره می گوید: «درگیری لفظی ایجاد شد؛  این اولین بار هم نبود که برای علی آقا قضاوت می کردم. خدا را شکر من در طول داوری ام اصلا فحاشی نشنیدم. در آن زمان اعتبار و جایگاه داوران کاملا تعریف شده و مشخص بود. هیچ کس هم  به من در زمین فوتبال فحاشی نکرد. چه آقای کریمی، چه آقای فرهاد مجیدی و چه بزرگان دیگری که برای آنها سوت زدم.»

 مسعود مرادی که سوت زدن در جام کنفدراسیون ها را نیز در کارنامه دارد، اینطور ادامه داد: «آن بازی خیلی پرتماشاگر و حساس بود؛ این اخراج ولی کدورتی ایجاد نکرد. من زمانی که آقای کریمی مربی سپیدرود بود، چند مرتبه ناظر بازی تیم های ایشان بودم و ارتباط خیلی خوبی با ایشان دارم. امیدوارم خاطره بدی در ذهن علی کریمی نمانده باشد.»

 او اضافه کرد: «تملق و چاپالوسی نمی کنم. من هم به عنوان یک انسان خیلی اشتباه داشتم و برای همین است که VAR به کمک داوران آمده است. باید دوباره این موضوع را بگویم که جایگاه داوران در زمان ما با زمان حال، تفاوت داشت و شاهد اینهمه پرخاشگری نبودیم.»

 سوال پایانی ما از مرادی این بود که آیا برای کارت دادن به علی کریمی پس از خارج کردن پیراهن استیل آذین و نشان دادن پیراهن پرسپولیس گیج شده یا خیر که او توضیح داد: «پیراهن استیل آذین را خارج کرد و پیراهن پرسپولیس را نشان داد. این کار او خلاف قانون بود و دلیلی برای جریمه های بیشتر وجود نداشت.»

مرادی اینطور حرف هایش را پایان داد: «برای آقای کریمی آرزوی موفقیت دارم. علی آقا بچه کرج هم هست مثل آقای نکونام و خیلی از فوتبالیست های دیگر و من افتخار می کنم که بچه کرج هستم و از شهری قضاوتم را شروع کردم که ورزشکاران بزرگی در آنجا پرورش پیدا کرده اند.»

آخرین آمار کرونا در ۱۶ تیم لیگ برتری

تقریبا تمام تیم‌های لیگ برتری یک یا دو بار آزمایش کرونا را انجام دادند که خوشبختانه مبتلایان زیادی گزارش نشده است.

پس از آنکه ستاد مقابله با کرونا در ورزش مجوز شروع تمرینات تیم‌های فوتبال را مشروط به پشت سر گذاشتن تست‌های کرونا کرد، هر ۱۶ باشگاه برای انجام این کار وارد عمل شدند و از تمام اعضای تیم خود آزمایش‌های لازم را گرفتند. طی یک هفته گذشته  که تیم‌ها تست‌های مختلفی را پشت سر گذاشتند و در آزمایشگاه‌های معتبر یا درمانگاه‌ها و باشگاه‌های خود اقدام به انجام این کار کردند، تا به امروز جواب ۲۹ تست مثبت اعلام شده که رقم چندان بالایی نیست و می‌توان انتظار داشت به مرور زمان این رقم کاهش پیدا کند. بازی‌های لیگ برتر فوتبال از روز بیست و نهم خردادماه با دیدار معوقه هفته یازدهم بین تیم‌های فولاد خوزستان و استقلال آغاز می‌شود که به دلیل حاد نبودن وضعیت جسمانی و سلامتی این ۲۹ نفر، احتمال می‌رود در سه هفته آینده و تا زمان انجام مسابقات تعداد مبتلایان در بین باشگاه‌های فوتبال تک رقمی شود. تا به امروز برخی از تیم‌های لیگ برتری یک یا دو تست کرونا را پشت سر گذاشتند که البته دقت برخی آزمایش‌ها بالاتر بوده و نشان از وضعیت دقیق‌تر سلامتی افراد داده است، اما مطمئنا تا قبل از شروع دوباره بازی‌ها، فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان لیگ، تیم‌ها را الزام به انجام تست‌های دقیق می‌کنند تا در جریان مسابقات مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نیاید.

 طبق آخرین اخباری که از سوی باشگاه‌ها یا منابع موثق اعلام شده، تعداد دقیق مبتلایان به کووید۱۹ در بین تمام تیم‌های لیگ برتری به صورت زیر است: 

* پرسپولیس:۲ نفر – هر دو عضو تدارکات
* سپاهان: ۲ نفر – یکی از مبتلایان بازیکن است
* تراکتور: ۴ نفر از اعضای تیم
* استقلال: صفر
* شهرخودرو:۲ نفر – داوود سیدعباسی، مربی و یک عضو تدارکات
* فولاد خوزستان: ۵ نفر از اعضای تیم
* صنعت نفت آبادان:۳ نفر – ۲ بازیکن و یک عضو کادر اجرایی
* نفت مسجدسلیمان: نامشخص – گفته شده نیمی از اعضای تیم در روز یکشنبه هفته اخیر تست داده‌اند.
* ماشین سازی: ۶ نفر از اعضای تیم
* نساجی: صفر
* ذوب‌آهن: نامشخص – ذوبی‌ها در روز چهارشنبه هفته قبل تست کرونا دادند و قرار است در روز شنبه آزمایش جدیدی پشت سر بگذارند.
* پارس جنوبی: ۴ نفر – ۳ بازیکن و یک عضو تیم
* گل‌گهر سیرجان: صفر – در تست جدید اعلام شده آزمایش هیچ یک از اعضای تیم مثبت نبوده است.
* سایپا: یک نفر – یکی از بازیکنان جوان
* شاهین شهرداری بوشهر: صفر
* پیکان: صفر

این آمار در حالی اعلام شده که در وضعیت سلامتی بسیاری از افراد که شرایط خود را تشریح کرده‌اند، مشکل حادی گزارش نشده است. برای مثال، داوود سیدعباسی از تیم شهرخودرو تاکید داشته شرایط جسمانی او مطلوب است ولی گفته شده در بدن او ویروس وجود دارد. با این وضعیت و در صورت توجه به قرنطینه‌ی افرادی که مبتلا به کرونا هستند یا برخی از اعضای تیم و خانواده‌ها که با آنها در ارتباط بوده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که سلامتی بسیاری از آنها نهایتا تا دو هفته دیگر به دست می‌آید و جواب آزمایش‌ها منفی خواهد شد؛ همانطور که برای گل‌گهری‌ها از حدود ۱۰ نفر به صفر نفر رسیده است.

توافق پوتین و امیر قطر برای همکاری در جام جهانی ۲۰۲۲

رئیس‌جمهور روسیه و امیر قطر برای همکاری دو کشور در جام جهانی ۲۰۲۲ توافق کردند. سرویس رسانه‌ای دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و تمیم آل‌ثانی، امیر قطر در مذاکره تلفنی برای تداوم همکاری جهت آماده‌سازی و برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به توافق دست یافتند. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور روسیه و امیر قطر به توافق رسیدند که همکاری‌های دو کشور در مسیر آماده‌سازی و میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ ادامه یابد. قطر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را بر عهده دارد و می‌خواهد از تجربیات روسیه به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ استفاده کند.

احتمال گرفتن میزبانی از استانبول در فینال ۲۰۲۰

یک رسانه انگلیسی مدعی شد یوفا در اندیشه تغییر میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۰ است. سایت «ایندیپندنت» انگلیس خبر داد اتحادیه فوتبال اروپا در حال رایزنی است تا ادامه مسابقات لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۰ را در نیمه دوم ماه آگوست (ابتدای شهریور) برگزار کند.

نکته دیگر احتمال تغییر میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۰ است. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه، استانبول نمی تواند میزبان خوبی برای فینال این رقابت ها باشد چون محدودیت های سفر زیادی به ترکیه وجود دارد.

به همین خاطر یوفا در حال بررسی است تا شهر جایگزینی برای میزبانی از فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۰ انتخاب کند. بنا به گزارش های رسیده لیسبون پایتخت پرتغال یا یکی از شهرهای آلمان گزینه میزبانی از فینال هستند.

چرخ فوتبال در کرونا هم می‌چرخد

لیگ فوتبال جمهوری چک هم بعد از تعطیلی موقت به دلیلی شیوع ویروس کرونا، از سر گرفته شده است اما بازی ها بدون تماشاگر برگزار می شود. برای همین مکان هایی ایجاد شده است تا هواداران بتوانند بازی تیم هایشان را از روی پرده و البته از داخل ماشین شخصی شان تماشا کنند. در این عکس که Gabriel Kuchta از getty images ثبت کرده است هواداران بازی دو تیم ویکتوریا پلژن و اسپارتا پراگ را تماشا می‌کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=31568 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x