شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بایرمونیخ سوپرجام اروپا را هم فتح کرد؛ صعود پرسپولیس با گلباران شارجه

نازک بین: بایر مونیخ تصور نمی کرد که در دیدار سوپر کاب اروپا، با سویا، با مشکلی روبرو شود. اما حریف اسپانیائی در این دیدار حساس فوق العاده ظاهر شد و با سازماندهی در خط دفاعی روی ضدحملات فوق العاده عمل کرد و اگر درخشش نویر، دروازه بان بایری ها نبود، سویا شانس پیروزی بر بایر مونیخ را داشت. بر خلاف دیدارهای چند ماه اخیر، در این دیدار بایری ها، در نفوذهای مدافعین خود موفق عمل نکردند و جای خالی تیاگو، در ترکیب سرخپوشان آلمانی مشهود بود. حضور تعدادی تماشاگر در روی سکوها تا حدود کمی طراوت را به بازی و پخش تلویزیونی داده بود. گرچه در مراسم توزیع مدال های قهرمانی هم مقامات حاضر و هم بازیکنان رعایت مسایل بهداشتی مربوط به کرونا را نکردند! بایرن مونیخ پیش از این در سال‌های ۱۹۷۵، ۱۹۷۶، ۲۰۰۱ و ۲۰۱۳ در سوپرجام اروپا حضور داشت که تنها در آخرین مورد موفق به کسب مقام قهرمانی شده بود. در سمت مقابل هم سویا در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در این بازی شرکت کرده بود و تنها در اولین حضورش جام قهرمانی را بالای سر برده بود. به این ترتیب باواریایی‌ها پس از ۷ سال بار دیگر موفق شدند قهرمانی در سوپرجام اروپا را تجربه و این جام را به ویترین افتخارات خود اضافه کنند.

گزارش این بازی:

به گزارش ایسنا، سوپرجام اروپا پنجشنبه شب بین دو تیم بایرن مونیخ و سویا در بوداپست با حضور تماشاگران برگزار شد که این دیدار با پیروزی ۲ بر یک باواریایی ها به پایان رسید.بایرن در شروع توپ و میانه میدان را در اختیار گرفت و می خواست دروازه حریف اسپانیایی اش را باز کند اما این سویا بود که توانست گل نخست بازی را به ثمر برساند. شاگردان یولن لوپتگی در یک حمله صاحب ضربه پنالتی شدند و آلابا در جلوی دروازه روی ایوان راکیتیچ خطا کرد. سپس اوکمپوس در دقیقه ۱۳ نتیجه را یک بر صفر به نفع سویا کرد. در ادامه باوارایی هایی حمله کردند اما دفاع خوب سویا اجازه نمی داد موقعیت های گل خطرناکی ایجاد شود تا این که پاوار با یک شوت قدرتمند دروازه حریف را تهدید کرد. در ادامه روبرت لواندوفسکی در موقعیت تک به تک ضربه بدی زد و دروازه‌بان سویا توپ را به راحتی مهار کرد. سویا نمی توانست موقعیت ایجاد کند و اغلب توپ ها را دفع می کرد. فشار بایرن بیشتر شد و در نهایت این تیم گلزنی کرد. باوارایی ها در یک بازی تیمی توسط گروتسکا به گل دست یافتند و در دقیقه ۳۴ نتیجه یک بر یک شد. بالافاصله پس از این گل سویا دوباره به گل رسید اما داور آن را آفساید اعلام کرد تا دو تیم با تساوی به رختکن بروند. شاگردان لوپتگی در دقیقه ۴۶ فرصت داشتند دروازه بایرن را باز کنند اما مانوئل نویر اجازه نداد توپ از خط عبور کند. در ادامه بایرن به گل رسید. لواندوفسکی و مولر در یک پاس کاری گل دوم تیمشان را به ثمر رسانند اما داور به کمک VAR آفساید اعلام کرد تا نتیجه همچنان برابر باشد. گل دیگر بایرن به خاطر خطای لواندوفسکی مردود اعلام شد. سویا بر خلاف نیمه اول می توانست موقعیت سازی کند اما فشار و فرصت های گلزنی باوارایی ها بیشتر بود. هر لحظه ممکن بود بایرن به گل دست یابد. مولر می توانست گلزنی کند اما بونو ضربه‌اش را مهار کرد. در دقایق پایانی سویا صاحب یک ضد حمله شد و یوسف النصیری به طور باورنکردنی نتوانست دروازه بایرن را باز کند. نویر توپ را به کرنر فرستاد. داور چهار دقیقه وقت اضافه گرفت اما نتیجه تغییری پیدا نکرد. در وقت های اضافه این بار تیرک، دروازه بایرن را نجات داد. البته باز هم نویر تاثیر گذار بود و ضربه نصیری پس از برخورد به پای دروازه‌بان آلمانی به تیرک برخورد کرد. باواریی ها دوباره حمله‌های خود را شروع کردند و در کرنری که کارلوس به این تیم هدیه کرد گل دومشان را به ثمر رساندند. خاوی مارتینس که در وقت های اضافه به میدان رفته بود با ضربه سر این گل را وارد دروازه حریف کرد. در ادامه کارلوس ناجی تیمش شد و اجازه نداد برای سومین بار بایرن به گل برسد. 
 سویا در ۱۵ دقیقه دوم نتوانست گل خورده را جبران کند و در کسب جام ناکام ماند. از طرفی بایرن فصل فوق العاده اش (فتح سه گانه)  را با جامی دیگر به پایان رساند

صعود تاتنهام و میلان به مرحله بعدی پلی آف لیگ اروپا

دو تیم تاتنهام و میلان با برتری مقابل حریفان خود به مرحله بعدی پلی آف رقابتهای لیگ اروپا راه یافتند. دیدارهای سوم مرحله پلی‌آف رقابت‌های لیگ اروپا برگزار شد که در دو بازی مهم به ترتیب تاتنهام در برابر شکندیا و میلان مقابل بودو گلیمت به پیروزی دست یافتند و راهی مرحله بعدی پلی آف لیگ اروپا شدند. شاگردان ژوزه مورینیو ابتدا با گل زودهنگام اریک لاملا از حریف خود پیش افتادند اما در اوایل نیمه دوم گل تساوی را دریافت کردند. با این حال دو ستاره خط حمله تاتنهام یعنی سون هیونگ مین و هری کین به ترتیب در دقایق ۷۰ و ۷۹ گل های بعدی تیم لندنی را به ثمر رساندند تا بازی با نتیجه ۳-۱ به سود تاتنهام پایان یابد و این تیم به دور بعدی پلی آف لیگ اروپا صعود کند. در دیگر دیدار مهم میلان در ورزشگاه سن‌سیرو رودرروی بودو گلیمت قرار گرفت و به سختی با ننتیجه ۳-۱ به پیروزی رسید. روسونری برخلاف انتظار از حریف خود عقب افتاد اما موفق شد در ادامه سه گل وارد دروازه حریف کند؛ دو گل توسط هاکان چالهان اوغلو و یک گل به وسیله لورنزو کلومبو.

مجوز استفاده از ۵ تعویض

کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، تشکیل جلسه داد تا درباره وضعیت مسابقات قاره‌ای در رده باشگاهی و ملی برای فصل جدید تصمیم‌گیری کند. یکی از مباحث اصلی این جلسه تغییرات به وجود آمده در تقویم مسابقات به خصوص رقابت‌های ملی بود که طی توافق صورت گرفته با اتحادیه باشگاه‌های اروپایی و لیگ‌های قاره سبز مقرر شد در هفته‌های فیفا در ماه‌ها‌ی مارس و سپتامبر سال ۲۰۲۱ تیم‌های ملی اروپایی به جای دو بازی، سه بازی انجام دهند. این راه‌حل برای جبران زمان‌های از دست رفته به خاطر لغو مسابقات در نتیجه شیوع کرونا، پیش از این هم به تأیید فیفا رسیده بود و فدراسیون جهانی فوتبال اجازه برگزاری سه بازی در هفته بازی‌های ملی در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال جاری را صادر کرده است.

به این ترتیب تقویم جدید بازی‌های ملی فوتبال اروپا به شرح زیر تغییر کرده است:

۲۲ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۱: ۳ بازی
۳۱ می تا ۸ ژوئن سال ۲۰۲۱: بازی‌های تدارکاتی و دوستانه پیش از یورو
۳۰ آگوست تا ۸ سپتامبر ۲۰۲۱: ۳ بازی
۴ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱: ۲ بازی
۸ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱: ۲ بازی
۲۱ تا ۲۹ مارس: بازی‌های پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲

در همین حال مقرر شده است که مسابقات نهایی لیگ ملت‌های اروپا (دو بازی مرحله نیمه نهایی) در روزهای ششم تا هفتم اکتبر سال ۲۰۲۱ و بازی‌های فینال و رده‌بندی این مسابقات نیز روز دهم اکتبر همان سال انجام خواهند شد. در حال حاضر سه کشور (ایتالیا، هلند و لهستان) از گروه یک لیگ ملت‌های اروپا آمادگی خود را برای میزبان از بازی‌‌های مراحل نهایی اعلام کردند. یکی دیگر از مصوبات این جلسه کمیته اجرایی یوفا صدور مجوز استفاده از پنج بازیکن تعویضی در تمامی بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا، پلی‌آف انتخابی جام جهانی، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا از مرحله گروهی به دلیل فشرده بودن تقویم بازی‌ها در طول فصل بوده است. به دنبال این تصمیم، تعداد بازیکنانی که هر تیم می‌‌تواند در هر بازی همراه خود داشته باشد، به ۲۳ نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

سپاهان ۲ – السد یک

تیم‌ فوتبال سپاهان در آخرین بازی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا ،به مصافه السد قطر رفت که این مسابقه در نهایت با پیروزی دو بر یک سپاهان به پایان رسید. زردپوشان با این پیروزی ۷ امتیازی شدند و در رده سوم باقی ماندند تا وداعی آبرومندانه با لیگ قهرمانان داشته باشند. از گروه D مسابقات النصر و السد به مرحله حذفی صعود کردند و سپاهان و العین کنار رفتند.

العین بالاخره موفق شد یک پیروزی به دست آورد.

العین امارات و النصر عربستان در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در گروه D به مصاف هم رفتند که العین این بازی را با نتیجه ۱ بر ۰ پیروز شد. تک گل العین را لابا در دقیقه ۱۹ به ثمر رساند.این تنها پیروزی العین در این جام بود و آن ها با ۵ امتیاز پشت سر سپاهان ۷ امتیازی، السد ۹ امتیازی و النصر ۱۱ امتیازی در قعر جدول قرار گرفتند.

پرسپولیس با گلباران شارجه به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید

در ادامه هفته ششم لیگ قهرمانان آسیا، از گروه C پرسپولیس‌ ایران در ورزشگاه جاسم بن حمد به مصاف شارجه امارات رفت که این دیدار در نهایت با برتری چهار بر صفر پرسپولیس‌ به پایان رسید.برای پرسپولیس در این دیدار شجاع خلیل‌زاده در دقیقه ٢، عیسی آل کثیر در دقیقه ۴١، وحید امیری در دقیقه ۴٣ و مهدی عبدی در دقیقه ۹۰ گلزنی کردند.

پرسپولیس‌ این دیدار را هجومی آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی روی حرکت خوبی که از سمت چپ انجام شد به گل رسید. احسان پهلوان در دقیقه ٢ با عبور از سد یک بازیکن، توپ را روی دروازه شارجه ارسال کرد و شجاع خلیل‌زاده با استفاده از این فرصت گل نخست را با ضربه سر به ثمر رساند. 

در ادامه این دیدار پرسپولیس در ١۵ دقیقه ابتدایی مالک توپ و میدان بود و روی چند صحنه هم پرسپولیسی‌ها سعی داشتند با شوت از راه دور دروازه را هدف قرار بدهند که این فرصت‌ها به گل تبدیل نشد.  

در دقیقه ٢١ این دیدار خطای سیامک نعمتی روی  ولیتون مورایس باعث شد داور اعلام ضربه ایستگاهی کند و در ادامه کورونادو با استفاده از این فرصت قصد داشت دروازه پرسپولیس را باز کند اما شوت این بازیکن از بالای دروازه راهی اوت شد. 

در دقیقه ٣١ یک ارسال پشت مدافعات پرسپولیس‌، ولیتون مورایس را درون محوطه جریمه پرسپولیس‌ صاحب توپ کرد اما شوت این بازیکن را حامد لک به کرنر فرستاد. 

در دقیقه ٣٢ احمد نوراللهی پشت محوطه جریمه پرسپولیس‌ روی کایو فرناندز  مرتکب خطا شد و در ادامه همین بازیکن تلاش کرد با استفاده از ضربه ایستگاهی دروازه پرسپولیس را هدف قرار دهد که شوت او به دیوار دفاعی برخورد کرد. یک دقیقه پس از این صحنه، روی یک ضد حمله، با پاس وحید امیری، آل‌کثیر درون محوطه جریمه شارجه به توپ رسید اما ضربه او راهی به دروازه پیدا نکرد. در ادامه در دقیقه ٣۶ حرکت خوب بشار رسن و سپس پاس سیامک نعمتی فرصت خوبی برای احمد نورالهی ایجاد کرد تا با یک شوت دروازه شارجه را باز کند اما شوت او به اوت رفت.

در دقیقه ۴١ روی یک ارسال خوب روی دروازه شارجه توپ به آل‌کثیر رسید و این بازیکن با یک ضربه سر دروازه را باز کرد.

در دقیقه ۴٣ حرکت خوب پهلوان از سمت چپ و در ادامه ارسال سرلک روی دروازه، باعث شده وحید امیری گل سوم تیمش را با یک ضربه سر به ثمر برساند.

در ١۵ دقیقه ابتدایی نیمه دوم شاهد بازی آرام‌تری از هر دو تیم بودیم اما در لحظاتی سفیدپوشان شارجه تلاش زیادی انجام دادند که فرصت گلزنی ایجاد کنند که ناکام بودند. در مقابل، شاگردان گل‌محمدی هم  بازی را کنترل کردند و سعی داشتند با بستن فضاها، اجازه حرکت را به یاران شارجه ندهند.در لحظات پایانی بازی پرسپولیس توسط مهدی عبدی به گل رسید تا با یک برد شیرین از گروهش صعود کند.با این نتیجه پرسپولیس‌ ایران ١٠ امتیازی شد و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد.

ترکیب پرسپولیس: حامد لک، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، سیامک نعمتی، سعید آقایی (٧۴ علی شجاعی)، احمد نورالهی، میلاد سرلک، احسان پهلوان، بشار رسن (٧۴ امید عالیشاه)، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر (٧۵ مهدی عبدی).

ترکیب شارجه: عادل الحسانی، شاهین عبدالله، مجید سالم، کایو فرناندز، ولیتون مورایس، ایگور کورونادو، سالم سلطان الشرجی، علی الزنهانی، خالد الزنهانی (۶٣ محمد خاقان)، خالد عبدالرحیم و اوتابک شوکوروف.

در دیدار دور پایانی گروه C لیگ قهرمانان آسیا تیم الدحیل قطر با یک گل مغلوب التعاون عربستان شد. میشل دوکه در دقیقه ۸۶ گل پیروزی‌بخش تیم اماراتی را زد. در جدول رده‌بندی گروه C لیگ قهرمانان آسیا تیم پرسپولیس  با ۱۰ امتیاز صدرنشین شد و التعاون عربستان هم با ۹ امتیاز  و به لطف برتری در بازی رو در رو مقابل الدحیل در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین الدحیل قطر با ۹ امتیاز رتبه سوم گروه را به خود اختصاص داد و الشارجه امارات با هفت امتیاز قعرنشین شد. از این گروه تیم‌های پرسپولیس و التعاون راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شدند

قهرمانی ماندانا دهقان در اولین مرحله دوچرخه سواری بانوان

ماندانا دهقان قهرمان مرحله اول لیگ دوچرخه سواری بانوان شد. به نقل از فدراسیون دوچرخه سواری ، مرحله نخست لیگ برتر بانوان با شرکت ۵۵ دوچرخه سوار از ۱۳ تیم برگزار شد.  در پایان ماندانا دهقان از هیات هرمزگان به عنوان قهرمانی رسید و مریم جلالیه و ساجده سیاحیان از تیم هیات اصفهان در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.در رده جوانان نیز  حنانه دادگر به عنوان قهرمانی رسید و ستایش وجدی  از تیم ایران دخت تهران و فاطمه دادگر از هیات قزوین در رده های دو م و سوم قرار گرفتند.اولین مرحله لیگ بانوان در بخش جاده به میزبانی تهران در پارک چیتگر برگزار شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=47913 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x