شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حکم قضائی فدراسیون فوتبال ایران به حراج گذاشته شد؛ پاسخ کریمی به احمدی نژاد

نازک بین-با عدم توانایی فدراسیون فوتبال در پرداخت بدهی شرکت شستا، این هلدینگ اقدام به دریافت حکم حقوقی مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال کرد. در میان چشمان متعجب خبرنگاران حاضر در کوچه اول خیابان سئول، وکیل خانمی که به عنوان نماینده شستا با راننده و یک دستگاه سمند سواری سفید رنگ به فدراسیون فوتبال مراجعه کرده بود، با اعلام اینکه فرم مزایده را به صورت کامل پر کرده، خبر از حراج ساختمان فدراسیون برای جبران خسارت وام ۲ میلیون یورویی دریافتی فدراسیون فوتبال از شستا داد. طبق دستور قوه قضائیه در پی شکایت شرکت شستا، ساختمان فدراسیون فوتبال به صورت قانونی به مزایده گذاشته شده و پول آن پس از فروش به حساب شستا واریز خواهد شد. این شرکت با شکایت از فدراسیون فوتبال خواستار دریافت مطالبات خود شد. فدراسیون فوتبال مبلغ دو میلیون یورو از قسط اول ویلموتس را از شستا قرض گرفته بود که تا به امروز موفق به بازپرداخت آن نشده بود. جالب اینکه برگه اعلامیه‌ای از مزایده ساختمان فدراسیون لحظه‌ای حتی به دیوار فدراسیون نیز چسبانده شد ولی بعد از دقایقی از داخل آن ‌را کندند. حالا باید دید واکنش مسئولان ورزش و فدراسیون به این تهدید حقوقی شرکت شستا برای دریافت پول خود چه خواهد بود. گفته می شود ممکن است ساختمان باشگاه پرسپولیس هم که فدراسیون به این باشگاه واگذار کرده بود در این پرونده به مزایده گذاشته شود. در شبکه های مجازی به طنز گفته اند: حالا که قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال دهم اسفند ماه برگزار شود، کاش می شد دوستان، این ساختمان را هم می دادند و خودشان هم همراه ساختمان از این فوتبال می رفتند! کاش می شد دست از سر این فوتبال برمی داشتند. هم چنین در ارتباط با فدراسیون فوتبال ،سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک در حاشیه مراسم رونمایی از تندیس ۵ قهرمان المپیکی در رابطه با نامه اعتراض آمیز خود به اینفانتینو مبنی بر چرایی کنار گذاشته شدن کمیته ملی المپیک از مجمع فدراسیون فوتبال عنوان کرد: کمیته بین المللی المپیک وقتی نتیجه انتخابات هر فدراسیون داخلی را تایید می کند که امضای رییس کمیته ملی المپیک پای آن باشد، اما فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک را از مجمع خود بیرون گذاشته است. ما به همین خاطر به فیفا اعتراض کردیم. وی در بخش دیگری ازصحبت های خود درباره کاندیداتوری ایران برای میزبانی از جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ گفت: باید با واقعیت ها صحبت کنیم. در این شرایط کرونا که امکان میزبانی نداریم اگر قرار است بپذیریم اول نیاز ملی است و باید اجماع شکل بگیرد و نظام حمایت حداکثری داشته باشد. دوم بحث بودجه است. قطر برای رویداد ۲۰۳۰  رسما یک و نیم میلیارد دلار بودجه تضمین کرده است. عربستان برای بازی‌های آسیایی ۲۰۳۴ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تضمین کرده است. ما در شرایطی نیستیم که چنین تضمین‌هایی برای هزینه‌های سنگین داشته باشیم‌ و وقتی نمی‌توانیم انجام دهیم نباید درخواست داشته باشیم.

خشکیدن درخت معروف لاما سیا

پیت جنسن  – دیلی میل: La Masia چیست؟ La Masia – که به معنای “Farmhouse” به زبان کاتالان است – نامی است که به طور کلی برای توصیف آکادمی جوانان بارسلونا یا cantera (به معنای “معدن”) در زبان اسپانیایی استفاده می شود. اقامتگاهی که بازیکنان جوان در آن  آموزش و تحصیلات  و تمرینات فوتبال می بینند ، این نام  مترادف با القای فلسفه بارسلونا (Mes que un club) است .پپ گواردیولا ، بازیکن سابق بارسلونا ، مربی و محصول لاماسیا ، اینگونه بیان کرده: “بازیکنی که از لاماسیا عبور کرده است چیزی متفاوت از بقیه دارد ، این یک امتیاز مثبت است که فقط ناشی از آن است که با پیراهن بارسلونا به این سطح از تفاوت رسیده. ساختمان اصلی ، معروف به La Masia de Can Planes ، یک مزرعه باستانی بود که در سال ۱۷۰۲ ساخته شد. ادر حالی که ستادیوم بارسلونا ، کمپ نو ، در سال ۱۹۵۷ افتتاح شد و در کنار La Masia ساخته شد ، که در ابتدا به عنوان دفتر مرکزی باشگاه بود. تا این که این محل در سال ۱۹۷۹ به خوابگاه بازیکنان جوانانان مستعد خارجی و نقاط دیگر اسپانیا و متعاقباً به یک مرکز آکادمی مشهور در جهان تبدیل شد. نمای کلی La Masia در سال ۲۰۱۱ ، La Masia از محل سنتی خود در Carrer de la Materninat به پایگاه جدیدی در مجموعه آموزشی هدفمند بارسلونا ، La Ciutat Esportiva Joan Gamper ، واقع در Sant Joan Despi منتقل شد. ماسیا جدید با هزینه ۱۱ میلیون یورو ساخته شده است ، ساختمانی ۶۰۰۰ متر مربعی در پنج طبقه است و می تواند ۸۳ ورزشکار را در خود جای دهد. این ساختمان شامل تجهیزات پیشرفته ای از :جمله،خوابگاه ، سالن بدنسازی ، اتاق ماساژ ، مرکز سمعی و بصری ، کلاس ها ، آشپزخانه و البته زمین های مختلف است.  مقدمه از بخش ورزشی اخبار روز

بارسلونا در حال حاضر در هر دو سر باشگاه مشکلاتی دارد و کاندیداهای ریاست باشگاه تلاش می‌کنند هواداران را نسبت به توانایی‌شان برای حل مشکلات متقاعد کنند. درست است که لیونل مسی می‌خواست در تابستان برود و سه بازیکن بزرگی که قرار بود کمک حال او باشند یعنی فیلیپه کوتینیو، آنتوان گریزمان و عثمان دمبله یک شکست کامل بوده‌اند اما این مشکل کوچکتر است؛ درخت جادویی آکادمی معروف لا ماسیا خشکیده و دیگر برای تیم اول باشگاه بازیکن تولید نمی‌کند.این البته پدیده جدیدی نیست، در سال‌های اخیر تنها سرخی روبرتو توانسته از آکادمی به تیم اول راه یابد و بازیکن ثابت شود. آنسو فاتی که فعلاً مصدوم است، در چنین مسیری قرار داشت و پدری، اسکار مینگوئسا و رونالد آرائوخو سه تا از بازیکنان درخشان این فصل بوده‌اند هرچند آرائوخو و پدری به عنوان جوانانی آینده‌دار خریداری شدند برخلاف سیاست آکادمی که مبتنی بر استعدادیابی در میان نونهالان و پیشرفت دادن آنها در گروه‌های سنی بالاتر بود.مشکل مضاعف این است که خلأهای ایجاد شده از نبود تولید بازیکن در آکادمی را دیگر نمی‌توان با خریدن جبران کرد چون باشگاه دیگر پولی ندارد و با افت بازیکنان قدیمی، ضرورت یافتن جانشین بیشتر احساس می‌شود. بارسلونا به یک جرارد پیکه و یک سرخیو بوسکتس جدید نیاز دارد اما وقتی تیم ب باشگاه در چهار تا از پنج فصل اخیر در دسته سوم است، بازیکنان زیادی نیستند که جای این اسطوره‌ها را بگیرند.

بخشی از مشکل، نگاه هیأت مدیره به تیم ب است. بازیکنان تیم بیشتر فروخته شدند تا پرورش یابند با این هدف که راه را برای خریدهای گرانقیمت از بیرون هموار کنند. این نگرش در پایان فصل قبل که مربی تیم جوانان، فرانسیسکو گارسیا پیمینتا با کار فوق‌العاده خود تیم ب را به پلی‌آف صعود به دسته دو رساند اما به سابادل باختند، مشهود است. فاتی، آرائوخو و ریکی پویگ می‌توانستند از تیم اول به تیم ب فرستاده شوند تا به صعودشان کمک کنند اما در نهایت فقط آرائوخو، مدافع میانی اروگوئه‌ای، فرستاده شد. به پویگ و فاتی اجازه ندادند و آنها در باخت ۸ بر ۲ برابر بایرن‌مونیخ روی نیمکت بارسلونا بودند.

دو نامزد پرشانس ریاست بارسلونا، خوان لاپورتا و ویکتور فونت هر دو برای بازگرداندن آکادمی به صدر اولویت‌های باشگاه اعلام آمادگی و ابراز ت مایل کرده‌اند اما بازیکنان زیادی از آکادمی در سال‌های اخیر ترجیح داده‌اند به تیم‌های دیگر بروند چون در تیم اول فرصتی به دست نمی‌آورند و بارسلونا که ۴۰۰ میلیون یورو برای دمبله، کوتینیو و گریزمان پرداخت کرده، دیگر پولی برای حفظ بازیکنان جوان و تقویت تیم ب با خریدن بازیکنان بااستعداد از سایر تیم‌های دسته سومی ندارد. لاپورتا می‌خواهد لاماسیا جایگاه سابقش را دوباره به دست آورد: «اینجا باید مهم‌ترین جای باشگاه باشد. ما یک روش جدید می‌خواهیم که لاماسیا بتواند مرکز درخشش باشگاه و الگویی برای همه دنیا باشد. این تمرکز اصلی ما است.»

یکی از بزرگترین محصولات لاماسیا، ژاوی ارناندس هنوز به هیچ‌یک از کاندیداها نزدیک نشده اما هم فونت و هم لاپورتا احساس می‌کنند او دیر یا زود به بارسا برمی‌گردد و وقتی این اتفاق بیفتد، به دنبال جذب بازیکن از آکادمی خواهد بود. احتمالاً او مثل پپ گواردیولا و لوییس انریکه که از تیم ب شروع کردند و با تیم اول سه‌گانه قهرمانی بردند، نخواهد بود. بعد از انتخابات ۵ بهمن و مشخص شدن رئیس بارسلونا، نقش او مشخص‌تر خواهد شد.

این امید در میان هواداران بارسلونا وجود دارد که بازیکنان سابق دیگر یا بازیکنانی که سال‌های آخر حرفه خود را سپری می‌کنند، به مربیگری علاقه نشان دهند و نقش خودشان را بازی کنند، این چیزی است که آندرس اینیستا هرگز رد نکرده. او که ایوان راکیتیچ یک بار گفته بود نام لاماسیا را باید به نامش تغییر دهند، عالی‌ترین نمونه از کاری است که باید انجام شود، یعنی جمع کردن بهترین استعدادها از سراسر اسپانیا و تبدیل کردن آنها به فوتبالیست‌های جوان آموزش دیده و کارآمدی که به باشگاه احساس تعلق دارند.

با ناکامی فصل گذشته تیم ب، بازیکنانی از این تیم جدا شدند و اگر این روند ادامه پیدا کند، استعدادهای بیشتری جدا می‌شوند. فاصله کیفی میان دسته دوم و سوم لیگ اسپانیا بسیار زیاد است و ناکامی در صعود به دسته دوم ضربه روحی بزرگی به بازیکنان وارد می‌کند.تیم ب بارسلونا در این مشکل تنها نیست. از ۲۱ باشگاهی که تیم ب دارند، هیچ‌کدام در دسته دوم نیستند. وضعیت رئال مادرید و اتلتیکومادرید هم بهتر نیست با آنکه اولی، رائول را به عنوان مربی انتخاب کرده است اما شعار بارسلونا، «بیشتر از یک باشگاه» این آسیب را برایشان جدی‌تر کرده. آنها همیشه رئال مادرید را مسخره می‌کردند که باید بازیکن بخرد در حالی که بارسلونا در لاماسیا بازیکن می‌سازد.

صحبت‌های زیادی هست درباره نوسازی نوکمپ اما لاماسیا هم قطعاً به نوسازی نیاز دارد. آکادمی جوانان به یک خانه مناسب در شهر فوتبال خوان گامپر احتیاج دارد که سال گذشته استادیوم یوهان کرویف آن افتتاح شد اما اگر می‌خواهند لاماسیا کارکرد گذشته را داشته باشد، باید ابتدا روح آن را احیا کنند.

 دو بازی لیگ برتر و ۵ پنالتی در یک دیدار

دیدار تیم‌های سایپا و صنعت نفت آبادان در هفته نهم لیگ برتر باشگاه‌های ایران با تساوی یک بر یک به پایان رسید و با این نتیجه تیم آبادانی به طور موقت صدرنشین لیگ برتر شد. به گزارش ایرنا، تیم‌های سایپا و صنعت نفت آبادان در هفته نهم لیگ برتر باشگاه‌های ایران در ورزشگاه دستگردی روبروی یکدیگر قرار گرفتند.قضاوت این مسابقه را کمیل‌ غلامی با کمک‌های ایوب غلام‌زاده و رامین بابایی بر عهده داشت.سایپا که رکوردار تساوی در لیگ برتر محسوب می‌شود بدنبال پیروزی در این مسابقه بود تا دومین پیروزی‌اش را در لیگ بیستم جشن بگیرد.نفت آبادان برای رسیدن به صدر جدول هدفی جز سه امتیاز در این جدال بیرون از خانه نداشت.در دقیقه ۷۴ ابوالفضل جلالی از جناح راست توپ را سانتر کرد و رضا جعفری با ضربه‌ سر محکم و مهار نشدنی دروازه صنعت نفت آبادان را باز کرد.در دقیقه ۹۰ حکیم نصاری توپ را به محوطه ۱۸ قدم سایپا ارسال کرد و محمد اهل شاخه پس از کنترل توپ با ضربه‌ای فنی بازی را به تساوی کشاند.صنعت نفت آبادان با این تساوی تعداد امتیازات خود را به عدد ۱۵ رساند تا به طور موقت در صدر جدول قرار بگیرد.نارنجی‌پوشان تهرانی نیز با ۱۰ امتیاز در جایگاه دهم جدول قرار گرفتند.

سایپا:محمدحسین اکبرمنادی، رضا علیاری، طاها شریعتی، رضا جعفری، مجید علیاری، حسین ماهینی، حسین مالکی، سید ابوالفضل جلالی، محسن مسلمان، مهرداد عبدی، محمد صادق بارانی

صنعت نفت :حامد فلاح زاده، محمد طیبی، محمد اهل شاخه، حسن بیت سعید، رضا خالقی فر، طالب ریکانی، علی آل کثیر، مهدی حنفی‌ (حکیم نصاری)، حسین ساکی، عبدالله ناصری محمدرضا غبیشاوی

تیم‌های ماشین سازی تبریز و سپاهان اصفهان برگزار کننده اولین بازی هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بودند. دیداری که در پایان با نتیجه مساوی سه بر سه به اتمام رسید. پرگل بودن این بازی، آن هم در لیگ ایران اتفاق جالب توجهی است اما نکته اصلی درباره این مسابقه عجیب، گرفته شدن پنج پنالتی توسط داور بود.سعاد وفاپیشه داور ارومیه‌ای و جوان این دیدار برای اولین بار در این فصل سوت می‌زد و سی‌وهشتمین قاضی لیگ بیستم بود. او سه بار برای تیم ماشین‌سازی و ۲ بار برای تیم سپاهان اعلام پنالتی کرد. سه پنالتی در نیمه اول و ۲ پنالتی در نیمه دوم. از این پنج پنالتی، چهار پنالتی به گل تبدیل شد و دیگری هم در برگشت به تور چسبید. سجاد شهباززاده زننده ۲ گل سپاهان بود و در سوی مقابل پیمان بابایی موفق شد برای تیمش ۲ تا از سه پنالتی را به صورت مستقیم وارد دروازه پیام نیازمند کند.اعلام پنج پنالتی در جریان یک مسابقه در فوتبال ایران اتفاق بی‌سابقه‌ای بوده اما می‌توان ۲ نمونه خارجی برای آن پیدا کرد. ابتدا باید به مسابقات کوپا آمریکای سال ۱۹۹۹ رجوع کنیم. جایی که آرژانتین و کلمبیا در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند. اوبالدو آکوئینو، داور پاراگوئه‌ای این دیدار پنج بار پنالتی گرفت. سه پنالتی سهم آرژانتین و ۲ پنالتی سهم کلمبیا بود. هر سه پنالتی آلبی سلسته به طرزی شگفت‌انگیز به وسیله مارتین پالرمو از دست رفت و در طرف دیگر ماجرا، یکی از ۲ پنالتی تیم کلمبیا به وسیله ایوان کوردوبا وارد دروازه بورگوس شد. در آن مسابقه کلمبیا با سه گل پیروز شد و به مرحله بعدی رسید.

مسی نبود پنالتی گل نشد

از هفته شانزدهم رقابت‌های لالیگا اسپانیا، بارسلونا در نیوکمپ میزبان ایبار بود و این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.در این بازی لیونل مسی و برخی از ستاره‌های آبی اناری حضورنداشتند و در دقیقه ۸ این بازی بریت ویت یک ضربه پنالتی از دست داد تا عملا نبود فوق ستاره آرژانتینی احساس شود.کیکه در دقیقه ۵۷ روز اشتباه مدافعان بارسا گل اول را برای ایبار زد اما در ادامه شاگردان کومان توسط دمبله در دقیقه ۶۷ به گل رسیدند.بارسا با این تساوی با ۲۵ امتیاز در رده ششم است.ایبار هم ۱۶ امتیازی شد و تا رده چهاردهم صعود کرد.

در دیدار دیگری از هفته شانزدهم رقابت‌های لالیگا، سویا میزبان ویارئال بود و با دو گل پیروز شد.گل‌های این بازی را اوکامپوس از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۸ و نصیری در دقیقه ۵۳ به ثمر رساندند.سویا با این برد با ۲۳ امتیاز ششم است.ویارئال هم با ۲۶ امتیاز در مکان چهارم ایستاده است.

جادوگر فوتبال ایران پاسخ انتقاد رییس جمهور سابق را داد

رئیس جمهور سابق، در اظهارنظری عجیب مدعی شد علی کریمی در دوران مربیگری برعکس دوران ورزشی خود چندان موفق نبوده است.البته جادوگر در این هفت سال وداع با فوتبال اوقات زیادی روی نیمکت حضور نداشته و البته در همین زمان کوتاه یک بار نیز سپیدرود را از سقوط نجات داده است.با روحیاتی که از علی کریمی  انتظار میرود پیش بینی  می شد که او این اظهارنظر را بی پاسخ نخواهد گذاشت. علی کریمی در صفحه رسمی خود اینگونه واکنش نشان داد: “من یک سال سرمربی بودم و این همه نقد می شوم، باکی نیست. هشت سال شما چطور بود؟ مطمئنم اگر هشت سال وقت داشتم یک کار مهم انجام می دادم.”

https://akhbar-rooz.com/?p=99005 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x