شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با شکایت بازجو – مجری تلویزیون، سپیده قلیان مجددا محاکمه می شود

سپیده قلیان
سپیده قلیان

بعد از پخش اعترافات ساختگی «طراحی سوخته» که اسماعیل بخشی، سپیده ی قلیان و علیرضا نجاتی مجبور به اعترافاتی علیه خودشان شدند، سپیده ی قلیان از آمنوه سادات ذبیح پور مجری تلویزیون اسلامی شکایت کرد و او را متهم کرد که مستقیما در بازجویی ها و تهیه ی آن مستند دروغین نقش داشته است. شکایت سپیده ی قلیان به سرعت مختومه اعلام شد و اکنون او که در زندان به سر می برد، به خاطر شکایت متقابل مجری – بازجوی تلویزیون مجددا دادگاهی می شود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین روز یکشنبه ۲ آذرماه در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

بر اساس ابلاغیه ای که طی روزهای اخیر به جمال حیدری منش، وکیل مدافع سپیده قلیان ابلاغ شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی روز یکشنبه ۲ آذرماه ۹۹ در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

سپیده قلیان در شکایت خود گفته بود در مراحل تولید طراحی سوخته، آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد. در پی این شکایت وکیل مدافع سپیده قلیان جهت ارائه مستندات در خصوص این پرونده به شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد. بهمن‌ماه همان سال پرونده شکایت سپیده قلیان خود تنها ساعاتی پس از تشکیل مختومه شده و در عوض پرونده‌ای جدید برای وی با شکایت آمنه سادات ذبیح پور گشوده شد.

سپیده قلیان در تاریخ ۲۰ بهمن ۹۸، پس از حضور در دادسرای اوین و تفهیم اتهام در خصوص این پرونده با تودیع قرار ۱۸۰ میلیون تومانی آزاد شد. اتهامات سپیده قلیان در این جلسه که در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین تشکیل شد، “تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب” عنوان شد. دادگاه در خصوص این اتهامات به رسانه‌ای کردن اخبار زندانیان عرب توسط سپیده قلیان و افشای نقش آمنه سادات ذبیح پور، مجری متهم به مشارکت در بازجویی توسط وی استناد کرد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی شب شنبه ۲۹ دی ماه ۹۷ با پخش گزارشی با عنوان “طراحی سوخته” به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان و اعترافات تلویزیونی سپیده قلیان، اسماعیل بخشی، علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و چند تن دیگر علیه خودشان پرداخت که در آن گفته بودند با گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران ارتباط دارند.

سپیده قلیان در تاریخ ۳۰ دیماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در رابطه با اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت و روز شنبه ۴ آبان‌ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

سپیده قلیان آذرماه ۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93586 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x