پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بحران قره‌باغ؛ تانک‌ها و تجهیزات نظامی ایران در مناطق مرزی مستقر شدند

سپاه پاسداران اعلام کرد که تانک ‌ها و تجهیزات نظامی را در نوار مرزی شمال غرب ایران در مناطق خدا آفرین و جلفا مستقر کرده است. این اقدام در پی ادامه در‌گیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ صورت گرفته است
نقطه مرزی خداآفرین در ایران با منطقه مورد مناقشه قره‌باغ

سپاه پاسداران اعلام کرد که تانک‌ها و تجهیزات نظامی را در نوار مرزی شمال غرب ایران در مناطق خدا آفرین و جلفا مستقر کرده است. این اقدام در پی ادامه در‌گیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ صورت گرفته است.

از آغاز دور جدید درگیری‌ها در تاریخ ۲۷ سپتامبر (شش مهر) در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ چندین بار مناطقی در خاک ایران نیز مورد اصابت راکت قرار گرفته است.

سایت سپاه نیوز به نقل از یک عضو این نهاد نظامی، گفت: «برابر دستور سلسه مراتب فرماندهی تیپ مکانیزه امام زمان نیروی زمینی سپاه پاسداران ماموریت یافت برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان و دفاع از مناطق مردم ولایتمدار خداآفرین در این منطقه مستقر باشد.»

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با حضور در مناطق مرزی آذربایجان شرقی به خبرنگاران گفت: «با توجه به درگیری های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه به این منطقه اعزام و مستقر شده اند.» وی افزود: «هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.»

بخش‌هایی از ایران شامل فضولی، جبرائیل و زنگلان با منطقه قره‌باغ هم مرز است که جمهوری آذربایجان دو روز پیش اعلام کرد این شهرها را در کنترل خود گرفته است.

از زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

درگیری‌های جدید در حالی ادامه دارد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۳ اکتبر جداگانه با وزرای خارجه دو کشور درگیر در این جنگ در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد.

طبق آخرین آمار اعلام شده از حدود یک ماه پیش تاکنون ۹۶۳ نفر از نیروهای ارمنی در این درگیری‌های کشته شده‌اند. جمهوری آذربایجان تاکنون از اعلام شمار قربانیان نظامی خود در این جنگ خودداری کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=89471 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x