چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

بحران ویروس کرونا در زندان قزلحصار؛ تلاش مسئولان برای پنهان کردن شرایط خطیر زندانیان

با وجود شیوع نگران کننده ویروس کرونا، زندانیان در زندان‌های سراسر کشور از حداقل امکانات بهداشتی لازم برای تشخیص و یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس محروم هستند. مسئولان زندان قزلحصار کرج روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه در تلاش برای تصویربرداری از محیط زندان به هدف نشان دادن کاهش تراکم در این محل از طریق اعمال بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به زندانیان و همینطور تصویر سازی در خصوص اعمال اقدامات بهداشتی در پرجمعیت ترین زندان کشور، اکثر زندانیان را به همراه وسایل آنان اجبارا به هواخوری‌ بندها منتقل کردند. زندانیان تا زمان پایان تصویربرداری و بازدیدها در این محل ها نگه داشته شدند. در حالی که نهادهای مدنی و خانواده های آنان در نگرانی از سرنوشت زندانیان به سر می برند و چهره هایی همچون گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار اعطای مرخصی به زندانیان شده اند، اقدام مسئولان برای پنهان کردن زندانیان و نشان دادن وضعیتی غیرواقعی در زمانه ای که نگرانی از بیماری ویروسی همه گیر جامعه را در نوردیده است می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این اقدام مسئولان در پی اقدام برای تصویربرداری از سالن‌های خالی یا با تراکم کم زندانی و نمایش شکلی دور از واقعیت به هدف پنهان کردن مشکلات زندانیان، در شرایط نگران کننده فعلی صورت گرفته است.

با وجود شیوع نگران کننده بیماری کرونا، زندانیان در زندان‌های سراسر کشور و علی‌الخصوص زندان قزلحصار کرج از حداقل امکانات بهداشتی همچون ماسک، دستکش و یا مواد ضدعفونی کننده و امکانات لازم برای تشخیص ابتلای زندانیان به کرونا محروم هستند.

پیشتر گزارش هایی از ابتلای تعدادی از زندانیان محبوس در بندهای مختلف این زندان به ویروس کرونا و انتقال آنها به بهداری زندان یا مراکز درمانی خارج از زندان منتشر شده بود. ازجمله این زندانیان می‌توان به “بساط علی خزایی فرزند عبدالعلی از اندرزگاه ۳ واحد ۱ و غلامحسین ابوالوفایی، فرزند سیدحسین از اندرزگاه ۲ واحد ۱” که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و مثبت اعلام شدن آزمایش، در بهداری زندان قرنطینه شده‌اند، اشاره کرد. لازم به ذکر است تنها در سالنی که این زندانیان در آن مشغول به گذراندن دوره محکومیت خود بودند، نزدیک به ۵۰۰ زندانی دیگر محبوس هستند.

زندانیان بدون بهره‌مندی از حداقل امکانات بهداشتی و وسایل لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت بسیار خطرناکی بسر می‌برند.

تعداد بسیار بالای زندانی در برابر ظرفیت کم سالن‌های مختلف زندان قزلحصار، و شیوع بیماری کرونا در این زندان تحمل ایام حبس را برای آنان سخت‌تر کرده است. گفته می شود به طور میانگین هر اتاق دارای ۲۳ تخت است با این حال بین ۳۳ تا ۳۸ نفر را در خود جای داده است. در هر سالن حدود ۵۳۰ الی ۶۰۰ زندانی نگهداری می‌شود و به دلیل کمبود جای خواب بسیاری از زندانیان در داخل اتاق ها و راهروها به صورت کف خواب می‌خوابند.

با توجه به محیط بسته زندان، تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم، تراکم بالای جمعیت، بروز موارد مشکوک کرونا در برخی زندانها موجب نگرانی زندانیان و خانواده های آنان شده است. در برخی زندانها زندانیان خواستار دریافت امکانات بهداشتی لازم و همینطور قرنطینه شدن افراد مشکوک به این بیماری شده اند و تهدید کرده اند در صورت تداوم بی توجهی به اعتصاب غذا دست خواهند زد.

گفتنی است زندان قزل‌حصار در سال ۱۳۴۳ در حاشیه جاده قزلحصار استان البرز ساخته شده است. این زندان پر جمعیت ترین زندان ایران است و غالبا محل نگهداری زندانیان با جرائم مرتبط با مواد مخدر است.

آمار مشخصی از تعداد زندانیان ساکن در این زندان وجود ندارد با این حال بر اساس اطلاعات موجود، جمعیت زندانیان بین ۱۵ تا ۲۵ هزار زندانی برآورد می شود که به گفته غلامحسین اسماعیلی، ریاست وقت سازمان زندان‌ها تا سه برابر ظرفیت، زندانی را در خود جای داده است.

با وجود صدور دو بخشنامه توسط رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان و ادعای رئیس سازمان زندان‎ها در خصوص اعزام ۷۰ هزار تن از زندانیان، در وضعیت زندانیان محبوس در این زندان تاکنون تغییر خاصی صورت نگرفته و مسئله تراکم جمعیت در این مکان از مهم‌ترین مشکلات محبوسین در این مکان به شمار می‌آید.

در هفته جاری، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به ممانعت مسئولان از اعزام زندانیان به مرخصی علیرغم خطرهای موجود اشاره کرده و خواستار بهره مندی همه زندانیان از این امکان شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=22714 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x