پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بزرگداشت روز جهانی زن در پاریس – سخنرانی خانم ایران انصاری

بخش کوتاهی از سخنان خانم ایران انصاری در مراسم هشت مارس در پاریس

اخبار روز: ۷ مارس یک گردهمایی از جانب تشکل ها و انجمن های زنان در میدان جمهوری پاریس بمناسب ۸ مارس روز جهانی مبارزات زنان برگزار شد.  خانم ایران انصاری از فعالین فیمنیست ایرانی ‌صحبت  کوتاهی راجع به وضعیت کنونی زنان در ایران و افغانستان، بخصوص بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹، داشت. او در این سخنان خود چنین گفت:

در این چند دقیقه وقتی که به من داده شده، قصد ندارم تابلو تبعیضاتی را که طی ۴۲ سال بر زنان ایران رفته است برایتان ترسیم کنم چون اکثر شما با آنها آشنایی دارید. بطور مختصر راجع به وضعیت کنونی زنان در ایران و افغانستان صحبت خواهم کرد.

از آغاز شروع پاندمی کووید ۱۹، زنان در ایران و افغانستان همچون سایر کشورها، از نظر اقتصادی آسیب های فراوانی از این بحران اقتصادی و بهداشتی دیده اند و اکنون آنان در موقعیت بی ثبات شدیدتری قرار گرفته اند.

در ایران پرستاران و بهیاران همچون سایر نقاط جهان در صف اول مبارزه با این بیماری قرار دارند. بسیاری از آنان قراردادهای موقت داشته و دستمزدهای (حقوق) ناچیزی دریافت می کنند. بایستی خاطر نشان کرد که ایران یکی از کشورهایی می باشد که بدلیل کمبود امکانات،  تعداد قابل توجهی از کادر درمانی،  بخصوص پرستاران و بهیاران به بیماری کووید مبتلا شده و میزان مرگ و میر بین آنان بالا بوده است.

در چنین شرایطی، حکومت ایران همچنان به بازداشت، دستگیری و زندانی کردن، مخالفان، نویسندگان، خبرنگاران، فعالان کارگری و سایر جنبش های اجتماعی، در یک کلام تمامی کسانی که جرات اعتراض به  سیاستهای رژیم دیکتاتور را دارند، ادامه می دهد.

امروزه، بیش از صد زندانی سیاسی زن در زندانهای ایران بسر می برند. تنها جرم آنان دفاع از حقوق زنان و کودکان و… ویا فقط شرکت در یک تجمع و حرکت اعتراضی می باشد. این زنان بطور مرتب تهدید به تجاوز شده و بکرات مورد آزار و اذیت و خشونت های جنسی قرار می گیرند. در شرایط کنونی زندگی آنان نه فقط از جانب شکنجه گران و زندانبانان بلکه از جانب بیماری کووید که در زندانها شیوع دارد، نیز در خطر می باشد.  لیست این زندانیان طولانی است ولی اجازه دهید چند نفر را نام برم.
-نسرین ستوده: وکیل
زینب جلالیان : مبارز کرد
سپیده قلیان : خبرنگار
پروین محمدی : فعال زنان و کارگری (سندیکالیست)
مریم اکبری : از اعضا خانواده اعدام شدگان
ناهید تقوی : فعال زنان (فمینیست)و ‌صدها زن دیگر.

در افغانستان شرایط زنان بسیار نگران کننده است. احتملا شنیده اید که در ماهای اخیر تعدادی از زنان فعال وحشیانه ترور شده اند.

علیرغم ۴۲ سال سرکوب ملیت های ایران، کردها، بلوچ ها، ترک ها و… بخصوص زنان توسط رژیم،  زنان در ایران مبارزات خود را برای آزادی، دمکراسی و.. ادامه می دهند. در چنین شرایطی آنان بیش از هر زمان به همبستگی جهانی نیاز دارند.

این مراسم با شعار همبستگی ، همبستگی با  زنان سرتاسر جهان، به پایان رسید!

https://akhbar-rooz.com/?p=106568 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x