پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بلومبرگ میلیارد آمریکایی، به کارزار انتخاباتی‌اش پایان داد و از بایدن حمایت کرد

با مشخص شدن نتایج رای‌گیری‌های مقدماتی در کارزار انتخاباتی نامزدان حزب دمکرات که روز سه‌شنبه در ۱۴ ایالت برگزار شد، مایک بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک، کارزار خود را تعلیق کرد و الیزابت وارن، سناتور ماساچوست نیز نامزدی خود در این رقابت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری که از حمایت جناح میانه‌رو و اکثر حامیان مالی بزرگ حزب دمکرات برخوردار است در رای‌گیری‌های «سه‌شنبه بزرگ» در هشت ایالت به پیروزی رسید و کارزار او که تا چند روز پیش فاجعه‌بار توصیف می‌شد موقعیت خود را به عنوان یکی از دو نامزد اصلی تثبیت کرد.

برنی سندرز، نماینده جناح چپ و پیشرو حزب دمکرات با پیروزی در ایالت کالیفرنیا که از نظر سهم آرا بزرگترین دستاورد رقابت‌های دیروز محسوب می‌شود اکنون قادر خواهد بود تا آخرین مرحله در این رقابت‌ها مبارزه کند.

سناتور الیزابت وارن نیز که همچون برنی سندرز از جناح پیشرو تلقی می‌شود پس از نتیجه بسیار ضعیف در رای‌گیری‌های دیروز مشغول بازبینی و تصمیم‌گیری در مورد ادامه نامزدی خود است. او نتوانست حتی در یک ایالت به پیروزی برسد و در ایالت ماساچوست، حوزه انتخابی خودش پس از جو بایدن و برنی سندرز در مقام سوم قرار گرفت.

از سویی مایک بلومبرگ هم به کارزار خود پایان داد و از جو بایدن دیگر نامزد انتخاباتی حمایت کرد.

او روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در بیانیه‌ای گفت: «من سه ماه پیش برای شکست دادن دونالد ترامپ وارد رقابت‌ها شدم. امروز این رقابت‌ها را به همین دلیل ترک می‌کنم: برای شکست دادن دونالد ترامپ، چون برایم مشخص شده است که باقی‌ماندن در این رقابت‌ها دستیابی به چنین هدفی را مشکل‌تر می‌کند».

خروج بلومبرگ یک سقوط بهت‌آور برای این شهردار سابق شهر نیویورک است که امید زیادی به انتخابات سه‌شنبه بزرگ بسته و ۵۶۰ میلیون دلار خرج کمپین انتخاباتی‌اش کرده بود.

بلومبرگ با ۶۱ میلیارد دلار دارایی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین است.

شهردار سابق نیویورک در انتخابات سه‌شنبه بزرگ تنها توانست برنده رقابت‌های درون حزبی دمکرات‌ها در جزیره ساموا باشد.

پیشتر نیز پیتر بوجیچ و امی کلبوچار از دور رقابت‌ها کنار کشیده و از نامزدی جو بایدن حمایت کرده بودند.

در نتیجه این تحولات رقابت‌های حزب دمکرات برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری که تا یک هفته پیش هفت نفر در آن شرکت داشتند به رقابتی بین دو نامزد بدل شد.

ممکن است تعیین نامزد نهایی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد ولی مسلما سرنوشت آن را آینده نبرد بین جو بایدن و برنی سندرز تعیین خواهد کرد.

دونالد ترامپ نیز طبق معمول در توئیت‌های خود به تازه‌ترین تحولات در کارزار انتخاباتی حزب دمکرات واکنش نشان داد. او موفقیت جو بایدن را «یک طوفان عالی» توصیف کرد و ادعای همیشگی خود در مورد تلاش سران حزب دمکرات برای متوقف کردن برنی سندرز را تکرار کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در یکی از توئیت‌های خود نوشت: «رهبران و تشکیلات حزب دمکرات بار دیگر دست به یکی کرده و برنی سندرز را خرد کردند».

ترامپ در عین حال سناتور الیزابت وارن را به خاطر باقی ماندن در رقابت‌ها «خودخواه» توصیف کرد چون به گفته او «به موقعیت برنی سندرز لطمه می‌زند».

پیروزی جو بایدن تا حد زیادی نتیجه رای افرادی است که در آخرین روزها و احتمالا پس از پیروزی آقای بایدن در کارولینای جنوبی تصمیم گرفتند از او حمایت کنند.

بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، در برخی از ایالت‌ها کسانی که در آخرین ساعات رای خود را به صندوق ریختند حدود نیمی از کل رای‌دهندگان بودند.

در عین حال این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جو بایدن علاوه بر رای محافظه‌کاران و میانه‌روهای حزب دمکرات توانسته است رای افراد بالای ۴۵ سال و همین‌طور رای بسیاری از سیاهپوستان را به دست آورد.

با توجه به پیروزی جو بایدن در هشت ایالت و پیروزی برنی سندرز در چهار ایالت باید دید که سرنوشت این رقابت به زودی تعیین خواهد شد یا تا زمان برگزاری کنفرانس سالانه حزب دمکرات در ماه ژوئیه ادامه خواهد یافت.

https://akhbar-rooz.com/?p=21957 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x