سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بلینکن: حتی در صورت توافق با ایران هم صدها تحریم علیه تهران پابرجا می‌ماند

همزمان با تاکيد وزير خارجه ی آمريکا مبنی بر باقی ماندن تحريم هايی که ناقض برجام نباشند، اتحاديه ی اروپا نيز طی بيانيه ای که روز 8 ژوئن منتشر کرد، نسبت به فعاليت های اتمی ايران ابراز «نگرانی عميق» کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که واشنگتن حتی در صورت دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین «صدها تحریم» وضع شده علیه تهران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، سخنان وزیر خارجه ایالات متحده در حالی بیان شد که ایران و آمریکا از دو ماه پیش تاکنون گفتگوهای غیرمستقیم با یکدیگر برای احیای برجام را آغاز کرده اند. آنتونی بلینکن در مورد تعهدات واشنگتن پس از توافق احتمالی با ایران گفت: «مسئولیت ما لغو تحریم هایی خواهد بود که ناقض [برجام] هستند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بر عزم کشورش برای حفظ تحریم هایی که با مفاد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ منافات ندارند تاکید کرد. وی اظهار داشت: «پیش بینی می کنم که حتی در صورت پایبندی به توافق صدها تحریم از جمله تحریم های وضع شده از سوی دولت ترامپ در صورت عدم تناقض با برجام پابرجا خواهند ماند. این تحریم ها تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد اجرا خواهند شد.»

آنتونی بلینکن در عین حال احتمال لغو تحریم های وضع شده علیه بانک مرکزی و بخش نفت ایران را رد نکرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که کشورش در صورت پایبندی ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ آماده بازگشت به برجام است. دو طرف در جریان گفتگوهای وین که قرار است طی روزهای آینده از سر گرفته شود در حال مذاکره برای تعیین تحریم هایی که آمریکا در صورت دستیابی به توافق موظف به لغو آن خواهد بود هستند. تهران و واشنگتن همچنین به طور غیرمستقیم بر سر جدولی زمانی برای بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام مذاکره می کنند.

یکی از چالش های پیش روی دولت جو بایدن در صورت دستیابی به توافق با ایران ساختار تحریم هایی است که در دوران زمامداری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا وضع شده اند.

دولت پیشین ایالات متحده بسیاری از اشخاص حقیقی و نهادهای ایرانی را به چند دلیل مختلف از جمله «مشارکت در برنامه هسته ای»، «کمک مالی به تروریسم» و «نقض حقوق بشر» تحریم کرد. به این ترتیب به نظر می رسد مقامات ایران لزوما با لغو آن دسته از تحریم های آمریکا که تنها به دلیل برنامه هسته ای وضع شده اند شاهد تغییری که به دنبال آن هستند نخواهند بود.

نگرانی عمیق اتحادیه اروپا از فعالیت‌های اتمی ایران

دویچه وله نیز گزارش داده است، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرده که “عمیقا” از فعالیت‌های اتمی ایران و نیز تعلیق اجرای پروتکل الحاقی نگران است. در این بیانیه اما تاکید شده که اتحادیه به تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگشت به برجام ادامه می‌دهد.

در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۸ ژوئن منتشر شد تصریح کرده که کشورهای عضو عمیقا از تصمیم ایران برای به تعلیق درآوردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در ۲۳ فوریه نگران هستند.

مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن در صورتی که تحریم‌ها تا مهلت مقرر شده برداشته نشوند، دولت موظف به توقف اجرای پروتکل الحاقی است. این مهلت برای بار دوم و تا ۲۴ ژوئن تمدید شده است.

پروتکل الحاقی امکان بازرسی سرزده ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند.

در بیانیه اتحادیه اروپا تصریح شده که ایران توضیحات جدیدی برای فعالیت‌هایش ارائه نکرده و آژانس قادر نیست به سایت‌های مخفی ایران در قالب پروتکل الحاقی دسترسی داشته باشد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) در نشست شورای حکام این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت، از این بابت که جمهوری اسلامی مواد هسته‌ای را پنهان می‌کند “به شدت” نگران است.

گروسی تاکید کرد ایران همواره از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات مواد اتمی یافت‌شده در سه مکان خودداری می‌کند و این اقدام باعث می‌شود، آژانس نتواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند.

اتحادیه اروپا مصرانه از ایران خواسته است تا تمام فعالیت‌هایی را که متناقض با برجام هستند متوقف کرده و به سرعت درباره فعالیت‌هایش شفاف‌سازی کند. همچنین به تمامی پرسش‌هایی که در چارچوب برجام و برای بازگشت به این توافق ضروری است پاسخ دهد.

حمایت کامل از برجام

اتحادیه اروپا تصریح کرده که بر “تعهد کامل” برای ادامه حمایت از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با ایران پابرجاست. در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری با جامعه جهانی به منظور حفظ  این توافق مهم، استراتژیک و کلیدی برای رسیدن به ساختاری جهانی و عاری از سلاح اتمی مصر و مصمم است.»

این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که  رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی از عدم پاسخگویی شفاف ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای در چهار مرکز هسته‌ای سخن گفته بود.

در گزارش آژانس آمده بود که جمهوری اسلامی ایران درباره منشاء آثار یافت‌شده اورانیوم در تورقوزآباد و همچنین در مرکزی در اصفهان به پرسش‌های آژانس پاسخ نداده است.

اتحادیه اروپا از تمامی کشورها خواسته تا از توافق اتمی با ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. این اتحادیه تاکید کرد که به تلاش‌های دیپلماتیکش برای حفظ برجام ادامه خواهد داد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «ما از مذاکرات وین که در سطوح مختلف در حال انجام و چشم‌اندازی برای بازگشت ایران به برجام است، استقبال می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا تاکید کرده بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش و تایید آن منجر به برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی این کشور خواهد شد.

ایران از سال ۲۰۱۹ یک سال پس از خروج دولت ترامپ از توافق اتمی، مرحله به مرحله تعهدات برجامی‌اش را کنار گذاشت. در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان شده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۶ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام است.

اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده که به تعهدات خودش در چارچوب برجام و برداشته شدن تحریم‌ها به طور کامل عمل کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=115794 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x