چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بلینکن در بروکسل: آمریکا ناتو را احیا می‌کند، مخالف خط لوله گاز روسیه به آلمان هستیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن متعهد است که همکاری خود با ناتو را تقویت کند و این کشور متعهد است که این ائتلاف نظامی را احیا و بازسازی کند.

بلینکن که برای دیدار با مقام‌های اروپایی به بروکسل سفر کرده در نخستین حضور خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در مقر ناتو و در دیدار با ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد: «من برای ابراز تعهد ایالات متحده نسبت به ناتو به اینجا آمده‌ام. ایالات متحده می‌خواهد همکاری‌های خود را بازسازی کند و در درجه نخست می‌خواهیم اتحاد با ناتو را احیا کنیم.»

اظهارات بلینکن در حالی طرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بارها ناتو را اتحادی منسوخ نامیده بود که بیشتر بار هزینه‌های آن بر دوش ایالات متحده است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش‌ دیگری از سخنرانی خود در روز ۲۳ مارس در بروکسل به موضوع چین اشاره کرد و اظهار داشت: «ما باید به عنوان ناتو اطمینان حاصل کنیم که بر چالش‌هایی که چین ایجاد می‌کند تمرکز لازم را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

او همچنین پروژه در حال ساخت نورد استریم ۲، خط لوله گاز روسیه به آلمان، را تضیعف کننده اوکراین دانست.

آلمان بیش از یک دهه است که برای تکمیل این پروژه به آمریکا فشار می‌آورد اما بلینکن در نخستین دیدار خود با مقام‌های اروپایی مخالفت واشنگتن را نسبت به تکمیل این پروژه خط لوله گاز ابراز کرد.

بلینکن در این خصوص گفت: «این پروژه در تضاد با منافع اتحادیه اروپا است و باعث تضعیف اوکراین نیز خواهد شد. من در این رابطه می‌خواهم با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفتگو کنم.»

او در ادامه افزود: «نظر جو بایدن در این خصوص بسیار واضح است. او معتقد است که این خط لوله ایده بدی است، هم برای اروپا هم برای ایالات متحده. ضمن اینکه با اهداف امنیتی اتحادیه اروپا هم مغایرت دارد. این پروژه پتانسیل تضعیف منافع اوکراین، لهستان و همچنین چندین کشور دیگر از شرکای نزدیک و متحدان ما را دارد.»

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که این پروژه حدود ۹۵ درصد تکمیل شده و کارشناسان معتقدند تا ماه سپتامبر می‌تواند به پایان برسد.

https://akhbar-rooz.com/?p=108008 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x