شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بلینکن: نشانه‌ای از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش برای لغو تحریم‌ها ندیده‌ایم

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید آمریکا هنوز نشانه‌ای ندیده است که بیانگر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود برای لغو تحریم‌ها باشد.

آنتونی بلینکن روز یکشنبه دوم خرداد در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌بی‌سی گفت: «به نظرم، ایران می‌داند که برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود چه کاری باید انجام بدهد و ما هنوز ندیده‌ایم که ایران آماده این کار و خواهان تصمیم‌گیری در این زمینه باشد».

او افزود که این یک آزمون است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، آمریکا همواره گفته است که آماده بازگشت به برجام است مشروط به این‌که ایران به تعهدات خود پایبند باشد. تهران نیز گفته که ابتدا واشینگتن باید به برجام بازگردد تا تعهدات خود را انجام دهد.

کشورهای عضو باقی‌مانده در برجام همراه با آمریکا از چند ماه پیش مذاکرات خود را با ایران در وین آغاز کرده‌اند تا درباره راه‌های بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات خود در توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند.

گزارش‌های ضدونقیضی درباره پیشرفت این مذاکرات منتشر شده است ولی طرفین تلاش دارند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز ۲۸ خرداد به توافق دست یابند.

در حالی‌که پنجمین دور از مذاکرات اخیر در پیش است، آقای بلینکن تصریح کرد: «نخستین کاری که باید انجام بدهیم بازگرداندن برنامه هسته‌ای (ایران) به چارچوب (برجام) است».

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات اخیر به هر دو طرف کمک کرد تا به چشم‌اندازی روشن از اقدامات پیش رو دست یابند.

دور پنجم مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام قرار است هفته جاری در وین برگزار شود.

در حالی که قرار بود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک نشست خبری درباره آخرین تحولات نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برگزار کند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، گفت که این آژانس از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.

با وجود اعلام مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس با تمدید توافق نظارتی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبرگزاری ایرنا به نقل از «یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» گزارش داد که «احتمال تمدید مشروط» این توافق به مدت یک ماه وجود دارد.

دولت آمریکا در اردیبهشت ۹۷، در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد.

تهران نیز یک‌سال بعد به صورت تدریجی از تعهدات خود در برجام عدول کرد و اجرای پروتکل الحاقی برای بازرسی سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران را به حال تعلیق در آورد.

https://akhbar-rooz.com/?p=114257 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x