جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بمباران و ادامه ی کشتار غیرنظامیان، خطر جنگ داخلی در شهرهای اسرائیل

در داخل اسرائیل درگیری خشونت‌آمیز میان یهودی‌ها و عرب‌ها تشدید شده است. به‌رغم فراخوان‌های بین‌المللی بر دامنه درگیری میان اسرائیل و حماس افزوده می‌شود. ارتش اسرائیل ۹هزار نیروی ذخیره را به خدمت فراخوانده است

زدوخورد نظامی میان اسرائیل و سازمان فلسطینی حماس رو به گسترش است و از جنگ ۲۰۱۴ نوار غزه تا کنون بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر پنجشنبه ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) دومین روز درگیری‌ها میان شهروندان یهودی و عرب ساکن کشور اسرائیل بود. شورش‌ها به جایی انجامیده که رویون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل نسبت به درگرفتن یک جنگ داخلی هشدار داده است.

به گزارش دویچه وله، رئیس‌جمهوری اسرائیل گفت: «ما باید مسائل خود را حل کنیم، بی آنکه عامل یک جنگ داخلی باشیم که موجودیت ما را بیش از خطرات خارجی به مخاطره خواهد انداخت.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از هرج‌ومرج سخن گفت و اظهار داشت که این وضعیت قابل پذیرش نیست. او افزود، شهروندان اسرائیل اجازه ندارند امر حق و قضاوت را خود به دست گیرند: «هیچ چیز نمی‌تواند سرکوب یهودی‌ها توسط عرب‌ها و یا عرب‌ها توسط یهودی‌ها را توجیه کند.»

حماس روز پنجشنبه ۱۳ مه به راکت‌پراکنی به سوی تل‌آویو و دیگر شهرها ادامه داد. ارتش اسرائیل نیز در این چهارمین روز درگیری‌ها، اهدافی در نوار غزه را مورد حملات هوایی قرار داد.

ارتش اسرائیل می گوید با حملات هوایی قصد کشتن رهبر بریگادهای قصام، بازوی مسلح حماس، و نیز اعضای ارشد سازمان مخفی نظامی و مسئولان گروه طراحی و تولیدکننده تسلیحات را داشته است. در این حملات کارخانه‌های موشک‌سازی و سکوهای پرتاب در غزه بمباران شده‌اند. همچنین ساختمان‌هایی که دفاتر حماس در آن مستقر بوده‌اند، هدف حمله قرار گرفته‌اند.

علیرغم ادعای اسرائیل مبنی بر «حملت هدفمند» بر اساس داده‌های اداره بهداشت غزه، تا شامگاه پنجشنبه ۱۳ مه دستکم ۸۳ نفر کشته شده‌اند (بنابر آخرین گزارش ها شمار قربانیان به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است) که شماری از آنها کودک بوده‌اند. در اسرائیل در همین فاصله زمانی هفت نفر جان خود را در اثر راکت‌های حماس از دست داده‌اند که یکی از آنها سرباز ارتش بوده است.

نیروی هوایی اسرائیل تا شامگاه پنجشنبه ۶۰۰ مورد حمله هوایی داشته و حدود ۱۰۰۰ هدف را بمباران کرده است. حماس و متحد آن “جهاد اسلامی” که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، بیش از ۱۶۰۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند که ۴۰۰ مورد آن در خاک نوار غزه فرود آمده‌اند.

ارتش اسرائیل ۹هزار نیروی ذخیره نظامی را به خدمت فراخوانده و واحدهای نیروی زمینی را در مرز نوار غزه مستقر کرده است.

اعزام دیپلمات‌های ارشد آمریکا به منطقه برای میانجیگری

در حالی که افکار عمومی جهانی نگران گسترش این درگیری‌ها به یک جنگ طولانی در منطقه است، دولت آمریکا قصد میانجیگری در این مناقشه را دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد که هادی امر، مسئول امور اسرائیل و فلسطینی‌ها در وزارت خارجه آمریکا به فوریت راهی منطقه خواهد شد. او قرار است با مسئولان طرفین مناقشه گفت‌وگو و آنها را “به کاهش تنش و خشونت‌ها متقاعد سازد”.

آنتونی بلینکن تصاویر غیرنظامیان کشته شده فلسطینی را بسیار “اسفبار” خواند و در عین حال گفت اسرائیل در حالی که از سوی نوار غزه مورد حملات موشکی قرار می‌گیرد، حق دفاع از خود را دارد.

وزیر خارجه آمریکا در عین جانبداری از اسرائیل گفت که “میان سازمان تروریستی حماس، که بی پروا دست به موشک‌باران می‌زند، و اسرائیل که از خود دفاع می‌کند، یک تفاوت اساسی وجود دارد”. بلینکن اسرائیل را فراخواند تمام تلاش خود را به خرج دهد تا مانع از قربانی‌شدن غیرنظامیان شود.

تلاش دیگر کشورها برای میانجیگری

در این مناقشه چندین کشور، از جمله مصر، در نظر دارند میانجیگری کنند. مصر از هم‌اکنون در گفت‌وگو با طرفین مناقشه است. روسیه و فرانسه نیز قصد میانجیگری دارند. یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه لغو شده است.

به گفته محافل دولتی مصر، یک هیأت سیاسی این کشور برای گفت‌وگو با طرفین مناقشه و برقراری آتش‌بس عازم تل‌آویو شده است. همین هیأت پیش از آن با نمایندگان سازمان افراطی حماس ملاقات کرده است.

روسیه نیز در تلاش برای میانجیگری است و در نظر دارد پیش از آن با مقامات قاهره رایزنی کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این رابطه تماسی ویدئویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد داشته است. هر دو خواستار پایان خشونت‌ها و تضمین امنیت برای مردم غیرنظامی شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قصد دارد یک هیأت میانجی مرکب از نمایندگان آمریکا، روسیه و سازمان ملل متحد تشکیل دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=113262 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x