جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بن‌سلمان: این ایران است که گفت‌وگو نمی‌کند

ولیعهد سعودی با هشدار نسبت به پیامدهای جنگ عربستان با ایران، خواهان مذاکره ترامپ با روحانی شد. بن‌سلمان گفت ضرورت دارد که جهان علیه ایران اقدام مشترکی انجام دهد
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا با هشدار نسبت به پیامدهای جنگ عربستان با ایران، خواهان مذاکره ترامپ با روحانی شد. بن‌سلمان گفت ضرورت دارد که جهان علیه ایران اقدام مشترکی انجام دهد.

۲۳ شهریور/ ۱۴ سپتامبر تأسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و تولید نیمی از نفت خام این کشور متوقف شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند، با این حال وزارت دفاع عربستان، ایالات متحده آمریکا و سه قدرت اروپایی ایران را مسئول این حملات دانسته‌‌اند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با سی بی‌اس می‌گوید:

«این حمله قلب اقتصاد انرژی عربستان را نشانه نرفت، بلکه حمله‌ای بود به قلب اقتصاد انرژی جهانی. با این حمله پنج و نیم درصد از نیاز به انرژی در کل جهان، نیاز به انرژی در آمریکا، چین و سراسر جهان مختل شد.»

عربستان سعودی با برخورداری از پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی نتوانست مانع از این حمله شود. آمریکا سامانه‌های دفاعی تازه‌ای در عربستان نصب می‌کند و ۲۰۰ مستشار را هم به این کشور فرستاده است. بن‌سلمان در ادامه گفت‌وگو با سی بی اس می‌گوید:

«عربستان به اندازه یک قاره است و بزرگ‌تر از اروپای غربی است ما از همه طرف‌ها تهدید می‌شویم. یک تهدید ۳۶۰ درجه. چالش بزرگی است خنثی کردن همه این تهدیدات.»

ولیعهد سعودی در این گفت‌وگو بر این مبنا که حملات به تأسیسات نفتی آرمکو کار ایران بوده، درباره استراتژی ایران در این حمله می‌گوید:

«کار احمقانه‌ای بود. هدف استراتژیکی وجود نداشت. فقط یک احمق می‌تواند به پنج درصد از محموله نفت جهانی حمله کند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از حمله به آرامکو به عنوان یک اقدام جنگی یاد کرده بود. بن‌سلمان با تأیید این نظر هشدار می‌دهد که جنگ بین ایران و عربستان سبب فروپاشی اقتصاد جهانی می‌شود.  جمعه گذشته رئیس جمهوری اسلامی در بازگشت به تهران گفت آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد لغو همه تحریم‌ها و مذاکره با ایران را داد. اما ایران برای اینکه «بهانه به دست طرف مقابل» ندهد، شرط تازه‌ای برای مذاکره مقرر کرد: مذاکره در فضای عادلانه. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به ادعای روحانی با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«ایران از من خواست تا برای دیدار [با ترامپ] تحریم‌های اعمال شده بر آنها را رفع کنم. من البته گفتم نه!».

بن‌سلمان می‌گوید:

«اگر جهان اقدام قاطعی برای جلوگیری از ایران انجام ندهد، تنش‌ها بالا می‌گیرند و منافع جهانی به خطر می‌افتد. تولید نفت قطع می‌شود و قیمت نفت به طور بی‌سابقه‌ای بالا می‌رود. »

ولیعهد سعودی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی و ترامپ باید با هم مذاکره کنند، می‌گوید:

«قطعاً. پرزیدنت ترامپ درخواست این مذاکره را داده بود. ما هم همین درخواست را داریم. این ایرانی‌ها هستند که پای میز مذاکره نمی‌آیند.»

جمعه گذشته (۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر) حسن روحانی در بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد گفته بود:

 «آنها [آمریکایی‌ها] به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه را منع کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=6076 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x