پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

به آزار فعالین حقوق کودک پایان دهید!


حکومت اسلامی طی ماه های اخیر فشارهای خود بر فعالین اجتماعی در ایران را تشدید کرده است. هر چند روز یک بار خبر از دستگیری های تازه ای می رسد. سعید شیرزاد، آتنا فرقدانی، امید علی شناس، آتنا دائمی، آسو رستمی و علی نوری از جمله کسانی هستند که توسط حکومت جمهوری اسلامی دستگیر شده و به زندان انداخته شده اند. اکثر این دستگیری ها در خفا صورت می گیرد و جرم دستگیرشدگان اعلام نمی شود. بیشتر فعالین اجتماعی که در هفته ها و ماه های اخیر دستگیر شده اند، فعالین حقوق کودکان هستند که برای بهبود وضعیت کودکان کار و کودکان بی سرپرست دل می سوزانند و تلاش می کنند.

فهرست دستگیرشدگان نشان می دهد تعرض های سرکوبگرانه در سطح سیاسی متوقف نشده و فعالین اجتماعی ای بیشتری را طعمه ی دستگاه سرکوب می سازد. این دستگیری ها و فشارها در شرایطی صورت می گیرد که از سوی گروه هایی، در مورد «کاهش فضای امنیتی» در جامعه صحبت می شود. این گونه تبلیغات، حساسیت ها نسبت به فشارها، پیگردها و دستگیری فعالین اجتماعی را عملا کاهش می دهد. دولت روحانی نه تنها گامی در جهت کاهش فشارها برنداشته است، بلکه وزارت خانه ها و دستگاه های تحت مسئولیت آن فعالانه در سرکوب و پیگیرد فعالین اجتماعی مشارکت دارند.

دستگیرشدگان حوزه ی اجتماعی معمولا کسانی هستند که از «رانت های ویژه» برخوردار نبوده و بازداشت آن ها با واکنش ها و اعتراضات درخوری روبرو نمی شود. این کم توجهی، امکانات حکومت را در سرکوب فعالین اجتماعی فراخ تر و نیروهای امنیتی را گستاخ تر می کند.

«اخبار روز» از احزاب سیاسی، سازمان های مدافع حقوق بشر و فعالین جامعه ی مدنی درخواست می کند با حساسیت اقدامات حکومت علیه فعالین حقوق کودک و سایر کوشندگان اجتماعی را زیرنظر بگیرند و اعتراض های هماهنگ و پرطنین تری را برای جلوگیری از دستگیری فعالین غالبا گمنام اما مصمم حوزه های اجتماعی در دستور کار خود قرار بدهند.

https://akhbar-rooz.com/?p=4508 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x