سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به دنبال ادامه ی اعتراضات در لبنان، سعد حریری استعفا کرد

شهروندان لبنانی در دو هفته اخیر در اعتراض به شرایط اقتصادی و مالی و بی‌کفایتی سیاسی در این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای دولت، نمایندگان مجلس و برکناری کل طبقه حاکم شده‌اند
سعد حریری متن استعفای خود را به میشل عون تقدیم کرد
سعد حریری متن استعفای خود را به میشل عون تقدیم کرد -کپی رایت رویترز

سعد حریری نخست وزیر لبنان روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر متن استعفانامه خود را به میشل عون، رئیس جمهوری این کشور تقدیم کرد.

ساعاتی پیش از حضور حریری در کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) وی در یک پیام تلویزیونی و با اشاره به ادامه اعتراض‌های گسترده در این کشور اعلام کرد از مقام نخست وزیری لبنان استعفا خواهد داد. پیش از این دو منبع رسمی در لبنان به خبرگزاری رویترز گفته بودند که سعد حریری روز سه‌شنبه از مقام نخست وزیری استعفا خواهد داد.

برخی رسانه‌های محلی گزارش کرده اند که میشل عون، تصمیم خود درباره استعفای حریری را فردا اعلام خواهد کرد.

این خبر در سیزدهمین روز ناآرامی‌های گسترده در لبنان منتشر می‌شود. روز سه‌شنبه شماری از مهاجمان مسلح به باتوم به مرکز اصلی تجمع معترضان در مرکز بیروت حمله کردند. شماری از رسانه‌های محل مهاجمان را عضو جنبش شیعی «امل» خواندند.

شمار گسترده‌ای از شهروندان لبنانی در دو هفته اخیر در اعتراض به شرایط اقتصادی و مالی و بی‌کفایتی سیاسی در این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای دولت، نمایندگان مجلس و بطور کلی، برکناری کل طبقه حاکم شده‌اند؛ گروهی که به گفته معترضان در سه دهه گذشته تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیش از این مخالفت خود با استعفای دولت در مقطع زمانی کنونی را اعلام کرده و گفته بود کناره‌گیری دولت به نفع وضعیت این کشور نیست.

پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ در لبنان، سعد حریری سرانجام در دسامبر سال ۲۰۱۶ به مقام نخست وزیری لبنان رسید. وی در سال ۲۰۱۷ در تصمیمی بحث برانگیز و در زمانی که در عربستان سعودی حضور داشت از مقام خود کناره گرفت اما پس از خروج از عربستان و در پی اصرار نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی لبنان، استعفای خود را پس گرفت.

کشور لبنان از زمان جنگ‌های داخلی در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد میلادی قرن بیستم صحنه ناآرامی‌ و بی‌ثباتی سیاسی است. تقسیم قومی-مذهبی قدرت براساس پیمان طائف (۱۹۸۹) تشکیل دولت و انتصاب رئیس جمهور و نخست وزیر از سوی نمایندگان مجلس را به یک چالش جدی در ساختار سیاسی این کشور بدل کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=10179 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x