جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بولیوی بعد از کودتا؛ رسانه‌های دولتی دوباره فعال می‌شوند

دولت جدید بولیوی، رسانه‌های دولتی این کشور را پس از آن که به دست دولت موقت بعد از شبه کودتا بطور موقت خاموش شده بودند، دوباره فعال می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، “گابریلا آلکون” معاون وزیر ارتباطات بولیوی اعلام کرد: دولت لاپاز در حال آماده سازی راهبرد اطلاعاتی برای راه اندازی مجدد رسانه‌های دولتی است که در طول یک سال گذشته، از سوی دولت موقت تحت حمایت آمریکا به تعطیلی کشانده شده بودند.

 این مقام بولیوی گفت: ما تصویری جدید از رسانه های دولتی به ویژه کانال تلویزیونی بولیوی را به اشتراک خواهیم گذاشت که در آن مردم بولیوی با ویژگی‌های واقعی خود شناخته شوند.

وی افزود شبکه رسانه های دولتی، در حال حاضر شامل تلویزیون بولیوی، رادیو ایلیمانی، خبرگزاری اطلاعات بولیوی، روزنامه بولیوی (که قبلاً کامبیو نامیده می شد) و سیستم رادیویی ملی مردم بومی می‌شود.

دولت موقت بولیوی که پس از کودتا علیه “اوو مورالس” رئیس جمهور پیشین بولیوی در سال ۲۰۱۹ روی کار آمد، با مداخله در روزنامه ملی کامبیو (cambio) و چندین کانال تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ملی مانع فعالیت واقعی رسانه ها شده بود.

“رکسانا ایزاراگا” وزیر ارتباطات دولت موقت، روزنامه نگارانی را که به انعکاس اعتراضات علیه کودتا پرداخته بودند، به “فتنه انگیزی” متهم کرد. همچنین دولت موقت در بستری از خشونت و با ابزار تهدید و اقدامات حقوقی، مطبوعات داخلی و خارجی معتبر بولیوی را مرعوب کرد که این اقدام در آن زمان از سوی برخی رسانه های جهانی از جمله مدیر شبکه چندملیتی تله سور آمریکای لاتین به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

به رغم فشارهای حزب راستگرای افراطی تحت حمایت های آمریکا و سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) که مسبب کودتای خشونت بار ۲۰۱۹میلادی در بولیوی و بر سر کار آوردن دولت موقت با عملکرد ضعیف خانم «جنینه آنیس» در طول یک سال گذشته بودند، سرانجام ملت بولیوی با انتخاب لوئیس آرسه مسیر دموکراسی و احیای کشور در بخش های اقتصادی، سیاسی و … را در پیش گرفت.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.  

اما رئیس جمهور مستعفی و رهبر پیشین جنبش به سوی سوسیالیسم، پس از پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات ۲۰۲۰ بولیوی، همانطور که پیشتر اعلام کرده بود، در سالروز تبعید خود (۱۸ آبان) به بولیوی بازگشت و هفته گذشته دوباره رهبری جنبش را به دست گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=94582 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x