جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه ی جمعی: یادگار یار، امیر کیارسی

امیر کیارسی، در سپیده دم روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی(برابر با ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ میلادی)، از میان ما رخت بر بست و درگذشت. او در مصافی جانسوز با بیماری، دور از میهن و در آرزوی رهایی مردم ایران، از پای در آمد.

امیر کیارسی، زاده ی دزفول، در محله ی «سیاهپوشان» است، محل زیست تیره ای از بختیاری های خوزستان؛ مردمانی توانمند، دوستدار کار و پیشه وری، دلبسته ی همکاری و همیاری. او علاوه بر این خصوصیات، روابط گسترده ای با مردم داشت. در شادی و غمشان مشارکت می کرد. از خود در یادها نمونه های زیاد بجا گذاشته است بعنوان مثال، در جریان سیل خوزستان در آن زمان، برای کمک به مردم سیل زده اندیمشک در نیمه های شب کمک های جمع آوری شده را با شور و دلسوزی بدست مردم می رساند.

امیر، به موازات فعالیتهای سیاسی، در اوایل سال ۱۳۵۸ اقدام به راه اندازی یک کتابفروشی بزرگ در خیابان فروهر دزفول کرد. گستردگی و چندگونگی کتاب ها، به راستی چشمگیر بود: از ادبیات ایران و جهان، رمان، داستان کوتاه، شعر و بویژه کتاب های تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران معاصر، کتاب های فلسفی، اقتصادی و علوم اجتماعی. این کتابفروشی محل پخش نشریات مختلف سازمان چریکهای فدائی خلق نیز بود. افزون بر این، کتابفروشی «خالو امیر»، مرکز تجمع فعالان سیاسی و مکان آشنائی علاقمندان به مطالعه و بحث و گفت و گوهای سیاسی پرشور سال های نخست پس از انقلاب بود. روشنگری حتی در حد کتابفروشی ای، تحمل نشد و عوامل رژیم تازه بقدرت رسیده با نام های حزب اله و کمیته و امثال آن، بنای مزاحمت گذاشتند. بعد ازمقاومت و صبر و شکیبائی بسیار در برابر نا ملایمات، و پس از جند بار تهدید به آتش سوزی بالاخره با آتش زدن و برچیدن آن کتابفروشی، جمهوری اسلامی در سمت نظامی رفت که در آن، جز یکی همه برده باشند. امیر مبارزه خود را در شکلی دیگر پی گرفت و ادامه داد.

امیر، از آغاز فعالیت در جوانی، خود را در جنبش فدایی یافت، در فراز و فرودهای این جنبش زیست و با آن ها همراه بود. در بخشی از این جنبش، ــ سازمان فدائیان خلق، پیرو بیانیه ۱۶ آذر ــ عضو شد و مسئولیتهای پرمخاطره ای برعهده گرفت و در این راه هرچه توانست، از کوشش و تلاش، دریغ نورزید.

امیر در شهر کلن آلمان، همراه خانواده اش زندگی می کرد. در دوستی، بیریا بود. فعالیت مدنی و سیاسی او در این شهر جریان داشت و هر جا که محفل و جمعی در دفاع از عدالت و آزادی گرد می آمد، امیر نیز حاضر بود. او، برخوردار از ذهن و حافظه قوی و شفاف، و اراده ای آزاد بود و دوستدار آزادی و حرمتگذار حق و برابری. سرکوب استبداد دینی و یکه تازی ستمگرانه جمهوری اسلامی امیر را به مهاجرت و پناهندگی در آلمان رانده بود. او در جریان فعالیت های سیاسی و سازمانی اش، در سال ۱۳۶۹ در تهران، دستگیر می شود. طعم دردناک شکنجه را می چشد. ولی، در این رویارویی نیز موفق می شود زیرکانه، از بند رها شود و خود را به خارج رسانده و ماجرای دستگیری و شگرد های پلیس و مقابله خود را به همرزمانش اطلاع دهد. زین پس، او در آلمان پناهنده می شود.

امیر که در آلمان میان فعالان سیاسی ایرانی علی لر نامیده می شد، در تمام سال هائی که در این کشور زیست همواره درد مردم را داشت و در عموم اعتراضاتی که علیه بیدادگری های حکومت اسلامی ایران، در کلن و شهرهای اطراف برگزار می شد مشارکت فعال داشت. حضور او در حرکات مختلفی که در پشتیبانی از خواست های مردم ایران و دفاع از جنبش های مختلف کشورمان شکل می گرفت، چشم گیر بود. اکنون در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر با عدم حضور او در این مراسم، میان دوستان و رفقایش جایش خالی است.

در گذشت امیر کیارسی، انسانی دوستدار آزادی و حرمتگذار حق و برابری، رفیقی مهربان، اراده ای آزاد، دوستی سرشار از زلالی و پاکی را به همسر، دختر، بستگان، دوستان و رفقای او تسلیت می گوئیم و خود را شریک غم آنان می دانیم.

حشمت اله آزادگان- محمد آزادگر- مهرداد احسانی پور- پریسا احمدیان- مانی اخوان- جمشید ارجمند (آرش)- صبا اسدالهی- قادر اسکندانی- وحید اسلام پناه- فرید اشکان- سیمین اصفهانی- محمد اعظمی- حسام امام- رضا اکرمی- منصور انصاری- وهاب انصاری- فرهاد ایران پرور- صدیق بابائی- یلداله بلدی- اژدر بهنام- مهرداد بهارآرا- امیر حسین بهبودی- بهرام بیگدلی- هاشم پاک سرشت- مهدی پرویز- ژینوس پزشکی- علی پورنقوی- حسین پورجانکی- ایرج تقی پور- حمیرا تقی زاده- مریم تنگستانی- رسول تیهوئیان- فلور جاوید- علی جاوید- حسن جعفری- فردوس جمشیدی رودباری- بهروز جهانزاد- شیدا حاتملوئی- سیف الدین حاتملوئی- محمد حداد پور- بهروز حقی- شفیقه حقی- احمد حسینی- نقی حمیدیان- خلیل حواری نسب- احمد خادمی- بهروز خسروی- بهروز خلیق- احمد خوشبخت- توران دانا- مرضیه دانش- رضا درخشان- بهمن درویشیان- ناصر رحمانی نژاد- ناصر رحیم خانی- عنایت رضائیان- مسعود رمضانی راد- رحمت رنجبر- سلامت رنجبر بویاغچی- جمال زارع- مجید زربخش- فخری زرشگه- حسن زهتاب- رحمان ساکی- مسعود سفری- هدایت سلطانزاده- سیامک سلطانی- اکبر سوری- مجید سیادت- اکبر سیف- مسعود شب افروز- همایون شعبانی- حماد شیبانی- زهره صالحی- اسماعیل صفرزاده- راحله طارانی- زیبا طوفانی- مجید عبدالرحیم پور- أرسلان عزیزی- نادر عصاره- فرزانه عظیمی- محمد صادق علی اصغری- ابراهیم علی پور- سرور علیمحمدی- بهرام غفاری- هیبت غفاری- سغید غزنوی- باقر فاطمی- مسعود فتحی- مسعود فراز- ملیحه فرهنگ- سیامک فرید- وجی قاسمی- ناصر قاضی زاده- رحیم قیومی- صادق کارگر- مقصود کاسبی- خسرو کریم پور- بهزاد کریمی- سیروس کسرائیان- علی کشتگر- رئوف کعبی- سهیلا گلشاهی- حسن گلشاهی- منوچهر گلشن- علی لاریمی- محمد متین- یوسف محمدی- احمد محمدی- مرتضی محیط- علی مختاری- شهرزاد مختاری- منوچهر مختاری- سحر مددی- سهند مددی- سیروس مددی- محمد مصری- مصطفی مصطفایی- مصطفی مدنی- خاطره معینی- منوچهر مقصودنیا- پروین ملک- باویان ملک- مسعود مولازاده- محمدرضا مهجوریان- حسن نادری- جلال ناوه- احمد نجاتی- فرهاد نعمانی- رضا نوری- فخری نوری- پرویز نویدی- ایرج نیری- حمیلا نیسگیللی- مرتضی نیکی- آرش واحدی- آیدین واحدی- احد واحدی- فریده واحدی- توران همتی- هرمز هوشمند- مهشید یاسری- فریده یامچی- علیرضا یکتا.

https://akhbar-rooz.com/?p=111085 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x