پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیانیهٔ دبیرخانهٔ جهانی فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان

واکنش‌های دولت‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های چشمگیری در میزان و نحوهٔ ارائهٔ خدمات درمانی به مردم وجود دارد، که به طور عمده مبتنی بر موقعیت طبقاتی، جنسیت، ملّیت، نظام اجتماعی در مناطق جغرافیایی گوناگون، و غیره است. کشورهایی که نظام بهداشت و درمانی دولتی دارند، به رفاه و سلامت و امنیت ‌محیطی توجه دارند، و در آنها سازمان‌های غیر انتفاعی فعالیت می‌کنند، از شرایط بهتری برای جلوگیری از شیوع ویروس برخوردارند و توانسته‌اند از تأثیر آن بر مردم به طور چشمگیری بکاهند

فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان در کنفرانس ویدیویی خود که در روزهای ۲۰ و ۲۸ مه ۲۰۲۰ (۳۱ اردیبهشت و ۸ خرداد ۱۳۹۹) برگزار شد موارد زیر را تصویب کرد:

فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان بار دیگر همبستگی خود را با زنان و کودکان جهان ابراز می‌کند و از کارکنان بخش‌های درمانی و پزشکی که متعهدانه در خط مقدم مبارزه با، و جلوگیری از، همه‌گیری کووید-۱۹ زحمت می‌کشند، قدردانی می‌کند.
ما به‌ویژه از زنانی تشکر می‌کنیم که ۷۰درصد کارکنانی را تشکیل می‌دهند که در بخش خدمات و امدادرسانی زحمت می‌کشند و در کمک‌رسانی در خط مقدم، جزو متخصصان پزشکی، داوطلبان سازمان‌های مردم‌نهاد، و متخصصان علمی هستند، یا در ارائهٔ خدمات ضروری نقش بی‌نظیری داشته‌اند، و این امکان را به بقیهٔ مردم دنیا داده‌اند که در دورهٔ قرنطینه و خانه‌نشینی بتوانند به زندگی روزمرّهٔ خود ادامه دهند.

واکنش‌های دولت‌ها نشان می‌دهد که تفاوت‌های چشمگیری در میزان و نحوهٔ ارائهٔ خدمات درمانی به مردم وجود دارد، که به طور عمده مبتنی بر موقعیت طبقاتی، جنسیت، ملّیت، نظام اجتماعی در مناطق جغرافیایی گوناگون، و غیره است.
کشورهایی که نظام بهداشت و درمانی دولتی دارند، به رفاه و سلامت و امنیت ‌محیطی توجه دارند، و در آنها سازمان‌های غیر انتفاعی فعالیت می‌کنند، از شرایط بهتری برای جلوگیری از شیوع ویروس برخوردارند و توانسته‌اند از تأثیر آن بر مردم به طور چشمگیری بکاهند.
در کشورهای سرمایه‌داری و نولیبرالی، با نظام‌های درمانی خصوصی‌شدهٔ مبتنی بر کسب سود، همه‌گیری کووید-۱۹ آسیبی علاوه بر آنچه از قبل در این کشورها جاری بود به زندگی مردم زد. نابرابری‌های اجتماعی افزایش یافته است و بهره‌کشی، خشونت، و تبعیض علیه زنان و دختران بدتر شده است. زنان و دخترانی که مجبور به خانه‌نشینی‌اند، در معرض خشونت‌های بیشتری قرار گرفته‌اند.

به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست که در قرن بیست‌ویکم، نظام‌های درمانی دولتی‌ای وجود دارند که نه پاسخ‌گوی شرایط عادی‌اند نه مناسب برای شرایط اضطراری چون دولت و انحصارها حفظ جان و برآورده کردن نیازهای مردم را به چشم «هزینه» نگاه می‌کنند.
دشواری‌هایی کشورهایی که در معرض آسیب‌های فقر و گرسنگی قرار دارند بر اثر تعدیل‌های ساختاری و بدهکاری، و نیز سیاست‌های ریاضتی، وخیم‌تر شده است.
ما سیاست‌های صهیونیستی [اسرائیل]، ادامهٔ اشغال نظامی [سرزمین‌های فلسطین]، استعمار فلسطین و ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین در آن با پشتیبانی دولت آمریکا را به‌شدّت محکوم می‌کنیم.
ما اشغال جنوب لبنان و بلندی‌های جولان در سوریه توسط اسرائیل را محکوم می‌کنیم.
ما جامعهٔ بین‌المللی را فرامی‌خوانیم که صدای خود را بلند کند و بر حق مردم فلسطین در برقراری کشور و دولت مستقل در سرزمین خود، و بازگشت پناهندگان فلسطینی به این کشور مطابق با قطعنامهٔ ۱۹۴ سازمان ملل متحد تأکید کند.
ما تشدید اقدام‌های [مداخله‌گرانهٔ] امپریالیستی در مناطق گوناگون جهان، ادامهٔ محاصرهٔ اقتصادی کوبا، و تلاش در تجاوز نظامی به ونزوئلا، آن هم در شرایطی که ملّت‌های جهان با همه‌گیری کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، تقبیح و محکوم می‌کنیم.

فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان محاصرهٔ اقتصادی تحمیل شده بر زیمبابوه توسط آمریکا و اتحادیهٔ اروپا را مردود می‌شمارد و محکوم می‌کند. این محاصره دو دهه است که ادامه دارد. ما خواهان پایان دادن به این تحریم‌ها هستیم. به خاطر وضعیت همه‌گیری ویروس کورونا (کووید-۱۹) در آفریقا و جهان، پایان دادن به تحریم‌ها بیش از پیش ضروری است.
مردم ونزوئلا در روزهایی که درگیر همه‌گیری کووید-۱۹ هستند، در معرض تجاوزگری بی‌وقفه و جنایتکارانهٔ دولت آمریکا و متحدان اروپایی آن نیز قرار دارند که هدفشان اعادهٔ سلطه‌شان بر این کشور است. فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان هرگونه اقدام مداخله‌گرانهٔ دولت آمریکا را تقبیح و محکوم می‌کند.
برنامه‌های راست‌گرایانه و فاشیستی حزب‌ها و دولت‌های حاکم [در برخی از کشورهای جهان] با هدف عادی‌سازی و ادامهٔ حیات این دولت‌ها و رژیم‌هاست و مردم این کشورها را به سوی فقر و فلاکت مفرط و تبعیض بیش از پیش رانده است.

فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان سازمان‌های وابسته به فدراسیون در سراسر جهان را فرا می‌خواند که در مبارزه برای برنامه‌ای پایه‌یی و مشترک به سود زنان و بشریت، شرکت کنند:

کار، بهداشت و درمان، درآمد

نباید این طور باشد که طبقات کم‌درآمد و زنان زحمتکش بیشترین بها را برای مقابله با وضعیتی اضطراری بپردازند.

برای افشای بحران و همه‌گیری و تأثیر آن به‌ویژه بر زنان بکوشیم. سیاست‌ها و اقدام‌های مشخصی را برای کاهش هزینه‌ای که زنان در نتیجهٔ قرنطینه و خانه‌نشینی و رکود اقتصادی می‌پردازند، خواستار شویم.

ما خواهان آنیم که دولت‌ها در مورد تأمین درآمد حداقل و پایه برای همهٔ مردم، به‌ویژه زنان کم‌درآمد، اقدام کنند، و برای تأمین حمایت‌های اجتماعی، یارانهٔ اجاره، یارانهٔ مواد غذایی، تعلیق تخلیهٔ خانه‌های اجاری، و تأمین آب آشامیدنی پاک و امکانات بهداشتی، اقدام فوری کنند. اینها حد اقل های یک زندگی معقول هستند.

ما برای زندگی شایسته‌ای که در آن نیازهای اوّلیهٔ زندگی،‌ نیازهایی مطابق با قرن ۲۱م تأمین شوند، مبارزه می‌کنیم. ما برای زندگی‌ای که شایستهٔ آنیم پیکار می‌کنیم.

ما با هرگونه واکنش و اقدام حسابگرانه نسبت به بحران سلامت، و هرگونه انحصار بر فراورده‌های دارویی تولید شده برای مبارزه با ویروس کورونا مبارزه می‌کنیم. نباید بگذاریم این فاجعهٔ سلامت به فاجعه‌ای عظیم در مقیاس کرهٔ زمین تبدیل شود.

حق تولید مثل، خشونت علیه زنان

خشونت خانگی در جریان قرنطینه و خانه‌نشینی در دورهٔ‌ همه‌‌گیری کووید-۱۹ در همهٔ مناطق و کشورهای جهان چندبرابر شده است. بیشتر دولت‌ها صرفاً به این اکتفا کرده‌اند که اطلاعات مربوط به این موارد خشونت را جمع‌آوری کنند بدون اینکه اقدام مؤثری برای مبارزه با آن بکنند.

ما خواهان آنیم که اقدام‌های مؤثری صورت بگیرد تا زنانی که هنوز در قرنطینه یا وضعیت خانه‌نشینی‌اند در مقابله با خشونت خانگی و به طور کلی همه نوع خشونت از کمک‌ها و حمایت‌های لازم برخوردار باشند.

هم در کشورهایی که پایان دادن زودتر از موقع به حاملگی و سقط جنین قانونی است و هم در کشورهایی که این کار غیرقانونی است، دولت باید حمایت از زنانی را که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و باردار شده‌اند تضمین کند تا اگر مایل باشند، بتوانند به بارداری ناخواسته پایان دهند.

ما توصیه می‌کنیم که دولت‌ها، سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن، نظام‌های بهداشت و درمان کشورها، و ارائه دهندگان خدمات [درمانی و غیره] به مردم، در مقابله با کووید-۱۹ در همهٔ سطوح تصمیم‌گیری، به تفاوت‌های جنسیتی توجه داشته باشند.

آموزش و کارآموزی

باید مطمئن شد که فعالیت‌های عادی آموزشی و کار مدرسه‌ها هرچه زودتر ادامه یابد ضمن آنکه نیازهای ایمنی و سلامت دانش‌آموزان و آموزگاران نیز تأمین و تضمین شود.

ما خواستار آنیم که در برنامه‌های بازگشایی و احیای اقتصادی، دسترسی آزادانهٔ زنان به فنّاوری‌های ارتباطی نوین تأمین و تضمین شود، بودجه‌های بیشتری به تقویت آموزش رایگان برای همگان، فارغ از تفاوت‌های طبقاتی، کاستی ، نژادی، و جنسیتی اختصاص داده شود.

حقوق مردم، صلح و امنیت

باید با برخوردهای زورگویانه با مسئلهٔ همه‌گیری مقابله کرد. باید از هر تلاشی برای تبدیل کردن وضعیت اضطراری کنونی به وضع دائمی چنانچه دولت‌ها برای جرم‌پنداریِ هرگونه اعتراض مردمی به آن دست می‌زنند- جلوگیری کرد.

ما نقشه‌های دولت‌هایی را که هدفشان سوءاستفاده از وضعیت اضطراری کنونی و تبدیل کردن وضعیت استثنایی کنونی به شکل «عادی» کار دولت و تحمیل برنامه‌های مردسالارانه و فاشیستی است، محکوم می‌کنیم.

محدودیت‌های قرنطینه و خانه‌نشینی نباید باعث محدود شدن حق اعتصاب و دیگر شکل‌های مبارزهٔ طبقات زحمتکش و زنان برای تأمین و حفظ حقوقشان بشود.

ما از فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد برقراری آتش‌بس به مثابه اقدامی مطلقاً مبرم و ضروری حمایت می‌کنیم.

ما خواهان آنیم که تولید تسلیحات نظامی به تولید وسایل و تجهیزات پزشکی تبدیل شود و [بودجهٔ آن] در خدمت مقابله با فقر و گرسنگی در جهان و دیگر نیازهای غیرنظامی قرار گیرد. برآورد می‌شود که فقط در سال ۲۰۱۹، دولت آمریکا ۳۵میلیارد دلار خرج تسلیحات هسته‌یی کرده است. کسر کوچکی از این مبلغ برای تأمین بهداشت و درمان مناسب برای همگان، و برای دیگر هدف‌های توسعه‌یی دیگر، کافی خواهد بود.

ما خواستار آزادی صدها زن یزیدی هستیم که تروریست‌های داعش در عراق آنها را ربوده و به بردهٔ خود تبدیل کرده‌اند. این زنان را در آنجا خرید و فروش می‌کنند و مورد استثمار جنسی قرار می‌دهند. ما خواستار اقدام جدّی و قدرتمند در سطح بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعهٔ انسانی و پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی هستیم.

درخواست از زنان سراسر جهان

«بازگشت به وضعیت عادی» پس از پایان یافتن همه‌گیری و قرنطینه و خانه‌نشینی کنونی نباید تبدیل شود به بازگشت به حالت عادی با نابرابری‌ها و خشونت، سرکوب، استثمار، و بدهی‌های دولتیِ بیشتر که پرداخت آن به دوش طبقات مردمی و از جمله زنان بیافتد. .

درست است که وضعیت امروزی فاجعه‌بار به نظر می‌آید، ولی آینده هنوز نوشته نشده است و مبارزات ماست که چگونگیِ زندگی در دوران پس از کووید-۱۹ را تعیین خواهد کرد.

بیانیهٔ دبیرخانهٔ جهانی فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان

ژوئن ۲۰۲۰

عکس : کمیتهٔ جهانی راهبردی فدراسیون دموکراتیک جهانی زنان در جلسه ۲۰۱۹کنیا
 

https://akhbar-rooz.com/?p=39649 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x