پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه‌ی فعالین چپ تبریز پیرامونِ قره‌باغ

گذشته‌ای درخشان همراه با زندگی مسالمت‌آمیز بین هر دو خلق آذربایجان و ارمنستان در جریان بوده است. هر دو خلق در سنگرهای واحدی به مصاف جبارین تاریخ رفته‌اند. بر تارکِ تاریخ هر دو خلق، مبارزه‌ای مشترک برای نیل به آرمان "آزادی و عدالت" ثبت شده است.به گمان ما صف خلق‌های آذربایجان و ارمنستان از صفوف کسانی که یا شعار "مرگ بر ارمنی" سر می‌دهند و یا عده‌ای ارمنی تندرو که از اشغال اراضی آذربایجان دفاع می‌کنند، جداست

جنگ در قره باغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان فضای سیاسی کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اعتراضات در آذربایجان و نفوذ عوامل افراطی راست و نژادپرست که شعارهایی علیه ارامنه و دیگر مردم ایران را به میان این اعتراضات بردند، بر حساسیت ها نسبت به سرنوشت این جنگ و منازعه ی این دو کشور افزوده است.

آن چه در زیر می خوانید، بیانیه ی «فعالین چپ تبریز» پیرامون این جنگ است. پیش از این نیز بیانیه هایی از فعالین چپ تبریز در اخبار روز منتشر شده است.

کهنه زخم‌های به میراث رسیده از اعماقِ تاریخ که اغلب توسط طبقات حاکم و در مسیر تکاملی جوامع بشری بر اندام آن ریشه دوانده است هر از گاهی در گوشه و کنار جهان سر باز می‌کند. درمان این زخم‌ها زمانی دشوار می‌شود که اتفاقاً اسلافِ همان طبقاتِ حاکم، که حالا بر بسترِ نظام سرمایه‌داریِ جهانی بر سرنوشت بشر امروزی حاکم شده، به فراخور منافع خود سعی در دستکاری و هر چه عمیق‌تر شدن آن می‌کند. این آلام بشری دارای دو ویژگیِ عمده بوده است؛ یا “ملی” هستند یا “مذهبی”. حاکمان، خلق‌های تحت ستم خود را با نیّتِ تحکیم هر چه بیشتر قدرت‌شان به بهانه‌ی اختلافات ملی و مذهبی به مسلخ می‌فرستند. گاه نیز در مداری بالاتر و پیچیده‌تر، جنگ‌ها توامان خصلت ملی و مذهبی را با هم حمل می‌کنند. دست‌کم دو جنگ‌ جهانی و جنگ‌های داخلی در دو سده‌ی اخیر مؤید همین معناست. خاورمیانه و قفقاز از مناطق پر مناقشه‌ای‌ست که به سبب قدمتِ تمدنی‌ و میزبانی از خلق‌های متنوعِ ساکن در آن، و به واسطه‌ی تسلط حاکمان مرتجع و وابسته به امپریالیست‌ها، سال‌هاست در معرضِ تاراج و خونریزی قرار گرفته است. هنوز شعله‌های آتشِ جنگ‌های ارتجاعی در خاورمیانه فروکش نکرده، شعله‌ی آتشِ جنگی ملی-مذهبی زبانه کشیده است.از چند روز پیش ارتش جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بر روی یکدیگر آتش گشوده‌اند. صرف نظر از ماهیّتِ دولت آذربایجان که در ادامه مختصری نیز در رابطه با آن سخن خواهیم گفت، اما آن‌چه محرز و مسلّم است، باعث و بانیِ این جنگ، دولت اشغالگر ارمنستان است‌. ارمنیان تندرو که تشکیل دولت ارمنستان بزرگ را در سر می‌پروراندند، ابتکار عمل را در دوران منتهی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جمهوری ارمنستان در دست گرفته و با سو استفاده از خلاء قدرتِ به وجود آمده، به مناطق تحتِ حاکمیت جمهوری خلق آذربایجان لشگرکشی و با به راه انداختن جوی خون منطقه‌ی خود مختار قره‌باغ و برخی دیگر از مناطق آن را اشغال کردند. از این روی ما ضمن به رسمیت شناختنِ حق «دفاعِ مشروع» برای خلقِ آذربایجان -و نه الزاماً دولت آذربایجان- برای باز پس‌گیریِ اراضیِ تحت اشغال‌شان و نیز با به رسمیت شناختنِ حق “تعیین سرنوشت” برای اهالی ساکن در قره‌باغ و محفوظ دانستنِ این حق برای کسانی که از سرزمینِ آبا و اجدادی‌شان به زور رانده شده‌اند، نکاتی را یادآور می‌شویم:

اول؛ از نظر ما عموماً مرزها زاییده و محصول تشکیل دولت‌ها بوده که خود، اشغالگران و استثمارگران اصلی دسترنجِ خلق‌ها می‌باشند. به لحاظ تاریخی بین خلق‌ها مرزی وجود نداشته و مرزهای موجود محصول فروپاشی‌ امپراتوری‌های دیروز و خلق دولت-ملت‌های دوران مدرن است. اما در این بین دولت‌هایی هم در طول تاریخ وجود داشته‌اند که به استثمارِ یک خلق در سرزمین‌های مرزی خود اکتفا نکرده و با نیّاتِ مختلفی به اشغال دیگر سرزمین‌ها نیز دست یازیده‌اند.از این روی دفاعِ ما از حقِ خلقِ آذربایجان در باز پس‌گیریِ اراضی تحت اشغال‌شان به هیچ وجه به معنای دفاع از حاکمیت دولت آذربایجان نیست. ما حاکمیت فعلی دولت آذربایجان را همچون حاکمیت دولت ارمنستان، دولتی فاسد می‌دانیم که مناقشه‌ی قره‌باغ را مستمسکی برای تداوم قدرت سیاسی خود قرار داده و در هیچ‌کدام از طرفین، اراده‌ای جدی برای حل این بحران سراغ نداریم.

دوم؛ تداوم اشغالِ سرزمین‌های آذربایجان توسط دولت ارمنستان و هم‌چنین حمایت ضمنی روسیه از این اشغال، دولت آذربایجان را به این صرافت انداخته که جهت ایجاد توازن قدرت، پای امپریالیسم آمریکا و مخصوصاً رژیم مجعول و اشغالگر اسرائیل را به منطقه باز کند. از این روی مسئولیت اولیه‌ی این دخالت‌گریِ قدرت‌هایِ فرامنطقه‌ای را متوجه دولتِ ارمنستان قلمداد کرده در عین حال یادآور می شویم که با استمداد از یک دولت اشغالگر به مصاف اشغالگری دیگر رفتن نه تنها از طنز‌های تلخ تاریخ بوده، بلکه فراتر از آن، حتی خصلتِ دفاع را نیز نامشروع می‌کند.

سوم؛ خطاب به هر دو خلق تحت ستم آذربایجان و ارمنستان یادآور می‌شویم با توجه به در هم تنیدگیِ هر چه بیشترِ مسائل جهانی که باعثِ رقابتِ روزافزونِ امپریالیست‌ها شده، مراقب باشند دولت‌های متبوع‌شان منطقه را تبدیل به محلی جدید برای جنگ‌های نیابتی نکنند، چه در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، یقیناً این جنگ برنده‌ای نخواهد داشت.

چهارم؛ ما به گواه تاریخ معتقدیم گذشته‌ای درخشان همراه با زندگی مسالمت‌آمیز بین هر دو خلق آذربایجان و ارمنستان در جریان بوده است. هر دو خلق در سنگرهای واحدی به مصاف جبارین تاریخ رفته‌اند. بر تارکِ تاریخ هر دو خلق، مبارزه‌ای مشترک برای نیل به آرمان “آزادی و عدالت” ثبت شده است.به گمان ما صف خلق‌های آذربایجان و ارمنستان از صفوف کسانی که یا شعار “مرگ بر ارمنی” سر می‌دهند و یا عده‌ای ارمنی تندرو که از اشغال اراضی آذربایجان دفاع می‌کنند، جداست.

پنجم؛ ما معتقدیم همزمان که خلق ارمنستان می‌بایست در مقابل سیاست‌های تجاوزکارانه‌ی دولتِ این کشور ایستاده و او را مجبور به عقب نشینی از خاک آذربایجان کند، خلق آذربایجان نیز باید در مقابل همکاری‌های دولت این کشور با رژیم اشغال‌گرِ اسرائیل ایستاده و اجازه ندهند منطقه‌ی قفقاز آلوده به لوث وجود اشغالگران شود.


یاشاسین بوتون خلق بیرلیخ‌لاری

یاشاسین آذربایجان و ارمنستانین زحمت‌کش خلقی‌لری.

https://akhbar-rooz.com/?p=49240 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
3 سال قبل

این بیانیه متعلق به طیف چپ نیست. چپ واقعی از هیچ یک از دولتهای مستبد و واپسگرای آذربایجان یا ارمنستان حمایت نمی کند بلکه سیاستش تبدیل جنگ ارتجاعی بین دولتها به جنگ داخلی علیه دولت در هر کشور است.

جواد
جواد
3 سال قبل

این بیانیه متعلق به طیف چپ نیست. کسانی که این بیانیه را نوشته اند شرم داشته اند عقایدشان را همانطور که هست نشان دهند و پشت کلمه «چپ» مخفی شده اند. کافی است همین استدلال «فعالین چپ»(!) را به آذربایجان ایران بسط دهیم تا توجیه مناسبی برای اشغال آذربایجان ایران توسط حکومتهای واپسگرای آذربایجان و ترکیه فراهم شود.

چپ واقعی از هیچ یک از دولتهای مستبد و واپسگرای آذربایجان یا ارمنستان حمایت نمی کند بلکه سیاستش تبدیل جنگ ارتجاعی بین دولتها به جنگ داخلی علیه دولت در هر کشور است.

نیما
نیما
3 سال قبل

پس شما در دهه ۱۹۹۰ کجا بودید؟ اشغال قره باغ و جنایت های بیشمار توسط ارامنه را دیدید؟ بله هردو کشور از یوغ جنایتکاران کمونیست و روسیه خلاص شدند. میدانید هر دو کشور پاره تن ایران هستند و باید به ایران برگردند؟

جواد
جواد
3 سال قبل
پاسخ به  نیما

آذربایجان و ارمنستان همانقدر باید به ایران برگردند که باید به روسیه برگردند، یا ایران باید به امپراتوری مغول برگردد. هیچ کس به غیر از خود ملل نمی تواند درباره استقلال یا پیوستن به کشوری دیگر تصمیم بگیرد.

در ضمن همین الان مردم ایران خانه خراب هستند و در تأمین نیازهای اولیه شان درمانده اند، آنوقت شما چشم به خاک دیگران دارید؟!

محسن
محسن
3 سال قبل

شما چرا هم به نعل میزنید هم به میخ.موندم به تبریزی چه ربطی داره که بیانیه چپ بده یا راست شما چرا به کشور و زبان مادر مادریت افتخار نمیکنی که خودت با زبان مغولی و امثال خودتون یکی میدونید.اگه از همون زبان مادریت بپرسی بهت میگه قبلا که مغول حمله نکرده بود ما هم یا کُرد بودیم یا زبان پارسی دوره خودمون داشتیم.چرا واقعا چرا…

رضا مهین زاده
رضا مهین زاده
3 سال قبل

اعلامیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان درباره مرحله جدید جنگ قره باغ هم میهنان گرامی!
۰۱-۱۰-۲۰۲۰
حق با خلق و جمهوری آذربایجان است!

اعلامیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

درباره مرحله جدید جنگ قره باغ

هم میهنان گرامی!

اعضاء و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان!

طبق اطلاعیه های رسمی دولت آذربایجان، روز ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۰، مطابق با ۶ مهرماه سال ۱۳۹۹ شمسی، نیروهای نظامی دولت متجاوز ارمنستان ً مناطق مسکونی آذربایجان در پشت خطوط آتش بس را مورد حمله قرار داده و با سلاحهایی سنگین این مناطق را گلوله باران کردند. بلافاصله نیروهای ارتش آذربایجان برای دفاع از جان شهروندان خود وارد عمل شدند و به حملات متجاوزین پاسخ دادند. با ادامه گلوله باران از طرف نیروهای نظامی ارمنستان و دفاع از طرف ارتش آذربایجان، این درگیری نظامی از محدوده خط آتش بس گسترش یافته و به مرحله جدیدی از جنگ قره باغ فراروئید.

طی دو-سه روز اول این جنگ، نیروهای ارمنستان به بمباران دهات، شهرها و دیگر مناطق مسکونی آذربایجان، حتی مناطقی که نسبتا دور از خط جبهه و در عمق اراضی آذربایجان هستند ادامه داده و باعث مرگ و زخمی شدن ده ها شهروند آذربایجانی از جمله کودکان خردسال، زنان و سالخوردگان و خسارات مادی شده اند. همچنین گزارشهائی منتشر شده که برخی از گلوله های جنگی و خمپاره های نیروهای نظامی ارمنستان به مناطق مسکونی هم میهنان آذربایجانی ما در ایران اصابت کرده که خوشبختانه خسارات جانی به بار نیاورده است.

در مقابل، ارتش آذربایجان نیز حمله دفاعی خود را گسترش داده و به نیروهای نظامی ارمنستان ضربات موثری وارد کرده است. در نتیجه در بعضی از مناطق، نیروهای ارتش متجاوز ارمنستان وادار به عقب نشینی گردیده اند. بعضی روستاهای جمهوری آذربایجان از چنگ اشغالگران آزاد شده است. برخی نقاط استراتژیک و ارتفاعات نیز به تصرف و کنترل نیروهای ارتش آذربایجان درآمده است.

هم اکنون مرحله جدید جنگ قره باغ با پیشروی ارتش آذربایجان و آزادسازی تدریجی دیگر مناطق اشغال شده ازدست نیروهای متجاوز ارمنستان ادامه دارد.

هم میهنان گرامی!

فرقه دمکرات آذربایجان در اعلامیه کمیته مرکزی خود به تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹(۱۶ جولای ۲۰۲۰) بیان داشته بود که “اگر مجامع جهانی با نفوذ اعم از سازمان ملل، کارگروه مینسک و کشورهای قدرتمند منطقه خواهان شعله ور شدن جنگ ویرانگر جدیدی در این منطقه نیستند، باید که دولت ارمنستان را وادار کنند که به شیوه های مسالمت آمیز اراضی آذربایجان را ترک کند و به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام بگذارد. در غیر این صورت، در حالتی که همچون گذشته خلق و دولت آذربایجان از حقوق به حق خود محروم باقی بمانند، نمی توان خلق و دولت آذربایجان را به خاطر دفاع از سرزمین و خانه و کاشانه خود و آزاد سازی اراضی اشغالی نکوهش کرد “.

اکنون نیز فرقه دمکرات آذربایجان اعلام می دارد مجامع جهانی با نفوذ و در صدر آنها سازمان ملل متحد که طبق قطعنامه های شماره ۸۲۲، ۸۵۳، ۸۷۴ و ۸۸۴ خود تمامیت ارضی آذربایجان و تعلق ناحیه قره باغ و هفت ناحیه اشغال شده را به جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته اند، اگر که نمی خواهند مرحله جدید جنگ قره باغ به جنگ ویرانگر وسیعی در منطقه قفقاز تبدیل شود، باید در جانب حق بایستند و دولت متجاوز ارمنستان را وادار به تخلیه مناطق اشغالی کنند.

فرقه دمکرات آذربایجان بار دیگر همچون گذشته اعلام می کند که در مورد مناقشه بر سر قره باغ و دیگر اراضی اشغال شده توسط دولت متجاوز ارمنستان در کنار برادران و خواهران خود در جمهوری آذربایجان ایستاده و خواهد ایستاد.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

۹ مهرماه ۱۳۹۹ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰

علی آردی
3 سال قبل

اگر واقعا فعال و روشن فکر تبریزی هستید، اقلا به زبانمان احترام بگذارید و صحیح بنویسید نه با لهجه هر بیسوادی که متاسفانه از آموزش زبان مادری اش محروم مانده است.
یاشاسین بوتون خلق بیرلیخ‌لاری= یاشاسین بوتون خلق بیرلیک‌لری

یاشاسین آذربایجان و ارمنستانین زحمت‌کش خلقی‌لری.= یاشاسین آذربایجان و ارمنستانین زحمت‌کش خلق‌لری

مهسا
مهسا
3 سال قبل

در این بیانیه هیچ اعتراضی به نقش رژیم ترکیه و اهداف پان ترکیستی اردوغان و نقل و انتقال جهادیست های اسلامی مستقر در شمال سوریه از طریق خاک ترکیه به منطقه ی درگیری نشده است.

علی آردی
3 سال قبل
پاسخ به  مهسا

سرکار خانم بحث اشغال اراضی آذربایجان در میان است!! چرا به صحرای کربلا میزنید؟ اگر این اراض را ارمنستان اشغال نمیکرد که نیاز به نام بردن از اردوغان و اینها نبود! که شما ادعاهای ثابت نشده جهادیست بکنید! امروزه آنکه به مزدور نیازمند است، دولت ۲/۳ میلیونی و اشغالگر ارمنستانست نه آذربایجان ۱۰ مسلیونی!

بابک ایرانی
بابک ایرانی
3 سال قبل
پاسخ به  علی آردی

درود.به خلق اذربایجان.خلق قهرمان اذربایجان.ارمنستان باید با پای خود خاک اذربایجان .یعنی قره باغ را ترک کند.دیگر مردم آذربایجان فریب مکرون فرانسوی را نخواهند خورد.گروه مینسک تا حالا چه کرده.اقای مکرون می خواهد.مردم اذربایجان را سر کار نگه دارد.کلا آقای مکرون ضد ترکها است.

علی
علی
3 سال قبل
پاسخ به  مهسا

هیچ جهادی در آذربایجان نیست، این مسئله تبلیغ ارمنستان است، آذرزایجان صد هزار نیروی آموزش دیده برای جنگ منظم دارد و نیازی به سیصد نفر جهادی انتحاری ندارد، ضمنا هیچ جهادی حاضر نمی شود به مردم شیعه آذربایجان که آنها را رافضی می نامند کمک کند. اردوغان اگر به صورت معنوی از آذربایجان حمایت می کند، از حق مشروع آذربایجان دفاع می کند نه چیز دیگر که شورای امنیت سازمان ملل هم آنرا به رسمیت شناخته است.

ارزو
ارزو
3 سال قبل

بیانیه یکی به نعل زده یکی به میخ

اسد صادق
اسد صادق
3 سال قبل

ما تا ابدالدهر همسایه هم هستیم پس بهتر است این همسایگی با صلح و صفا باشد . ارمنستان بلافاصله اراضی اشغال کرده ترک و آذربایجان نیز به خود مختاری ارمنی ها احترام بگذارد و تمامی آذربایجانی ها ی قره باغ بخانه هایشان بر گردند .

صادق
صادق
3 سال قبل

بیانیه دولت آذربایجان را محکوم کرده واین دور از انصاف است دولت آذربایجان از سال ۱۹۹۴ درمذاکرات شرکت کرده وطبق توافق دو دولت
اول پنج شهر اشغالی به آذربایجان برگردد
دوم منطقهناگورنی قراباق بدون سلاح شود وبعد از برگشت اهالی اخراج شده انتخابات اداری انجام شود
سوم دوشهر دیگر مانده مورد مذاکره قرار گیرد
دولت جدید ارمنستان که با انقلاب رنگی سر کار آمد زیر توافق زده است واعلان کرده ما زمین ها را پس نمی دهیم وبه حملات جدید دست زد برای مردم آذربایجان جز دفاع راهی نمانده دفاع حق مشروح مردم آذربایجان میباشد

arash
arash
3 سال قبل

ناسیونالیستهای هر دو طرف خواهان جنگ هستند چرا که ادامه حیات هردو رژیم به جنگ وابسطه است و هم ادامه حیات افراطیون ناسیونالیست آنها.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


15
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x