جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تجمعات اعتراضی کارکنان رسمی صنعت نفت؛ اعتراضات گسترده تر خواهد شد

کارکنان رسمی نفت در ادامه تجمعات اعتراضی خود طی اولتیماتومی اعلام کرده‌اند که چنانچه مطالبات‌شان تحقق نیابد دست به اعتراضات گسترده‌تری خواهند زد

اتحادیه ی آزاد کارگران ایران در بیانیه ای که به مناسبت این اعتصابات منتشر کرده نوشته است:

کارکنان رسمی نفت روز چهارشنبه پنجم خردادماه اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی گسترده‌ای نمودند. این تجمعات که فراخوان آن از پیش اعلام شده بود در تهران مقابل مجلس، اهواز مقابل ساختمان مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب، عسلویه مقابل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌ منطقه ماهشهر، شرکت ملی نفت گچساران، پالایشگاه آبادان، شرکت نفت فلات قاره بهرگان، شرکت نفت فلات قاره منطقه عملیاتی لاوان و سکوی مجتمع دریایی ابوذر برگزار شد.

پیش‌تر در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه نیز تجمع بزرگی را در مقابل مجلس شکل داده بودند که از تمامی نقاط کشور نمایندگانی از کارکنان نفت حضور داشتند.

اعتراض این کارکنان به نحوه افزایشات عمومی حقوق سال ۱۴۰۰ است که هم در تناقض با قانون صورت گرفته است و هم اینکه با توجه به شرایط سخت کار در صنعت نفت بخصوص در مناطق عملیاتی و همچنین میزان رشد افسارگسیخته تورم و هزینه‌های زندگی به هیچ عنوان تأمین کننده نیازهای کارکنان وزارت نفت نمی‌باشد.

رئوس اصلی مطالبات کارکنان رسمی نفت که تاکنون نسبت به عدم تحقق آنها دست به اعتراض و تجمع زده‌اند به قرار زیر است:

➖باستناد ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت کلیه کارکنان عملیاتی از مجموعه قوانین خاص خود برخوردار بوده و تابع مجموعه قوانین خدمات کشوری نیستند. 

➖حکم کارگزینی بشدت و عامدانه بضرر تمامی کارکنان، علی الخصوص کارکنان عملیاتی تعریف شده است و می‌بایست اصلاح گردد.

➖طبق ماده ۱۰ مجموعه قوانین نفت هیچ محدودیتی اعم از کف یا سقف، برای کارکنان عملیاتی جایز الاجرا نبوده و نخواهد بود.

با توجه به اینکه وزارت نفت تاکنون اقدام جدی برای تحقق خواسته‌های کارکنان معترض نفت انجام نداده‌اند، طی بیانیه‌ای به شخص وزیر نفت و تمام مسئولین تصمیم‌گیر اولتیماتومی اعلام کرده‌اند که چنانچه تا تاریخ یکم تیرماه نحوه افزایشات عمومی حقوق، تعریف حکم کارگزینی، محدودیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و محدودیت سقف و سایر ایرادات تفسیر و اجرای قانون اصلاح نشود، روز نهم تیرماه دست به تجمع و اعتراضات گسترده‌تری خواهند زد و تا تحقق خواست و مطالبات‌شان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

در همین راستا کارکنان رسمی مجتمع گاز پارس جنوبی SPGC نیز در حال جمع‌آوری امضا در سطح پالایشگاه‌های ۱۳گانه هستند تا از طریق تحویل به مهندس فرهنگ مدیرعامل مجتمع، خواستار رسیدگی به مطالبات خویش گردند.

جمع‌آوری امضاهای این طومار در پالایشگاه‌های مناطق ۱۳گانه قرار است روز دوشنبه ۱۰ خرداد به اتمام رسیده و کارکنان ساعت ۱۰ صبح جلوی ساختمان مرکزی ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی حضور یافته و پس از تجمیع امضاها به مدیریت مجتمع تحویل گردد.

تعرض گسترده به سطح دستمزد و حقوق کارگران از یک سو و رشد فزاینده و افسارگسیخته نرخ تورم و گرانی مایحتاج زندگی به جایی رسیده است که کارکنان رسمی نفت و صنایع وابسته را نیز به اعتراض واداشته است. کارگران صنایع نفت بعنوان نیروهای متخصص و فنی که شاهرگ اصلی اقتصاد و ارزآوری کشور در دستان آنهاست همواره از سطح نسبتاً مناسبی از حقوق ‌و دستمزد برخوردار بوده‌اند اما اکنون حکومتگران تعرض به حقوق و معیشت کارگران را به جایی رسانده‌اند که علیرغم خطرات بسیار جدی قهر کارکنان نفت در مقابل حاکمیت، باز دست در جیب کارگران کرده و با تعدی از قوانین از پیش تصویب شده‌ی خودشان افزایش حقوق کارکنان مناطق عملیاتی را نیز همانند قانون خدمات کشوری محاسبه نموده‌اند.

تعرض هر روزه حاکمیت به کار و زندگی کارگران چنان عمیق گشته است که منجر به یکپارچگی عمیقی در مطالبات و خواست تمامی بخش‌های طبقه کارگر شده است.

اکنون که کارکنان رسمی صنایع نفت نیز با خواست اعتراض به حقوق و دستمزد به میدان آمده‌اند، علیرغم تفاوت‌ها اما شاهد یکپارچگی عمیقی در میان کارگران چه در صنایع بزرگ و کوچک، چه بخش‌های رسمی و موقت، چه دولتی و یا خصوصی هستیم.

در این اطلاعیه تصریح شده است: طبقه کارگر ایران به موقعیت بسیار مهمی رسیده است که یکپارچگی در اعتراض و مطالبات‌ است. در صورت بقای مناسبات کنونی، حاکمیت قطعاً در بن بست اقتصادی خود جامعه را به فروپاشی اقتصادی خواهد کشاند. از اینرو این موقعیت عینی که بر بستر یکپارچگی اعتراضات و مطالبات تمامی بخش‌های طبقه کارگر شکل گرفته است مسیر اتحاد عمل و اعتراض گسترده ‌و طبقاتی کارگران ایران را هموار خواهد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خود را بخشی از اعتراضات کارکنان رسمی نفت اعلام کرده و نوشته است با تمام توان در مسیر شکل‌دهی به اتحاد و یکپارچگی بیشتر تمامی بخش‌های کارگران و مزدبگیران تلاش خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=114983 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x