جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون اعتراضات قدرتمند مردمی آبان ۹۸

چند ساعت پس از اعلام افزایش سه برابری نرخ بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، مردم در تعدادی از شهرهای کشور به خیابانها آمدند و دست به اعتراض زدند.
روز شنبه ۲۵ آبان در ده ها شهر و در اقدامی خودجوش اما هماهنگ جمعیت گسترده ای با توقف خودروها در خیابان اقدام به راهبندان و سپس راهپیمایی و تظاهراتهای اعتراضی نمودند. از همان لحظات ابتدایی شروع اعتراضات، نیروهای امنیتی و انتظامی که از روز گذشته شهرها را به حالت حکومت نظامی درآورده بودند با یورش وحشیانه به مردم معترض دست به سرکوب و ضرب و شتم و کشتار مردم زدند و در مقابل، جمعیتی که در طی سالها تحت فشار های گسترده معیشتی و فقر و فلاکت و بیکاری جانشان به لب رسیده بود به مقاومت جانانه ای دست زدند.

خیزش بزرگ مردمی که شامل کارگران و تمامی اقشار کم درآمد و رنجدیده جامعه می شد تمامی کشور را درنوردید و بیشتر از صد شهر را به صحنه اعتراض تبدیل نمود.
جنبش عظیم اعتراضی مردم ایران به خوبی دریافته بود که گران شدن بنزین آغاز دور جدیدی از تحمیل گرانی و فقر و فلاکت به اکثریت جامعه است.

نهادهای امنیتی از ترس گسترش و تداوم اعتراضات از روز یکشنبه اقدام به قطع سراسری شبکه اینترنت در کل کشور نموند تا از این طریق، هم در هماهنگ شدن مردم برای ادامه حضور در خیابانها خلل وارد کنند و هم کشتار و جنایات سبوعانه خویش را از چشم جهانیان پنهان دارند.

از چهار دهه قبل که روند مناسبات طبقاتی در ایران وارد دوره نوینی شد حاکمیت سرمایه داران با تعرض هر چه شدیدتر به طبقه کارگر و کل جامعه و سرکوب و اختناق تمام عیار، هر چه بیشتر به زیست و معیشت آحاد جامعه تعدی کرده و جامعه را به فلاکتی عمومی کشانده است.

ما بارها گفته بودیم که طبقه کارگر و کل جنبش مطالباتی مردم ایران با حجم انبوهی از خواست و مطالبات انباشت شده و عدم کوچکترین تحرکی از سوی حاکمیت برای برآورده شدن این خواست و مطالبات، هیچ راهی جز دست بردن برای ایجاد تغییراتی بنیادین و تغییر کل مناسبات موجود مقابل خود نمی بیند و با قدرتی عظیم به این امر مبادرت خواهد ورزید.

در چند ماه گذشته نیز اعلام کرده بودیم که تمامی دم و دستگاه سرکوب و سیستم قضایی و نهادهای امنیتی دست به تعرض گسترده به فعالین جنبشهای اعتراضی و جنبش کارگری زده اند تا از طریق دستگیری و پرونده سازی و به زندان افکندن آنها، بحران و تلاطم اجتماعی پیشاروی خویش را راحتتر از سر بگذرانند. اما دیدیم که با تمامی سرکوب گسترده ی ماه های اخیر، مردم ایران قدرتمندترین اعتراضات دوره های گذشته را رقم زدند.

با توجه به تمامی تلاش نهادهای سرکوبگر دولتی، از کشتار معترضین و شلیک مستقیم به مردم و به قتل رساندن تعداد زیادی از آنها تا گسیل نیروهای گارد ویژه به خیابانها و قطع اینترنت که اصلی ترین راه برقراری ارتباط بین مردم برای اعتراضاتشان بود، اما خشم جامعه نه تنها فرونخوابیده بلکه هنوز از ترس شروع دوباره اعتراضات، اینترنت در بسیاری از نقاط کشور توسط اپراتورهای اصلی متصل نگشته است.

چپاولگران و غارتگرانی که جامعه ایران را به فلاکت کشانده اند خواهند دید که نمی توانند جامعه را وادار به خودکشی نمایند و جنبش عظیم علیه فقر و فلاکت در امتداد اعتراضات خود قاطعانه ایجاد تغییرات بنیادین اجتماعی و اقتصادی را محقق خواهد ساخت و در دوره آتی جنبش کارگری بعنوان نقطه ثقل اصلی جنبش عظیم مردمی در ایران با ورود به اعتصابات گسترده در کنار تسخیر خیابانها توازن اجتماعی کنونی را دیگرگون خواهد ساخت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده کشته شدگان آبانماه، به مردم معترض درود میفرستد و اعلام می دارد که تنها راه برون رفت طبقه کارگر و کل جامعه از وضعیت فلاکتبار کنونی، تغییر مناسباتی است که در بن بست همه جانبه خود این وضعیت را تداوم می بخشد.

کارگران و تمامی مزدبگیران و کل اقشار تحت ستم جامعه به درست طریق خویش را یافته اند و در پس این سرکوبها و در نزدیکترین فرصت ممکن باز به پیگیری خواست و مطالبات خویش به شکلی توده ای تر و قدرتمندتر دست خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- نهم آذرماه نود و هشت

https://akhbar-rooz.com/?p=13787 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x