جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه جمعی از معلمان عدالت‌خواه ایران پیرامون نمایش انتخابات

معتقدیم باید از اصلاح‌طلبان پوشالی که در دعوای جناحی و باندی با تیغ نظارت استصوابی حذف شده اند حسابرسی نمود و آنها را پای میز محاکمه کشاند. کسانی که بیش از دو دهه با شعار اصلاحات مردم را فریفته و زمانی که به قدرت رسیده‌اند جز به منافع باندی به چیز دیگری فکر نکرده‌اند

متن کامل بیانیه:

بی‌شک صرف وجود نظارت استصوابی و شورای نگهبان، برای پوشالی بودن انتخابات در این چهار دهه کفایت می کند و نشان می‌دهد که ساختار و چینش قدرت بعد از حکومت استبدادی پهلوی هرگز مردمی نبوده‌ و موجب ناکارآمدی ساختار نهادهای انتخابی شده‌است که این ناکارآمدی ریشه در قانون اساسی دارد.

افزون بر این مشکل ریشه‌ای، واقعیت مادی و عینی اکثریت جامعه از جمله فرهنگیان و کارگران دلایلی محکم‌ برای تحریم انتخابات هستند. که می توان به عنوان نمونه به موارد زیر اشاره نمود :

۱. سرکوب مستمر تشکل‌یابی مستقل توسط دولت‌ها به اتکای قوانین سرکوبگرانه مصوب مجلس
۲. سرکوب دستمزد و معیشت اکثریت جامعه
۳. سرکوب و زندانی نمودن فعالان مدنی و صنفی
۴. سرکوب معیشت بازنشستگان از طریق عدم اجرای قوانین و تاراج صندوق های بازنشستگی کشوری، لشگری و تأمین‌اجتماعی
۵. خصوصی‌سازی و پولی سازی خدمات اجتماعی و رفاهی از جمله آموزش و بهداشت
۶. بی‌ثبات‌سازی شغلی و تصویب و اجرای قوانین ضدکارگری از قبیل قراردادهای موقت
۷. تصویب و اجرای قوانین ضد حقوق زنان
۸. تصویب و اجرای برنامه‌های به اصطلاح توسعه که منجر به تخریب محیط‌زیست شده‌است.
۹. تصویب و اجرای قوانین ضد کنوانسیون حقوق کودکان
۱۰. تصویب و اجرای قوانین ضد حقوق اقوام و اقلیت‌ها

به موارد فوق می‌توان موارد بی‌شماری افزود که نشان می‌دهد انتخابات در چهل سال اخیر ناکارآمد بوده‌است.
با این وجود هنوز ممکن است کسانی به‌ خصوص در بین فرهنگیان و سایر زحمت‌کشان به امید تغییر و متاثر از تبلیغات ، فردا پای صندوق رای بروند.
در این صورت کافی است به این افراد اتفاقات و فجایع دو سال اخیر از قیام دی‌ماه ۹۶، گرانی بنزین و کشتار خونین مردم در آبان ۹۸ و سقوط هواپیمای اوکراینی و اعتراضات مردمی در دی‌ماه و اعتراضات دانشجویان در بهمن‌ماه را یادآور شد تا بدانند مجلس بعدی برای تثبیت این فجایع و تقویت ماشین سرکوب شکل می‌گیرد.
ما جمعی از معلمان عدالت‌خواه ایران ، چون گذشته هیچ آینده روشنی از پس انتخابات نمی‌بینیم و ارایه لیست‌های رنگارنگ از سوی باندهای تبهکاری که چهار دهه جز چپاول و غارت کار دیگری نکردند را بخشی از نمایش انتخابات می‌دانیم.

در این میان طرح شعار مجلس عدالت‌خواه از سوی کسانی که همواره بخشی از سرکوب و خفقان بوده و عدالت و آزادی را در بزنگاه تاریخی سر بریده‌اند را یک فرصت‌طلبی سیاسی می‌دانیم.
چون گذشته ، ما در این انتخابات شرکت نمی‌کنیم و به لیست‌های کذایی و کسانی که با عنوان مستقل به فکر فریب مردم هستند رای نمی‌دهیم. فراتر از آن معتقدیم باید از اصلاح‌طلبان پوشالی که در دعوای جناحی و باندی با تیغ نظارت استصوابی حذف شده اند حسابرسی نمود و آنها را پای میز محاکمه کشاند. کسانی که بیش از دو دهه با شعار اصلاحات مردم را فریفته و زمانی که به قدرت رسیده‌اند جز به منافع باندی به چیز دیگری فکر نکرده‌اند.

جالب اینکه برخی از اصلاح‌طلبان و حامیانشان در داخل و خارج تا قبل از اعلام نتیجه تایید صلاحیت کاندیداها، چون سال‌های ۹۴ و ۹۶ حتی از درون زندان و به کمک رسانه‌های استعماری چون بی‌بی‌سی تنها راه عبور از شرایط موجود را شرکت در انتخابات می‌دانستند و انگشت بنفش خود را در چشم مردم فرو کرده بودند و بلافاصله بعد از اینکه توسط باند رقیب در مرحله تایید صلاحیت‌ها قلع و قمع شدند چرخش کرده و حالا در لفافه و برخی آشکار از تحریم سخن می‌گویند. بی‌شک اگر چرخش این افراد و گروهها به علت تغییر در رویکرد و رفتار سیاسی باشد باید آن را به فال نیک گرفت اما مواضع اینچنینی در آستانه انتخابات بدون نقد پیشینه خود جز شارلاتانیسم سیاسی نام دیگری ندارد.

تحریم فعال انتخابات تنها عدم شرکت در انتخابات نیست بلکه شناخت رادیکال از شرایط موجود و تلاش برای تغییر این شرایط است این شناخت بدون ارزیابی درست از باندهای سیاسی که در توازن قوا نقش ایفا می‌کنند غیرممکن است.
معلمان، کارگران ، زنان و دانشجویان و تمام کسانی که دل در گرو تغییر ریشه‌ای و بنیادین دارند باید بدانند که تحلیل شرایط موجود و ارایه راهکار تنها متکی به تشکل‌یابی مستقل ممکن است و آن چیزی که از طریق صدا و سیما و رسانه‌های استعماری و امپریالیستی مخابره می‌گردد نه تنها راه حل نیست بلکه در پی تثبیت شرایط موجود است.

از نظر ما تشکیل شوراهای مستقل در مدارس و دانشگاه و محیط کار توسط معلمان،اساتید، دانشجویان و کارگران نه تنها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است بلکه یک آلترناتیو برای فردای روشن و عاری از ظلم و ستم است.

جمعی از معلمان عدالت‌خواه ایران
پنجشنبه
۹۸/۱۲/۱

https://akhbar-rooz.com/?p=20725 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x