جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه جمعی: در کنار مردم لردگان ایستاده ایم

Bildergebnis für ‫تصاویر اعتراض مردم لردگان‬‎

“خشم لردگان”، دملی که از تن رنجور و بیمار جامعه بیرون زد!

فرار ازمسئولیت صاحبان قدرت چە بلایی سر کشور آوردە؟!

روز چهارشنبه ۱۰ مهر خبر اعتراض مردم خشمگین روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری تحت عنوان آلوده شدن حدود ۲۵۰ نفر از اهالی این روستا به ویروس HIV( ایدز) ، جامعه را تکان داد و پس لرزه هایش تا به امروز۱۳ مهر، گسترش یافته است.
مثل همیشه در چنین مواقعی مسئولین، توجیه گرانه با اظهارات ضدو نقیض ، هر عاملی را مقصر میدانند بجز عملکرد و قصورخودشان را !
وزارت بهداشت اطلاعیه میدهد و با محرمانه خواندن موضوع !و خاک پاشیدن در چشم مردمی که خون گریه میکنند باز هم مسئولیت را از خود دور کرده و سرش را از تیر خشم مردم میدزدد.
قوه قضائیه هم به سبک و سیاق همیشگی فقط برای فروکش کردن این خشم ، بدنبال قربانی میگردد و بطور شتابزده با بازداشت فلان بهیار ویا کارمند بهداشت یک روستای دورافتاده که فاقد هرگونه ابزار و امکانات مناسب هست، سعی دارد بدون اینکه به افکار عمومی فرصت بررسی و تشریح کارشناسانه داده شود، خاک برسر این فاجعه بپاشد .

سلامت عمومی از سالها پیش بشدت آسیب پذیر شده، و با رویکرد سیاست بازارآزاد به عرصه بهداشت و درمان مردم و ساختار عقب مانده آموزش وپرورش در آموزش پیشگیری در مدارس و رسانه های مسلط ، زمینه ها یکی پس از دیگری برای این فجایع آماده میگردد
. در حالیکه قدرت اقتصادی و توان معیشتی اکثریت جامعه روز به روز کاهش یافته، امکان دستیابی شهروندان به پیشگیری و درمان بسیار مشکل و محدود شده است. صدای هشدار دهنده منتقدین و جنبش های مردمی که سالهاست فریاد میزنند: “نیاز ما این زمان معیشت است و درمان” هم بجائی نرسیده تا به ناگهان حادثه بسیارغم انگیز ” روستای چنارمحمود” بعنوان دملی از تن رنجور و بیمار رها شده جامعه ، سر برآورد .
مردم آشکارا میبینند در حالیکه هزاران میلیارد تومان برای طرح های بی ثمر تحت عنوان ” طرح تحول سلامت ” هزینه شده و در واقع کیسه ای برای دزدیهای نجومی تعبیه گردیده، همین صاحبان قدرت و ثروت بی اعتماد حتی به بیمارستانهای خصوصی لاکچری چگونه برای مداوای خود، به کشورهای اروپائی رفته و با پول ملت با برخورداری از پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات پزشکی به درمان خود میپردازند ،در حالیکه مادری دردمند مقابل بیمارستان نمازی شیراز فریاد میزند: “من یمنم؛ من سوریه‌ام؛ بچه من هم گشنه است! ملت ما گشنه است!”

حادثه “لردگان” هر دلیلی داشته باشد، مردم حق دارند که انگشت اتهام و تقصیر را بسوی مراکز و نهاد های حکومت از جمله مرکز بهداشت، فرمانداری لردگان و دفتر امام جمعه شهر نشانه روند. چرا که تمامی امکانات و ظرفیت ها و منابع و زیر ساخت ها و نیروی انسانی یک جامعه در اختیار حکومتی ست که وظیفه اش در کنار تامین نیازهای اولیه مردم ، سلامت جامعه بعنوان اولویت اصلی ست.
درایجاد شرایط مناسب بهداشت و درمان و تضمین سلامت مردم هیچ قصور ، سهل انگاری و توجیه پذیرفتنی نیست.
شناسائی ودرمان فوری و با کیفیت این بیماران با هر هزینه ای، اقدام عاجل ست. پیگیری کارشناسانه برای پیشگیری از تکرار آن باید در دستور قرار گیرد.
کوتاه کردن دست بازار آزاد و بیرون کشیدن نظام سلامت از چرخه سود، و برخورداری همه شهروندان از سیستم بهداشت و درمان رایگان و مناسب ، کارآمد و مدرن برای تضمین سلامت جامعه، حق مردم و از مطالبات اصلی جامعه مدنی ست.

“ما امضا کنندگان این بیانیه، خواهان عدم مداخله پلیس و توقف فوری سرکوب معترضین ، حمایت و مداوای فوری و مناسب بیماران ، ریشه یابی اصلی این فاجعه، بررسی و ارائه گزارش مستقل و بیطرفانه به جامعه با حضور نمایندگان مردم آسیب دیده هستیم .”

ما در کنار مردم لردگان ایستاده ایم و به مقاومت و ایستادگی آنان درود می‌فرستیم.
.

١. شورای بازنشستگان ایران
٢. معلمان عدالتخواه
۳-گروه بازنشستگان تامین اجتماعی
۴-گروه نوزده اسفند
۵-گروه چالش صنفی معلمان ایران
۶-پیشکسوتان فرهنگی ایران
٧-معلمان پاینده

https://akhbar-rooz.com/?p=6767 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x