شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سندیکای کارگران شرکت واحد: در همبستگی با اعتراضات ضدنژادپرستی

ما تشکلات کارگری در ایران، ضمن همبستگی عمیق خود با مبارزات برابری طلبانه سیاهان در آمریکا، همچنین انزجار خود را از هرگونه استثمار و بی‌حقوقی طبقاتی، تبعیض نژادی و جنسیتی، برتری طلبی و زن ستیزی، رانت‌خواری، فساد و خشونت بی امان نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی در ایران قاطعانه اعلام می‌داریم

سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه ای ضمن حمایـت از مبارزات ضدنژادپرستی در آمریکا و سایر کشورهای جهان، دو رویی حکومت ایران در حمایت از سیاهان آمریکایی را محکوم کرد. در بیانیه سندیکا آمده است: در کشور ما ایران آنچنان سرکوب حکومتی، بی عدالتی و تبعیض نهادینه شده است که مقامات حکومتی از هیچ مشروعیتی در حمایت از مبارزات برحق سیاهان و جوامع تحت ستم آمریکا یا هیچ کشور دیگری برخوردار نیستند. ما تشکلات کارگری در ایران، ضمن همبستگی عمیق خود با مبارزات برابری طلبانه سیاهان در آمریکا، همچنین انزجار خود را از هرگونه استثمار و بی‌حقوقی طبقاتی، تبعیض نژادی و جنسیتی، برتری طلبی و زن ستیزی، رانت‌خواری، فساد و خشونت بی امان نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی در ایران قاطعانه اعلام می‌داریم و برای رهایی از این شرایط طاقت‌فرسا تنها به نیروی خود و همبستگی با کارگران، معلمان و محرومان جهان پایبند هستیم

متن کامل بیانیه:

قتل فجیع جورج فلوید در مقابل دوربین‌های مردم شوک زده توسط پلیس نژادپرست آمریکا به جرم سیاه بودن، حتی دهان دست راستی‌ترین سیاست‌مداران رسمی آن کشور در انکار وجود نژادپرستی نهادینه در آمریکا را بست. یک جنبش عظیم میلیونی با وجود شیوع بیماری کرونا و سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی به خیابان‌ها آمد و مبارزه با خشونت پلیس، نژادپرستی ضدسیاه و برتری‌طلبی نژادی را تبدیل به یک جنبش جهانی کرد. باوجود سرکوب پلیس و بازداشت هزاران تن، این اعتراضات ادامه دارد و اکنون بطور گسترده‌ای حتی صحبت از خلع سلاح، قطع بودجه و انحلال یا بازسازی ریشه‌ای پلیس به عنوان یک دستگاه عمیقا نژادپرست و خشونت‌گرا در آمریکا و انتقال بودجه به خدمات عمومی و اجتماعی در جریان است.

جریانات نژادپرست سفید و طرفداران ترامپ در این مدت از هیچ تلاشی جهت توجیه خشونت پلیس و بهانه‌جویی برای سرکوب معترضین کوتاهی نکردند، اما موج میلیونی جنبش “جان سیاهان مهم است” چنان فراگیر شده است که حتی شرکت‌های استثمارگر بزرگ سرمایه‌داری را نیز مجبور کرده است در محکومیت قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی در آمریکا بیانیه صادر کنند و حداقل دست به تغییراتی سطحی بزنند. روشن است که سرمایه‌داران و سیاست‌مداران آمریکا خود از سامان دهندگان تبعیض نژادی و خشونت پلیس بوده و هستند. سیاهان آمریکا قربانی نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی بوده‌اند و این تبعیض قدمتی چند صد ساله دارد و عمیقا طبقاتی است. در واقع کلیت سیستم سرمایه‌داری آمریکا از جمله آموزش و پروش در ایجاد و توسعه این شرایط سهم داشته‌اند. خصوصی‌سازی آموزش و پروش و پولی کردن مدارس، بهداشت و خدمات عمومی و شهری از جمله حمل و نقل همگانی آمریکا را با وجود ثروت عظیم آن تبدیل به یک جامعه با اختلافات طبقاتی عظیم و در عین حال عمیقا نژادپرست و سرشار از تبعیض کرده است. از این رو می‌بینیم که کلیه تشکلات کارگری و معلمین و جریانات برابری طلبی و عدالت‌خواه در آمریکا همگی به درجات مختلف به دفاع از خیزش سیاهان و دیگر محرومین از جمله بومیان آمریکا و کارگران مهاجر در این کشور برخاسته‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حمایت و همبستگی خود را از مبارزات مردم آمریکا علیه خشونت پلیس و نژادپرستی و با جنبش “جان سیان مهم است” اعلام می‌دارد. متحدین واقعی این مبارزات برابری‌طلبانه طبقه کارگر و مردم محروم جهان هستند و نه هیچ دولت و شرکت سرمایه‌داری. دولت‌های سرمایه‌داری نشان داده‌اند که جان طبقه کارگر و مردمان محروم و فرودست جهان برایشان پشیزی ارزش ندارد.

مقابله با هرگونه تبعیض و نژادپرستی از اصول اساسی تشکلات کارگری، معلمین و دیگر حقوق بگیران در سراسر جهان است. اهمیت این مقابله با مشاهده مبارزات سیاهان آمریکا، با سرکوب سیستماتیک طبقاتی، جنسی، ملی، نژادی و مذهبی در ایران، با سیاست‌های راسسیستی ضد مهاجرین در اروپا و استرالیا و بستن مرزهای آبی و زمینی به پناهجویان، با افغان ستیزی در ایران، با استثمار وحشیانه کارگران مهاجر در عربستان و امارات و قطر و با بازگشت بره‌داری در لیبی …، هر روز بیش از پیش به ما یادآور می شود.

در کشور ما ایران آنچنان سرکوب حکومتی، بی عدالتی و تبعیض نهادینه شده است که مقامات حکومتی از هیچ مشروعیتی در حمایت از مبارزات برحق سیاهان و جوامع تحت ستم آمریکا یا هیچ کشور دیگری برخوردار نیستند. ما تشکلات کارگری در ایران، ضمن همبستگی عمیق خود با مبارزات برابری طلبانه سیاهان در آمریکا، همچنین انزجار خود را از هرگونه استثمار و بی‌حقوقی طبقاتی، تبعیض نژادی و جنسیتی، برتری طلبی و زن ستیزی، رانت‌خواری، فساد و خشونت بی امان نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی در ایران قاطعانه اعلام می‌داریم و برای رهایی از این شرایط طاقت‌فرسا تنها به نیروی خود و همبستگی با کارگران، معلمان و محرومان جهان پایبند هستیم.

نه به هر گونه تبعیض، سرکوب و بی‌عدالتی
به امید جهانی آزاد و برابر برای همگان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۳۱ خرداد ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=37452 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x