پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه شورای بازنشستگان ایران در مورد بودجه ۹۹

تورم‬‎
بودجه انقباضی! اسم رمز فشاربیشتر بر مردم

در آذرماه هرسال هیاهوی تنظیم و تصویب بودجه سالیانه، دلمشغولی دولتمردان و صاحبان قدرت و ثروتی ست که قرار است بطور عمده برای سال آینده ثروت ناشی از درآمد و استثمارجامعه را بین نهادها و ارگان ها و سازمان‌ها، تنظیم و چگونگی سهم بری هریک را از این منابع درآمدعمومی که مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم تامین میشود ، مشخص کنند!
این تنظیم بودجه، جدا از منابع مالی بسیارهنگفتی ست که توسط نهاد های حکومتی بیرون از سیستم بوروکراسی دولتی، غیر پاسخگو و غیر شفاف طبق گفته خودشان بخش اصلی اقتصاد را در کنترل داشته و میلیاردها دلار گردش مالی خارج از سیستم دولتی دارند!

جدا ازاین اقتصاد کلان رانتی خارج از چرخه آشکار ، دهها نهاد غیر مفید و غیر مرتبط با منافع مردم ، چشم به سهم بری هرچه بیشتر از همین بودجه دولتی دوخته اند و دولت تدبیر و امید هم مانند سایر دولت‌ها در شرایط مشقت بار زندگی مردم ، سخاوتمندانه به افزایش بودجه نهادهای غیر تولیدی ، غیر خدماتی و بی خاصیت که نتیجه اش بسط و گسترش بیشتر فقر و محرومیت های عمومی ست ، اقدام کرده است.
در حالیکه قرار است در سال ۹۹ معافیت مالیاتی شامل صاحبان ثروت و قدرت گردد، از مالیات و افزایش مالیات‌پردازی اکثریت مردم در بودجه سخن گفته و تحمیل این است که جمعیتِ زیر خط فقر بیشترِ درآمدشان را تحت عنوان مالیات، به دولت بپردازند!

با کاهش ارزش ریال و افزایش حقوق به اندازه‌ی یک‌سومِ نرخ تورم رسمی و با در نظر گرفتن تنها ۶ هزارمیلیاد تومان بودجه‌‌ی همسان‌سازی برای بازنشستگان یعنی کمتر از نصفِ مبلغ مورد نیاز، همچنین با حذف یا کاهش خدمات عمومی و افزایش تورمی که از هم اکنون بختک سنگین اش برای سال آینده بر گرده مردم حس میشود، بودجه انقباضی و مقاومتی معنایش برای مردم و طبقه مزدبگیر روشن است.
کافیست به اعداد و ارقام برخی ردیف‌های بودجه نگاهی بیاندازیم و آنها را با افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان و مستمری بازنشستگان مقایسه کنیم تا معنای بودجه انقباضی بدست آید!
َ
بعد از چهل سال تولید ثروت عمومی حاصل از دسترنج میلیونها انسانِ این جامعه و بهره مندی از منابع عظیم درآمدهای نفتی و غیر نفتی ، بجای رشد و شکوفائی و رفاه عمومی ، صحبت از بودجه مقاومتی و بودجه ریاضتی و انقباضی کردن، غیر از چنگ انداختن حکومت بر اقتصاد و سیاست بر بستری از رانت و دزدی و اختلاس هر چه بیشتر و گسترده تر و حاکمیت یک درصدیهائی یاست که خون مردم را در شیشه کرده اند، چه معنای دیگری دارد؟

ما درین انبار گندم می کنیم گـــــــندم جمع آمده گم می کنیم
گر نه موشی دزد در انبار ماست
گندم اعمال چهل ساله کجاست؟

شورای بازنشستگان ایران
٩٨/٩/٢۴

https://akhbar-rooz.com/?p=15215 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x