جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران پیرامون طرح خرید خدمات آموزشی و حقوق معلمان این طرح

در دهه ۱۹۹۰ میلادی در آمریکا طرحی با نام خرید خدمات آموزشی راه اندازی شد که پس از گذشت حدود ۳۰ سال از اجرای طرح، در کشوری توسعه‌یافته و مرفه، حدود ۶ درصد دانش‌آموزان را شامل شده است.
ایران نیز ازسال ۱۳۹۳ برون سپاری آموزش را با هدف صرفه جویی مالی، وارد چرخه‌ی آموزش کرده است و در عرض ۵ سال حدود ۱۲ درصد از دانش‌آموزان را با این روش آموزش می‌دهد.

نگاه کالایی به آموزش باعث شده که علاوه بر کاهش بودجه مدارس و دستمزد معلمان، کیفیت آموزش نیز دستخوش این نگاه غیرمسئولانه گردد. از مهم‌ترین وظایف دولت و حاکمیت، آموزش عمومی و رایگان است که به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شده است و منشا فساد، رانت و تبعیض شده و خلاف عدالت آموزشی است.

غیر شفاف بودن پروسه واگذاری و عدم پایبندی شرکت‌ها به اصول قانون کار و بیمه کامل کارفرمایان، عدم پرداخت حقوق حداقلی مصوب وزارت کار به معلمان این طرح، عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات و… همه از نواقص و ایرادهای این طرح است که آسیب آن علاوه برمعلم به دانش آموزان نیز وارد می‌شود. برای نمونه خیلی از معلمان طرح خرید خدمتی، با قراردادهای یک طرفه، نیمه وقت و بعضاً بدون واریز بیمه کامل ناچاراً تن به شرایط کاری ناعادلانه‌ای می دهند. پیمانکاران از جوانان تحصیلکرده جویای کار و امیدوار به استخدام نهایت سوءاستفاده را می‌کنند و با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری مدارس به قصد سود بیشتر آسیب جدی به روند و کیفیت آموزش می‌زنند.

اصل طرح واگذاری آموزش به بخش خصوصی و اجرای آن به روش‌های غیرقانونی و ناعادلانه و غیر شفاف همه در تضاد با اسناد بالادستی کشور است. برای نمونه این طرح با اصولی از قانون اساسی کشور، بندهایی از سند توسعه ششم، سند تحول بنیادین، قانون کار کشور، منشور حقوق شهروندی و سیاستهای کلی اصل ۴۴ در تضاد کامل است.

معلمان مشمول این طرح و تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور، بارها با نوشتن نامه و بیانیه انتقادات و اعتراضها را به این طرح با مدیران آموزشی در رده های استانی تا وزارتی، نمایندگان مجلس و … مطرح و تلاش کرده‌اند تا با جلسات گفتگومحور مشکلات ناشی از این گونه طرح‌های غیرکارشناسی شده را بر روند آموزش به گوش مسئولان مربوط برسانند تا بلکه آنها را برای رفع نواقص متقاعد کنند. متاسفانه گویی عزمی برای حل این مشکلات در مسئولان پیدا نمی‌شود و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد.

در پی بی ‌توجهی کاربدستان امر، معلمان خرید خدمتی تجمع‌های اعتراضی جلوی مجلس و برخی ادارات آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند که آخرین این اعتراضات در استان یزد شکل گرفته است تا حقوق مصرح خود در قانون اساسی و دیگر قوانین مصوب را به گوش مسئولین برسانند.

مدیران آموزشی در هر رده، فرهنگیان و والدین دانش آموزان باید بدانند گسترش این روش آموزشی و نگاه کالایی به آموزش و جذب نیرو با تحمیل شرایط دشوار به معلمان این طرح علاوه بر سلب امنیت شغلی این قشر، آسیبی بسیار گسترده بر پیکره نظام آموزشی وارد می‌کند که عواقب آن دامن همه جامعه را خواهد گرفت.
تحمیل بیش از پیشِ هزینه تحصیلِ باکیفیت بر دوش خانواده ها و شانه خالی کردن حاکمیت و دولت از این وظیفه قانونی، موجب فرسودگی شغلی معلمان و کاهش انگیزه آنها در انجام وظایف می‌شود و زمینه تبعیض و بی‌عدالتی آموزشی را برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی گسترش می‌دهد.
باتوجه به آسیبهای جدی اینگونه طرحها، وظیفه همگانی است که در برابر اینگونه ظلمها و قانون شکنیها احساس مسئولیت کنیم وبا سکوت خویش زمینه چنین مظالمی را فراهم نکنیم.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران با توجه به توضیحات بالا مشخصاً خواهان موارد زیر است:

۱ –قطع جذب معلمان به شیوه خرید خدمت و ممانعت جدی از گسترش برون سپاری آموزش.
۲ -حذف هرچه سریعتر شرکت های پیمانکاری خصوصی از این طرح و پذیرش کامل مسئولیت توسط وزارت آموزش و پرورش.
۳ –استیفای سریع حقوق کاری، انسانی و شهروندی معلمان خرید خدمت(اجرای کامل قانون کار و پرداخت معوقات)
۴ –تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمتی به مستخدم رسمی در یک بازه زمانی محدود و مشخص.
۵- برقراری حقوق یک سال کامل برای معلمان خرید خدمت با توجه به پیوستگی آموزش در تمام سال
۶- اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی و فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان و باکیفیت برای همه فرزندان ایران
امیدواریم با همراهی و حمایت همه ذینفعانِ آموزش و همت مسئولان مربوط، هرچه سریع‌تر این خواسته‌ها محقق شود.در غیر این صورت زمینه و دامنه‌ی اعتراضات صنفی این معلمان گسترده تر خواهد شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران
دی ماه ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=100321 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x