سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه فعالین دانشجویی به مناسبت روز جهانی زن ۱۳۹۹

۸ مارس روز تلاش، اعتراض و مبارزه برای تحقق یک جامعه انسان محور، برابر، سکولار، آزاد و مرفه برای زنان و همه آحاد جامعه

هشت مارس، روز جهانی زن امسال در حالی فرا می‌رسد که از سال گذشته تا کنون شاهد پیشروی‌های قابل ملاحظه ای در جنبش رهایی زن در ایران بوده ایم که مانند بیش از چهار دهه اخیر، اعتراضات و مبارزات گسترده و شکوهمند انسان‌های شریف و برابری‌طلب بسیاری را برای تحقق کرامت و حقوق انسانی زنان در جامعه و برخورداری از هویت مستقل اجتماعی و انسانی برای آنان را شامل می شده است.

زنان در ایران برای رسیدن به ابتدایی‌ ترین حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‌شان با یک مقاومت بسیار شدید از جانب حاکمیت مواجه هستند. حاکمیت در تلاش بی وقفه است تا به هر روش ممکن مانع از رسیدن زنان به حقوقشان شود؛ روش‌هایی که قهر آمیز ترین آنها در قامت وقیح حبس‌های طولانی مدت و انواع شکنجه فعالین مدافع حقوق زنان ظاهر می‌شود. البته این درجه از سرکوب مداوم، خود موید دو گزاره است؛ اول اینکه هویت و بنیان عقیدتی اینان، ضد زن است و دوم اینکه مبارزین جنبش زنان و فعالیت‌های مداومی که لحظه ای قصد توقف ندارند، توانسته در لایه های مختلف جامعه ریشه دوانده و پیشروی کند.

بر این بستر بوده که طی یک سال گذشته، مبارزات زنان علیرغم تعرض و سرکوب شدید، قله‌های جدیدی را فتح کرده و دست‌آورد‌های پیشین خود را هم قدرتی نو بخشیده؛ به نحوی که به رغم شیوع کرونا و سوءاستفاده حاکمیت از این وضعیت برای سرکوب جنبش‌های اعتراضی، شاهد آن بوده ایم که در تمام عرصه های اجتماعی علیه حاکمیت سرکوبگر، زنان و به خصوص فعالین جنبش زن و زنان دانشجو نقش تعیین کننده‌ای داشته اند:

از تجمعات بازنشستگان تا دادخواهی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی و آبان ۹۸ و قربانیان حکومت به وسیله اعدام و شکنجه افرادی نظیر نوید افکاری، بهنام محجوبی و روح الله زم؛ از حمایت کارگران هفت‌تپه و اعتصابات سراسری مراکز نفتی و پتروشیمی‌ها در تابستان تا اعتراض نسبت به خشونت و آزار و تجاوز جنسی سازماندهی شده حکومتی علیه زنان؛ تا مبارزه بیوقفه علیه حجاب اجباری، برای حق دوچرخه سواری زنان، علیه قوانین ضد زن، برای پایان دادن به قتلهای ناموسی و کودک همسری و مشابهات آنان که زندگی در ایران برای زنان را به جهنمی زمینی بدل کرده؛ در همه این موارد، زنان نه تنها حضور و نقش پررنگی داشته، که حتی از سازماندهندگان این اعتراضات به حق و انسانی بوده‌اند.

نقش ما دانشجویان اما در این روند اعتراضی بسیار برجسته بوده و هست. پس از اعتراضات باشکوه ۲۳ اردیبهشت ۹۸ در دانشگاه تهران علیه حجاب اجباری که منجر به تغییری کاملا ملموس در فضای سیاسی دانشگاه به نفع دانشجویان رادیکال و پیشرو شد؛ پس از اعتراضات سراسری آبان و دی ۹۸ که دانشجویان و علی الخصوص دانشجویان زن در آن نقش کلیدی ایفا کردند، شاهد آن بودیم که در دوران شیوع کرونا نیز دانشجویان این بار با طرح و ورود رادیکال به مسئله “تجاوز” و تعرض جنسی به زنان در سلولهای انفرادی به عنوان بخشی از ساختار سرکوب نظام حاکم ایستادند و تا همین امروز در هر عرصه پیکار زنان با حکومت، جایگاه و موقعیت مبارزاتی ویژه ای را به خود اختصاص می دهند.

لذا امروز و در آستانه ۸ مارس روز جهانی زن، و در ادامه اعتراضات قبلی، بار دیگر خواسته‌ها و مطالبات برابری‌طلبانه‌مان را صریحا اعلام می کنیم:

– هرگونه تبعیض و تفکیک جنسیتی علیه زنان در مدارس، دانشگاه‌ها و اساسا کل جامعه ملغی گردد.

– فعالین جنبش زنان، دانشجویان زن دربند، آنهایی که تحت احکام قضایی و امنیتی هستند و سایر زندانیان سیاسی، سریعا و بی قید و شرط آزاد شوند و احکام آنها لغو شود.

– حجاب اجباری و هر گونه قانون ضدزنی ملغی شود و حق انتخاب آزادانه پوشش برای همه افراد به رسمیت شناخته شود.

– امکان تشکل یابی سیاسی مستقل از حکومت برای همه زنان و فعالین جنبش زنان فراهم گردد و بدون هیچگونه پیگرد امنیتی توسط حکومت به رسمیت شناخته شوند.

از این روی، به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن مخاطبین این بیانیه را فرا می خوانیم تا:

– دانش آموزان و دانشجویان زن به تشکل های سیاسی مستقل از حکومت بپیوندند و این تشکل ها را در راستای تحقق حقوق انسانی زنان، در سطح سایر دانشگاهها و مدارس گسترش دهند. 

– روز جهانی زن را به روزی برای مطالبه الغای تمام قوانین و سنت های ارتجاعی و ضد انسانی علیه زنان بدل کنیم و سرود برابری را بر فضای جامعه حاکم کنیم.

– اقدامات عملی لازم جهت اعلام بیزاری از نظام سیاسی ای که دشمن زنان است و زنان را دشمن خود میداند، به هر شکلی از شبکه های اجتماعی گرفته تا کوچه و خیابان، اعلام کنیم.

۱۶ اسفند ۱۳۹۹

۱- تشکل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان

۲- دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۳- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه تربیت مدرس تهران

۴- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل

۵- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه مازندران

۶- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه بهشتی تهران

۷- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه‌های هنر تهران

۸- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه پیام نور تهران جنوب

۹- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه آزاد نجف آباد

۱۰- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه دانشگاه علامه تهران

۱۱- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه دانشگاه الزهرا تهران

۱۲- جمعی از دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

https://akhbar-rooz.com/?p=106182 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x