جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه مشترک دانشجویان دانشگاه های عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز در اعتراض به پولی سازی آموزش

Ähnliches Foto
تشکلات دانشجویی دانشگاه های صنعتی شیراز ، دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، دانشگاه فسا و مرکز آموزش عالی لامرد و … طی بیانیه مشترکی که در هشتم دی ماه منتشر کردند به سیاست های پولی سازی آموزش اعتراض کردند. متن کامل این بیانیه در زیر می آید:

  در جهان امروز، جوانان هر کشور، نمودی از سطح پیشرفت و پویایی جامعه هستند. دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان شاکله اصلی و محرک اجتماع نقشی انکار ناپذیر در این حرکت خواهند داشت. توجه به آموزش شرط لازم برای ترقی کشور های پیشگام در علم و صنعت طی دهه های اخیر بوده و هست. یکی از رسالت های انقلاب اسلامی، پروش جوانانی آگاه و متخصص و ارائه نیروی توانا در راستای تعالی روزافزون بوده که روند پولی سازی دانشگاه ها همچون آفتی مخلّ این امر می باشد. مصوبات اخیر «هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو» در تناقض آشکار با این رسالت به سر می برد و مقدم شمردن درآمد مالی بر ارائه خدمات آموزشی، خیانتی آشکار به دانشجویان و آرمان های سرزمینمان، ایران است.

   در این جا به مواردی اشاره می شود که نتیجه ی تصمیمات ناصواب اتخاذ شده از سوی هیئت امنا و در راس امور، ریاست دانشگاه صنعتی شیراز است که طی چند ماه اخیر شاهد آن بوده ایم:

• اخذ مجدد دروس دوره‌ی کارشناسی ارشد منوط به پرداخت شهریه ۱۵۸۴۰۰ تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.

• اخذ مجدد دروس افتاده یا حذف شده دوره کارشناسی از ترم ۹ به بعد منوط به پرداخت شهریه ۶۰۰۰۰ تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.

• به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا اجازه داده شده است که از دانشجویان بابت رسیدگی به پرونده های کمیسیون موارد خاص داخل دانشگاه از طریق سامانه سجاد، به میزان ۲۰۰۰۰ تومان و خارج از سامانه مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان به ازای هر مرتبه درخواست هر پرونده، هزینه دریافت نمایند.

• به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا اجازه داده شده است که از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از سه ماه از دفاع پایان نامه و دانشجویان کارشناسی پس از گذراندن آخرین درس اقدام به فرآیند فارغ التحصیلی ننموده اند، روزانه به مبلغ ۳۰۰۰ تومان به ازای هر روز دیرکرد، جریمه دریافت نماید.

   شایان توجه است دانشگاه هایی همچون امیرکبیر و گلستان دارای ۱۰ ترم سنوات مجاز می باشند و نام ۴۱ دانشگاه مطرح دولتی در لیست دانشگاه های ۹ ترم سنوات مجاز دیده می شود که متاسفانه دانشگاه صنعتی شیراز بعد از تبدیل به بنگاه آموزشی از این لیست خارج شده است.

   گفتنی است تمامی موارد مذکور منوط به درخواست خود دانشگاه های عضو هیات امنا بوده است و رویکرد مسئولان ما در نادیده‌گرفتن اصل اساسی آموزش رایگان و نگاه بازاری سیاست‌گذاران به دانشگاه، بیش از پیش نمایان شده و همین امر، لزوم واکنش و اعتراض جامعه دانشجویی را به روند پولی‌سازی دانشگاه می طلبد.

   از این رو طی این بیانیه ضمن اعلان برائت از هرگونه سنگ اندازی در مسیر اعتلای دانشجویان اعلام می داریم “خواستار لغو فوری کلیه مصوبات یاد شده و عودت تمامی هزینه های اخذ شده از این طریق به دانشجویان و بازگشت سنوات مجاز به حالت قبل می باشیم. همچنین خاطر نشان می شود هر مسئولی و در هر مقامی که بخواهد همچون تکه چوبی در میان چرخ دنده ها عمل کند، سرنوشتی جز خروج اجباری از سیستم دانشگاهی نخواهد داشت”.

   ما زنده به آنیم که آرام نگیریم      

   موجیم که آسودگی ما، عدم ماست…

امضا کنندگان بیانیه:

۱.شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز

۲.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

۳.شورای صنفی دانشگاه فسا

۴.شورای صنفی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۵.تشکل قلم و اندیشه دانشگاه سلمان فارسی کازرون

۶.انجمن وفاق و توسعه دانشگاه فسا

۷.کانون هنر پسران دانشگاه صنعتی شیراز

۸.کانون هنر دختران دانشگاه صنعتی شیراز

۹.انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شیراز

۱۰.انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شیراز

۱۱.انجمن اسلامی دانشگاه فسا

۱۲.انجمن اسلامی مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

این لیست در حال بروزرسانی است…

https://akhbar-rooz.com/?p=16605 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x