چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیانیه های تشکل های صنفی در گرامیداشت روز جهانی معلم

بیانیه گروه اتحاد بازنشستگان

از طرف سازمان آموزشی، علمی وفرهنگی ملل متحد (یونسکو)۵ اکتبر برابر با ۱۳مهر روز جهانی معلم نامگذاری شد؛ تا به این ترتیب با استفاده از راه کارهای متخصصان آموزشی، که معلمان از اصلی ترین عناصر آن می باشند در جهت رفع مشکلات وکمبودهای نظام آموزشی برنامه ریزی شود. زیرا تحت چنین شرایطی سیستم های آموزشی رشد واقعی خواهند یافت و شکوفایی و بالندگی و آینده ای روشن برای کودکان و نوجوانان ترسیم خواهد شد.

کار معلم از محتوایی‌ترین، غنی‌ترین، شریف‌ترین و جهان‌شمول‌ترین مشاغل بشری است که در مناسبات و ارتباط مستقیم با محروم ترین اقشار مردم و فرزندانشان و نیز معضلات حاکم بر زندگی و سرنوشت آنان، شیوه های فرهنگ‌سازی و تعلیم و تربیت طبقات مسلط را به چالش کشیده و چشم انداز جامعه ای آزاد و دموکراتیک و مناسباتی شایسته ی شأن و مرتبت انسانی را مقابل بساط ناعادلانه کنونی قرار می دهد. بی دلیل نیست که جمع بزرگی از نویسندگان، هنرمندان، روشنفکران و مبارزان راه آزادی در ایران و سایر نقاط، معلمانی بودند که با ابتکارات، و تکیه بر آموزه های علمی واستفاده از روش های خلاقانه و بالاتر از آن شناخت و ارتباط نزدیک با کودکان رنج و کار، همچون بهرنگی ها، درویشیان ها، فرزاد کمانگرها و … در کلاس های درس زندگی کردند و زندگی بخشیدند!
علاوه بر آن نه تنها سایر اقشار و طبقات مزدبگیر و محروم، که معلمان خود نیز از حداقل امکانات معیشتی برخوردار نبوده و انبوهی از مطالبات همه جانبه شان به دست غفلت و بی توجهی سپرده شده است و هر ندای حق طلبانه و هر تلاش اجتماعی، مدنی و آزادی خواهانه آنها در جهت مقابله با کالایی شدن و سودمحوری نظام آموزشی بی کیفیت، همواره با شدیدترین برخوردهای امنیتی، و سرکوب مواجه گردیده است. بنحوی که تعداد قابل توجهی از معلمان فعال، دلسوز و زحمتکش هم‌ اکنون در زندان‌های مختلف و تحت شدیدترین فشارهای روحی و جسمی و در معرض ابتلا به کرونا بسر می‌برند.
امسال روز جهانی معلم در شرایطی فرا می رسد که تحت شرایط حاصل از شیوع و گسترش ویروس مرگبار کووید – ۱۹ جان میلیون ها دانش آموز و هزاران معلم بازیچه منفعت طلبی متولیان بی کفایت، واقع شده و با بازگشایی پرخطر و غیر مسئولانه مدارس ابتلا به کرونا و در مواردی، مرگ دردناک معلمان و محصلان را رقم زده اند.
روز جهانی معلم روز اعتراض و تداوم مبارزات معلمان شاغل و بازنشسته و طرح و پیگیری مطالبات مسلم است. تا تحقق خواست هایمان
متحد و پایدار ایستادگی خواهیم نمود:

۱- حق تشکل های مستقل معلمان و بازنشستگان
۲-ارتقای سطح دستمزد بر اساس هزینه زندگی متوسط جامعه با احتساب نرخ واقعی تورم در هرسال برای یک خانوار چهار نفره
۳-لغو خصوصی سازی وکالایی کردن آموزش، برخورداری از تحصیل رایگان، اجباری و باکیفیت در تمامی سطوح
۴-حق استفاده از بیمه پایه کارآمد واستفاده از بهداشت ودرمان رایگان
۵-بازگرداندن ذخیره و تقویت صندوق بازنشستگی وبا نظارت نمایندگان انتخابی معلمان و بازنشستگان
۶-باتوجه به شیوع همه گیر کرونا، باید توجه به سلامت معلمان ودانش آموزان در اولویت دولت قرارگیرد.
۷-آزادی بدون قید وشرط تمام معلمان زندانی وسایر زندانیان سیاسی
۸-برگزاری بدون محدودیت بزرگداشت روز معلم و قدردانی از معلمان خلاق، آگاه و زحمتکش.

گروه اتحاد بازنشستگان
۱۳۹۹/۷/۱۲

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه :

خمیرمایه ی توسعه ی پایدار در هر کشوری آموزش و پرورش بوده و معلم از اصلی ترین ارکان این نهاد انسان ساز است.
دولت ها موظفند راه را برای ورود معلمانی با انگیزه، خلاق و متفکر به این ارگان مهم و بنیادی باز کرده تا بتوانند نسلی پرورش دهند که بتواند جهان را آبادتر از آنچه که تحویل گرفته، تحویل دهد.
افرادی همه جانبه نگر، نو اندیش، نقاد، مبتکر و پرسشگر که بی محابا بتواند راه را از چاه تشخیص داده؛ با انتخاب خود مسیر زندگی و آینده ی خود را ترسیم نموده و حیات خود را معنا بخشد.

اختصاص زیرساخت های لازم برای این امر از اولویت هاست و تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شایسته و ضروری از وظایف اساسی و اولویت دار دولت هاست.
معلمان و دانش آموزان علاوه بر امکانات فیزیکی برای پرورش استعدادهایشان نیازمند فضایی امن، آرام و بانشاط هستند و در چنین فضایی می شود امیدوار بود کسانی پرورش یابند که مولد، اخلاق مدار و مستقل باشند.

یک معلم توانمند، مستقل و کم دغدغه به مثابه ی یک کاتالیزور می تواند تسهیل کننده ی فرآیند تعلیم و تربیت باشد.

با نگاهی به توسعه یافتگی کشورها می توان دریافت که فصل مشترک موفقیت در جوامع پیشرفته در مقایسه با دیگر جوامع، نوع نگاه و عملکرد آنها نسبت به آموزش و پرورش است.
یک نظام آموزشی اثربخش و کارا می تواند برای جامعه امنیت و رفاه، ثبات، توسعه و سعادت را به ارمغان آورد.

در دنیای جهانی شده ی امروز نظام آموزش و پرورش یک کشور را نمی توان از نظام های آموزش و پرورش دیگر کشورها جدا دانست، بنابراین استفاده از ظرفیت های علمی کشور بدون توجه به جهان بینی افراد می تواند سبب شکوفایی و تحول در نظام آموزشی گردیده و التیامی بر زخم های وارده بر پیکر آموزش و پرورش کشور باشد.
سیاست زدگی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش خط بطلانی بر تمامی دستاوردها و هرز دادن منابع و امکانات خواهد بود که مانند سیلی ویرانگر بنیان های نظام آموزشی را در هم می کوبد.

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن عرض تبریک و شاد باش به همه ی همکاران خود در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی معلم (سیزدهم مهرماه) انتظار دارد خرد گرایی سرلوحه ی تصمیمات مسئولین واقع شده ودر شرایط حاد کنونی که ویروس کرونا سلامت همکاران و دانش آموزان را به مخاطره انداخته، هر چه سریع تر در این خصوص تصمیمات مقتضی و در خور اتخاذ نماید و همچنین خواسته هایی دارد که امیدوار است بسترهای لازم برای تحقق آنها از جانب مسئولین محقق گردد:

۱- توجه به اتنیک های متنوع بومی و قومی در آموزش و پرورش و به تبع آن هموار ساختن زمینه تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی
۲- آزادی همه معلمان زندان
۳- پرهیز از پرونده سازی علیه فعالین صنفی و مختومه نمودن پرونده فعالان صنفی
۴- به رسمیت شناختن تشکل یابی مستقل
۵- توجه به منزلت و رفاه شاغلان و بازنشستگان
۶- زدودن چهره ی امنیتی از فضاهای آموزشی
۷- اهتمام دولت به آموزش کیفی و رایگان

انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه ۱۲؍۷؍۱۳۹۹

بیانیه ی انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه :

به دانش گرای و بدو شو بلند//
چو خواهی که از بد نیابی گزند//

بشر با آموختن دانش توانست از روش زندگی غریزی به روش زندگی اکتسابی روی آورد و با آموختن تجربه ی گذشتگان و تغییرات خلاقانه در دست ساخته های بشری ، از یک زندگی سخت و جانفرسا توانست خودش را در رفاه و آسایش مادی ببیند .
همه ی این پیشرفت ها در جوامع بشری دستاورد آموختن دانش ، اهمیت دادن به آن و استفاده از تجارب دیگران بوده است .
شوربختانه با وجود پیشرفت های فراوان در دنیای مترقی نحوه ی آموزش در کشور ما چندان تغییری نکرده و هنوز در مدارس روش تدریس حافظه مدار و معلم محور است و تاکید در حفظ کردن ، بر خلاقیت و نو آوری می چربد ، تدریس حافطه محور در سطح دانش متوقف مانده و فرزندان خلاق و پویا تحویل جامعه نمی دهد !
در نیمه ی دوم سال گذشته با انتشار ویروس کرونا آموزش و کسب و کار دچار چالش شد و جهان را به تکاپو برای راه چاره ای انداخت .
با توجه به این که بیش از شش ماه مسئولین فرصت داشتند برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنند ولی شوربختانه تنها راه حل شان جلو آوردن ۱۵ روز زمان شروع سال تحصیلی بود که آن هم تعدادی از دانش آموزان و معلمان را راهی بیمارستان و آرامستان ها کرد !

دست اندرکاران آموزش و پرورش نه تنها خلاقیتی از خود نشان ندادند بلکه با وعده های دروغین همچون دادن سیمکارت و بسته های اینترنتی دانش آموزان و خانواده های شان را سرگردان کردند که نشان از بی برنامگی و بی مسئولینی این وزارت خانه دارد !
پرسش این جاست که چرا ما نباید از تجارب جهانی استفاده کنیم ؟
تا کی می خواهید دانش آموزان را موش آزمایشگاهی موضوعات و برنامه های فشل افراد بی مسئولیت قرار دهید و آنان را قربانی اشتباهات خویش قرار دهید ؟
انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه با شادباش روز جهانی معلم به فرهنگیان ، دانش آموزان و خانواده های شان توجه به نزدیکی برنامه هفتم توسعه از دولت و مجلس می خواهد برنامه های زیر را در اولویت آموزش و پروش در این برنامه قرار دهد.
۱ – استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در آموزش
۲ – انتخاب وزیر آموزش و پرورش بر اساس سوابق و تجاربش در آموزش و پرورش
۳ – ایجاد زیر ساخت هایی برای آموزش الکترونیکی
۴ – پرداخت حقوق و دستمزد درخور و شایسته فرهنگیان
۵ – جلوگیری از پولی کردن مدارس و ایجاد شرایط برابر برای دانش آموزان
۶ – برداشتن تبعیض جنسیتی در آموزش
۷ – ایجاد مراکز ورزشی و تفریحی برای دانش آموزان
۸ – مواففت با تشکیل اتحادیه های قدرتمند صنفی و برداشتن چتر امنیتی از سر آن ها

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه
۱۲ مهرماه ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=48926 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x