جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه هزار نفر از شهروندان با درخواست توقف پولی‌سازی واکسن کرونا و تسریع واکسیناسیون رایگان

هزار نفر از شهروندان، از جمله تعداد زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، کارگری، معلمی و دانشجویی با امضای بیانیه‌ای خواستار توقف پولی سازی واکسن کرونا و تسریع واکسیناسیون رایگان شده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به صدور مجوز برای ورود بخش خصوصی به فرآیند واردات واکسن کرونا، در خصوص شکل‌گیری بازار سیاه و مافیای واکسن، ورود واکسن‌های تقلبی، ایجاد امکان رانت و فساد برای دلالان و واسطه‌ها و تشدید شکاف‌های طبقاتی و اقتصادی موجود اظهار نگرانی شده است.

امضا کنندگان بیانیه این تصمیم را حاکی از «نگاه کالایی تصمیم‌گیران به سلامت عمومی و حاکم شدن رویکردی غیرانسانی، ناعادلانه و سودجویانه بر نظام بهداشت و درمان کشور در راستای سیاست‌های تعدیل اقتصادی سه دهه اخیر» دانسته‌اند.

«توقف هرگونه موازی‌کاری و مداخله‌ی بخش‌ خصوصی در فرآیند واردات و توزیع واکسیناسیون کرونا، تضمین واکسیناسیون رایگان همگانی در سریع‌ترین زمان ممکن از مجرای دولت و تحت نظارت نهادهای رسمی بهداشتی و همچنین تأسیس سامانه شفاف واکسن برای فراهم شدن امکان نظارت عمومی بر واکسیناسیون کرونا بر مبنای اولویت‌های پزشکی و به دور از ویژه‌خواری اصحاب ثروت و قدرت» از دیگر مطالبات اصلی امضاکنندگان این بیانیه عنوان شده است.

این بیانیه به ابتکار کارزار «حق بر سلامت عمومی» تنظیم شده است که در بهمن ماه ۱۳۹۹ با بیانیه ۴۸ تشکل دانشجویی آغاز به کار کرد. این کارزار به مطالبه گری پیرامون تامین و توزیع عادلانه، شفاف و رایگان واکسن کرونا و نقد سیاست‌ها و ساختارهایی که حق برخوداری از سلامت عمومی را نقض می‌کنند، می‌پردازد.

اخبار روز پیشتر در تاریخ جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۳ آوریل ۲۰۲۱) متن کامل این بیانیه را منتشر کرده است.

 لیست اسامی امضاکنندگان
(https://t.me/HaghBarSalamat/177)
هنوز هم فرصت برای امضا و حمایت هست. 

https://akhbar-rooz.com/?p=111260 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x