جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه کانون صنفی معلمان در مخالفت با تصویب صیانت از کاربران در فضای مجازی

اگر زیستن در چنبره دروغ ستون اصلی نظام باشد، پس جای شگفتی ندارد که مهم‌ترین تهدید برای آن زیستن در دایره حقیقت و واقعیت باشد. (واتسلاف‌ هاول)

این متن خطاب به آنانی نیست که مصداق «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ‌» هستند. با جهان واقعی و واقعیات پیرامون‌شان قطع ارتباط کرده‌اند و تنها به انحصار بیشتر قدرت و ثروت می‌اندیشند و ناتوان از اندیشیدن (… فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ) همچنان در مسیر نیاکان عقیدتی خود، خط تحریم آب لوله‌کشی شده، چراغ برق، مدرسه های جدید، رادیو، تلویزیون، ویدیو، … را دنبال می‌کنند و برخلاف توهم رسیدن به انحصار کامل قدرت، برسر شاخ نشسته، بن می‌برند. تصویب این طرح هیچ مصونیتی برای آن‌ها به ارمغان نمی‌آورد.

روی سخن با آنانی است که می‌توانند درک کنند جهان پیرامون‌شان به طور دائم و با سرعت در حال تغییر و تحول است، الگوی حکمرانی کره شمالی و حتی چین برای این کشور شدنی و راهگشا نیست.

طرح موسوم به «صیانت… » مغایر با روح قانون اساسی، بند ۶ اصل دوم، بند ۲ اصل چهل‌و‌سوم، اصل نهم، همچنین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و… است.
طراحان آن اگرچه با وارونه‌سازی مفهوم واژگان به شیوه حکومت ‌های تمامیت خواه(توتالیتر)، سعی در پنهان ساختن هدف واقعی خود داشته‌اند، لیکن خود این اقدام نشان می‌دهد اولا به خوبی می‌دانند که طرح آن‌ها ماهیتی مغایر با منافع و مصالح عمومی جامعه دارد، دوم این که هیچ ربطی با مشکلات و مصائب روزافزون ملت نداشته، تحقیقاً مشکلات بخش‌های وسیعی از جامعه را به نهایت می‌رساند، امکان ارتباط علمی دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان با مراکز علمی بین‌المللی از طریق فضای مجازی را از بین می‌برد و تنها منافع برخی باندهای قدرت را تامین می‌کند که الزاما تامین کننده منافع کل حاکمیت هم نیست.

تجربه چهار دهه گذشته نشان داده که ممنوعیت و بگیر و ببند به ویژه برای آن چه با زندگی و معیشت بخش وسیعی از مردم گره خورده، جز تضعیف مقبولیت و مشروعیت حاکمان، بی‌اعتباری قانون و قانون‌گذار، عرف و عادت شدن زیرپا گذاشتن قانون برای شهروندان عادی، افزایش و انباشت نارضایتی‌های در حد انفجار کنونی، عمیق‌تر شدن شکاف ایجاد شده میان حکومت با مردم، … حاصلی ندارد.

کانون صنفی معلمان ضمن ابراز مخالفت جدی با ارائه، تصویب احتمالی و اجرایی نمودن این طرح، از همه نهادهای مدنی در حوزه‌های مختلف، صاحب‌نظران، دلسوزان و عقلایی که هنوز از قطار قدرت انحصاری، بیرون رانده نشده‌اند و… انتظار دارد از همه تریبون‌های ممکن، برای مخالفت با این طرح استفاده کنند و کشور را بیش از این اسیر مخاطرات مجموعه‌ای تمامیت‌خواه که اگر به صداقت‌شان شک نکنیم، قطعا باید در عقلانیت‌شان در تدبیر امور تردید کنیم، نکنند.

۱۴مرداد۱۴۰۰
کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

https://akhbar-rooz.com/?p=121860 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x