پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران وسایر تشکلات به مناسبت روز معلم

ایران: تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در شهرهای مختلف کشور شعارهای ...

بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

مردم شریف ایران

معلمان گرچه درکلاس درس روبروی دانش آموزان نشسته اند ، اما در همه حال در کنار آنان هستند، سرما و گرما را در کنار آنان حس می کنند، دیوارکلاس برسرشان خراب می شود، خود را سپر بلای فرزندان این سرزمین می کنند، آتش بی تدبیری حاکمان پیکرشان را در کلاس درس بریان می کند ، خود را به سیل می سپارند ، در دورترین روستاها در برف و یخبندان خود را به کلاس درس می رسانند، فقط به عشق انسانیت و تربیت کودکان این سرزمین و رسیدن به جامعه ای آزاد و آباد و پرورش شهروندانی آزاد اندیش ، قانونمدار و انسان دوست.
راستی و درستی، نظم و انضباط ، اخلاق نیک و گفتار نیک، وجدان بیدار وظیفه شناسی و امانت داری از اصول بنیادین آنان است.
اما افسوس در این راه ، هرچه بیشتر تلاش می کنند، حقوق طبیعی آنان _ توسط حاکمانی که باید مجری عدالت باشند، گویی به عمد_ بیشتر پایمال می شود.
با زبان انسانیت ، مسالمت جویانه و با منطقِ فرهنگ و تمدنِ انسانی فریاد عدالتخواهی سر می دهند ، انحطاط و انحراف اخلاق و دانش ، در تعلیم و تربیت را گوشزد می کنند، اما با کمال تاسف اهانت می شنوند، زندان و شکنجه می شوند، تحقیر می شوند، از کار اخراج و محکوم به شلاق می شوند.

اما هموطن ارجمند ، دانش آموز گرامی، همکارشریف :

ما را سریست با تو، که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم برآن سریم.

اعضای شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، بر پیمان خویش تا اجرای عدالت ایستاده اند، تا همه ی ارزشهای انسانیِ از دست رفته را به جامعه بازگردانند.
از این رو یکبار دیگر برخواسته های خویش پای می فشارند، و در این راه تا پای جان ایستاده اند :

_ آموزش رایگان و با کیفیت در مدارس و دانشگاهها
_ مطالبات شاغلین و بازنشستگان شریف
_ تاکید بر همبستگی معلمان و دانش آموزان، تا رسیدن به خواسته های قانونی و طبیعی خود.
_ تبرئه و آزادی معلمان زندانی / محمود بهشتی، محمد حبیبی ، اسماعیل عبدی و سایر معلمان زندانی زیر حکم
_ کنار گذاشتن آموزش و پرورش تجاری
_ آموزش به زبان مادری
_ بازگشت به کارمعلمان فعال صنفی اخراج شده از جمله محمد حبیبی

یازدهم اردیبهشت ۹۹

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

همکاران گرامی شاغل و بازنشسته!

بار دیگر روز و هفته ملی معلم در پیش است و ما معلمان شاغل و بازنشسته در یک چشم انداز تاریخی، همچنان برای ابتدایی‌ترین مطالبات و خواسته‌های صنفی مان مجبوریم لحظه ای از کوشش و فعالیت برای رسیدن به خواسته های قانونی و مطلوب خود غفلت ننماییم.

از سوی دیگر متاسفانه هر روز شاهد گسترش سیاست های ضد آموزشی مانند پولی‌سازی و کیفیت‌زدایی از آموزش هستیم. گویی در تمام حکومت ها و دولت ها وضع معلمان یکسان است و قرار نیست آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها باشد.
آنچه عیان است ،امروزه هم با اشکال متفاوت از حبس و زندان و اخراج و تبعید کوشیده اند صدای عدالتخواهی معلمان را خاموش نمایند.

از این رو معلمان آگاه و فداکار این سرزمین چون محمود بهشتی لنگرودی ، اسماعیل عبدی ، محمد حبیبی را با اتهامات امنیتی حبس نموده‌اند.
اما بر خلاف ادعاهای مسئولان بی مسئولیت و نیروهایی با دیدگاههای کاملا امنیتی، با نگاه دقیق‌تر و عمیق تر به دیدگاه نظری و عملی معلمان معترض محبوس در گذشته و حال ، خواهیم یافت که اعتراضات این معلمان جز برای:

۱- بهینه‌سازی آموزش در مدارس
۲ – توقف خصوصی سازی آموزش
۳ – حق تشکل یابی مستقل و رفع موانع ناشی از اعمال سلیقه ای و فراقانونی در مسیر فعالیت های قانونی تشکل های صنفی فرهنگیان
۴- ایجاد بیمه کارآمد برای فرهنگیان
۵ – اجرای دقیق مصوبه ی نظام پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد
۶-توجه به وضعیت معیشی فرهنگیان بازنشسته و تکریم آنها
۷- دفاع از حقوق معلمان بخش خصوصی، آزاد و خریدخدمت

وحرکت بر مدار مطالبات صنفی و آموزشی نبوده و نیست.
روز معلم را به معلمان دربند و تمام فرهنگیان تبریک می گوییم و یاد و خاطره ابوالحسن_خانعلی و تمام پیشگامان عرصه تعلیم و تربیت را گرامی می داریم.

معلمان نهایت تلاش خود را به کار می برند تا به مدنی‌ترین شکل و منطقی‌ترین زبان و بیان ممکن ، خواسته‌های قانونی خود را به سمع و نظر مسئولان از دولت تا مجلس و نهادهای حاکمیتی برسانند.
و ضمن “محکوم کردن حکم اخراج محمد حبیبی از شغل شریف معلمی” تا رسیدن به :
“آموزش رایگان ، مطالبات بازنشستگان و شاغلین “
و “آزادی معلمان زندانی” از پای نخواهند نشست.

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز
۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

بیانیه کنشگران صنفی آموزش فارس

۵۹ سال پیش در چنین روزی ، تجمع معلمان با شلیک گلوله به قلب دکتر خانعلی به خون کشیده شد و معلمان آگاه و حق طلب این حادثه ی تلخ را فراموش نکردند و هر ساله به یاد فریاد حق طلبی معلمان و شهید خانعلی ، ۱۲ اردیبهشت را گرامی می دارند .

با وجود گذشت دهها سال از حادثه ی خونین ۱۲ اردیبهشت و فریادهای حق طلبانه ی جامعه ی فرهنگیان ، بخش اعظم مشکلات فرهنگیان حل نگردیده است و در همچنان بر همان پاشنه ی سابق می چرخد .

بدون شک ریشه ی بخشی از این مشکلات و بی مهری ها به مسئله ی آموزش ، در نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش خلاصه می شود . استیلای فرهنگ و تفکر خصوصی سازی ، بختکی است که سالهاست بر روی سینه ی آموزش و پرورش سنگینی می کند و زمینه ساز مشکلات فراوانی گردیده است . آموزش رایگان برای همگان که یکی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است با سیاست خصوصی سازی به محاق فراموشی سپرده شده است و ادامه ی این سیاست و نگاه اقتصادی به امر آموزش به تبعیض های طبقاتی و محرومیت کثیری از طبقه ی فرودست از آموزش انجامیده و زنگ خطر را برای آینده ی ایران به صدا در آورده است .

مشکل معیشت که همیشه جامعه فرهنگیان با آن دست به گریبان بوده اند با شرایط اقتصادی امروز حادتر شده و فاصله ی حقوق فرهنگیان تا خط فقر زیادتر شده است .

اگر چه بالاخره پس از سالها تلاش و مبارزه صنفی معلمان ، وزرات آموزش و پرورش ، ظاهرا به پای میز مذاکره آمد و در فروردین ماه ۹۹ طی چند جلسه که وزیر آموزش و پرورش و دکتر نوبخت با عده ای از تشکل های سیاسی فرهنگیان داشتند وعده ی حل مشکلات معیشتی را دادند ولی در غیاب تمامی نمایندگان معلمان و بالاخص نماینده کانون صنفی معلمان تهران و جلوگیری از حضور نماینده ی سازمان معلمان ایران در جلسه دوم ، این جلسه خالی از محتوا گردید و وزیر آموزش و پرورش و دکتر نوبخت اگر چه سالهاست ثابت کرده اند که هیچ توجهی به مشکلات معیشتی فرهنگیان ندارند ولی با این عمل بسیار نابخردانه نه تنها ثابت نمودند که هدف آنان حل مشکل معیشتی نیست بلکه اصولا اهل تعامل و گفتگو نیز نیستند و حتی برای گفتگو دست به گزینش افراد می زنند و در مجموع هدفی جز تحریف و سانسور واقعیت نداشته و ندارند و با تبلیغات و در بوق و کرنا کردن افزایش حقوق فرهنگیان سعی می کنند اذهان جامعه را فریب دهند .

در پی شیوع ویروس کرونا در جامعه و تعطیلی مدارس ، بی تدبیری وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید آشکارتر شد و وزیر آموزش و پرورش از یک طرف بدون توجه به زیر ساخت های اینترنت موجود در کشور و عدم دسترسی تمامی دانش آموزان به اینترنت در سراسر کشور و همچنین فقدان تمکن مالی جهت خرید گوشی های با قابلیت اتصال به اینترنت برای برخی خانواده ها و از طرف دیگر با اجبار معلمان به تدریس مجازی از طریق گوشی های شخصی و نصب اپلیکیشن های مورد تایید به صورت اجباری بر روی آن ، موجی از نارضایتی و مشکلات را به راه انداخت .

متاسفانه در این جامعه ی بحران زده ، عدم موافقت با مرخصی محمد حبیبی و حکم اخراج وی از آموزش و پرورش و دستگیری مجدد اسماعیل عبدی علی رغم استحقاق قانونی وی برای آزادی از زندان ، بی تدبیری وزیر آموزش و پرورش را دو چندان نمود .

نادیده گرفته شدن مشکلات بازنشستگان توسط مسئولان ، بیانگر نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش و کسانی است که سالها برای اعتلای آموزش و پرورش تلاش نمودند .

کنشگران صنفی آموزش فارس ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان رنج کشیده و علی رغم ناامیدی از حل مشکلات توسط مسئولان آموزش و پرورش و محکوم کردن شدید مواردی که در بیانیه ذکر گردید ؛ از معلمان حق طلب درخواست می نماید تا تحقق کامل مطالبات قانونی خود سکوت نکنند و برای رفع بختک خصوصی سازی ، حل مشکل معیشت ، عدم نگاه امنیتی به فعالان صنفی عرصه ی آموزش و آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی تلاش کنند و به نیروی عظیم خود باور داشته باشند و تغییر در این فضای فاجعه بار را با دست توانا و متحد خویش تجربه و مشاهده کنند .

۹۹/۲/۱۲

بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

روز معلم یادآور شکوه و عظمت انسان‌هایی دلداده است که در طول تاریخ، در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه‌های عشق ، ایثار، بینش و بصیرت را به نمایش گذاشته؛ ندای فطرت پاک را به گوش همگان رساندە؛ تیرگی جهل و نادانی را از دلها زدودە و زلال علم و دانش و معرفت و دانایی را جایگزین آن می‌کنند.
بی‌شک هیچ شخصیتی به اندازه‌ی معلم، نقش مؤثری در سازندگی فردای روشن آینده‌سازان میهن عزیزمان ندارد‌؛ زیرا معلمان‌، معماران اندیشه‌، منش و شخصیت نسل آینده‌ی هر کشور هستند. بدون تردید‌، تنها همت بلند و کریمانه و مجاهدت‌های عاشقانه و انسان‌ساز معلمان شریف و بزرگوار است که جام شیفتگانِ ادب را لبریز از مهر و ایمان می‌سازد؛ به شکوفایی استعداد بیکرانشان کمک کرده و راه و رسم درست‌زندگی‌کردن را به آنان یاد می‌دهد‌.
فرهنگیان سراسر کشور، بر اساس تعهد و مسئولیت معلمی و از سر دلسوزی نسبت به فرزندان این آب و خاک و همچنین با اتکا به اصل ۲۶ قانون اساسی، برای بهبود وضعیت آموزشی کشور، رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا و تشویق دولت‌ها به رفع قانونمند این تبعیض‌ها، با اقداماتی کاملاً صنفی به نقد عملکرد مسئولان می‌پردازند.

فرهنگیان کشور و نمایندگان آنها سال‌هاست که بر اساس حقوقی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته‌شده؛ با برگزاری جلسات متعدد و صدور بیانیه‌های بسیار، در جهت احقاق منزلت و معیشتِ فراموش‌شده‌ی خود، صدایشان را به گوش مسئولان رسانده‌اند.
لیکن دولتیان و مجلس‌نشینان در تمام این سال‌ها نه تنها وقعی بر خواسته‌های قانونی معلمان ننهاده‌اند؛ بلکه با بی‌مبالاتی نسبت به مسئولیت قانونیشان، راه زندان و تبعید را برای معلمان عدالت‌خواه این سرزمین برگزیده و معلمانی چون بهشتی، عبدی، بداقی، اسدی، حبیبی و ده‌ها معلم دیگر را با احکام سنگین زندان و تبعید و اخراج روبرو ساخته‌اند.
در شرایطی که نه‌تنها مطالبات انباشته‌شده‌ی فرهنگیانِ کشور برآورده نشده؛ بلکه احکام سنگین امنیتی برای معلمان دلسوز و عدالت‌خواه صادر شده‌است.

در شرایط به‌وجود‌آمده‌ی حاصل از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، دولتمردان از روی بی‌تدبیری، آسایش و آرامش خانواده‌ها را بیش از پیش برهم زده و با اجرای برنامه‌های کارشناسی‌نشده‌ای چون شبکه‌ی شاد ، نه‌تنها در اجرای فرایند آموزش به صورت مجازی، درست عمل نکرده‌اند؛ بلکه اصل آموزش رایگان و عدالت آموزشی را هم زیر سؤال برده‌ و بیش از پیش، فشار مضاعف اقتصادی و روانی را بر معلمان و دانش‌آموزان و خانوادەی آن‌ها وارد کرده‌اند.
باید گفت در چنین شرایطی سخن‌گفتن از گرامیداشت مقام معلم از سوی مسئولان و ترتیب‌دادن برنامه‌های رنگارنگ برای تجلیل از جایگاه معلم، نشان از فقدان درک درست مسئولان از مشکلات واقعی جامعه‌ی فرهنگیان دارد و این طرز عمل چیزی جز تحقیر آنان در قالب اجرای نمایشی خنده‌دار نبودە و نخواهدبود.

در این راستا
انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) اعلام می‌دارد که تا محقق شدن تمامی خواسته‌های زیر که مبتنی بر قانون و به حق است از پای نخواهد نشست و برای بدست آوردن آن پافشاری می‌کند:
۱ – لغو احکام سنگین همه‌ی‌ معلمان زندانی در سراسر کشور
۲ – لغو احکام اخراج معلمان دلسوزی چون آقایان بداقی و حبیبی
۳ – اجرای بدون نقص و کامل اصول ۳۰ و ۱۵ قانون اساسی
۴ – توجه واقعی و ویژه به معیشت فرهنگیان بازنشسته، ترمیم و هم‌ترازی حقوق آنان با سایر کارمندان
۵ – توجه به معیشت تمامی فرهنگیان اعم از رسمی، حق التدریس، خرید خدمات و بازگشت کامل بند رتبه‌بندی به احکام همکاران آموزشی

در پایان انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی دکتر ابوالحسن خانعلی، ۱۲ اردیبهشت و روز کارگر، این قشر زحمتکش و رنج‌دیده، خواستار ایجاد معیشت و منزلت در خور برای ایشان بوده و ندای به حق آنان را برای رسیدن به خواسته های قانونیشان به رسمیت شناخته و از آنان دفاع می‌نماید.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)
۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹

بیانیه کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

روز معلم امسال در حالی فرا میرسد که مشکلات فرهنگیان ایران در روزگار سخت کرونایی دچار تلاطم های زیادی است.در حالیکه به علت شیوع ویروس کرنا مدارس تعطیل شده است و آموزش بصورت مجازی ادامه دارد و خود معلمان از همان ابتدای تعطیلی مدارس و بصورت خودجوش در فضای مجازی به آموزش دانش آموزان خود مشغول بودند آموزش و پرورش بسیار دیر به فکر نرم افزاری بنام “شاد”افتاد تا معلمان و دانش آموزان با عضویت در آن آموزش را ادامه دهند.نرم افراری که مشکلات عدیده ای داشته و خود این نرم افزار به یکی دیگر از مشکلات بی پایان فرهنگیان تبدیل شده است.

فارغ از مشکلات معیشتی که همیشه دامن گیر معلمان بوده و هست،مسایل و مشکلات دیگری از جمله عدم اجرای اصول ۳۰ و ۱۵ قانون اساسی توسط آموزش و پرورش، فراموشی بازنشستگان ،مشکلات بی پایان دانشجو معلمان،سرباز معلمان،دانش آموزان روستایی و عشایری،عدم دسترسی کلیه دانش آموزان به اینترنت وادامه آموزش بصورت مجازی،اجبار معلمان به نصب اپلیکشن شاد همزمان با رفتارهای مستبدانه و دیکتاتورگونه اخراج محمد حبیبی معلم زندانی و سکوت تامل برانگیز وزیر آموزش و پرورش و از همه مهمتر گفتارها و رفتارهای ناصحیح مدیران ارشد آموزش و پرورش و پاشیدن نمک به زخمهای کهنه این دستگاه عریض و طویل،همه و همه دست به دست هم داده است تا دستگاه عظیم آموزش وپرورش را زمینگیر کند.

کارنامه دولت باصطلاح تدبیر وامید در زمینه آموزش و پرورش درطی سالهایی که در سر کار بوده است نشان می دهد علاوه بر اینکه اراده ای در زمینه رفع مسایل و مشکلات ریز و درشت آموزش و پرورش نداشته بلکه در بیشتر موارد به مشکلات آن اضافه کرده است . روند آموزش و پرورش در ایران به گونه ای است که دولتها با انباشتن مشکلات آموزش وپرورش بدون برداشتن قدمی کوچک در راه رفع آنها،با خریدن زمان این مشکلات را به دولت بعدی تحویل میدهد و معلمان نیز با قرار گرفتن در وضعیت جدید همواره به دنبال احقاق حقوق خود از راههای مسالمت آمیز بوده اند و در این راه تاوان بسیاری نیز پرداخته اند.

پرونده سازی ، بازداشت و حبس و اخراج نمونه هزینه هایی است که فعالان صنفی متحمل می شوند .
کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی ضمن پاسداشت روز معلم و تبریک آن به یکایک همکاران خود در سراسر ایران از دولت تدبیر و امید انتظار دارد تا دست از رفتارهای عوام فریبانه در خصوص مشکلات فرهنگیان بردارد و در راستای رفع این مشکلات بکوشد.این کانون همچنین ضمن محکوم ساختن حکم اخراج محمد حبیبی معلم زندانی خواستار پاسخگویی شخص وزیر بوده و انتظار دارد ضمن آزادی این معلم شجاع از زندان،حکم اخراج وی کن لم یکن تلقی شده و به مدرسه بازگردد زیرا کانون معتقد است که جای معلم کلاس درس است نه زندان.

اردیبهشت ۱۳۹۹

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

بیانیه ی انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

با درود و تبریک روز معلم خدمت همکاران گرامی
بزرگداشت مناسبت ها به خاطر یادآوری و پافشاری بر ارزشهای نهفته در آن هاست
خدمات و وجود همه ی اقشار جامعه که قدمی در جهت نیازهای مورد قبول مردم بر می دارند قابل تقدیر است و اگر مفاهیم خاصی مانند فرهنگ و فرهنگی بیشتر جلوه گر می شود قطعا مسئولیت آنها نیز در قبال اجتماع افزون تر می باشد
معلم به حکم رسالت ذاتی خودکه تعلیم و تربیت، افزایش آگاهی برمبنای تجربه(علوم) و ترویج اخلاق انسانی است برخلاف بعضی مراکز هیچگونه امتیاز خاص(بدون اینکه برای مردم سودمند باشند) و یک جانبه ای نه انتظار دارد و نه می پذیرد
کار معلمی بعد از تامین نیازهای زیستی به این دلیل بالاترین اهمیت را دارامی باشد که با پیچیده ترین موجود زنده یعنی انسان آن هم کودک و نوجوانی که درمراحل رشد و شکل گیری شخصیت قرار دارد درحال تعامل است.

در کشور ما هر چند از جهات بسیاری کمبودها و تبعیضات فراوانی داریم ولی خوشبختانه از نظر نام گذاری و تعیین مناسبت ها در رتبه ی اول جهان(ازجمله روز زن، دختر، کودک ، جوان و …) هستیم! اما از حق نباید گذشت فقط در نامگذاری توجه فوق العاده ای به این وارثان انبیا شده است !
اما از نظرحقوق و منزلت اجتماعی شاید بیشتر از هر گروه و طبقه ای مورد انواع تبعیض و ستم قرار گرفته اند که بیان موارد اندکی به وقت بسیاری نیازمند است
امسال در حالی به مراسم گرامیداشت مقام معلم نزدیک می شویم که یکی ازشریف ترین آنها یعنی آقای محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) به خاطر بیان گوشه ای از ظلم و ستم موجود درآ.پ.و درچهارچوب قانون اساسی مانندحق آموزش رایگان برای همه و موارد مشابه حدود دو سال است در زندان به سر می برند و در این شرایط شیوع بیماری کرونا نه تنها آزاد نشده اند بلکه به صورتی کاملا ناعادلانه از کار اخراج گردیده اند
بنابراین ما انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه به حکم وظیفه ی انسانی ملی و همکار بودن علاوه براعتراض شدید به حکم اخراج و تقاضای لغو آن، ایشان رابه دلیل شایستگی های فراوان به عنوان معلم نمونه معرفی می نماییم .

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه

https://akhbar-rooz.com/?p=27964 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x