پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه ۳ حزب و سازمان جمهوری خواه سکولار دمکرات در محکومیت دروغ گویی و پنهانکاری حکومت

از برآمد اعتراضی دانشجویان و  مبارزات مردم ایران برای گذار از جمهوری اسلامی به دمکراسی حمایت می کنیم!

سیاست “نه جنگ، نه مذاکره” باید متوقف شود!

بعد از اعتراف جمهوری اسلامی به سرنگونی هواپیمای مسافربری اکراین توسط سپاه پاسداران،اراده جنبش دانشجویی در سازماندهی اعتراض به دروغ گویی و کتمان حقیقت توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن موشکی هواپیمای مسافربری، حرکت اعتراضی مردم ایران را یک گام به جلو برد. دانشجویان دانشگاه های تهران و شهرستان ها در ادامه سنت تاریخی جنبش دانشجویی میزبان مردم معترضی شدند که علیه بی اخلاقی، ناکارآمدی، فریبکاری، دروغگویی و جنایت سران رژیم به پا خواسته اند. اعتراضات به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری در تداوم خیزش مردمی دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ قرار دارد در این اعتراضات سرکوبگران حکومت به سینه معترضان شلیک کرده  و تعداد زیادی را دستگیر کردند.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی بعد از سه روز انکار و متهم کردن دولت آمریکا و رسانه های خارج از کشور به جنگ روانی، سرانجام بعد از فشار سنگین خارجی بخصوص از سوی دولت کانادا و ارائه مستندات قطعی و انکارناپذیر، مجبور شدند که به پنهانکاری و گریز از مسئولیت پایان داده و جنایت ارتکابی را در قالب «خطای انسانی» بپذیرند. منتها هنوز ابعاد کامل فاجعه روشن نشده و توضیحات ستاد کل نیروهای مسلح قانع کننده نیستند و اطلاعات خلاف واقع در آن وجود داردکه مهمترین آن ادعای نادرست انحراف هواپیمای اوکراینی از مسیر تعیین شده است. این سئوال جدی نیز مطرح است که چرا شورای امنیت ملی دستور توقف پرواز هواپیماهای مسافربری را بعد از حمله موشکی به پایگاه نظامی عین الاسد تا عادی شدن شرایط صادر نکرده بود.

از طرف دیگر سردار حاجی زاده رئیس سازمان هوا و فضا مدعی است در ساعات اولیه متوجه اشتباه بزرگ شده و آن را به مقامات “بالا” گزارش کرده است. از اینرو خودداری علی خامنه ای به عنوان فرمانده کل قوا و دیگر مقامات ارشد نظامی و امنیتی از  برخورد صادقانه با مردم، نشان دهنده فریبکاری عامدانه آنها است؛ حتی اگر هم دیر متوجه شده باشند از مسئولیت آن ها کاسته نشده و ابعاد تخلف و بی کفایتی آنها بیشتر هم می شود. 

دانشجویان و مردم معترض به درستی لبه اصلی حملات را متوجه نهاد ولایت فقیه، علی خامنه ای و بازوی نظامی – ایدئولوژیک آن یعنی سپاه پاسداران کرده و در سطح بالاتر خواستار تغییر نظام جمهوری اسلامی شده اند. این حرکت تمامی نقشه ها و بهره برداری سیاسی از مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی و ایجاد قدرت نرم را نقش بر آب ساخت و با سردادن شعارهای تند علیه قاسم سلیمانی و پاره کردن تصاویر وی، عملکرد مخرب او در سیاست داخلی و خارجی را نمایان ساخت. 

شعارهای حق طلبانه و روشنگرانه معترضان گویای سیر تکاملی مبارزات دموکراتیک و واکنش درست در برابر عملکرد ویرانگر نظام جمهوری اسلامی است که با فساد و دروغگویی سیستماتیک جامعه ایران را در حوزه های مختلف دچار ابرچالش های جدی کرده و آینده کشور ایران را به مخاطره انداخته است.

در حال حاضر خطر رویارویی های نظامی تاحدی کاهش یافته است. اما سیاست خارجی ستیزه جویانه نظام همچنان کشور را در معرض تهدید قرار داده است. از این رو تداوم سیاست امتناع از مذاکره با منافع ملی ایران مغایرت داشته و باید حکومت را وادار ساخت تا از فرصت موجود برای آغاز مذاکرات پیرامون حل و فصل جامع اختلافات استفاده کند.

ما ۳ حزب و سازمان جمهوری خواه سکولار دمکرات، دروغ گویی و پنهانکاری حکومت در جنایت حمله موشکی به هواپیمای مسافربری را محکوم و حمایت خود از برآمد اعتراضی دانشجویان و مبارزات مردم ایران در سمت گیری گذار خشونت پرهیز از جمهوری اسلامی ایران و استقرار دمکراسی را اعلام می کنیم. همچنین مسئولیت فاجعه دهشتناک ساقط کردن هواپیمای مسافربری از سوی سپاه پاسداران را متوجه ولی فقیه و مسئولان ارشد سپاه پاسداران می دانیم. حسن روحانی در جایگاه رئیس شورای امنیت ملی باید پاسخگوی چرائی عدم توقف پروازهای مسافربری در جریان عملیات تلاقی جویانه باشد که در عمل به “انتقام گیری سخت” از مردم مظلوم ایران انجامید.

به باور ما افق آینده حرکت اعتراضی گسترده مردم ایران که اکنون معلوم شده امر ماندگار و مستمری است ، به سمت گذار از جمهوری اسلامی و دگرگونی های بنیادی ساختار قدرت است. ما ضمن اعلام همدردی با خانواده های جانباختگان به سرکردگان جمهوری اسلامی و فرماندهان نیروهای نظامی و امنیتی هشدار می دهیم که با کشتار، بازداشت و خشونت ناموجه نمی توانند امواج فراینده خشم و نارضایتی کنونی مردم را مهار کنند. تا دیر نشده در برابر اراده ملت برای نجات کشور تسلیم شده و به پذیرش سازوکار های توافقی برای انتقال قدرت به مردم تن بدهند.

هیئت های سیاسی ـ اجرائی

اتحاد جمهوری خواهان ایران

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

همبستگی جمهوری خواهان ایران

۲۳ دی ۱۳۹۸ (۱۳ ژانویه ۲۰۲۰)

https://akhbar-rooz.com/?p=17832 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرمان شیرازی
آرمان شیرازی
4 سال قبل

دوستان گرامی!
تندی و برندگی زبان این بیانیه بسیار بهنگام است: دستی بر شانه ی خانواده های جانباختگان و هشداری به حکومت تبهکار اسلامی که چنگال خویش از گلوی مردمانمان بردارد! اما آیا, در برابر “امواج فراینده خشم و نارضایتی کنونی مردم” ایران, براستی “کشتار، بازداشت و خشونت” پذیرفتنی هم وجود دارد که شما این حکومت سراپا آلوده را به پرهیز از بکارگیری گونه ی “ناموجه” آن فرا می خوانید؟
در پیکر این حکومت سرطانی که فریب, دزدی و جنایت را دیگر نه در پنهان که بیشرمانه در عیان انجام می دهد آیا حتی تک یاخته ی فاسد نشده ای برجا مانده است که ناچیزترین احتمال برای “گذار خشونت پرهیز” را باز گذاشته باشد؟
با توجه به دیماه ۹۶, آبان ۹۸ و نیز “افق آینده حرکت اعتراضی گسترده مردم ایران که اکنون معلوم شده امر ماندگار و مستمری است”, فوریت لحظه در چشم انداز مبارزاتی شما هنوز به آنجا نرسیده است که از بیانیه دادن فراتر رفته و جبهه ی جمهوری خواهی را پدید آورید؟

امیر ایرانی
امیر ایرانی
4 سال قبل

جنبش ملی ضد دروغگوی های حکومتی ها و غیر حکومتی ها
———–
گونه ای از حکومتگری، کارپایه و اساس کار حکومتگریش بر پنهانکاری و دروغگویی بنا نهاده شده است. و بمرور زمان در این روش حکومتگری،
حکومتگران، بسمت دروغگویی آشکار می روند. و در این روش، بخشی از افراد جامعه پیرو روش دروغگویی حکومتیان می شوند، دروغگویی و فریبکاری بخشی از زندگی این افراد می شود. این افراد، به مرحله ای از حالات روحی می رسند و خواهند رسید که دیگر هیچ نگرانی اخلاقی و عذاب وجدان بخاطر گفته های دروغشان و اعمال فریبکارانه اشان ندارند و نخواهند داشت. حتا این بخش از جامعه با هماهنگی حکومتگران تلاش می کند دروغگویی به فرهنگ غالب تبدیل شود.
با توجه به شرایط حاکم بر کشورمان ایران،جنبش ضد دروغگویی ضرورت اولیه تحولات اجتماعی است.
این جنبش ملی با فراگیر شدنش، آینده راستگویی در جامعه را بستر سازی می کند و آینده کشور را سازماندهی می کند.
به امید
فراگیری جنبش ملی ضد دروغگویی

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x