جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیت‌کوین و قطعی‌های برق + (ویدئو، بیت کوین چیست؟)

کمیته عمل سازمانده کارگری: چند هفته‌ای است که خاموشی‌های برق به شهر‌ها و شهرستان‌های ده استان رسیده و از هفتۀ پیش اوج گرفته است؛ آن هم درحالیکه خاموشی مکرر چراغ‌های معابر عمومی و پله‌های برقی، دیگر به تصویر آشنایی از تردد در شهر بدل شده. بااینحال دریغ از یافتن یک خط توضیح روشن و بی‌تناقض دربارۀ علل این خاموشی‌ها در صحبت‌های ریز و درشتِ مقامات. در عوض هرچه هست، ضد و نقیض‌گویی‌های سرگیجه‌آور، تکذیب و پنهان‌کاری است. پنهان‌کاری‌هایی از جنس همان ماجرای ورود کرونا به ایران یا سرنگونی هواپیمای اوکراینی.

به روال همیشه ابتدا مقصر را در «مردم» یافتند و مصرف بالای گاز و برق خانگی- تا جایی که حتی بی‌شرمانه از سیستان و بلوچستانی‌هایی که نام‌شان یادآور صف‌های طویل کپسول گاز و کپرنشینی و بی‌برقی است خواسته شد که کمی در مصرف خود «همکاری کنند»! این در حالیست که با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و تالارها و کاهش ساعات اداری و کسب‌وکارها به‌خاطر کرونا و از طرفی سرمای نه‌چندان غیرعادی، ادعای مصرف بالای برق و گاز خانگی بیشتر به یک بهانه‌تراشی سرسری می‌ماند که با دستپاچگی ساخته شده تا واقعیت.

در این میان، خبری در تابلوی قیمت‌های جهانی ثبت شد که جرقۀ گمانه‌زنی‌ها دربارۀ ارتباطش با قطعی‌ پی‌درپی برق کشور را تقویت کرد: قیمت بیت‌کوین در عرض فقط یک‌ماه (دی‌ماه) به دوبرابر جهش کرد! آن هم درحالیکه روند این افزایش قیمت در طول فقط سه سال گذشته ۱۰ برابر بوده ‌است؛ چیزی که از آن به عنوان اَبَرحباب قیمتی یاد می‌کنند.

چند روزی نگذشت تا با غرولند رسانه‌ای برخی مقامات میانی و محلی (از جمله رئیس شهرک‌های صنعتی کشور) دربارۀ ارتباط قطعی‌ها به فعالیت‌های استخراجی بیت‌کوین، گمانه‌های اولیه تأیید شد. بعد از آن بود که سریال تکذیب و تأییدهای مقامات ادامه داشت، تا آنکه اقدامات ضربتی دولت در طول هفتۀ گذشته، ماجرا را فراتر از سطح حدس و گمان برد: از جمله تعطیلی موقت بزرگ‌ترین مزرعۀ استخراج چینی-ایرانی بیت‌کوین در رفسنجان (گروه توسعۀ سرمایه‌گذاری ایران و چین)؛ جمع‌آوری بیش از هزار ماینر زیرزمینی از شهرک‌های صنعتی مختلف در عرض فقط یک هفته؛ تعیین جایزه برای افشای مزارع زیرزمینی؛ و دستور دولت به وارد شدن وزارت اطلاعات به موضوع.

در میان این پنهان‌کاری‌ها، مهم‌ترین استدلالی که مخالفان این ادعا مطرح می‌کردند این نکته بود که باتوجه به سهم ایران از بازار جهانی بیت‌کوین (بین ۴% تا ۸%)، سهم مصرف برق داخلی برای تولید بیت‌کوین احتمالاً چیزی بین ۱% تا ۲% مصرف برق سالانۀ کشور است و این نمی‌تواند دلیل خاموشی‌ها باشد. حال آنکه این استدلال نواقصی دارد:
اولاً استفاده از پروکسی و وی‌پی‌ان‌ها، جلوی تشخیص مکان جغرافیایی استخراج بیت‌کوین را می‌گیرد که در این مورد به دلیل تحریم‌های اقتصادی و حساسیت بر فعالیت‌های پول‌شویی سپاه، استفاده از این ابزارهای تعییر آی‌پی از سوی این بخش دور از انتظار نیست.
ثانیاً آمار مربوط به سهم ایران از شبکۀ جهانی استراخ بیت‌کوین (مؤسسۀ کمبریج) به هفت‌ماه پیش برمی‌گردد و باتوجه به جهش ناگهانی قیمت جهانی بیت‌کوین از یکسو و قانونی‌کردن استخراج بیت‌کوین از سال گذشته در ایران، نیاز به به‌روزرسانی دارد.
ثالثاً مهم‌ترین خطای این استدلال آنست که میزان مصرف برق لازم برای تولید هر بیت‌کوین را در کشورهای مختلف یک‌سان فرض می‌گیرد، درحالیکه عمدۀ تجهیزات استخراج‌کنندۀ بیت‌کوین در ایران از ردۀ تکنولوژی‌های قدیمی هستند و این موضوع هم در میزان مصرف بالای برق آن‌ها تأثیر به‌سزایی دارد.

البته به تمام این‌ها باید تداوم روند صادرات گاز و برق به کشورهای منطقه را هم اضافه کرد.
نکتۀ مهم اما آن است که در شرایطی که کشور در تأمین و تولید نیازهای اولیۀ اجتماعی مثل واکسن، هوای پاک، مسکن و غذا و دارو و خدمات اجتماعی درمانده، حکومت سردمدار هدررفتِ منابع شده و دولت درحالی دست به قطعی‌های گستردۀ برق خانگی زده که گویی فراموش کرده که سه ماه پیش اطلاع داده بود که ۵۰% ظرفیت تولید برق در سه نیروگاه «دولتی» (رامین اهواز، نکا و شهیدمنتظری) را به استخراج بیت‌کوین اختصاص داده‌ است.
نه فقط خود وزارت نیرو در صنعت استخراج بیت‌کوین ذی‌نفع است (از طریق فروش برق به تعرفۀ صادراتی)، که فراتر از آن خود حکومت برای دور زدن تحریم، نقل و انتقال منابع مالی به نیروهای نیابتی‌اش و پولشویی هم به این ابزار نیازمند است.

اما بالأخره بیت‌کوین چیست؟ تکنولوژی پشت آن به چه دردی می‌خورد؟ چگونه با اتلاف منابع عمومی، سودهای نجومی نصیب عده‌ای می‌کند؟ و… این‌ها همگی سؤال‌هایی هستند که سال پیش سعی کرده بودیم در ویدیویی توضیح دهیم و به این بهانه آن را بازنشر می‌دهیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=101174 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

آینطور که من فهمیدم ،پشتوانه بیت کوین حل مسائل پیچیده ریاضی است!
حال چگونه اینپشتوانه را باید فهمید کار حضرن فیل است!.
مسئله دوم اصلی تر است و شاید با حل همه مسایل ریاضی، بدون آنهم ادامه خواهد یافت ،مسئله عرضه و تقاضا و خرید بیت کوین است که ،ادامه دارد و خواهد داشت!
شاید بدلیل استقلالش از مراکز قدرت دولتی باشد ،کی می داند،لطفا توضیح دهد!؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x