شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیست و پنجمین سالگرد ترور رابین و ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در اسرائیل

Conmemoraciones del 25 aniversario del asesinato del exprimer ministro israelí Yitzhak Rabin, el 29 de octubre de 2020 en la Plaza Rabin en Tel-Aviv

بیست و پنج سال پیش، اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل در از سوی یک یهودی تندرو کشته شد. اسرائیل اکنون در حالی به بزرگداشت یاد و خاطره رابین می‌پردازد که بخشی از برنامه‌ها در این زمینه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

با این حال یک تجمع به ابتکار جنبش «صلح اکنون» در یکی از میدان‌های مرکز بیت‌المقدس برگزار شد. در این میدان، بیست و پنج سال پیش، بنیامین نتانیاهو که در آن زمان رهبر مخالفان دولت بود یک ماه پیش از قتل اسحاق رابین سخنرانی کرد.

تجمع امسال به تظاهرات علیه نتانیاهو تبدیل شد و تظاهرکنندگان مقابل محل اقامت نخست وزیر اسرائیل تظاهرات کردند.

خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد که این هفته در اورشلیم و تل‌آویو چندین مورد خشونت علیه معترضن مشاهده شد و پلیس دستگیری‌های زیادی انجام داد. تظاهرات در اسرائیل در ماه‌های گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه داشته است. معترضان نسبت به مدیریت بحران شیوع کرونا از سوی دولت اسرائیل انتقاد دارند.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، در تظاهرات اخیر پلیس فردی را به اتهام تعرض به تظاهرکنندگان بازداشت کرد. ولی در عین حال شماری از تظاهرکنندگان نیز برای ساعتی در بازداشت به سر بردند، زیرا بر خلاف مجوزی که برایشان صادر شده بود، در خیابان ها به راهپیمایی پرداختند و آمد و شد خودروها را مختل ساختند.

برخی تظاهرکنندگان، در کنار پرچم ملی اسرائیل، پرچم سیاهی به دست داشتند و خواهان کناره گیری نتانیاهو، به خاطر دادگاهی شدن وی گردیدند.

نتانیاهو، در سخنرانی در پارلمان، به مناسبت یاد روز رابین، از جمله گفت که امروز نیز وی و خانواده اش تهدید به قتل می شوند، زیرا در راه دفاع از منافع ملی کشور تلاش می کند.

قتل رابین جامعه اسرائیل را به تکان درآورد و نشاندهنده اختلاف نظر بین دو جبهه راست و چپ در اسرائیل بود.

در آن سال ها، رابین در مقام رهبری حزب کارگر که از نظر دیدگاهایش حزب چپ محسوب می شود، و یکی از اعضای گروه احزاب سوسیالیستی جهان بوده، بر این باور بود که باید با دادن امتیازاتی به فلسطینیان، آن ها را برای رسیدن به صلح با اسرائیل تشویق کرد.

ولی جناح راست که حزب لیکود بیانگر دیدگاه های آن بود، هشدار می داد که این گونه کوتاه آمدن در برابر گروه های فلسطینی که همچنان خواهان نابودی اسرائیل هستند، امنیت و آینده کشور را به شدت به خطر می اندازد.

کوتاه مدتی پیش از حادثه ترور رابین بود که حزب لیکود همایش بزرگی در میدان مرکزی اورشلیم برگزار کرد که در آن شماری از سخنرانان و از جمله بنیامین نتانیاهو سیاست رابین را به شدت مورد حمله قرار دادند و آن را خیانت به امنیت اسرائیل خواندند.

یگال عمیر قاتل نخست وزیر که به حبس ابد محکوم گردید، همچنان در زندان است، ولی از جنایت خود ابراز ندامت نمی کند. او با استناد به قوانین اسرائیل در مورد افرادی که به حبس ابد محکوم می شوند، خواستار آزادی از زندان شده است.

ولی شاباک (سرویس امنیت داخلی اسرائیل) می گوید که یگال عمیر دیدگاه های خود را تغییر نداده و همچنان به قتل رابین افتخار می کند و آزادی او از زندان ممکن است موجب قتل های بیشتری شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=90424 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x