پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیش از ۲۰ تجمع اعتراضی توسط کارگران , معلمان و پرستاران طی ۱۰ روز گذشته

طی۱۰ روز گذشته بیش از ۲۰ تجمع اعتراضی توسط کارگران و معلمان و پرستاران در استان‌های مختلف کشور برگزار شد. این تجمعات در اعتراض به مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای، بیمه تکمیلی، استخدام و نوع قراردادها، تعدیل نیرو و بی‌کاری برگزار شده‌اند

تجمع کارگران پتروشیمی دهلران

روز شنبه ۱۹مهر ماه جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی دهلران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات مزدی آنها در مقابل درب ورودی این مجتمع صنعتی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این کارگران با برگزاری این تجمع اعتراضی خواستار پرداخت حقوق و معوقات مزدیشان که از خرداد ماه سالجاری طلبکار هستند شدند.

آنها در عین حال خواستار آغاز به کار مجدد این واحد پتروشیمی و بازگشت به کار شدند.

اخیرا شرکت پتروشیمی در دهلران به علت مشکلات مالی فعالیت خود را تعطیل و ۱۲۰ نفر از کاگران این شرکت از کار بیکار شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ۲۰مهر،هفته گذشته یکی از شرکت های فعال در پتروشیمی دهلران به خاطر مشکلات مالی فعالیت خود را تعطیل و ۱۲۰ نفر از کارگران این شرکت از کار بیکار شدند.

بنابه همین گزارش، چند شرکت فعال در پتروشمی دهلران هم با مشکلات مالی مواجه هستند که چندین ماه حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده اند حال باید منتظر ماند طی روزها وهفته های آینده شاهد تعدیل نیرو ویا تعطیل شدن این شرکت ها خواهیم بود یا اینکه مسئولان برای حل مشکلات مالی پتروشیمی دهلران وجلوگیری از بیکار شدن جوانان بومی منطقه در این شرایط بداقتصادی چاره اندیشی خواهند کرد.

تجمع کارکنان سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی

روز یکشنبه ۲۰ مهر، جمعی از کارکنان سازمان تامین اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع کنندگان خواستار رسیدگی به درخواست استفساریه قوانین بازنشستگی شاغلین مشاغل سخت و زیان آور توسط مجلس شورای اسلامی شدند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اراک

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اراک در مقابل کانون بازنشستگان این شهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان دلیل تجمع خود را اعتراض به نحوه همسان سازی حقوق خود عنوان کردند.

تجمع پرستاران شرکتی خوزستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی اهواز

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن parastaran-300x300.jpg است

روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۹۹، شماری از پرستاران شرکتی خوزستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

در همین رابطه یکی از پرستاران معترض گفت: “پرستاران شرکتی خوزستان، در ابتدای سال جاری ۲ حکم حقوقی و کارگزینی دریافت کردند و جز حق مسکن که در حکم دوم از یک‌میلیون ریال به سه میلیون ریال افزایش داشت هیچ امتیاز دیگری در آن اضافه نشده بود”.

این پرستار با اشاره به کاهش ساعات کاری، تسهیلات و حقوق‌ها گفت: “حقوق این ماه به همراه حق مسکن سه ماه پرداخت شد، اما از همه پرسنل در رشته‌های مختلف مبلغ ۶۰۰ هزار تومان کسر، اضافه‌کار از ساعتی ۱۵ هزار به ۱۲ هزار تومان کاهش و ۷۰ ساعت اضافه‌کار از حدود ۱ میلیون تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و همچنین بُن خدمات رفاهی که در گذشته حدود ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بود، به کمتر از ۳۰۰ هزار تومان، تغییر پیدا کرده است.”

 در ادامه یکی دیگر از پرستاران به نکته‌ای جالب و قابل تأمل اشاره کرد و افزود: “گفته شده است حقوقی که بیش از این شرکت آوای سلامت به شما پرداخت می‌کرده اشتباه بوده و از ماه جدید حقوق‌ها با محاسبات جدید و کاهش ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت خواهد شد. در طی چند سال گذشته همیشه در ۶ ماهه اول سال، در فیش‌های حقوقی نرخ بیمه پرسنل شرکتی که کارگری هم محسوب می‌شوند ۱۸۰ هزار تومان بوده، اما در بعضی از ماه‌ها ۳۰۰ هزار تومان بابت آن کسر می‌شود و دلیل آن را هم مالیات اعلام می‌کنند.”

این پرستاران نسبت به نحوه محاسبه ساعات اضافه‌کاری هم منتقد بودند که در توضیح و تشریح آن گفتند: “به گفته کارفرما، نیروهای شرکتی باید ماهیانه ۷۰ ساعت شیفت اضافه‌کار پُر‌ کنند و بیش از این ساعت، مبلغی به حقوق آن‌ها اضافه نمی‌شود اما اگر شرکت شیفت اضافه‌ای مازاد بر ۷۰ ساعت برای پرسنل تعیین کند و پرستار در شیفت حاضر نشود از حقوق آن کسر می‌شود.”

پرداخت سنوات پرستاران شرکتی توسط شرکت آوای سلامت، از دیگر گلایه‌های آن‌ها بود و گفتند، این شرکت سنوات هر سال را پایان سال بعد پرداخت می‌کند.

این پرستار شرکتی خوزستان در پایان یادآوری کرد: “افزایش حقوق سال جاری نیروهای شرکتی، ابتدا ۲۱ درصد و بعد از آن به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد اما باگذشت بیش از ۶ ماه از سال، هیچ افزایشی در حقوق‌ها اعمال نشده است.”

تجمع کارگران خدمات شهری شهرداری اروندکنار آبادان

روز یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹، حدود ۵۰ تن از کارگران خدمات شهری شهرداری اروندکنار آبادان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان شهرداری این شهر دست به تجمع زدند.

این کارگران که در پنج ماه گذشته دستمزد و حق بیمه آنها کامل پرداخت نشده است، گفتند: “چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه داریم. در حال حاضر نیز جدا از دستمزد اردیبهشت که به صورت کامل پرداخت شده، هر ماه مبالغی را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم. حق بیمه‌ها نیز چند ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.”

این کارگران افزودند: “حداقل حقوق دریافتی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد با این وجود بسیاری از مزایای مزدی کارگران فضای سبز همانند اضافه‌کاری‌ها و تعطیل‌کاری‌ها پرداخت نمی‌شود.”

کارگران شهرداری اروند کنار با بیان اینکه با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم، تصریح کردند: “مدیریت شهری اروند کنارهنوز تمهیدات قابل قبولی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده و بهانه وی کمبود منابع مالی در شهرداری است.”

تجمع کارگران خط و ابنیه راه آهن لرستان

به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، روز یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹، گروهی از کارگران خط و ابنیه راه آهن لرستان، در مقابل ساختمان اداره کل راه آهن این استان تجمع کردند.

معترضان علت اجتماع خود را اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای خود، عنوان کردند.

کنش های دامنه دارکارکنان بیمه روستایی و راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان بمپورنسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان

روز یکشنبه ۲۰ مهر، کارکنان بیمه روستایی و راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان بمپوردر استان سیستان وبلوچستان از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وعدم پاسخگویی مسئولان،خبردادند.

یکی ازکارکنان مرکز بهداشت بمپور به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: پنج ماه است که هیچگونه پرداختی برای رانندگان استیجاری و پرسنل بیمه روستایی مرکز بهداشت بمپور انجام نشده است.

وی افزود: با وجود پیگیری های مکرر مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه، هیچ کس پاسخگو نبوده و به مطالبات معوقه ما اهمیت داده نمی شود.

اوادامه داد:ما خانواده، زن و فرزند داریم و تنها منبع درآمدمان از همین راه است که در وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و افزایش قیمت اقلام به شدت در تنگنا قرار داریم.

نامه سرگشاده کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرای رشت دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی

روز یکشنبه ۲۰مهر،کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرای رشت برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی نامه ای سرگشاده منتشر کردند.

در این نامه سرگشاده که در رسانه ای محلی منتشر شده است از جمله آمده است:

ما جمعی از پرسنل ازمایشگاه بیمارستان‌دولتی الزهرا رشت، جدا از اینکه سالها با عقب افتادن حقوق خود در این ازمایشگاه کار کردیم، در بحبوحه کرونا بدون حقوق شبانه روزی تلاش کردیم و شانه خالی نکردیم، و دریغ از هزار تومان پاداش و کارانه برای کرونا، الان حدود ۴۵ روز است که بدون پیمانکار و بدون قرارداد در حال انجام وظیفه هستیم. شرایط ازمایشگاه بسیار بحرانی است، هیچ امکاناتی در دسترس نداریم.

علوم پزشکی گیلان انگار هیچ تعهدی نسبت به این آزمایشگاه ندارد. در نهایت بعد از حدود دو ماه می‎گویند که دکتر رضایی قرار است پیمانکار جدید آزمایشگاه شود و ایشان پرسنل خودشان روا دارند. یعنی ما پرسنلی که برخی با داشتن بالاتر از ده سال سابقه کاری و برخی ۵ سال و بعضی دیگر دو سال سابقه کاری در این آزمایشگاه که در بدترین شرایط ممکن از جان و دل تلاش کردیم، تعدیل می‌شویم و دکتر رضایی جوان با پرسنل جدید خودشان وارد آزمایشگاه می‌شوند.

حتی پیگیری های ما بابت اینکه دست کم آزمایشگاه وارد این طرح ۸۹ روزه شود هم تا کنون بجایی نرسید و علوم پزشکی مخالفت می‌کند.

ما پرسنلی که در سختترین شرایط با ماهها حقوق معوقه در دوران کرونا در سه شیفت کاری با سالها سابقه جوانی خودمان را با شب کاری ها در این ازمایشگاه گذراندیم، آیا اخراج حق ماست؟

آیاحق ماست که پیمانکار جدید حالا که قول داده حقوق سر وقت داده میشود حالا که قول داده امکانات برای ازمایشگاه فراهم میکند، ما اخراج شویم؟

بدون حقوق ماه ها کار کردیم اما دیگر تعدیل نیرو در این اوضاع بیکاری و شرایط بد اقتصادی از توان ما خارج است.

تجمع کارگران پروژه آبیاری دشت سیستان

روز شنبه ۱۹ مهر ۹۹، گروهی از کارگران شرکت “جهادنصر همدان” که یکی از پیمانکاران پروژه آبیاری دشت سیستان است، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی ۸ ماهه خود در مقابل ساختمان جهادکشاورزی شهرستان زابل تجمع کردند.

ین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: “این طرح از روز اول با حواشی زیادی همراه بود و سرمایه فراوانی به آن تزریق شد اما سهم کارگر از این سرمایه به مانند همیشه کمترین سهم و آن هم باهزاران منت و پشت گوش انداختن است. تا جایی که کارگران و کارکنان برخی شرکت‌های پیمانکار این پروژه حتی ماه‌ها از حقوق حداقلی خود محروم بوده‌اند و دیگر توان خرید همان نان باقیمانده در سفره‌های کوچکشان را نیز نداشته و شرمنده خانواده هایشان شدند.”

این فعال دانشجویی ادامه داد: “تجمع کنندگان دلیل اجتماعشان را عدم دریافت بیش از ۸ ماه دستمزد عنوان کردند و از وضعیت بد معیشتی و سفره‌های خالیشان گلایه فراوانی داشتند. حتی گروهی نیز از عدم حضورشان در جمع خانواده به دلیل شرمندگی و شرمساری خود گفتند.”

تجمع مربیان پیش دبستانی خوزستان

روز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹، جمعی از مربیان پیش دبستانی استان خوزستان با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان اداره کل آموزش‌وپرورش این استان، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

این مربیان اهم مطالبات خود را تبدیل وضعیت و حق‌التدریس شدن، عنوان کردند.

یکی از مربیان پیش‌دبستانی گفت: “مربیان پیش‌دبستانی از سال ۹۱ به تدریج مشغول به کار شدند و تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکردند و گفته شد بجای حقوق می‌توانید از خانواده‌ها شهریه دریافت‌ کنید اما این در حالی است که بسیاری از خانواده به‌خصوص مناطق محروم، توانایی پرداخت شهریه را ندارند و مربیان نیز هیچ شهریه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌کنند”.

وی در ادامه به بیمه مربیان اشاره کرد و افزود: “در سال جاری حق بیمه به بالای ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که مربیان از جیب خود به پیمانکار‌ پرداخت می‌کنند”.

این مربی در ادامه به عدم تشکیل کلاس‌ها به جهت شیوع کرونا در کشور، اشاره کرد و این مهم را برابر با امکان حذف مربیان دانست.

یکی دیگر از مربیان عنوان کرد: “در ردیف‌های استخدامی که برای استان پیش‌بینی می‌شود، مربیان پیش‌دبستانی هیچ نقش و جایگاهی ندارند و انتظار و درخواست ما این هست که مربیان پیش‌دبستانی را هم نیز لحاظ کنند چراکه مربیان پیش‌دبستانی کار کردند و به امور آشنا هستند”.

وی ادامه داد: “نیروهای پیش‌دبستانی قبل از سال ۹۱ بدون ورود به دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند چرا مربیانی که بعد از سال ۹۱ مشغول به فعالیت شدند را استخدام‌ نمی‌کنند؟ در حال حاضر حدود ۷ هزار مربی پیش‌دبستانی در مدارس دولتی خوزستان، مشغول به فعالیت هستند”.

تجمع کارگران کارخانه ایران خودرو تبریز

روز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹، جمعی از کارگران کارخانه ایران خودرو تبریز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و در این کارخانه تجمع کردند.

منابع کارگری در آذربایجان شرقی از توقف موقت کار در یک شرکت خودروسازی در تبریز خبر داده و عنوان کردند: “کارگران این کارخانه امروز در اعتراض به‌ عدم پرداخت دستمزد شهریور ماه، برای چند ساعتی دست از کار کشیدند”.

آنها با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه گفتند: “پایان هفته گذشته کارگران آخرین فرصت را به مدیریت این مجموعه برای پرداخت دستمزد داده و اعلام کرده بودند در صورت پرداخت نشدن حقوق تا پایان هفته گذشته، امروز (شنبه ۱۹ مهر ماه) کار در برخی بخش‌های مختلف تولیدی تولیدی متوقف خواهد شد”.

یکی از کارگران معترض ایران خودرو تبریز با بیان اینکه این واحد تولیدی حدود یک هزار و ۴۳۰ کارگر مشغول دارد، افزود: “بهانه مدیریت ایران خودرو واریز نشدن طلب‌های کارخانه از شرکت اصلی است”.

تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹، شماری از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

این کارگران دلیل تجمع خود را اعتراض به سوء مدیریت کارفرما و ارسال نامه عدم نیاز برای یکی از کارکنان این کارخانه، عنوان کردند.

روابط عمومی هفت تپه در این خصوص مدعی شد؛ معاون صنعت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه برای امید آزادی (سرپرست شیفت کوره‌های بخار و یکی از فعالان کارگری این شرکت) نامه عدم نیاز صادر و فرد دیگری را برای جاگزینی، به مدیر امور اداری جهت بررسی معرفی کرده است.

تجمع کارگران شهرداری دهدشت

جمعی از کارگران شهرداری دهدشت با تجمع جلوی اداره کار خواستار رسیدگی به مضووع حذف حق فنی از مزد(حقوق) خود شدند.

این کارگران معتقدند حق فنی در بخشی از حکم حقوقی آنها آمده و ۲۱ سال دریافت کرده‌اند اما با دستور شهردار اسبق(تخشا) این سهم حذف شده است.

کارگران شهرداری دهدشت می‌گویند حق ۱۵ درصدی فنی در کمیته کارگری شهرستان هم مصوب شده بود اما شهرداری زیر بار نرفته است.

یکی از کارگران معترض گفت: طی ۲۰ سال مبلغی تحت عنوان حق فنی به پرسنل پرداخت می‌شد که در دوره مدیریت سابق شهرداری به علت اختلاف شهردار وقت با پرسنل این سهم حذف شد.

ایمان تقوی ادامه داد: شکایت کردیم اداره کار پیگیر قضیه شد ابلاغیه صادر شد که مبلغ با احتساب کسری سال‌های گذشته پرداخت شود ولی متاسفانه آقای کاظمی مدیرکل امور شهری استانداری در آن زمان قبول نکرد.

این نیروی شهرداری تصریح کرد: ما کارگران زیر مجموعه اداره کار و تابع قانون اداره کار هستیم رأی اداره کار مبنی بر پرداخت صادر شده است از شهرداری می‌خواهیم رأی صادره را اجرایی کند.

همچنین خادمی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع کارگران شهرداری گفت که اداره کار شهرداری را ملزم به پرداخت حق فنی کرده است شهرداری باید این آیتم را در حقوق کارگران لحاظ کند.

ادامه کنش های کارگران کارخانه آب معدنی داماش برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با انتشار نامه سرگشاده

روز پنج شنبه ۱۷ مهر، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درادامه کنش های دامنه دارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار گیلان نوشتند و خواستار ملزم کردن بانک ملی برای تامین هزینه ۵ میلیارد تومانی جهت بازگشایی کارخانه شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران حق طلب کارخانه آب معدنی داماش دراین نامه نوشتند که ۳ ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌هایشان به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

آنها با اشاره به تعطیلی کارخانه آب معدنی به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، تاکید کردند که ۳۳ کارگر به همراه خانواده‌‌هایشان در شرایط اضطراب ناشی از تعطیلی همیشگی کارخانه به سر می‌برند.

کارگران آب معدنی داماش با اشاره به بازار مناسبی که برای عرضه محصولات داماش وجود دارد، یادآور شدند که بانک ملی از تامین سرمایه در گردش این شرکت خودداری می‌ورزد.

این کارگران در پایان این نامه خواستار ملزم کردن بانک ملی برای تامین هزینه ۵ میلیارد تومانی جهت بازگشایی کارخانه شدند.

ادامه تجمع کارگران ریلی کشور با خواست حذف بخش خصوصی و مطالبات مزدی

شماری از کارگران خطوط ابنیه فنی در نواحی ریلی آذربایجان، سرخس، ورامین، لرستان، زاگرس نسبت به بی‌تفاوتی کارفرما و مسئولان راه‌آهن در قبال درخواست کارگران برای حذف بخش خصوصی و پرداخت کامل مطالبات مزدی کارگران انتقاد کردند.

به گزارش ایلنا، همزمان با شروع دور جدید فراخوان کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن برای اعتراض، از صبح دیروز (دوشنبه/ ۱۴ مهر ماه) شماری از کارگران ریلی نواحی آذربایجان، سرخس، ورامین، لرستان و زاگرس با برپایی یک تجمع صنفی در محوطه محل کار خود، انتقاد خود را نسبت به عملکرد مدیران در پرداخت مطالبات مزدی اعلام کردند.

کارگران معترض که دست‌کم دو ماه ونیم معوقات مزدی به همراه چندین سال سنوات از کارفرما طلبکارند، گفتند: کارفرما مدعی است دولت برای پرداخت بدهی‌های مالی شرکت‌های پیمانکار که بخشی از آن حقوق کارگران است، اوراق مشارکت واگذار می‌کند و شرکت برای فروش این اوراق در وضعیت فعلی اقتصادی کشور دچار مشکل است و خریدار ندارد.

کارگران خطوط ابنیه فنی با بیان اینکه ما خواستار دریافت مطالبات صنفی خود هستیم، در ادامه افزودند: دلیل برپایی این اعتراض‌ها، بی‌تفاوتی کارفرما و مسئولان راه‌آهن در قبال درخواست کارگران برای حذف بخش خصوصی و پرداخت کامل مطالبات مزدی کارگران است.

به گفته کارگران، تنها کاری که آن‌ها در پیگیری مطالبات معوقه خود می‌توانند انجام دهند فقط اعتراض است که آنهم با ترس از اخراج انجام می‌شود.

کارگران خود درباره مشکلات بیمه‌ای و برخی مزایای قانونی و عرفی خود نیز گفتند: در زمینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، پرداخت برخی مزایای قانونی و عرفی همانند بن ماه رمضان و دادن لباس و کفش کار نیز با مشکل روبرو هستیم و این مسئله باعث گرفتاری‌هایی برای کارگران شده است.

کارگران ابنیه فنی راه‌آهن در ادامه افزودند: عموم مشکلات ما از زمان واگذاری خطوط ابنیه فنی از چهار تا پنج سال پیش به «بخش خصوصی» شروع شد.

این گروه از کارگران که در خطوط ریلی راه‌آهن نواحی مختلف به عنوان نگهدارنده و تعمیرات مشغول کارند، اظهار داشتند: چند سالی هست که وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات مزدی مشخصی نداریم.

تجمع کارکنان اخراج شده شرکت مپنا

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹، جمعی از کارکنان اخراج شده شرکت مپنا در پالایشگاه بید بلند ۲ بهبهان در سومین روز از تجمعاتشان مقابل درب دفتر نماینده بهبهان دست به تجمع زدند.

بر روی بنر معترضان به صورت کنایه آمیز نوشته شده است: “اخراج شده به دلیل بومی بودن، سوابق کاری مرتبط و تجربه تعمیرات و اورهال پالایشگاه”.

تجمع معلمان و بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی به مناسبت روز جهانی معلم

روز دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹، گروهی از معلمان و بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی به مناسبت روز جهانی معلم در بوستان گفتگو تهران گرد هم آمدند.

شرکت کنندگان این گردهمایی که ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح در آن مکان حضور داشتند، با در دست داشتن پلاکاردهایی از جمله “جای معلم زندان نیست!”، “ما به افزایش حقوق‌ها بدون در نظر گرفتن تورم و خط فقر ۱۰ میلیون تومانی اعتراض داریم”، “درمان رایگان”، “نه به بیمه‌های تکمیلی”، “نابود باد خصوصی سازی”، “کودکان کار حق تحصیل دارند”، “تهیه‌ امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان”، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

همچنین این افراد با همراه داشتن تصاویر محمد حبیبی و اسماعیل عبدی و شعارنوشته‌هایی نسبت به زندانی کردن معلمان و بازنشستگان و همچنین پرونده سازی علیه ۷ معلم خراسانی اعتراض کردند.

تجمع مربیان پیش ‌دبستانی ایذه

روز دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، جمعی از مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل اداره‌ کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

یکی از این مربیان گفت: “تجمع چندین‌باره‌ مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه و تحصن‌های هرچند وقت یک‌بار ما و عدم شفافیت و دریافت پاسخی امیدوارکننده از مدیران آموزش‌وپرورش بر آوارگی و سرگردانی مربیان افزوده است”.

وی افزود: “این در حالی است که شرایط مالی و حق پرداخت بیمه توسط خود مربیان بیش از همیشه اوضاع را بر ما سخت کرده است”.

این مربی ادامه داد: “تلاش برای تبدیل وضعیت و عبورومرور در جاده‌ی مرگ بین ایذه و اهواز تنها دستاورد این گروه از مربیان پیش‌دبستانی از آغاز تاکنون می‌باشد”.

تجمع کارگران اخراجی فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز

روز دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، تعدادی از کارگران بیکار شده فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز با تجمع در دفتر مدیرکل اداره کار استان خوزستان، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

منابع کارگری در شهرداری اهواز در این خصوص عنوان کردند: “پس از اجتماع روزهای گذشته در مقابل ساختمان استانداری، شهرداری، دفتر امام جمعه و نمایندگان مجلس، برای استمداد به اداره کل کار خوزستان مراجعه کردیم تا شخص آقای غمگین (مدیرکل کار) پیگیر مشکلاتمان باشند”.

کارگران گفتند: “نامه درخواست مشکلاتمان را هم به صورت کتبی و هم شفاهی به همه مسئولان اداره کل کار استان خوزستان ارسال کرده‌ایم و آنها با تنظیم صورتجلسه‌ای موضوع مطالبات ما را پیگیری کردند”.

به گفته آنها؛ به دنبال جلسه‌ کوتاهی که با چند نفر از مسئولان اداره کل کار برگزار شده، قرار است این نهاد کارگری در ارتباط با مشکلات شغلی کارگران نامه‌ای به شهرداری اهواز بنویسد همچنین قرار است جلسه‌ای در روز چهارشنبه با حضور برخی مسئولان شهرداری برگزار شود.

کارگران افزودند: “حدود ۲۲ کارگر پیمانی فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز از ابتدای تیر ماه سال جاری به دلیل‌عدم نیاز با دست‌کم ۸ سال سابقه کار، پس از اتمام قرارداد کاری خود تعدیل شده‌اند. از زمان اخراج تاکنون پیگیر بازگشت به‌ کار هستیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم”.

آنها با اشاره به اینکه شرکت‌های پیمانکاری هیچگونه خدماتی در ازای سودی که عایدشان می‌شود، ارائه نمی‌دهند، اظهار داشتند: “حضور پیمانکاران در شهرداری‌ها جدا از بی‌ثباتی شغلی، سود دیگری برای کارگران شاغل آن ندارد. چه دلیلی برای واسطه‌گری یک شرکت پیمانکاری وجود دارد آنهم وقتی که می‌توانیم به‌طور مستقیم با شرکت اصلی قرارداد ببندیم و مزد و مزایای بیشتری داشته باشیم؟”.

کارگران در پایان با بیان اینکه از صبح روز گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان استانی چندین تجمع صنفی در مقابل ساختمان‌های شهرداری مرکزی اهواز، اداره کل کار و دفتر نماینده مجلس برگزار کردیم، افزودند: “در صورت بی‌توجهی مسئولان استانی، احتمالا روز‌های آینده به تهران سفر خواهیم کرد”.

تجمع نیروهای شرکتی بهداشت و درمان کشور

روز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹، گروهی از نیروهای شرکتی بهداشت و درمان کشور در مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع کنندگان دلیل این تجمع را اعتراض به طولانی شدن روند رسیدگی به تبدیل وضعیت استخدامی خود عنوان کردند. آنها قرارداد شرکتی را تبعیض شمرده و خواهان رفع تبعیض میان خود و نیروهای قراردادی، رسمی پیمانی و… شدند.

پرستارانی که در این اجتماع صنفی شرکت داشتند، خواهان پرداخت “فوق‌العاده ویژه پرستاری” به نیروهای شرکتی شدند. آنها همچنین با یادآوری حضور خود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کمک به درمان بیماران کرونایی، خواهان توجه وزارت بهداشت به وضعیت معیشتی خود شدند.

در کنار نیروهای شرکتی درمان، کارکنان حوزه بهداشت هم حضور داشتند. آنها با اشاره به بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور، و تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان برای غربالگری و دیگر امور کلیدی در پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس، خواهان توجه به شرایط معیشتی خود شدند.

اعتصاب کارگران راه آهن آذربایجان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روز دوشنبه ۱۴ مهر برای پنجمین روز، کارگران راه آهن آذربایجان- شرکت گسترش آهن راه ( گار )- برای نشان دادن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و ندادن بن های رمضان و عیدی به اعتصابشان ادامه دادند.

برپایه گزارش منتشره درشبکه اجتماعی بنقل از کارگران اعتصابی،شرکت گسترش آهن راه ( گار ) حقوق مرداد رو اخیرا ریختن ولی بدون عیدی وسنوات و گفتن عیدی سنوات هم متعاقبا ریخته میشه ولی فعلا خبری نیست.

بنابهمین گزارش،فعالیت های شرکت گسترش آهن راه ( گار ) ، در راستای طراحی و اجرای زیرسازی مسیر راه آهن‌ها و ایستگاه‌های مربوطه، طراحی و اجرای سیستم های علائم و ارتباطات و برقی کردن خطوط راه آهن، تعمیرات و نگهداری خطوط راه آهن و بهره برداری و راهبری راه آهن می باشد.

فعالیت شرکت به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند :

خط و ابنیه فنی

علائم و ارتباطات الکتریکی

تجمع پرستاران استان اصفهان

روز شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹، حدود ۱۰۰ نفر از پرستاران مراکز درمانی دولتی مختلف استان اصفهان در اعتراض به تبعیض، پرداخت نشدن اضافه کار، کارانه و فوق العاده ویژه و تبدیل وضعیت در مقابل دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند.

رئیس دانشگاه علوم اصفهان در خصوص مطالبه پرستاران گفت: “کارانه و اضافه کار مجموعه درمان استان اصفهان، ماهانه حدود ۳۲۰ میلیارد ریال است و از مسئولان مراکز درمانی خواسته ایم اسناد خود را هر چه سریعتر تحویل دهند تا دست کم کارانه و اضافه کار سه ماهه کادر درمان تا اواخر این هفته پرداخت شود”.

طاهره چنگیز در خصوص فوق العاده ویژه که به گفته برخی پرستاران اصفهان قول رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده که از اول مهر واریز شود افزود: “تا این لحظه خبری در این خصوص نداشته ایم و حتی دستورالعملی هم در این زمینه صادر نشده است”.

وی در خصوص استخدام و تبدیل وضعیت کادر درمان از جمله پرستاران هم گفت: “تاکنون مجوزی از سازمان امور استخدامی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده نشده است”.

بیش از ۲۵ هزار نفر اعضای کادر درمان ۳۹ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را شامل می‌شوند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر پرستار هستند.

تجمع معلمان شاغل در مدارس ایرانی خارج از کشور

روز شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹، شماری از معلمان شاغل در مدارس ایرانی خارج از کشور، با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معلمان معترض گفتند که خواستار دریافت مطالبات مزدی خود با نرخ استعلام شده از بانک مرکزی طبق سامانه “ای تی اس” هستند.

معلمان شاغل در مدارس ایرانی خارج از کشور پیش از این نیز چندین بار در اعتراض به این موضوع دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

تجمع کارگران بیکار شده شهرداری اهواز

روز شنبه ۱۲ مهر ۹۹، تعدادی از کارگران بیکار شده شهرداری منطقه دو اهواز که در پی بازگشت به کار خود هستند، در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته این کارگران، قرارداد شغلی همه آن‌ها که تعدادشان به حدود ۲۲ نفر می‌رسد، از پایان خرداد ماه سال جاری با سوابق تا ۸ سال، همزمان با شروع فصل تابستان، فسخ شده است.

این کارگران که دو ماه مزد و ۴ ماه حق بیمه آنها پرداخت نشده است، در ادامه گفتند: “در پی تداوم بی‌توجهی مسئولان استانی و مدیریت شهری به خواسته‌های صنفی‌شان، صبح امروز قبل از اجتماع مقابل ساختمان شهرداری با مراجعه به دفتر آیت‌الله موسوی فرد (نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز) از وی درخواست کمک کردیم. پیش از این نیز در روز چهارشنبه هفته گذشته مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع اعتراضی بر پا کرده بودیم.”

کارگران اظهار داشتند: “پروژه «کمربند سبز» از سال‌ها پیش با هدف بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها در شهر اهواز ایجاد شده است. بخش زیادی از درختان منطقه کمربند سبز بعد از گذشت ۴ تا ۵ سال به اندازه‌ای ارتفاع یافته‌اند که طبق گفته مسئولان این پروژه دیگر نیاز به نگهداری و مراقبت ندارند. به همین دلیل پیمانکار مربوطه برای کاهش هزینه‌ها اقدام به تعدیل نیروی کار خود کرده است.”

یکی از کارگران پیمانکاری بیکار شده فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز؛ با بیان اینکه حدود ۴۰ نفر در پروژه «کمربند سبز» اهواز تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کارند که از این تعداد ۲۲ نفر از ابتدای تیر ماه سال جاری به دلیل‌عدم نیاز از سوی پیمانکار بیکار شده‌اند، درباره وضعیت خود و همکارانش بعد از تعدیل گفت: “این نگرانی وجود دارد که به دلیل شرایط سنی هیچ کاری برای ما پیدا نشود.”

به گفته این کارگر؛ از آنجا که شهرداری اهواز  بر عملکرد پیمانکاران نظارت دارد، تجمع‌کنندگان خواهان تامین شدن امنیت شغلی و اقتصادی خود از سوی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر اهواز هستند.

تجمع کارکنان شرکتی مخابرات ایران

روز شنبه ۱۲ مهر، گروهی از کارکنان شرکتی مخابرات ایران در اعتراض عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات دست به تجمع زدند.

معترضان مهمترین مطالبه خود را دریافت حداقل دستمزد با وجود انجام کارهای تخصصی، عنوان کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=50219 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x