شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از ۳۰ تجمع اعتراضی و اعتصاب طی هفته گذشته برگزار شد

اعتصابات و اعتراضات کارگری در نقاط مختلف کشور ادامه دارد » حزب کمونیست کارگری  ایران

سرتاسر ایران طی هفته گذشته شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی و اعتصاب بود. کارگران, بازنشستگان , دانشجویان و معلمانی که به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن سطح دستمزدها، عدم دریافت ماهها حقوق و بیمه، افزایش ساعت کاری , شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم و حذف مزایای شغلی معترض بودند

نود و دومین روز اعتصاب و اعتراض کارگران هفت تپه و مخالفت دولت با خلع ید از مالکان شرکت

درحالی که شماری از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه همچنان مقابل فرمانداری شوش تجمع کرده اند، وزیر اقتصاد و رئیس دفتر رئیس جمهوری رژیم با “خلع ید از مالکان این شرکت” مخالف‌ کرده اند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-81.png است

روز دوشنبه ۲۴ شهریور کارگران بخش‌های غیر نیشکری مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه همانند سه ماه گذشته مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. خواسته آنان بازگشت به کار، خلع ید از مهرداد رستمی و امید اسدبیگی و خلع ید از بخش خصوصی است. تبدیل قراردادهای کاری و بازداشت و محاکمه اسدبیگی و همدستانش از دیگر خواسته‌های کارگران معترض است. به گفته کارگران دیوان محاسبات هفته گذشته رای به عدم اهلیت مالکان شرکت نیشکر هفت‌تپه داد و خواستار خلع ید از آنها شد. دولت اما از اجرای این رای سرباز می‌زند و آن را خلاف رویه خصوصی‌سازی می‌داند.

خلع ید فوری کارفرما و بخش خصوصی از هفت تپه, پرداخت فوری تمام حقوق های معوقه و تمدید دفترچه بیمه, بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده در تمام بخش ها, بازداشت فوری اسد بیگی و مجازات برای اسدبیگی- رستمی, بازگرداندن فوری ثروت های اختلاس شده به کارگران, پایان کار مدیران بازنشسته و تشکیل مجمع نمایندگان مستقل کارگران اهم خواسته های مشترک تمام بخش های دیگر کارگران هفت تپه است.

تداوم اعتصاب کارگران پارس آمپول ساوه

کارگران کارخانه پارس آمپول ساوه، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان و همچنن واگذاری کارخانه به بخش خصوصی دست از کار کشیده و در محوطه کار خود تجمع کردند.

کارگران این شرکت با سر دادن شعارهایی خواستار جلوگیری از اجرای تصمیم مدیریت شرکت مبنی بر واگذاری کارخانه به بخش خصوصی فاقد اهلیت صنعتی و ناکارآمد شدند، تا این شرکت نیز به سرنوشت شرکت‌های مشابهی که در سایه اجرای چنین تصمیماتی با بحران تولید و کارگری مواجه شدند، دچار نشود.

تجمع کارگران شرکت نساجی جلفاکاران

روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه کارگران شرکت نساجی جلفاکاران واقع در منطقه آزاد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدهای خود تجمع کردند.

این کارگران که روز پنجشنبه ۲۰ شهریور ماه نیز دست به تجمع زده بودند، خواستار رسیدگی به وضعیت و مشکلاتشان شدند. آنها می گویند مدیریت شرکت علاوه بر عدم پرداخت ۳ ماه دستمزد معوقه و سایر مطالباتشان از اویل سالجاری تاکنون علیرغم کسر دستمزهایشان حق بیمه آنان را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده اند.

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران

روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران همزمان با برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، دست به تجمع زدند.

دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکارت‌هایی به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ایران اعتراض کردند.

تجمع معلمان نهضت سواد آموزی

روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، گروهی از معلمان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این معلمان خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود با توجه به سوابق کاریشان هستند.

ادامه اعتراضات معلمان نهضت سوادآموزی و پیش‌دبستانی

روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه جمعی از معلمان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی سراسر کشور با رفتن به تهران تجمع مقابل مجلس رژیم نسبت به بلاتکلیفی استخدامی خود اعتراض کردند.

معترضین با حمل پلاکاردهایی که نشان می‌داد از استان‌های متفاوتی به تهران رفته اند، نسبت به اجرای تبصره ۱۰ ماده ۱۷ درباره استخدام معلمان نهضت، پیش دبستانی و حق التدریس اعتراض داشتند. این معلمان خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود با توجه به سوابق کاریشان هستند.

تجمع کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین

روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹، تعدادی از کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان دادگستری این استان، خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند.

منابع کارگری در کارخانه کنتورسازی قزوین گفتند: “تعدادی از همکاران ما صبح امروز پس از طولانی شدن روند تغییر مدیریت کارخانه با مراجعه دادگستری قزوین، از این نهاد قضایی درخواست کمک کردند”.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 11-300x225.jpg است

این کارگران با بیان اینکه مسئولان با صدور چندین مصوبه استانی هنوز برای تغییر مدیریت کارخانه و خلع ید او نتوانسته‌اند اقدامی انجام دهند، افزودند: “مشکلات کارگران کنتورسازی از زمانی آغاز شد که دولت به دلایل مختلف این واحد صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کرد”.

آنها ادامه دادند: “کارفرما هنوز وضعیت کارگران فعلی کارخانه را مشخص نکرده با این وجود اخیرا اقدام به جذب نیروی کار جدید کرده است. اگر بنا باشد این واحد تولیدی با همان مالکیت سابق اداره شود چرا به نظر کارگران اهمیت داده نمی‌شود؟ روزگاری این کارخانه قریب به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر داشت اما در سالهای اخیر تعداد آنها به حدود ۱۳۶ نفر رسید و و فعالیت تولیدی آن نیز محدود شد”.

این کارگران عنوان کردند: “تعطیلی چند ماهه کارخانه در ابتدای سال بی‌مورد بوده، کارفرما از ابتدای سال جاری کارگران را به بهانه پیشگیری از ابتلا به کرونا بیکار کرد و در حال حاضر ۵ ماه است آنها امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را به دلیل معوقات بیمه‌ای ندارند”.

آنها با غیرکارآمد خواندن خصوصی‌سازی در روند اداره‌ی این شرکت افزودند: “در این روش غیرکارشناسی سهامدار فعلی به دلیل برخی جرائم اقتصادی زندانی شد. در این مدت، وی از داخل زندان و با استفاده از نیروهای خود کارخانه را مدیریت می‌کرد و همین رویه نیز به مشکلات کارگران دامن زده است”.

این کارگران با بیان اینکه قانون واگذاری صنایع بزرگ به بخش خصوصی ایرادی ندارد ولی متاسفانه به دلیل اجرای غلط این قانون در کنتورسازی، از یک دهه پیش مشکلات عمده‌ای متوجه امنیت شغلی و معاش کارگران شده است، در ادامه گفتند: “در حال حاضر خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند، قطعا بخش اعظم مشکلات کارگران برطرف خواهد شد”.

تجمع کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان

روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹، گروهی از کارگران شاغل و بازنشسته شهرداری آبادان با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری این شهر خواستار رسیدگی به مطالبات مزدی خود شدند.

بر اساس این گزارش، دلیل تجمع این کارگران پرداخت نشدن دست‌کم دو ماه از اقساط سنوات حدود ۲۰۰ نفر از بازنشستگان عنوان شده‌ است. از قرار معلوم مطالبات سنواتی پایان خدمت کارگران شهرداری آبادان به صورت اقساطی به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

کارگران شهرداری آبادان در این خصوص گفتند: “کارگران مجموعه این شهرداری فقط پایه حقوق فروردین، اردیبهشت و خردادماه را دریافت کرده و حقوق تیر و مرداد را نیز هنوز دریافت نکرده‌اند”.

آنها افزودند: “علاوه بر حقوق، حق بیمه کارگران نیز به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است”.

تجمع کارگران شهرداری شهرستان خوی

به گزارش آذرباخیش، امروز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹، گروهی از کارگران شهرداری شهرستان خوی در مقابل ساختمان خدمات شهری شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

این کارگران دلیل تجمع خود را اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود عنوان کردند.

تجمع دامداران استان فارس

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۹، شماری از دامداران استان فارس در اعتراض به گران بودن قیمت نهاده های دامی و پایین بودن قیمت خرید گوشت و شیر، در مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان تجمع کردند.

تجمع کنندگان از جمله دلایل تجمع خود را اعتراض به گران بودن قیمت نهاده های دامی، صادرات بالای یونجه و کاهش قیمت گوشت و شیر عنوان کردند.

این شهروندان با بیان اینکه ما به عنوان دامدار، نهاده را با قوانین دست و پاگیر و به صورت آزاد تهیه می‌کنیم، عنوان کردند: “فروش و قیمت‌گذاری شیر و گوشت دستوری و از طریق باند بازی و رانتخواری انجام می‌ گیرد که در نتیجه باعث می‌شود قدرت ما بعنوان تولید کننده در این عرصه از بین برود”.

تجمع دوست داران محیط زیست و اهالی شاهرود

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن photo_2020-09-12_20-35-38-300x300.jpg است

روز سه شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹، شماری از دوستداران محیط ‌زیست و اهالی شهرستان شاهرود، به ‌منظور جلوگیری از تخریب‌های گسترده معدن بوکسیت تاش در شاهوار، مقابل دفتر امام جمعه این شهر دست به تجمع زده و خواستار تعطیلی کامل این معدن شدند.

حاضران در این تجمع اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهایی، نجات شاهوار را به‌نوعی نجات شاهرود توصیف کرده و پایان دادن به فعالیت‌های معدنی در این منطقه را لازم و ضروری دانستند.

تجمع کارگران کارخانه کمپروسورسازی تبریز

روز سه شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران کارخانه کمپروسورسازی تبریز واقع در شهرک صنعتی غراملک تبریز واقع در استان آذربایجان شرقی، با برگزاری تجمع اعتراضی در این شهرک، خواستار تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود شدند.

بر اساس این گزارش، آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه «کمپروسورسازی تبریز» تقریبا چهار سال پیش به پایان رسیده و از آن زمان تاکنون؛ دوره جدید هنوز تشکیل نشده است.

به گفته این کارگران؛ شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط نامعلوم کارخانه و کارگرانش که در حال حاضر ۲ ماه معوقات مزدی دارند، ضرورت دارد.

این کارگران اعلام کردند: “تعداد کارگران ۱۳۸ نفر برآورد می‌شود و در این میان باور داریم که به دلیل خلا‌ءهای قانونی نمی‌توانیم از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار شویم”.

یکی از کارگران در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی عنوان کرد: “در فاصله زمانی حدود ۴ ساله‌ای که از توقف فعالیت آخرین شورای اسلامی کار گذشته است، چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی تلاش کردیم اما در هر دوره برخی مشکلات مانع از انجام این کار شد”.

این کارگر افزود: “تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، حذف اخذ سفته و انعقاد قرارداد سفید امضاء توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند”.

بلاتکلیفی کارگران اخراجی کارخانه برفاب

یک هزار کارگر اخراجی کارخانه برفاب در استان چهارمحال و بختیاری، از سال ۱۳۹۵ سرنوشت نامعلومی دارند. از زمان اخراج، اعتراضات آنها نسبت به مشکلاتی از جمله بلاتکلیفی شغلی و معیشتی، مطالبات پرداخت نشده و افشای بی‌تفاوتی مسئولان کماکان ادامه دارد.

چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه ۹۹، داریوش کاویانی، نماینده کارگران اخراجی کارخانه برفاب، در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران که جهت پیگیری مطالبات کارگران اخراجی برگزار شده بود اعلام کرد: «اکثر کارگرانی که از این شرکت اخراج شده‌ایم، بالای ۱۰ سال سابقه کار داشتیم. الان با این سن کجا می‌توانیم استخدام شویم؟ چه کسی جوابگوی زن و بچه ما است؟»

وی با اعلام اینکه مطالبه اصلی ما از اداره کار است که جوابگوی ما کارگران بی‌پناه باشد، افزود: «اگر قانونی وجود دارد، باید برای همه یکسان باشد؛ چرا این قانون برای یک عده خوب عمل می‌کند، اما برای یک عده فقط ضرر است.»

کارگران معترض: دستمزد و حق بیمه های ما را پرداخت کنید

معوقات مزدی، حق بیمه پرداخت نشده و عدم افزایش حقوق از جمله مطالبات کارگران در تجمعات برگزار شده اول هفته گذشته است. این اعتراضات در حالی برای حقوق معوقه برگزار می‌شوند که روز یک‌شنبه۲۳ شهریور ۱۳۹۹ قیمت دلار به مرز ۲۷ هزار تومان رسید:

معوقات مزدی ۷ ماهه کارگران اتوبوس‌رانی یاسوج

پرسنل اتوبوس‌رانی یاسوج هفت ماه دستمزد پرداخت نشده دارند. آن‌ها می‌گویند: «از زمان آغاز بحران کرونا، دستمزد ما پرداخت نشده است. در این ماه‌های بحرانی که هزینه‌های زندگی خانوارها به شدت افزایش یافته‌اند، ما هیچ منبع درآمدی نداشته‌ایم.»

این کارگران که هفت ماه را بدون دستمزد مشغول به کار بوده‌اند، خواستار آن شدند تا مسوولان هرچه زودتر نسبت به پرداخت معوقات مزدی آن‌ها اقدام کنند.

کارگران اتوبوس‌رانی یاسوج که نگران عدم پرداخت حق بیمه‌های خود نیز هستند، می‌گویند: «اگر حق بیمه‌های ما واریز نشود، در تمدید دفترچه‌های درمانی و برخورداری از خدمات درمانی به مشکل برمی‌خوریم.»

در همین رابطه، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج با تایید معوقات هفت ماهه کارگران اتوبوس‌رانی این شهر گفته است: «بیش از ۶۰ درصد فعالیت اتوبوس‌رانی یاسوج طی ایام کرونا و بازگشایی مدارس نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. 

به گفته او، وضعیت درآمد حمل و نقل شهر یاسوج مطلوب نیست و کارکنان این حوزه با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند.

اعتصاب کارگران داربست بند شرکت گاما

کارگران داربست بند شرکت گاما در ادامه اعتراض سراسری کارگران صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌های برق، دست از کار کشیده و شرکت را ترک کرده‌اند. آن‌ها به علت عدم افزایش حقوق و پرداخت آن بر اساس حقوق مشخص شده در کمپین پنجم اعتراض سراسری کارگران پروژه‌ای و پایپینگ، از روز شنبه ۲۲ شهریور ماه جاری دست از کار کشیده و پس از تسویه قراردادهای‌ خود، راهی خانه‌هایشان شدند.

«سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران» با اعلام این که اکنون کارگران با توجه به آگاهی از قدرت خود، در اتحاد با هم‌دیگر و با برخورداری از پشتیبانی اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری می‌توانند از حق و حقوق خود دفاع کنند، در گزارشی نوشته است: «کارگران داربست ‌بند شرکت گاما پس از این که متوجه شدند حقوق‌شان افزایش نیافته و میزان پرداختی حقوق بر مبنای حقوق مشخص شده در کمپین پنجم نیست، همگی دست از کار کشیده و پس از تسویه قراردادهایشان، شرکت را ترک کرده و به خانه‌هایشان رفته‌اند.»

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران در ادامه گزارش خود خطاب به کارگران نوشته است: «کارفرماها نمی‌توانند به جای ما کار کنند و داربست بسته، فیتر کنند، جوش بدهند، عایق‌کاری و برق‌کاری انجام بدهند. چرا که اگر می‌توانستند، تاکنون کرده بودند.»

این سندیکا اضافه کرده است کارفرمایان و پیمان‌کاران به کارگران برای پیشبرد کار در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌های برق احتیاج دارند و باید خواسته‌های کارگران و حق و حقوق آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

۷ ماه حقوق و مزایای معوقه کارگران شهرداری دشت آزادگان

روز ۲۳ شهریور نیز جمعی از کارکنان و کارگران شهرداری دشت آزادگان در اعتراض به هفت ماه حقوق و مزایای معوقه خود، دست به تجمع زدند. آن‌ها برای دومین روز متوالی با تجمع در مقابل فرمانداری دشت آزادگان، خواستار دریافت حقوق معوقه خود شدند.

تأخیر ۳ماهه در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری بناب

بدهی حدود ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری بناب به تأمین اجتماعی، باعث بروز تأخیر سه ماهه در در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شده و اجرای پروژه‌های عمرانی را در سطح شهر با کندی مواجه ساخته است. برخی از پروژه‌ها به جهت تعطیلی، مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده‌اند.

حقوق معوقه کارگران اداره آبفای آبادان

شماری از کارگران اداره آبفای آبادان در اعتراض به آن‌چه پرداخت نشدن چندین ماه حقوق عنوان می‌کنند، مقابل ساختمان این اداره تجمع کردند.
در شرکت آب و فاضلاب آبادان ۲۵۰ کارگر شاغل هستند. از این تعداد، ۲۰۰ کارگر پیمان‌کاری و مابقی را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند؛ کارگرانی که هر کدام مطالبات مزدی متفاوتی دارند.

آن‌ها در گفت‌وگو با ایلنا، با اعلام این که کارگران پیمان‌کاری از ابتدای سال جاری حقوق طلب‌کارند، می‌گویند در این فاصله فقط مبالغی را به صورت‌ علی‌الحساب دریافت کرده‌اند. مجموع این دریافتی به شش تا هفت میلیون تومان می‌رسد. البته کارگران رسمی نیز دو تا سه ماه معوقات مزدی طلب‌کارند.

به گفته آن‌ها، شش نفر از کارگران مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور منتظر پرداخت چهار درصد هزینه بازنشستگی خود به تامین اجتماعی هستند.

این کارگران اضافه کردند: «در سال جاری حدود ۶۰ نفر از کارگران آبفای آبادان با ۲۵۰ کارگر آبفای ادغام شده‌اند که وضعیت پرداخت مطالبات آن‌ها هم مشخص نیست.»

تجمع کارکنان دانشگاه دولتی شهید چمران اهواز

چهارشنبه ۱۹ شهریور۱۳۹۹، شماری از کارکنان دانشگاه دولتی «شهید چمران» شهرستان اهواز نیز در مقابل ساختمان مرکزی این‌ دانشگاه تجمع کردند. تجمع کنندگان دلیل تجمع خود را اعتراض‌ به افزایش ساعت کاری و حذف مزایای شغلی خود عنوان کردند.

تجمع کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سوسنگرد

روز چهارشنبه جمعی از کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری شهرستان سوسنگرد نیز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود، مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان دشت آزادگان تجمع کردند. این کارگران با بیان این که هفت ماه حقوق معوقه دارند، می‌گویند در شرایط کنونی، به ویژه با وجود گسترش اپیدمی کرونا و تورم سرسام‌آور، خانواده‌های آن‌ها در شرایط اقتصادی نگران کننده‌ای قرار دارند.

تجمع کارگران کشتارگاه ماکیان

روزهای سه‌شنبه ۱۸و چهارشنبه ۱۹ شهریور، گروهی از کارگران کشتارگاه ماکیان شهرستان شوش با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان، خواستار رسیدگی به مطالبات مزدی خود شدند. این کارگران تجمع اعتراضی روز چهارشنبه خود را مقابل دفتر امام جمعه شهر شوش برگزار کردند.

اعتصاب کارگران حمل زباله شهرستان کارون

کارگران حمل زباله شهرداری کوت عبدالله در شهرستان کارون هم در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست از کار کشیده‌اند.
به گفته شهردار این شهر، به‌دلیل دو ماه ‌ونیم عقب افتادن حقوق کارگران حمل زباله شهرداری کوت‌عبدالله، گروهی از کارگران معترض هستند: «عده‌ای از بیرون مجموعه به تحریک کارگران پرداختند و سبب بروز مشکلاتی در جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر شدند.»

شهردار شهرستان کارون گفته است: «تمام تلاش خود را در جهت فراهم و پرداخت کردن معوقات کارگران عزیز به کار گرفته‌ایم اما بدهی‌ها از مدت‌ها قبل انباشته شده‌اند و کار در این زمینه آسان نیست. به هرحال، به‌دنبال پرداخت هرچه زودتر حقوق کارگران هستیم.»

ادامه اخبار کارگری و تجمعات اعتراضی:

تجمع بازنشستگان نفت مقابل ساختمان وزارت نفت

جمعی از بازنشستگان صنعت نفت روز دوشنبه هفدهم شهریور در اعتراض به روند تصویب شیوه‌نامه صندوق بازنشستگی و حضور غیرنفتی‌ها در این صندوق، مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

بازنشستگان صنعت نفت علت تجمع خود را اعتراض به روند تصویب شیوه نامه صندوق بازنشستگی صنعت، حضور وزیر اقتصاد و کار در این صندوق به عنوان اعضای غیرنفتی صندوق و برخی کسورات کمک معیشتی اعلام کردند.

در جریان این تجمع، «فرزین مینو»، معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی ضمن حضور در میان معترضان، اظهارات نماینده بازنشستگان را شنید و وعده رسیدگی و بررسی مطالبات آن‌ها را داد.

تجمع کارگران شهرداری لالی

روز ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و شش ماه حق بیمه خود مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمع زدند.

به گزارش هرانا، این تجمع در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی ۱۲ ماهه انجام شد. این کارگران اول شهریورماه نیز تجمعی مشابه را برگزار کرده بودند.

به گفته یکی از کارگران معترض، آن‌ها تاکنون چندبار دست به تجمع و اعتراض زده ولی هربار با وعده‌های مقامات شهرداری در خصوص پرداخت معوقات‌شان، به سر کار بازگشته‌اند: «مسوولان به جای پرداخت معوقات و رسیدگی به مشکلات کارگران، آن‌ها را تهدید به اخراج کرده‌اند.»

تجمع معلمان مدارس مشارکتی ریگان

معلمان مدارس مشارکتی شهرستان ریگان در استان کرمان به دنبال جذب نیروهای شرکتی و سربازمعلم از شهرستان‌های جنوبی، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

معلمان مدارس مشارکتی شرکت کننده در این تجمع که روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد، با دست گرفتن پلاکاردهایی خطاب به مسوولان نوشته بودند: «بومی پذیر و به فکر جوانان ریگان باشید.»

به گفته معلمان معترض، اداره کل آموزش وپرورش استان علی رغم این که معلمان بومی زیادی در ریگان هستند که سال‌ها است در قالب نیروهای حق التدریس، مشارکتی و پیش دبستانی با حقوق ناچیز در حال خدمتند، قصد دارد ۵۱ نیروی شرکتی و سرباز معلم از شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد به عنوان سهمیه شهرستان ریگان به کار گیرد.

«محمد علیزاده»، رییس آموزش و پرورش ریگان در واکنش به این تجمع با حضور در جمع معلمان معترض اعلام کرد: «استخدام در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون است. در خصوص به کارگیری نیرو از شهرستان‌های جنوبی لیستی ارسال شد اما ما لیست ارسالی را به استان برگشت دادیم و جذب نکردیم.»

اعتراض آتش نشانان اصفهان نسبت به نادیده گرفتن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، آتش نشانان اصفهان نیز با برگزاری تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان شورای شهر، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خواستار اصلاح قانون حقوق و و دستمزد بوده و نسبت به نادیده گرفتن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اعتراض کردند. معترضان هم‌چنین خواهان هم‌سان‌سازی حقوق خود نسبت به شهرهای دیگر کشور هستند.
این افراد در آخرین روزهای تیرماه نیز تجمع مشابهی را برگزار کرده بودند. در جریان تجمع تیرماه، «محسن گلابی»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفته بود: «آتش‌نشانان نسبت به دریافت حقوق و مزایای فعلی اعتراضی ندارند. حقوق آن‌ها سر موقع پرداخت شده است. خواسته معترضان، اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور است. آتش‌نشانان از سال‌ها قبل نسبت به میزان حقوق دریافتی و پایین بودن حقوق خود اعتراض دارند. تعدادی از آن‌ها نیز حدود ۹ سال است که به صورت شرکتی استخدام شده‌اند و خواستار تبدیل وضعیت هستند.»

تجمع پرسنل حمل و نقل شرکت هواپیمایی هما

جمعی از پرسنل حمل و نقل شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود، در مقابل واحد حمل و نقل خلبانان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. معترضان دلیل تجمع خود را عدم پرداخت پنج ماه حقوق معوقه خود عنوان کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان مخابرات روستایی

دبیر «کانون انجمن‌های صنفی کارگری کارگزاران مخابرات روستایی کشور» با اعلام این که مهم‌ترین خواسته آن‌ها رفع تبعیض مزدی در مخابرات است، مطالبات معترضان را در چهار دسته معرفی کرد: «خواسته اول، پایبندی مخابرات به توافق‌نامه دوم خرداد ۹۸است. این توافق‌نامه با حضور نمایندگان مجلس بین کارگران و مخابرات تنظیم شد. دومین خواسته، رفع تبعیض در پرداخت حقوق، مزایا و رفاهیات بین کارگران مخابرات روستایی و کارکنان مخابرات شهری است که خواسته بسیار مهمی است. این خواسته عرف کارگاه است و محمل قانونی دارد. خواسته سوم، انعقاد قرارداد دائم با تعدادی از این قشر زحمت‌کش مخابرات روستایی است. هنوز قرارداد با آن‌ها منعقد نشده درحالی که قرارداد دائم، رای حل اختلاف و دیوان عدالت است. در نهایت خواستار واریز بیمه معوقه تعدادی از پرسنل، مربوط به قبل و بعد سال ۸۸ هستیم.»

قربان زاده درباره این تجمع گفت: «از ۱۵ استان کشور، ازجمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، همدان، خوزستان، لرستان و هرمزگان به تهران آمدیم و مقابل مجلس جمع شدیم تا شاید نمایندگان مجلس صدای دادخواهی ما را بشنوند.»

تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران

روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۹، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌های غیراصولی، در مقابل ساختمان سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.

دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی از جمله “دست مفسدین اقتصادی را از هفت تپه کوتاه کنید”، “خصوصی‌سازی‌های رانتی بلای جان تولید ملی”، “خصوصی‌سازی‌های رانتی عامل بیکاری” اعتراض خود را نشان دادند.

علی اسکندری نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: “ما یکی از بهترین شرکت‌های مملکت را مفت داده‌ایم به یک آدم فراری. دو سه نفر از نمایندگان مجلس به کارگران هفت‌تپه گفتند که شما اعتصابتان رو تمام کنید؛ ما دو هفته‌ای مسئله رو حل می‌کنیم. دوهفته مهلت تمام شد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد”.

وی با بیان اینکه مطالبه ما ساده‌است؛ اسدبیگی باید خلع ید شود، افزود: “وضعیت بقیه کارخانه‌های واگذار شده هم مثل هفت‌تپه است. کنتورسازی قزوین ، پالایشگاه کرمانشاه و قند یاسوج نیز همین وضعیت را دارند. این نحوه خصوصی سازی همه کشور را با مشکل مواجه کرده است”.

https://akhbar-rooz.com/?p=46653 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x